quote:De zoetstof wordt sinds het begin van de tachtiger jaren in de Verenigde Staten en Canada in veel producten gebruikt, zoals bijvoorbeeld frisdranken. De frisdranken Coca-Cola en Pepsi Cola worden in de Verenigde Staten en Canada bijvoorbeeld gezoet met HFCS, terwijl dit in bijna alle andere landen met suiker gebeurt. Redenen hiervoor zijn de door subsidies relatief overvloedige aanwezigheid van maïs en de hogere importheffingen op biet- en rietsuikers. De sturende rol van de Amerikaanse overheid hierin is controversieel.
dit dus...het witte vergif!quote:
lijkt mij inderdaad ook dat het moedwillig is gebeurd...de belangen zijn heel groot.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:50 schreef Postbus100 het volgende:
In de documentaire (inderdaad: die op youtube is dezelfde) werd ook gezegd dat suiker ervoor zorgt dat je leptine wordt onderdrukt, een stof die een signaaltje afgeeft aan de hersenen dat je verzadigd bent. De onderdrukking van leptine betekent dus dat je blijft eten en eten. Ook zorgt suiker dat je meer dopamine aanmaakt, wat verslaving in de hand werkt.
Oftewel, genoeg mechanismen die ervoor zorgen dat suiker een sluipmoordenaar is.
(ik heb geen biologische achtergrond, dus al die mechanismen zijn mij onbekend).
Wat ik ook zo bizar vond in de documentaire, was de uitleg dat er twee wetenschappers waren. De een dacht dat vet de boosdoener was (en die kreeg veel bijval), een ander (tegendraads) persoon dacht dat het suiker was. Die laatste man is weggehoond (o.a. op basis van belangen). Blijkt dat we al die tijd op een verkeerd spoor zijn gezet. Moedwillig?
- op aardbeienquote:Op maandag 17 juni 2013 22:52 schreef Postbus100 het volgende:
Oké, volgende vraag: als jullie het wisten, (in hoeverre) doen jullie er wat mee?
ik probeer er redleijk bewust mee om te gaan, in ieder geval zo weinig mogelijk toegevoegde suiker tot me te nemen.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:52 schreef Postbus100 het volgende:
Oké, volgende vraag: als jullie het wisten, (in hoeverre) doen jullie er wat mee?
Niet. Ik hanteer een IIFYM-achtige levenstijl en zolang ik dus een inschatting heb van m'n kcal-consumptie en mijn vetpercentage icm gewicht eet ik gewoon alles wat hier in past.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:52 schreef Postbus100 het volgende:
Alles met mate.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:52 schreef Postbus100 het volgende:
Gewoon normaal doen en geen 2 liter cola zuipen op een dag. Iedereen snapt heus wel dat je weinig suiker moet nemen, net als dat je voorzichtig moet zijn met verzadigd vet. Welke van die 2 de belangrijkste dikmaker is doet er wat mij betreft niet eens echt toe.quote:Op maandag 17 juni 2013 22:52 schreef Postbus100 het volgende:
http://www.ergogenics.org(...)en-dan-je-denkt.htmlquote:Op maandag 17 juni 2013 23:14 schreef Postbus100 het volgende:
En toch heb ik het vermoeden dat we, zelfs als we 'normaal doen', nog steeds meer suikers binnenkrijgen dan goed voor ons is.
Ik vind het bijvoorbeeld heel erg irritant dat ik in de supermarkt maar weinig producten kan kopen waar geen suiker in zit, zoals bijvoorbeeld ham ofzo. Al die kleine beetjes dragen ook bij aan een suikerverslaving.
Suiker zit ook gewoon in heel veel natuurlijke producten in he. Alle fruit bevat suikers, groenten bevatten suikers. Brood gist niet zonder suiker, Suikers zijn gewoon normale koolhydraten. Ik zie geen heil in het totaal laten staan van suikers.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:14 schreef Postbus100 het volgende:
En toch heb ik het vermoeden dat we, zelfs als we 'normaal doen', nog steeds meer suikers binnenkrijgen dan goed voor ons is.
Ik vind het bijvoorbeeld heel erg irritant dat ik in de supermarkt maar weinig producten kan kopen waar geen suiker in zit, zoals bijvoorbeeld ham ofzo. Al die kleine beetjes dragen ook bij aan een suikerverslaving.
nee, in fruit zit fructose geloof ik. Maar daar zijn ze vast ook 'tegen'.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik vraag mij af of dit wel klopt trouwens...
http://www.sugarstacks.com/fruits.htm
Ik dacht dat er in fruit geen geraffineerde suiker zat?
Zit er ook niet in, sterker nog het is niet eens dezelfde soort suiker.quote:Op maandag 17 juni 2013 23:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik vraag mij af of dit wel klopt trouwens...
http://www.sugarstacks.com/fruits.htm
Ik dacht dat er in fruit geen geraffineerde suiker zat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |