abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127894245
Even een vraagje over paprikapoeder. Ik ben pas een uurtje in Hongarije geweest en ben even de supermarkt in gesprint om een paar zakjes paprikapoeder te kopen. Ik kon er geen wijs uit worden dus heb maar alle drie de soorten meegenomen en ben er net met veel moeite achtergekomen wat welke nou is:

Csipos Csemege: pittig
Csemege: iets pittig
Edesnemes: edelzoet

Nou vraag ik me een paar dingen af. Ik heb thuis twee Silvo paprikapoederpotjes staan: mild en scherp. Zouden die smaken overeenkomen met Csipos Csemege en Csemege? En stel dat ik goulash of iets dergelijks wil maken, gebruik ik dan de edesnemes? En is de edesnemes vergelijkbaar met Spaanse geroosterde paprikapoeder?

Ik weet dat ik de zakjes natuurlijk open kan maken maar de kwaliteit gaat snel achteruit dus ik wil ze pas openmaken als ik ze nodig heb. Tenzij niemand hier het antwoord weer ;)
Spoilers!
pi_127894468
Ik zou er van uit gaan dat de hongaarse scherp iets scherper is dan die laffe silvo kruiden.
Overigens koop ik mijn kruiden liever op de markt (in groningen) of bij een bazaar-achtige winke dan bij de supermarkt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_127894524
Gaat de kwaliteit van poeder snel achteruit? Dat spul is altijd jaren houdbaar. Zelf proef ik geen verschil tussen een potje kruiden dat net open is en een die al een jaar staat.
pi_127895623
quote:
3s.gif Op maandag 17 juni 2013 10:57 schreef Deetch het volgende:
Ik zou er van uit gaan dat de hongaarse scherp iets scherper is dan die laffe silvo kruiden.
Overigens koop ik mijn kruiden liever op de markt (in groningen) of bij een bazaar-achtige winke dan bij de supermarkt.
Ik koop mijn kruiden meestal op vakantie in Polen en Tsjechie of hier bij de Turkse en Poolse winkel. En dan vul ik de Silvopotjes dus bij want die hebben wel een handig formaat. Maar de potjes paprikapoeder zijn al wat ouder en nog nooit bijgevuld. De scherpe is trouwens niet van Silvo maar komt uit Duitsland. Wel bij een supermarkt dus zal ook niet geweldig zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 10:59 schreef Tja..1986 het volgende:
Gaat de kwaliteit van poeder snel achteruit? Dat spul is altijd jaren houdbaar. Zelf proef ik geen verschil tussen een potje kruiden dat net open is en een die al een jaar staat.
Dat zegt het internet :') Kan alleen de pagina even niet meer vinden. Of misschien ging het over piment, dat kan ook wel. Ja, volgens mij was dat het. Piment is als bes heel lang smaakvast maar vermalen totaal niet smaakvast.
Spoilers!
  maandag 17 juni 2013 @ 22:30:51 #5
111571 klaarover
klaar? over!
pi_127926826
de Silvo paprikapoeder "scherp" is geen zuivere koffie.
Het is gewoon flauwe paprikapoeder met wat cayennepeper bijgemengd.
Ja zo kan ik het ook.
  maandag 17 juni 2013 @ 23:07:24 #6
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_127928817
Wat klaarover zegt.

Ik heb een Hongaar nog nooit die derde zien gebruiken, en dat zeg ik met een Hongaarse ex, en een Hongaarse huisgenote, die beiden goed konden koken. Die andere twee gebruikten ze gewoon wat er voor handen was, meestal die 2e.

Natuurlijk hebben die 1e en 3e hun plaats, ik zou alleen niet weten waar.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  maandag 17 juni 2013 @ 23:24:37 #7
107525 Caithlinn
Still me....
pi_127929676
TS, om poederkruiden op smaak te houden gebruik ik mini weckpotjes ;) sluit je het luchtdicht mee af en dat werkt prima. Ik ben sowieso een fan van weckpotten!
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says; "oh crap, she's up"
pi_127936507
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:07 schreef Tanin het volgende:
Wat klaarover zegt.

Ik heb een Hongaar nog nooit die derde zien gebruiken, en dat zeg ik met een Hongaarse ex, en een Hongaarse huisgenote, die beiden goed konden koken. Die andere twee gebruikten ze gewoon wat er voor handen was, meestal die 2e.

Natuurlijk hebben die 1e en 3e hun plaats, ik zou alleen niet weten waar.
Wat een mysterie ;)
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')