abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128205073
Het komt regelmatig her en der in F&L ter sprake, dus nu maar eens een apart topic.

Waarom doen vrijwel alle religies zo moeilijk over seks? Waarom is er vrijwel geen religie die gewoon stelt dat je het maar gewoon moet doen met wie je wilt, zo vaak je wil en op welke manier je maar wil, zolang het maar met wederzijdse instemming is? Waarom zijn er zo veel religies expliciet tegen homoseksualiteit? Waarom zijn er zijn zo veel religies tegen veel en vaak genieten van seks?

Graag geen ellenlange reeksen van vragen en wedervragen. Dat komt de discussie nooit ten goede.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2013 18:49:41 ]
pi_128205147
Ik denk dat het te maken heeft met dat het duidelijk is: wie de vader van wie is.

In de pre-islamitische Arabië had je verschillende vormen van huwelijken. Één daarvan was dat één vrouw met 40 mannen seks had en als ze zwanger werd, dan mocht zij de vader aanwijzen.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_128205311
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 18:50 schreef Mathemaat het volgende:
Ik denk dat het te maken heeft met dat het duidelijk is: wie de vader van wie is.
Zit wat in, maar anderzijds verklaart dat niet de aversie tegen homoseksualiteit, het afkeuren van seks als die seks niet tot bevruchting leidt, enzovoort.
pi_128205392
quote:
In de pre-islamitische Arabië had je verschillende vormen van huwelijken. Één daarvan was dat één vrouw met 40 mannen seks had en als ze zwanger werd, dan mocht zij de vader aanwijzen.
Een soort bukkakisme, hehehehe...

Nee, da's inderdaad niet zo handig. Nooit van die huwelijksvorm gehoord trouwens.
pi_128205496
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 18:53 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zit wat in, maar anderzijds verklaart dat niet de aversie tegen homoseksualiteit, het afkeuren van seks als die seks niet tot bevruchting leidt, enzovoort.
Dat zou een biologische reactie kunnen zijn op geslachtsziektes, als we het over mannelijke homofielen hebben.

Het zou ook een reactie kunnen zijn op dat mensen duidelijke relaties wilden en dat mannelijke homofielen te polygaam waren.
pi_128205791
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 18:57 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Dat zou een biologische reactie kunnen zijn op geslachtsziektes, als we het over mannelijke homofielen hebben.

Het zou ook een reactie kunnen zijn op dat mensen duidelijke relaties wilden en dat mannelijke homofielen te polygaam waren.
Geslachtsziektes waren volgens mij toen niet bepaald wijdverbreid nog. Daarnaast mist voor die motivatie iedere aanwijzing.

En homoseksuelen te polygaam? Die zijn echt niet vaker polygaam dan hetero's.
pi_128206256
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 19:03 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Geslachtsziektes waren volgens mij toen niet bepaald wijdverbreid nog. Daarnaast mist voor die motivatie iedere aanwijzing.
Het was maar een hypothese. :P
quote:
En homoseksuelen te polygaam? Die zijn echt niet vaker polygaam dan hetero's.
We hebben het over mannelijke. Je kunt onderzoeken erover opzoeken (je moet wel de extreme christelijke bronnen ontwijken). Een heteroseksuele (westerse) man heeft ongeveer 10 verschillende bedpartners in zijn leven. Een homoseksuele man zit ongeveer rond de 100.

Persoonlijk snap ik niet waarom mensen zoveel verschillende bedpartners in hun leven zouden willen.
pi_128206308
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 19:12 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Het was maar een hypothese. :P

[..]

We hebben het over mannelijke. Je kunt onderzoeken erover opzoeken (je moet wel de extreme christelijke bronnen ontwijken). Een heteroseksuele (westerse) man heeft ongeveer 10 verschillende bedpartners in zijn leven. Een homoseksuele man zit ongeveer rond de 100.

Persoonlijk snap ik niet waarom mensen zoveel verschillende bedpartners in hun leven zouden willen.
Gemiddeld? Hoe kom je aan die getallen?
pi_128206491
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 19:13 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Gemiddeld? Hoe kom je aan die getallen?
Internet. Ik hoorde jaren geleden het voor het eerst op YouTube in een hoorcollege aan een Amerikaanse universiteit over de menselijke seksuologie. Ze onderzochten of nou de man of vrouw oversekst is. De docent zei dat mannelijke homoseksuelen rond 100 á 1000 verschillende bedpartners heeft en vrouwelijke homoseksuelen rond de 3.
pi_128206683
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 19:16 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Internet. Ik hoorde jaren geleden het voor het eerst op YouTube in een hoorcollege aan een Amerikaanse universiteit over de menselijke seksuologie. Ze onderzochten of nou de man of vrouw oversekst is. De docent zei dat mannelijke homoseksuelen rond 100 á 1000 verschillende bedpartners heeft en vrouwelijke homoseksuelen rond de 3.
Van de heel fanatieke gaybarbezoekers geloof ik dat wel, maar over het algemeen gesteld lijkt me dat veel te hoog geschat. Homo's trouwen niet voor de grap.

Bovendien is de marge 100-1000 zo enorm...
pi_128206726
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 19:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Van de heel fanatieke gaybarbezoekers geloof ik dat wel, maar over het algemeen gesteld lijkt me dat veel te hoog geschat. Homo's trouwen niet voor de grap.

Bovendien is de marge 100-1000 zo enorm...
Homo's die trouwen zijn toch juist heel zeldzaam?

Ik vind 10 eigenlijk al schokkend hoog, terwijl ik polygame relaties oké vind.
pi_128206805
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 19:21 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Geen idee hoeveel homohuwelijken er jaarlijks worden gesloten, maar er zijn bijna een miljoen homoseksuelen in Nederland en voor al die mensen is er echt niet genoeg darkroomruimte.
pi_128208207
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 19:21 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ik vind 10 eigenlijk al schokkend hoog, terwijl ik polygame relaties oké vind.
Nee hoor, dat is helemaal niet zo zeldzaam, mits het toegestaan is dan.

En dat mannelijke homo's gemiddeld rond de 100 liggen qua partners vind ik zeer ongeloofwaardig. Als ik zelf kijk naar de homo's die ik ken dan zie ik daar hetzelfde als bij hetero mannen, vaak een wat wildere periode en daarna net zoveel verlangen naar een fijne relatie als bij hetero mannen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_128208285
quote:

Yes, de bloedlijnen via de vrouwelijke lijn en geen seksuele restrictie's, geen lichamelijke trouw in relatie's, wel verlangen naar relatievorming, paar-vorming, alleen niet met dat verplicht voor eeuwig en altijd.

Eigenlijk de enige betrouwbare lijn, die vrouwelijke lijn, want wie de moeder is is een veel grotere zekerheid dan wie de vader is.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_128208355
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 18:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Een soort bukkakisme, hehehehe...

Nee, da's inderdaad niet zo handig. Nooit van die huwelijksvorm gehoord trouwens.
Waarom is dat niet handig dan? Je moet dan ook wel weten dat kinderen veel meer van de groep waren en waardevol waren ongeacht wie de vader was. De man die werd uitgekozen als opvoeder was erg blij, hij wist dat de vrouw vruchtbaar was en had gelijk al 1 of meerdere kinderen die ook zijn status fiks verhoogde.
pi_128208483
Nog 1 dan, anders wordt het een te groot erodome blok.

Ook in die midden-oosten culturen zie je dus hetzelfde, het matriarchaat(let op, wat anders dan vrouwelijke overheersing) tegenover het patriarchaat(wat helaas wel gaat om mannelijke overheersing naast hoe de bloedlijnen lopen).

Seks als sociaal onderdeel van de cultuur, de vrouw als belangerijk middelpunt van de cultuur, wat veranderd in een patriarchale samenleving waar bloedlijnen, maar ook bezit(zoals grond) via de mannelijke lijn gaan lopen, wat als gevolg onderdrukking van de vrouw met zich meebrengt en zware restrictie's op het gebied van seksualiteit.
pi_128208543
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 19:57 schreef erodome het volgende:

[..]

Waarom is dat niet handig dan? Je moet dan ook wel weten dat kinderen veel meer van de groep waren en waardevol waren ongeacht wie de vader was. De man die werd uitgekozen als opvoeder was erg blij, hij wist dat de vrouw vruchtbaar was en had gelijk al 1 of meerdere kinderen die ook zijn status fiks verhoogde.
Het lijkt me verschrikkelijk als ik geen biologische band met mijn kinderen zou hebben. Ik vind trouwens dat je in meerdere posts wel erg makkelijk over de rol van de vader heen stapt. Maar misschien begrijp ik je gewoon verkeerd.
pi_128208763
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 20:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het lijkt me verschrikkelijk als ik geen biologische band met mijn kinderen zou hebben. Ik vind trouwens dat je in meerdere posts wel erg makkelijk over de rol van de vader heen stapt. Maar misschien begrijp ik je gewoon verkeerd.
De rol van de vader is hartstikke belangerijk, hij is de opvoeder van de kinderen en daarin ronduit onmisbaar. Maar vanuit het groepsdenken van vroeger(niet het individu is belangerijk, maar het geheel, de groep) is wie de biologische vader is minder belangerijk. Het gaf zelfs wat rust in de groep omdat kinderen dus niet beter beschermt werden omdat die bloedband er was. Dat zie je nu nog bij bv chimps, waar de vrouwtjes bewust met meerdere mannetjes paren om zo de jongen veilig te houden.

Let wel, ik heb het nu over het verleden, het was toen heel erg anders dan nu. Nu is dat bijna ondenkbaar, alhoewel er ook nu nog vele kinderen worden grootgebracht door wie niet de biologische vader is en die die man gewoon in het geheel als hun papa zien.
Maar zoals gezegd, nu is het anders, nu is het niet de norm, niet iets wat altijd zo gebeurd. Kinderen zijn nu veel meer van de vader en de moeder ipv de groep.
  maandag 24 juni 2013 @ 20:11:41 #19
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128208989
Korte opmerking... ik weet niet of het al gezegd is... maar seksualiteit ligt vaak ook heel gevoelig buiten een religieuze context. Minder gevoelig, maar nog steeds heel gevoelig.

Wellicht dat een deel van de verklaring daar in zit. (Wat het dan ook is dat daarvan de oorzaak is.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_128209196
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 20:11 schreef Molurus het volgende:
Korte opmerking... ik weet niet of het al gezegd is... maar seksualiteit ligt vaak ook heel gevoelig buiten een religieuze context. Minder gevoelig, maar nog steeds heel gevoelig.

Wellicht dat een deel van de verklaring daar in zit. (Wat het dan ook is dat daarvan de oorzaak is.)
Maar is dat niet een gevolg van religie?
  maandag 24 juni 2013 @ 20:49:54 #21
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128211063
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 20:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Maar is dat niet een gevolg van religie?
Dat zou alsnog kunnen natuurlijk, maar het is wat mij betreft niet vanzelfsprekend. Seksuele selectie is 1 van de belangrijkste mechanismes, zeker voor een sociale diersoort. Dit zie je ook bij heel veel andere diersoorten (die niet bepaald religieus zijn). Het is niet zomaar 'iedereen neukt met iedereen', er moet aan heel specifieke voorwaarden worden voldaan.
pi_128211123
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 20:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zou alsnog kunnen natuurlijk, maar het is wat mij betreft niet vanzelfsprekend. Seksuele selectie is 1 van de belangrijkste mechanismes, zeker voor een sociale diersoort. Dit zie je ook bij heel veel andere diersoorten (die niet bepaald religieus zijn). Het is niet zomaar 'iedereen neukt met iedereen', er moet aan heel specifieke voorwaarden worden voldaan.
Zeker. Maar daar zijn individuen prima zelf toe in staat.
  maandag 24 juni 2013 @ 20:52:15 #23
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128211200
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 20:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zeker. Maar daar zijn individuen prima zelf toe in staat.
Zeker. Maar dat wil niet zeggen dat het geen gevoelig onderwerp is. Als je succesvol wil zijn dan wil je niet dat je dochter met een willekeurige knul het bed in duikt, maar met die ene knul die sterke genen heeft. Selectie is cruciaal.
pi_128211253
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 20:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zeker. Maar dat wil niet zeggen dat het geen gevoelig onderwerp is. Als je succesvol wil zijn dan wil je niet dat je dochter met een willekeurige knul het bed in duikt, maar met die ene knul die sterke genen heeft. Selectie is cruciaal.
Ah, op die manier. Partnerselectie in de tweede graad. Goed punt.
  maandag 24 juni 2013 @ 20:57:06 #25
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128211489
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 20:53 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ah, op die manier. Partnerselectie in de tweede graad. Goed punt.
Yep. En dat zorgt voor allerlei potentiele sociale conflicten. Het klassieke verhaal van een meisje dat verliefd wordt op een jongen die niet in de smaak valt bij de ouders. Iets wat in essentie prive is moet de goedkeuring hebben van niet alleen de ouders, maar de hele familie en de gemeenschap waarin ze leven.

En daarmee is het op voorhand een gevoelig onderwerp, religie of niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')