Wat doet dat ertoe? Makkinga staat inmiddels bovenaan bij de trending topics op Twitter, dus het is nieuws.quote:
Dus als iets trending is, is het meteen nieuws?quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:57 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Wat doet dat ertoe? Makkinga staat inmiddels bovenaan bij de trending topics op Twitter, dus het is nieuws.
Alle grapjes zijn nogal misplaatst. Die mensen verkeren in levensgevaar, gezien de dampen in zo'n mestsilo. Het feit dat ze niet aanspreekbaar zijn, is geen best teken.
Doorgaans wel ja. Mensen snappen niet altijd wat nieuws is, helaas. Het topic dat TS opent, is volkomen terecht.quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:57 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Dus als iets trending is, is het meteen nieuws?
Nee het hoeft niet, maar je bent gauw out in die giftige dampen daar. Al helemaal als het blijkbaar afgesloten is.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]Dat hoeft niet
![]()
Ze stinken iig geval wel naar poep![]()
Het gebeurt ook wel dat er eerst 1 in valt en dat anderen dan er ook in gaan om hem te helpen. Volgens mij was er nog zo'n geval een jaar geleden. 3 familieleden die toen uiteindelijk zijn omgekomen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:05 schreef YazooW het volgende:
Je hoort zo af en toe wel eens dat er iemand in een gierput valt, maar 4 personen tegelijk is wel een beetje raar.
twitter:ANWB_lifeliner twitterde op woensdag 19-06-2013 om 12:23:48De #Lifeliner4 is vertrokken vanuit Makkinga(Friesland) met een patient naar het UMCG (Groningen) via @LuchtvaartN_NL reageer retweet
twitter:Spitstwit twitterde op woensdag 19-06-2013 om 12:26:011 persoon onderweg naar ziekenhuis vanaf mestsilo Makkinga. Volgens geruchten zijn de 3 anderen overleden: http://t.co/qIpz79J1oD reageer retweet
Al is het gewoon open; volgens mij blijft zo een silo gewoon een "besloten ruimte" en daar gelden spelregels.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:08 schreef alors het volgende:
[..]
Nee het hoeft niet, maar je bent gauw out in die giftige dampen daar. Al helemaal als het blijkbaar afgesloten is.
twitter:Kolpen twitterde op woensdag 19-06-2013 om 12:29:20Het BOT (Brandweer Opvang Team) is opgeroepen. Meestal geen goed teken. #Makkinga reageer retweet
Hmz. Tragisch. R.I.P.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:27 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
twitter:Spitstwit twitterde op woensdag 19-06-2013 om 12:26:011 persoon onderweg naar ziekenhuis vanaf mestsilo Makkinga. Volgens geruchten zijn de 3 anderen overleden: http://t.co/qIpz79J1oD reageer retweet
Hoe val je in een silo dan?quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:32 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Hmz. Tragisch. R.I.P.
Hoor je vaker dat er één in valt en er dan anderen in gaan om hem te redden.
Via een opening in de zijkant.quote:
quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:36 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Het wordt nu op diverse plekken bevestigd: 3 van de 4 mensen zijn overleden.
Lekker karig...quote:
En dat mag dus eigenlijk niet.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:32 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Hmz. Tragisch. R.I.P.
Hoor je vaker dat er één in valt en er dan anderen in gaan om hem te redden.
quote:Mangatwacht
Bij werkzaamheden in besloten ruimte moet tenminste 1 persoon aanwezig zijn (mangatwacht) die belast is met het toezicht en verantwoordelijk is voor het nemen van noodzakelijke maatregelen en zonodig direct hulp kan bieden, zonder zelf de ruimte te betreden, of voor mobilisatie kan zorgen.
De mangatwacht is verantwoordelijk voor de communicatie met en de registratie van de personen in de besloten ruimte. Voordat personen in de besloten ruimte worden toegelaten controleert de mangatwacht de "entry tag" of deze volledig is ingevuld met de meetresultaten en de persoon welke de metingen heeft uitgevoerd.
Misschien was er een stuk slang of iets ingevallen en probeerde één iemand dat te pakken, of moest er iets gemaakt worden waarbij er iemand viel, geen idee. Ik ben met zulke silo's niet zo bekend eigenlijk.quote:
Bron: nu.nl (het bericht wordt nog aangevuld)quote:Drie mannen overleden in mestsilo
In het Friese Makkinga zijn woensdagochtend drie mannen overleden nadat zij vast kwamen te zitten in een mestsilo. Eén man is in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.
Dat meldt de politie aan NU.nl. Een woordvoerder kon niet zeggen of de vier in de silo aan het werk waren.
Lijkt mij ook. Maar agrarische bedrijven bestaan meestal uit maar 1 of 2 werknemers en dan is er vermoedelijk weinig aandacht voor handhaving van de Arbo-regels. Met relatief veel ongelukken tot gevolg.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:31 schreef vosss het volgende:
http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=308
http://gevaarlijkwerk.arbozone.nl/artikelen/besloten-ruimten
Daar wat meer info over besloten ruimtes en werken in besloten ruimtes.
En ja zo een silo is er een voor zover ik weet.
Nee maarja, wat doe je als je broer/vader/zoon daar dood ligt te gaan, dan ga je echt niet wachten tot een kwartier later de brandweer er is.quote:
Jep. Silo is een besloten ruimte.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:31 schreef vosss het volgende:
http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=308
http://gevaarlijkwerk.arbozone.nl/artikelen/besloten-ruimten
Daar wat meer info over besloten ruimtes en werken in besloten ruimtes.
En ja zo een silo is er een voor zover ik weet.
Nouja dergelijke werkzaamheden moet je niet licht nemen. Dat blijkt helaas weer. Waarschijnlijk dan. De precieze toedracht weten we nog niet.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:38 schreef Fossieltje het volgende:
[..]
Lijkt mij ook. Maar agrarische bedrijven bestaan meestal uit maar 1 of 2 werknemers en dan is er vermoedelijk weinig aandacht voor handhaving van de Arbo-regels. Met relatief veel ongelukken tot gevolg.
Je mag aannemen dat agrarische bedrijven met zo'n silo op het erf weten welke risico's er spelen. Het is verder allemaal speculatie, zolang we niet de precieze toedracht van dit trieste ongeluk weten.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:38 schreef Fossieltje het volgende:
[..]
Lijkt mij ook. Maar agrarische bedrijven bestaan meestal uit maar 1 of 2 werknemers en dan is er vermoedelijk weinig aandacht voor handhaving van de Arbo-regels. Met relatief veel ongelukken tot gevolg.
Zoals ik in mijn eerdere post al aangaf; mangatwachten of veiligheidswachten worden vooral afgeroepen in de industriele omgeving. Voor zo'n boerenbedrijfje zullen dat soort firma's amper afgeroepen worden.quote:
Nee, maar dan heb je tenminste de basis.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:55 schreef vosss het volgende:
VCA stelt vrij weinig voor imo. Veel meer dan je gezond verstand gebruiken is dat niet. VCA vol ook niet trouwens.
Dan begin je er niet aan. Of je neemt gepaste maatregelen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:56 schreef Grielen het volgende:
Waarschijnlijk was de silo leeg en waren ze bezig met onderhoud. Met dit warme weer is er bijna niet tegenaan te ventileren.
Nee klopt. En vooral niet omdat het tien jaar geldig is en je in de tussentijd geen opfris cursus hoeft te volgen.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:55 schreef vosss het volgende:
VCA stelt vrij weinig voor imo. Veel meer dan je gezond verstand gebruiken is dat niet. VCA vol ook niet trouwens.
Lijkt me sterk dat er vier man onwel worden door de warmte, tegelijkertijd.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:56 schreef Grielen het volgende:
Waarschijnlijk was de silo leeg en waren ze bezig met onderhoud. Met dit warme weer is er bijna niet tegenaan te ventileren.
Bij mij is het 8 jaar geleden, weet de helft misschien nog.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:58 schreef vosss het volgende:
Inderdaad. En waarschijnlijk was het 10 jaar geleden nog veel eenvoudiger dan nu.
Althans dat denk ik zo maar.
=edit=
Ik moet overigens elke 5 jaar vernieuwen (bedrijfspolicy)
quote:De politiewoordvoerder laat weten dat hij bij aankomst de mestsilo - ongeveer 10 meter hoog - heeft beklommen. Hij zag de vier mannen in de silo liggen. De brandweer heeft vervolgens een gat in de zijkant geboord om toegang te krijgen tot de silo. Toen werd geconstateerd dat drie mannen reeds waren overleden. De vierde man is in kritieke toestand in de traumahelikopter afgevoerd.
Ook al is zo'n ding leeg die gassen hangen er nog wel. En wie zegt dat er niet meteen alarm is geslagen?quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:00 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Lijkt me sterk dat er vier man onwel worden door de warmte, tegelijkertijd.
Bovendien mag je er van uit gaan dat er altijd iemand bovenop die silo staat. Die had dan meteen alarm geslagen.
Bron: http://www.bnr.nl/nieuws/(...)inga?s_cid=blogitemsquote:Drie doden na ongeval mestsilo Friesland
De veiligheidsmaatregelen in de mestsilo waar woensdag drie mensen om het leven kwamen, waren in november niet in orde.
Dit zegt een medewerker van het bedrijf dat deze mestsilo keurde tegen BNR. Volgens de man ontbraken de veiligheidsnetten waardoor het mogelijk werd dat de medewerkers in de silo konden vallen. De medewerker benadrukt dat hij niets kan zeggen over de huidige veiligheidssituatie.
Volgens de medewerker is de gebeurtenis geen incident. Een aantal keer per jaar valt er iemand in een mestsilo. Hij legt uit dat deze silo’s een keer in de vijf jaar worden gecontroleerd.
De mestsilo was bijna leeg. In de ongeveer tien meter hoge silo zat 'een bodempje' mest, laat de politie weten.
Hulpverleners zagen de vier van bovenaf liggen. Vervolgens is er in de zijkant van de silo een gat gezaagd om de slachtoffers er uit te halen. De vier werkten allen op de boerderij.
quote:Mestgas bestaat uit onder andere zwavelwaterstof, ammoniak en methaan. Het kan ook blauwzuurgas bevatten. Door pieken in de concentratie (in de mengmesttank, bij het mixen en bij het breken van de koek op de drijfmest) kunnen dodelijke situaties voor mens en dier ontstaan. Deze gassen verdringen ook het zuurstof waardoor een levensgevaarlijke situatie kan ontstaan.
quote:Drie personen overleden in mestsilo
Drie mensen zijn woensdagochtend om het leven gekomen bij een ongeluk in een mestsilo in het Friese Makkinga. Eén man is in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.
Mark, de jongste zoon van de eigenaar van het landbouwbedrijf, behoort tot de doden, zegt een buurman van de familie tegenover De Telegraaf. De buurman was betrokken bij de reddingsactie.
Mark was samen met drie anderen bezig met schoonmaakwerkzaamheden. Eén van hen raakte bedwelmd en viel in de silo. Daarop sprong een tweede persoon erachter aan, vertelt een ooggetuige. Hoe de twee anderen in de silo raakten, is vooralsnog onbekend. De mestsilo was nagenoeg leeg met slechts een "dunne bodem" mest.
De brandweer boorde een gat in de zijkant van de silo om bij de slachtoffers te komen. Voor drie van hen kwam de hulp te laat.
Twee traumahelikopters en een duikteam werden ingezet om de slachtoffers te bevrijden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |