Op deze site word het fenomeen Lucide Dromen uitgebreidt uitgelegd.
Het gaat hier om het bewust worden van het feit dat je droomt en zodoende je eigen droom bepalen. Lijkt me heel apart. Nooit geweten dat iedereen hiertot in staat is alhoewel ik wel een aantal keren heb gehad dat ik daadwerkelijk doorhad dat ik droomde, werd hierna alleen bijna gelijk wakker. Vanavond word iig mijn eerste poging tot het beheersen van mijn droom(en). Voor verdere uitleg verwijs ik je door naar die site, zeker de moeite van bezoeken waard!
Zijn er mensen hier die al ervaringen hebben met Lucide Dromen?
ik heb meestal controle over m'n dromen... is wel prettig.
als ik ziek ben (koorts) raak ik die controle meestal kwijt.
Zoals je al zegt wordt je direct wakker als je bewustzijn actief wordt, en dat klopt, want het kenmerk van dromen is nu juist een uitgeschakeld bewustzijn.
Misschien leuk om wat verdere ervaringen in dit topic te horen
[edit]Een en ander is vooral wel handig als je net in je droom een leuke liefdesrelatie bent begonnen *har* *har*[/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door Smasr op 26-03-2002 22:08]
weet ik niet zeker hoor!
quote:In je diepe slaap is er idd geen hersenactiviteit. Pas in de laatste ong. 2 uur, de REM fase, begin je gedeeltes te dromen, ong 20% van je totale nachtrust.
Op dinsdag 26 maart 2002 21:56 schreef Smasr het volgende:
Die keren dat het kan is volgens mij (maar dat is nou ff lichtelijk gokken want ik heb er nooit bij stilgestaan of opgelet) 's ochtends vroeg als de diepste slaap al weg is. Vooral als je zeg maar 05.00 uur of 06.00 uur naar het toilet moet ofzo.
quote:Als je nu eens probeerd eem stapje verder te gaan, misschien lukt het je om dingen als dit te doen:
Naja dan gewoon weer terug in bed stappen en als je nou net een mooie droom had dan ga je gewoon liggen en pak je die droom weer op althans proberen. Vanaf daar kun je m dan sturen in beperkte mate.
(kopie/paste van die site)
Je kunt zoveel leuke dingen doen in een lucide droom. Denk je eens in... je bent in een soort spirituele virtual reality waar alles mogelijk is...
Transformeren
Transformeer 'ns in een dier, zoals een dolfijn, een draak of een adelaar. Het voelt echt raar om in een andere vorm te zijn.
Onzichtbaar worden
Iets wat leuk is om te doen is om onzichtbaar te worden en dan de mensen in je droom te knijpen.
Stap door de spiegel
Uiteraard is dit de leukste... Stap door een spiegel en kijk waar je terecht komt. Ik ben in de vreemdste werelden beland.
Toveren
Ga 'ns toveren. En doe het met stijl. Als je de Harry Potter boeken hebt gelezen weet je wat ik bedoel.
Teleporteren
Inplaats van vliegen, probeer jezelf eens rechtstreeks te teleporteren naar daar waar je wilt zijn.
Schepperdeschep
Schep eens iets uit het niets. Het is erg leuk om dingen vanuit het niets te laten verschijnen, alleen maar omdat jij het wilt.
Holodek
Iemand mailde me dat hij het leuk vind om holodekje te spelen in zijn lucide dromen, net zoals in Startrek. Hij begint met de zwarte ruimte met de gele lijnen en van daaruit roept hij zijn omgeving op.
Uitsloven
Wat ook erg leuk is om uit te sloven voor je droomvrienden. Bijvoorbeeld door een muur stappen, of wegvliegen, al roepende:"Kijk eens wat ik kan!"
[Dit bericht is gewijzigd door FiasoM_ op 27-03-2002 11:56]
ik heb zelfs eens gewenst dat ik wakker werd, en *hoppa* wakker
Maar toen ik daar zo lag was ik eens aan het denken over welke dromen ik me kan herrineren en toen bleek het dat ik eigenlijk best wel vaak vormen van lucide dromen heb gehad. Dit zijn ook de meest intense dromen. En volgens mij heb ik ook wel 1 keer redelijke controle gehad. Kwas toen bij mij op school en er gebeurden allerlei vreemde dingen dat ik ineens dacht...he dit is wel heel raar..ik droom dat kan haast niet anders...ik liep op dat moment in de meisjes kleedkamer van de gymzaal, dus zette de situatie een beetje naar mijn hand . Erg leuk.
Ik hield me wel een beetje in aangezien ik het toch niet helemaal zeker wist en hierdoor ging ik me een beetje ongemakkelijk voelen.
ik stond op een grasveldje en was me toen al bewust dat ik droomde. Vliegen leek me de beste optie om te kijken of ik controle had. Dus ik begin te rennen, ik spring en ik vlieg de lucht in tot ong 20 meter boven de grond. hier blijf ik automatisch zweven en geniet van het gevoel. Het voelt namenlijk net echt, gelijk als je de lucht in gaat lijkt het of je geest zich boven je lichaam uitstijgt, dit besef je ook allemaal en ik dacht op dat moment, ok nu niet ineens wakker worden anders dondert mijn geest naar beneden. Ik begon te vliegen van links naar rechts, maar omdat de omgeving waar ik inzat niet echt zo interresant was besloot ik om een stad te creeren, toen ik naar deze stad wou toevliegen werd alles zwart en bleek het dat ik wakker was geworden. jammer!! Maar het was wel heel tof, volgende keer kan ik het iets langer volhouden hoop ik.
