abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127926632
Zojuist zag ik een documentaire over obesitas (Link: http://gemi.st/15708741 - beschikbaar tot a.s. zondag). Schokkend.

De kernvraag in de documentaire is: 'Wie maakt ons dik', waarbij het antwoord terug te brengen is tot de jaren '70 waarin werd ontdekt dat je uit maïs een goedkope suikervervanger kon maken: glucose-fructose. Sindsdien nam de obesitas toe: hoe kwam dat? De voedselindustrie had er echter belang bij dat de aandacht niet op de suiker kwam te liggen. In die tijd was er ook een wetenschapper die de oorzaak zocht in vet. Dat 'fabeltje' (?) is overgenomen door de suikerlobby terwijl ze de suiker structureel uit de wind hielden in de discussie wie de boosdoener was. Gevolg: Coca-Cola en vele andere merken vervingen de suiker in glucose-fructose. Toen was ook nog niet bekend wat de langetermijngevolgen ervan waren. Nu glucose-fructose langzaamaan als oorzaak van obesitas wordt aangewezen wijst de voedselindustrie die claim consequent af: een verband is nooit aangetoond en mensen bewegen veel minder door bijvoorbeeld de televisie. Ondertussen wordt er nog steeds suiker in ons eten gestopt. Niet iets om blij van te worden, volgens mij.

Het zet mij aan het denken over ons eten. Hebben meer mensen 'm gezien? Ook geschokt? Of te suggestief? Ben benieuwd :)
Somebody that I used to know
pi_127926706
Was al bekend toch...althans wel bij mij. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_127926720
Bij mij ook, maar niet het politieke spel erachter.
  maandag 17 juni 2013 @ 22:34:57 #4
356099 Awesome_
UNSTOPPABLE.
pi_127927101
Aankomen en afvallen is nog steeds een kwestie van kcals in = kcals out maar suiker zijn nou eenmaal 'hidden' in de zin dat de gemiddelde persoon totaal geen idee heeft van hun calorieconsumptie en door gebrek aan verzadiging van suikerrijk voedsel is het zo uit de hand gelopen.
Geshockeerd? Nee.
Teleurgesteld? Ja.
BEASTMODE
pi_127927218
Wikipedia zegt:
quote:
De zoetstof wordt sinds het begin van de tachtiger jaren in de Verenigde Staten en Canada in veel producten gebruikt, zoals bijvoorbeeld frisdranken. De frisdranken Coca-Cola en Pepsi Cola worden in de Verenigde Staten en Canada bijvoorbeeld gezoet met HFCS, terwijl dit in bijna alle andere landen met suiker gebeurt. Redenen hiervoor zijn de door subsidies relatief overvloedige aanwezigheid van maïs en de hogere importheffingen op biet- en rietsuikers. De sturende rol van de Amerikaanse overheid hierin is controversieel.
  maandag 17 juni 2013 @ 22:36:48 #6
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127927240
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:29 schreef trovey het volgende:
Was al bekend toch...althans wel bij mij. :P
dit dus...het witte vergif!
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_127927325
Tja. Die dikke vadsige mensen moeten gewoon minder vreten en meer sporten. Dat beetje glucose-fructose in plaats van suiker doet het hem ook niet.
  maandag 17 juni 2013 @ 22:40:22 #8
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127927439
kan de link niet bekijken, maar is dit de zelfde docu?
pi_127928009
In de documentaire (inderdaad: die op youtube is dezelfde) werd ook gezegd dat suiker ervoor zorgt dat je leptine wordt onderdrukt, een stof die een signaaltje afgeeft aan de hersenen dat je verzadigd bent. De onderdrukking van leptine betekent dus dat je blijft eten en eten. Ook zorgt suiker dat je meer dopamine aanmaakt, wat verslaving in de hand werkt.
Oftewel, genoeg mechanismen die ervoor zorgen dat suiker een sluipmoordenaar is.

(ik heb geen biologische achtergrond, dus al die mechanismen zijn mij onbekend).

Wat ik ook zo bizar vond in de documentaire, was de uitleg dat er twee wetenschappers waren. De een dacht dat vet de boosdoener was (en die kreeg veel bijval), een ander (tegendraads) persoon dacht dat het suiker was. Die laatste man is weggehoond (o.a. op basis van belangen). Blijkt dat we al die tijd op een verkeerd spoor zijn gezet. Moedwillig?
  maandag 17 juni 2013 @ 22:52:20 #10
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127928123
quote:
2s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:50 schreef Postbus100 het volgende:
In de documentaire (inderdaad: die op youtube is dezelfde) werd ook gezegd dat suiker ervoor zorgt dat je leptine wordt onderdrukt, een stof die een signaaltje afgeeft aan de hersenen dat je verzadigd bent. De onderdrukking van leptine betekent dus dat je blijft eten en eten. Ook zorgt suiker dat je meer dopamine aanmaakt, wat verslaving in de hand werkt.
Oftewel, genoeg mechanismen die ervoor zorgen dat suiker een sluipmoordenaar is.

(ik heb geen biologische achtergrond, dus al die mechanismen zijn mij onbekend).

Wat ik ook zo bizar vond in de documentaire, was de uitleg dat er twee wetenschappers waren. De een dacht dat vet de boosdoener was (en die kreeg veel bijval), een ander (tegendraads) persoon dacht dat het suiker was. Die laatste man is weggehoond (o.a. op basis van belangen). Blijkt dat we al die tijd op een verkeerd spoor zijn gezet. Moedwillig?
lijkt mij inderdaad ook dat het moedwillig is gebeurd...de belangen zijn heel groot.
Er zijn zelfs aanwijzingen dat suiker meer verslavend is dan cocaine...en dat zou mijn iets verbazen volgens mij
pi_127928131
Oké, volgende vraag: als jullie het wisten, (in hoeverre) doen jullie er wat mee?
  maandag 17 juni 2013 @ 22:55:07 #12
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_127928255
quote:
2s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:52 schreef Postbus100 het volgende:
Oké, volgende vraag: als jullie het wisten, (in hoeverre) doen jullie er wat mee?
- op aardbeien
- in de koffie
- in de yoghurt
- in taartjes
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  maandag 17 juni 2013 @ 22:57:41 #13
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_127928375
quote:
ik probeer er redleijk bewust mee om te gaan, in ieder geval zo weinig mogelijk toegevoegde suiker tot me te nemen.
Maar het is niet zo dat ik nu "op elke slak suiker leg" en elk label uitspel
pi_127928388
Tja.. Suiker is vergif, maar 't is wel lekker in de koffie. En in snoep, koek etc..
Mijn manier is niet kopen, enkel af en toe snaaien op m'n werk etc..

Cola drink ik enkel op vakantie als er niets anders is.
Dit is een Signature....
  maandag 17 juni 2013 @ 23:00:34 #15
356099 Awesome_
UNSTOPPABLE.
pi_127928513
quote:
Niet. Ik hanteer een IIFYM-achtige levenstijl en zolang ik dus een inschatting heb van m'n kcal-consumptie en mijn vetpercentage icm gewicht eet ik gewoon alles wat hier in past.
Wel mijd ik onbewust suikerrijk voedsel omdat ik hier altijd enorme energiedips van krijg.
BEASTMODE
  maandag 17 juni 2013 @ 23:08:40 #16
244933 trovey
Nachtoele
pi_127928867
quote:
Alles met mate.
Optimist tot in de kist
pi_127929045
quote:
Gewoon normaal doen en geen 2 liter cola zuipen op een dag. Iedereen snapt heus wel dat je weinig suiker moet nemen, net als dat je voorzichtig moet zijn met verzadigd vet. Welke van die 2 de belangrijkste dikmaker is doet er wat mij betreft niet eens echt toe.
pi_127929167
En toch heb ik het vermoeden dat we, zelfs als we 'normaal doen', nog steeds meer suikers binnenkrijgen dan goed voor ons is.
Ik vind het bijvoorbeeld heel erg irritant dat ik in de supermarkt maar weinig producten kan kopen waar geen suiker in zit, zoals bijvoorbeeld ham ofzo. Al die kleine beetjes dragen ook bij aan een suikerverslaving.
pi_127929298
Maar het is wel véél hoor als je alle geraffineerde suiker wilt vermijden.
Het zit in zo'n beetje in alles!

Het heeft ook heel veel verschillende namen:
Basterdsuiker, Bruine suiker, Dextrose, Fructose, Fructosestroop, Glucose-fructosestroop, Invertsuiker, Kristalsuiker, Melasse, Rietsuiker, Siroop en gewone suiker.

De nadelen zijn echt best veel als je de lijsten gaat bekijken, maar een IJsje op zijn tijd ik ook wel erru
lekker :@

Wel gezond zijn groente, fruit en volkoren producten en gelukkig zijn die ook héél lekker :P

Dit is wel een leuke site, kan je zien wat een enorme berg suiker er in sommige voeding zit.

http://www.sugarstacks.com/

Best wel schokkend! :D
  maandag 17 juni 2013 @ 23:17:45 #20
356099 Awesome_
UNSTOPPABLE.
pi_127929341
quote:
2s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:14 schreef Postbus100 het volgende:
En toch heb ik het vermoeden dat we, zelfs als we 'normaal doen', nog steeds meer suikers binnenkrijgen dan goed voor ons is.
Ik vind het bijvoorbeeld heel erg irritant dat ik in de supermarkt maar weinig producten kan kopen waar geen suiker in zit, zoals bijvoorbeeld ham ofzo. Al die kleine beetjes dragen ook bij aan een suikerverslaving.
http://www.ergogenics.org(...)en-dan-je-denkt.html
BEASTMODE
pi_127929407
quote:
2s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:14 schreef Postbus100 het volgende:
Suiker zit ook gewoon in heel veel natuurlijke producten in he. Alle fruit bevat suikers, groenten bevatten suikers. Brood gist niet zonder suiker, Suikers zijn gewoon normale koolhydraten. Ik zie geen heil in het totaal laten staan van suikers.
pi_127929430
Ik vraag mij af of dit wel klopt trouwens...

http://www.sugarstacks.com/fruits.htm

Ik dacht dat er in fruit geen geraffineerde suiker zat?
pi_127929472
quote:
3s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

nee, in fruit zit fructose geloof ik. Maar daar zijn ze vast ook 'tegen'.
  maandag 17 juni 2013 @ 23:21:25 #24
244933 trovey
Nachtoele
pi_127929510
quote:
3s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

Zit er ook niet in, sterker nog het is niet eens dezelfde soort suiker. :P
Niet elke soort suiker is slecht, je moet alleen geen druivenplant leegeten in één keer. ;)
Optimist tot in de kist
pi_127929533
Volgens mij moet je inderdaad onderscheid maken tussen natuurlijke suikers (fruit enzo) en geraffineerde suikers (fructose-glucose, tafelsuiker, alle andere soorten suikers met ingewikkelde namen die hierboven staan genoemd).

Helemaal suikervrij zal denk ik ook niet lukken (misschien wel geraffineerde-suikervrij), maar minderen zou wel mooi zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')