abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127967994
Hallo,

Ik ben van plan tussen 3 muren een nog te maken bureaublad onzichtbaar te bevestigen met daarboven 2 soortgelijke wandplanken.
Vooralsnog zat ik te denken om een raamwerk van 44x44 mm vurenhouten balken te maken en hierop een dunne MDF plaat (dikte 8-10 mm) op te bevestigen zodat eea met een totale dikte van 5-6 cm een robuuste uitstraling krijgt.
http://imageshack.us/photo/my-images/203/eoel.jpg/ (copy/paste deze link)
Aan de zijkanten van de 3 buitenste balken gleuven frezen welke over aan de muur bevestigde latjes gaan vallen.
Het gaat dus niet om een IKEA-achtige constructie waarbij een wandplank alleen aan de achterzijde aan de muur is bevestigd.

De zichtbare delen van het bureaublad wil ik beplakken met HPL.
Vragen die ik echter heb zijn:

• Is bovenstaande constructie te doen of zijn andere materialen beter geschikt?
• Heb nooit met HPL gewerkt en wil hier eigenlijk tbv een net resultaat mijn vingers ook niet aan branden; waar zou ik dit in de buurt van Hoofddorp/Amsterdam kunnen laten uitvoeren (eea kan vanwege de holle constructie dus niet onder een pers).
• Andere voorstellen zijn van harte welkom!

[ Bericht 5% gewijzigd door Borrie123 op 19-06-2013 20:28:52 ]
pi_127970387
Even zoeken levert een berg info op.

Informeer bij een lokale meubelmaker waar je ge-HPL-ed mdf kan krijgen.
pi_127974588
Ik snap het frezen van de gleuven niet helemaal? Als jet het geheel toch gaat beplakken zijn schroefgaten geen probleem toch?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_127975986
Maak het bureau wel goed vast aan de muren

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_127976000
Zoeken op "zwevend" en "bureau" leverde mij eerder niet de antwoorden op mijn vragen op, vandaar deze thread.
Gleuven komen aan de zijkanten en dienen om het bureau "blind" te bevestigen aan de 3 muren.
pi_127985730
Ik heb wel eens een soortgelijke constructie gemaakt (ook een buro).
twee MDF platen van 14 mm met daartussen een vurenhouten frame. (24 mm dik)

Dit buro was 150 bij 80 cm en ook al behoorlijk zwaar. Ik zou het dus niet te groot maken.
Aan de muur heb ik geen latjes gebruikt maar stalen profielen van 24x24 mm.
Niet duur en erg stevig.
pi_127988602
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 09:06 schreef Borrie123 het volgende:
Zoeken op "zwevend" en "bureau" leverde mij eerder niet de antwoorden op mijn vragen op, vandaar deze thread.
Gleuven komen aan de zijkanten en dienen om het bureau "blind" te bevestigen aan de 3 muren.
Je wilt de plank in sleuven in de balkjes schuiven? Lijkt me ingewikkeld, waarom leg je de plank er niet op? Als je dan ook aan de onderzijde een plank doet en een latje langs de voorkant heb een robuust ogend geheel.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_128002086
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2013 13:37 schreef Remmus het volgende:
Ik heb wel eens een soortgelijke constructie gemaakt (ook een buro).
twee MDF platen van 14 mm met daartussen een vurenhouten frame. (24 mm dik)

Dit buro was 150 bij 80 cm en ook al behoorlijk zwaar. Ik zou het dus niet te groot maken.
Aan de muur heb ik geen latjes gebruikt maar stalen profielen van 24x24 mm.
Niet duur en erg stevig.
Ik zou voor het bureaublad inderdaad stalen profielen kunnen gebruiken, voor de wandplanken boven het bureau wil ik echter een blinde bevestiging zien te krijgen.
Was die 14 mm MDF dikte voor het bureaublad achteraf gezien nodig of had het wellicht ook met bijv 10 mm gekund?

[ Bericht 0% gewijzigd door Borrie123 op 19-06-2013 20:33:00 ]
pi_128048078
waarom bevestig je niet gewoon aan beide zijkanten en aan de achterkant de balk op de muur. Daarop (en eventueel ook aan de onderkant) schroef/lijm je een plaat. hetzelfde resultaat maar een stuk eenvoudiger en steviger dan met sleuven die over balkjes glijden.
pi_128076528
quote:
Ik zou voor het bureaublad inderdaad stalen profielen kunnen gebruiken, voor de wandplanken boven het bureau wil ik echter een blinde bevestiging zien te krijgen.
Was die 14 mm MDF dikte voor het bureaublad achteraf gezien nodig of had het wellicht ook met bijv 10 mm gekund?
Achteraf gezien was het inderdaad niet nodig geweest; de onderplaat had ook wel 8mm kunnen zijn.
Deze hoeft niks te dragen en is eigenlijk alleen maar bedoeld als afwerking.
pi_128099486
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 20:11 schreef Holenbeer het volgende:
waarom bevestig je niet gewoon aan beide zijkanten en aan de achterkant de balk op de muur. Daarop (en eventueel ook aan de onderkant) schroef/lijm je een plaat. hetzelfde resultaat maar een stuk eenvoudiger en steviger dan met sleuven die over balkjes glijden.
Dat is inderdaad een stuk eenvoudiger, maar om een strak en professioneel resultaat te krijgen wil ik de zichtbare delen dus met HPL laten beplakken.
Omdat ik hier echter geen ervaring mee heb en met name de hoeken strak en netjes afgerond moeten worden wil ik dit vooralsnog uitbesteden en dat leek mij makkelijker met een constructie die ik onder de arm mee kan nemen....?
pi_128569414
Blijft dus nog mijn originele vraag over HPL staan:
1
2
3
4
Heb nooit met HPL gewerkt en wil hier eigenlijk tbv een net resultaat
mijn vingers ook niet aan branden; waar zou ik dit in de buurt van
Hoofddorp/Amsterdam kunnen laten uitvoeren? (eea kan vanwege de holle
constructie dus niet onder een pers).
pi_128599704
Hpl is geen product dat makkelijk te verwerken is, zeker als je het materiaal niet kent niet aan beginnen. Als interieurbouwer gebruik ik dat vaak en het blijft lastig.

Ik zou eens zoeken naar een kleine interieurbouwer/ meubelmaker die kunnen dat mooi verwerken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')