Kheb wel een keer het gevoel gehad dat ik er een had, dat was ech eng eigenlijk!! Toen zat ik me afte vragen of ik er wel uitkon ofzo, echt scary! Niks voor mij denk.
Ja springen en dna kunnen vliegen/zweven!! Dat heb ik welis gehad, maar niet vliegen, eerder zweven als ik spring, en dan in de lucht blijven, dat voel ik dan wel, best relaxt, maar toch ook weer gek
Maja, laatste tijd droom ik nooit meer van dat soort dingen..
Na het lezen van dit topic heb ik wat gelezen over lucide dromen, en het weleens geprobeerd. Helaas lukte dit nooit, en heb er toen eigenlijk verder ook niet meer aan gedacht.
Vanochtend werd ik wakker en realiseerde ik me dat ik een lucide droom heb gehad Kon mijn droom echt helemaal sturen, en realiseerde ook wel dat het een droom was... Gaaf!!! Hoop dat dit vaker lukt
quote:bedacht ik me dat het wel eens zou kunnen gebeuren dat je vast komt te zitten in je eigen droom. Dus dat je niet meer wakker kunt worden, maar dat je wel alles kunt doen wat je wilt. Beetje vage gedachte, maar zou dat mogelijk zijn ?
Op dinsdag 26 maart 2002 22:07 schreef FiasoM_ het volgende:
(kopie/paste van die site)
Stap door de spiegel
Uiteraard is dit de leukste... Stap door een spiegel en kijk waar je terecht komt. Ik ben in de vreemdste werelden beland.
quote:ehm nee dat lijkt me niet, het blijft gewoon een droom
Op woensdag 08 mei 2002 23:30 schreef Raggie het volgende:
Ik was dit topic aan het lezen en bedacht me hoe het zou zijn om een lucide droom te hebben, wat je dan zou doen enzo. Maar toen ik het stukje over in die spiegel stappen las i.e:
[..]bedacht ik me dat het wel eens zou kunnen gebeuren dat je vast komt te zitten in je eigen droom. Dus dat je niet meer wakker kunt worden, maar dat je wel alles kunt doen wat je wilt. Beetje vage gedachte, maar zou dat mogelijk zijn ?
en tis je moeder toch ook wel gelukt om je wakker te schudden als je een nachtmerrie had en das gewoon t zelfde lijkt mij
quote:Ik ben ook een keer mijn reflectie tegengekomen in een lucide droom. Dit was in een etalageruit, niet in een spiegel. Maar ik was heel druk bezig met het bekijken van m'n reflectie (niet omdat ik er zo leuk uitzie, maar omdat het er zo bizar realistisch uitzag), ik dacht niet eens over 'door de ruit heen stappen'. De volgende keer zal ik het zeker proberen.
Uiteraard is dit de leukste... Stap door een spiegel en kijk waar je terecht komt.
Ik bleef tijdens deze lucide droom naar m'n spiegelbeeld kijken, en ineens deed mijn spiegelbeeld, en niet ikzelf, een stap dichterbij.
Ik schrok met het..
Die ervaring is me iig wel goed bijgebleven
het was een droom waarin ik met een of andere directeur in een lift stapte naar de andere kant van het universum. daar aangekomen zagen we de meest rare vormen van aliens, maar dat was allemaal normaal (zoals alles normaal is in een droom, letterlijk alles!!). maar toen liepen we verder naar een bankje met een tafel erbij. ik ging zitten en keek een keer rond. toen ging ik nadenken: aliens bestaan toch niet (voor zover we weten)? en je kan helemaal niet met de lift naar de andere kant van het universum.
op dat moment was ik mezelf ervan bewust dat ik droomde en omdat ik erover gelezen had wist ik dat ik nu m'n droom kon besturen. ik probeerde kalm te blijven (als je dat niet doet wordt je wakker dankzij je opwinding). ik had op dat moment best dorst en zag die tafel voor me staan. ik denk: ik heb zin in cola. ik deed m'n ogen dicht en dacht bij mezelf: "als dit een lucide droom is, en ik weet dat het dat is, dan laat ik daar een glas cola verschijnen". ik deed m'n ogen open en er stond een glas cola wat ik dus lekker opgedronken heb. toen stond ik op en zag in de verte een zooi mensen lopen. er liep ook een leuk meisje bij. ik m'n ogen weer dicht: "als dit een lucide droom is, en ik weet dat het dat is, dan komt dat meisje naar me toe om me te zoenen". ogen open en dat meisje liep recht op me af en pakte me vol op me bek. halverwege die zoen werd ik wakker....
lucide dromen zijn gewoon echt GAAF!!! je ervaart letterlijk alles zoals je het nu "wakker" ervaart. het enige verschil is dat alles gebeurd zoals jij het wil. (net als in de matrix zal ik maar zeggen).
de kunst is om die dromen te onthouden (anders weet je niet meer dat je ze gehad hebt) en als je ze hebt om ze ook vast te houden. of je wordt wakker, of je valt weer terug in een droom waar je weer gewoon droomt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |