Ik heb via internet een setje gekocht, zitten verschillende ND's, 1/4, 1/2 en 1 CTO, CTB en en een derde waarvan ik even de afkorting kwijt ben. Verder nog een 2e setje met leuke felle kleurtjes (blauw, groen, rood, magenta, geel, etc).quote:Op maandag 17 juni 2013 14:47 schreef Stefan het volgende:
Welke gels gebruik jij? Ik heb er 2 die standaard bij de SL zaten, geel en oranje ofzo
Klopt, kan daar ook prima mee, alleen vind ik zelf de carrier van Potra net een wat warmer tintje geven. Dat zegt overigens niks over jouw spul, want ik schiet met Nikon en jij met Canon meen ikquote:Op maandag 17 juni 2013 15:00 schreef Stefan het volgende:
De gels die erbij zitten gebruik ik regelmatig om wat zonlicht na te bootsen
Waarom ga je niet voor een paraplu? Desnoods flitsen in een reflectorplu en aan de andere kant zo strak mogelijk een witte plu ervoor plakken.quote:Ben eigenlijk nog op zoek naar een softbox voor om de speedlite, liefst een grote zodat ik op locatie een wireless softbox heb.
Ik heb voornamelijk 2e hands speedlights uit de jaren '80 en '90, stel toch het liefst alles handmatig in. Nadeel van speedlight als trigger gebruiken is dat je altijd een flits recht van voren hebt. Of bouwt Canon wel radiotriggers in de flitsers in? Nikon gebruikt IR codering in de flits, waar ik zelf niet zo'n fan van ben tenzij ik TTL nodig heb.quote:Ik heb 3 Speedlites maar de derde doet meestal alleen dienst als trigger, die was namelijk net zo duur als de trigger zelf
Heb 1 reflector plu. maar een softbox lijkt me ook handig en handiger om wat closer te belichten. Zag ook zon kleine poloroid softbox die je om je SL kan wikkelen.quote:Op maandag 17 juni 2013 15:07 schreef Azreal het volgende:
Waarom ga je niet voor een paraplu? Desnoods flitsen in een reflectorplu en aan de andere kant zo strak mogelijk een witte plu ervoor plakken.
Ja, heb de radiotriggers, kan zelfs om t hoekje flitsen.quote:Op maandag 17 juni 2013 15:07 schreef Azreal het volgende:
[..]
Klopt, kan daar ook prima mee, alleen vind ik zelf de carrier van Potra net een wat warmer tintje geven. Dat zegt overigens niks over jouw spul, want ik schiet met Nikon en jij met Canon meen ik.
[..]
Nadeel van speedlight als trigger gebruiken is dat je altijd een flits recht van voren hebt. Of bouwt Canon wel radiotriggers in de flitsers in?
Grote softboxen werken in mijn ervaring beter. Ik werkte altijd met plu's op m'n studioflitsers, die heb ik uiteindelijk vervangen door octoboxen en alleen daardoor al werd de belichting veel beter.quote:Op maandag 17 juni 2013 15:10 schreef Stefan het volgende:
Heb 1 reflector plu. maar een softbox lijkt me ook handig en handiger om wat closer te belichten. Zag ook zon kleine poloroid softbox die je om je SL kan wikkelen.
Maar een grote wellicht ook handig
Over het algemeen komt IR ook wel achter het model of het hoekje om, het is vooral in fel daglight dat je er problemen mee hebt. Ik gebruik het Nikon CLS eigenlijk alleen wanneer ik vind dat ik TTL nodig heb, maar ervaring leert dat ik beter kan inschatten wat mooi licht is dan de TTL van m'n camera, dus gebruik ik maar de cactus V5 radiotriggers.quote:Op maandag 17 juni 2013 15:11 schreef Stefan het volgende:
Ja, heb de radiotriggers, kan zelfs om t hoekje flitsen.Of achter het model
Ja, TTL, ETTLquote:
Nice, jammer dat de hond niet mee deedquote:Op maandag 17 juni 2013 15:29 schreef Stefan het volgende:
Deze foto geflitst met 3 flitsers, de SL op mn camera ook laten meeflitsen
Ziet er op zich niet verkeerd uit. De prijs is wat hoog en het gebrek aan merk wekt bij mij het gevoel op dat het gaat om Chinese import, in welk geval ik me druk zou maken om de kwaliteit.quote:Op maandag 17 juni 2013 15:46 schreef Stefan het volgende:
Is dit iets denk je?
http://www.cameratotaal.c(...)e-flitser-p-593.html
Front, SL on camera op 22 mmquote:Op maandag 17 juni 2013 16:34 schreef Azreal het volgende:
[..]
Nice, jammer dat de hond niet mee deed. Hoe heb je de flitsers gericht?
v
Dat is inderdaad zo. Zelf vind ik het ook wel eens leuk om wat kleuren toe te voegen en te zien wat dat met de plaat doet. Helaas blijkt dat nog behoorlijk lastig te zijnquote:Op maandag 17 juni 2013 16:39 schreef Mirjam het volgende:
Ik vind vooral het effect wat je kunt bereiken erg leuk.
Foto's die anders wel aardig, of meh zijn, krijgen een totaal andere dimensie door creatief te gaan flitsen.
Zo vind ik deze ook erg leuk.
Er zit beweging in, het onderwerp is heel mooi uitgelicht maar je kunt ook de achtergrond nog mooi belicht zien.
Die flare is denk ik een kwestie van smaak maar dat vind ik juist een leuke extra in de plaat.
Het blijft lastig zulke grote groepen evenwijdig verlicht op de foto te krijgen. Zolang iedereen tevreden is, is het goed.quote:Op maandag 17 juni 2013 16:39 schreef Stefan het volgende:
Front, SL on camera op 22 mm
Twee zijkant, schuin op statief
achteraf had ik de fliters iets meer voor de groep kunnen zetten, midden is iets beter verlicht maar al met al was ik en de familie wel tevreden
Ook lastig iedereen in je lens te laten kijken als er in vijf seconden tijd zes camera's afgaanquote:Op maandag 17 juni 2013 18:02 schreef Azreal het volgende:
[..]
Het blijft lastig zulke grote groepen evenwijdig verlicht op de foto te krijgen. Zolang iedereen tevreden is, is het goed.
Meldt zich.quote:Op zondag 16 juni 2013 13:50 schreef Mirjam het volgende:
Zijn er hier mensen die zich bezig houden met strobisten?
Dus niet zomaar iemand recht in de bek flitsen met je onboard-flitser, maar echt nadenken over posities van flitsers, om zo een speciaal effect te bereiken?
Ik heb er gisteren wat mee geëxperimenteerd, en het intrigeert me heel erg, je kunt er bijzondere effecten mee bereiken. (foto's volgen nog)
In principe is strobist fotografie niets anders dan geimproviseerde studiofotografie voor mensen die geen studio hebben en/of willen.quote:Op maandag 17 juni 2013 19:35 schreef DonJames het volgende:
Weet iemand een goeie site met informatie hierover? Ik snap dat het begint met de flitser ergens anders neer te zetten dan de camera, maar waar dan? En vooral, waarom daar?
quote:Op maandag 17 juni 2013 18:04 schreef Stefan het volgende:
Ook lastig iedereen in je lens te laten kijken als er in vijf seconden tijd zes camera's afgaan
Yep, daarom kijkt op de foto ook bijna iedereen in de lens, sowieso krijg je t niet voor elkaar echt iedereen in de lens te laten kijkenquote:Op maandag 17 juni 2013 23:46 schreef Azreal het volgende:
Was je wel degene met de meest impressive lens/camera? Dat wil wel eens helpen in die situaties.
http://strobist.blogspot.nl/quote:Op maandag 17 juni 2013 19:35 schreef DonJames het volgende:
Weet iemand een goeie site met informatie hierover? Ik snap dat het begint met de flitser ergens anders neer te zetten dan de camera, maar waar dan? En vooral, waarom daar?
Yep, dan kun je maar beter zorgen dat het goed is.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 00:16 schreef Stefan het volgende:
Moest ook wel goed zijn want ik liep daar te pimpen met mn zooi
Ja, pimpen lukt wel, maar als t resultaat kut is is t jammerquote:Op dinsdag 18 juni 2013 20:37 schreef Azreal het volgende:
[..]
Yep, dan kun je maar beter zorgen dat het goed is.
Aan de andere kant, met goeie zooi is het makkelijk pimpen.
Ah tof. Ik speel wel eens wat, maar heb daar nog een hoop over te leren.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 00:17 schreef Stefan het volgende:
[..]
http://strobist.blogspot.nl/
met lessen voor beginners
101
En lessen voor gevorderden
102
Die gast was op DigitalRev.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 00:17 schreef Stefan het volgende:
http://strobist.blogspot.nl/
met lessen voor beginners
101
En lessen voor gevorderden
102
dat je zelf incapabel bent om hiermee te werken houd niet in dat een ander op jouw nivo moet zitten natuurlijk he!quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 09:08 schreef Susteren het volgende:
Hmmm, strobist: de wereld van te harde schaduwen en niet flatterende belichting
quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 10:00 schreef mentalpower het volgende:
[..]
dat je zelf incapabel bent om hiermee te werken houd niet in dat een ander op jouw nivo moet zitten natuurlijk he!
je loopt altijd te janken over de kwaliteit van een ander en dat alles jouw te min is maar zelf
heb ik je ook alleen maar een paar fotos zien posten en het zijn altijd dezelfde chick in het veld
heb je soms in je hele bestaan maar drie goede fotos gemaakt ofzo?
edit je zou je beter eens wat nederiger op moeten stellen want ik zie je niet veel presteren maar wel ondertussen alles vragen voor je bedrijfje waar jij geld mee verdient op een nivo waarbij je
alleen maar kan dromen van resultaten als thatnikonguy (strobist)
ik vind je een vervelend mannetje!
Oké dan, maar zoveel gezeiver en dan zelf met zo'n foto's komen, damnquote:Op zaterdag 10 augustus 2013 10:38 schreef Dark_Angelus het volgende:
Mannetjes, we gaan niet onnodig foto's plaatsen van personen die daar niet om gevraagd hebben. Gebash naar elkaar hou je maar lekker in de DM/PM. Discussie over strobisten, dat mag.
Game on.
Ga eerst maar eens de theorie van correcte belichting bekijken, veel portretten zijn way underexposed.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 10:41 schreef mentalpower het volgende:
ow susteren mag best foto's hier plaatsen om af te zeiken hoor. vooral als het mijn foto's zijn.
voor mij is de theorie geen probleem, het uitvoeren lukt me gewoon nog niet goed.
en daar schaam ik me niets voor. ik ben een mens en die maken fouten.
IK WIL DE VOLLEDIGE PORTFOLIO VAN SUSTEREN ZIEN!
held op sokken!
ik weet dat de belichting niet klopt, je zou het origineel eens moeten zien.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 10:46 schreef Susteren het volgende:
[..]
Ga eerst maar eens de theorie van correcte belichting bekijken, veel portretten zijn way underexposed.
Kijk maar eens op fb.com/mincomedia, vergeet de page niet te liken
Als je wilt heb ik nog zo'n 800 productfoto's. Deze zijn echter gewoon weinig interresant.
Beetje kort door de bocht natuurlijk, aangezien jij niets van mijn, noch de finantiële situatie mijn ouders af weet.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 11:07 schreef mentalpower het volgende:
[..]
en tot slot, strobisten is helemaal prima voor mensen die niet alles van paps en mams krijgen
maar hard moeten werken voor hun geld! het gaat erom dat je het leuk vind en tevreden bent
met het resultaat, en dat je gaande weg leert van je fouten en daardoor word.
Ik droom niet over portfolio's, ik probeer het gewoon te dóen. Ik ben 16 en heb nog jaren om een goede portfolio op te bouwenquote:Op zaterdag 10 augustus 2013 11:07 schreef mentalpower het volgende:
[..]
er zijn hier genoeg mensen die zo een grote bek mogen hebben maar die hebben ook
een portfolio waar jij... en ook ik! alleen nog van kunnen dromen!
joh maak een topic en vraag eens naar de algemene mening over jezelf.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 11:18 schreef Susteren het volgende:
[..]
Ik droom niet over portfolio's, ik probeer het gewoon te dóen. Ik ben 16 en heb nog jaren om een goede portfolio op te bouwen
Waar jij het steeds vandaan haalt dat ik een grote "bek" heb? Dat ik misschien iets kritischer dan jij ben neemt niet weg dat je zelf degene bent die steeds offensieve reacties plaatst.
Ja, gelukkig heb jij daar nooit last van in je persoonlijke meninkjes. Open het Grote Susteren Vindt-topic en ga daar lekker van alles roepenquote:Op zaterdag 10 augustus 2013 11:13 schreef Susteren het volgende:
[..]
Beetje kort door de bocht natuurlijk,
Je kan natuurlijk ook gewoon je flitser knap instellen en in een paraplutje hangen ofzo... Of gewoon voorzien van diffuser.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 09:08 schreef Susteren het volgende:
Hmmm, strobist: de wereld van te harde schaduwen en niet flatterende belichting
Maar met modifiers is het strobist princiepe er naar mijn mening vanaf (en is het eigenlijk het zelfde als een portable elinchrom systeem). Diffuser is ook geen wereld van verschilquote:Op zondag 11 augustus 2013 16:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk ook gewoon je flitser knap instellen en in een paraplutje hangen ofzo... Of gewoon voorzien van diffuser.
Pfff, juist niet. De diverse snootjes en dergelijke zijn juist kenmerken van het strobisten. Daarbij zijn 6 flitsers een stuk mobieler dan 6 portable elinchs...quote:Op zondag 11 augustus 2013 23:15 schreef Susteren het volgende:
[..]
Maar met modifiers is het strobist princiepe er naar mijn mening vanaf (en is het eigenlijk het zelfde als een portable elinchrom systeem). Diffuser is ook geen wereld van verschil
Tot nu toe werk ik liever met reflectoren, en áls ik mobiel flitslicht nodig heb doen we gewoon een Yongnuo in de beauty dish vasthoudenquote:Op maandag 12 augustus 2013 06:39 schreef Uncle het volgende:
Ben benieuwd wanneer Susteren zijn flitsset weer te koop zet en portable elinchroms of quadra's gaat kopen.
Het volledig anti strobist verhaal botst een beetje met jouw wens voor studio shoots op locatie. Of op zijn minst in combinatie met jouw budget!
Shoot trough is wat minder gericht, dan komt er ook nog vrij veel licht van de achterkant vandaan (als het ware gereflecteerd). Zul je vooral binnen merken, buiten zal het verschil hoogstens in de lichtopbrengste te merken zijn (als ik me niet vergis absorbeert shoot-trough iets meer van het licht)quote:Op maandag 12 augustus 2013 12:41 schreef fyah het volgende:
Wanneer verkies je een reflective umbrella boven shoot through? Buiten?
maar vreselijk incompleet...quote:
quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:09 schreef mentalpower het volgende:
[..]
maar vreselijk incompleet...
ik wil op zien wat het verschil tussen 7" reflector tov 7" plu
wellicht maar eens bestellen als ik zin heb... kijken wat dat doet.
die dingen kosten toch bijna niets.
ow........ jesus wat slecht.....quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Een 7" plu is ongeveer dit formaat:
[ afbeelding ]
Wéér is het witbalans waarschijnlijk op de omgeving ingesteld, niet op het flitslicht. Zet het gewoon op flits witbalans, zou een stuk mooier zijn.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 10:34 schreef Stefan het volgende:
Strobist, full body flits op +3 hoek 45 graden en invulflits op -2 on camera
[ afbeelding ]
Ik heb expres tegenlicht gekozen, er zit een ND fader opquote:Op donderdag 15 augustus 2013 11:34 schreef shiznuts het volgende:
. Misschien had je ook een gradual ND filter kunnen gebruiken om de lucht wat te dimmen?
Ze zijn appart gecoulorballanced. Omdat ik er al lang mee bezig was geen zin om opnieuw te balansen, het was mn eerste Brenizer dus volgende keer de tips hier meenemenquote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:26 schreef shiznuts het volgende:
Misschien moet je haar ff uit de achtergrond masken en ze apart colorbalancen. De achtergrond niet zo'n sterk contrast op toepassen, water, planten/bomen en zelfs de lucht een beetje zien er onnatuurlijk uit. Tenzij je daar voor ging natuurlijk, je kunt alles verantwoorden met de redenatie dat dat de bedoeling nou juist was.
Strobist langs de waterkant valt mee, alleen een rimlight is wat lastiger danquote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:35 schreef shiznuts het volgende:
Ik ken alleen Debreziner.
Ben benieuwd dan. Lijkt me sowieso lastig, bij een waterkant lopen stroben en dan stitchwerk ook nog.
mooi! invulflits ook speedlite? hoe kom jij op +3?quote:Op donderdag 15 augustus 2013 10:34 schreef Stefan het volgende:
Strobist, full body flits op +3 hoek 45 graden en invulflits op -2 on camera
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 15 augustus 2013 14:20 schreef fyah het volgende:
[..]
mooi! invulflits ook speedlite? hoe kom jij op +3?
Gewoon geprobeerd, ik wilde haar hele lichaam flitsen en gebruikte een bouncer dus geprobeerd. Het blijft lastig met tegenlicht, dus gewoon trail and errorquote:Op donderdag 15 augustus 2013 14:20 schreef fyah het volgende:
[..]
mooi! invulflits ook speedlite? hoe kom jij op +3?
Ja, ze was ook geen model waar ik lang mee kon werken, was op evenemententerrein met 2000 studenten en toen ze uit het water kwam gevraagd of ik wat fotos mocht maken. Ik wilde de bokeh panorama maken dus pose was verder niet iets waar ik mee bezig was. Ik had een paar minuten en ik denk dat Ze dacht, waarom maakt hij 30 fotos van de ruimte om me heen.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 22:23 schreef shiznuts het volgende:
Blend imho in ieder geval al beter met de achtergrond.
Aardig wat tegenlicht maar je talent toch vrij netjes exposed en balanced zonder verlies van tint.
Inderdaad misschien kunnen doen met het rood in haar gezicht, sowieso vind ik de foto/pose niet vleiend voor haar gezicht. Ligt ook deels aan je eigen standpunt/kijkhoek en gebruikte focal length. Verder: je talent hoeft niet altijd recht in de lens te kijken hè. Soms is een wegstarende blik zelfs effectiever. Just something to think about. Verder ook megaveel foto's maken en naast directies geven je model ook af en toe wat vrijheid geven om te posen. Een foto is een momentopname, dus een houding of blik kan de ene seconde erg sprekend zijn en de volgende weg.
Dat komt omdat ik auto focusde, daarna de camera op manual gezet, dus als de focus was a little offquote:Op donderdag 15 augustus 2013 22:42 schreef fyah het volgende:
Alleen jammer dat de ogen niet scherp zijn.
Ik vind hem stukken beter en natuurlijker dan de eerste foto.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 21:40 schreef Stefan het volgende:
Witbalans aangepast van een andere foto
Gezicht is nog wel wat te rood naar mijn smaak maar wilde er ook geen uren meer voor zitten, wel heb wat dingen aangepast, contrast, brightness, curve en verzadiging en levendigheid, model apart van de achtergrond. Irissen scherper gemaakt.
[ afbeelding ]
"Flits-topic"?quote:Op maandag 19 augustus 2013 16:57 schreef Uncle het volgende:
Misschien hier ook een centraal topic van maken en alle links verzamelen in de OP??
Ben benieuwd!quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 12:45 schreef fyah het volgende:
YongNuo 560III binnen. Hij is iets groter dan mijn speedlite 430 maar op het eerste zicht is hij erg degelijk. Geen ETTL, maar dat is voor een 2e off camera flash ook niet echt nodig. Althans niet voor wat ik ermee wil doen. Vanavond eens testen hoe hij samenwerkt met de 430 en mijn 650D als slave
Build quality is echt verbazend goed, zeker voor die 55 euro. Zal straks wat detailfoto's maken van de twee.quote:
klopt, maar doe voorzichtig met het batterij klepje... zoals je zelf al ziet is die fragiel enquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 12:51 schreef fyah het volgende:
[..]
Build quality is echt verbazend goed, zeker voor die 55 euro. Zal straks wat detailfoto's maken van de twee.
55 Euro... Hmmm, das een stuk minder dan mijn Sony f43AM's...quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 12:51 schreef fyah het volgende:
[..]
Build quality is echt verbazend goed, zeker voor die 55 euro. Zal straks wat detailfoto's maken van de twee.
inderdaadquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 12:55 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
55 Euro... Hmmm, das een stuk minder dan mijn Sony f43AM's...
Ik heb er 2 en door die nieuwe hotshoe komt nog een derde, maar dan de nieuwe versie, maar dit biedt mogelijkheden om vlot te gaan spelen met meer spul.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 12:56 schreef fyah het volgende:
[..]
inderdaadik wilde eerste een tweede canon speedlite kopen, maar door de goede geluiden op de internets toch maar gewaagd op een 560.
Ik weet dat mijn Canon meerdere slave groepen heeft ja, ik ben echter nog niet zo ver met het hele flash gebeuren dat ik daar aan toe ben gekomenquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 13:00 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik heb er 2 en door die nieuwe hotshoe komt nog een derde, maar dan de nieuwe versie, maar dit biedt mogelijkheden om vlot te gaan spelen met meer spul.
Ik weet niet of jouw Canons het doen en of je het kan testen, maar mijn Sony's die ik als master in stel, kan 2 groepen maken. Ik kan mijn slave dan ook als RMT of RMT2 instellen. Dit alles kan ik vanaf de master bedienen (dubbel zo sterk als de master, half zo sterk, 4x zo sterk, etc). Ken jij dat en weet je of dat ondersteund wordt?
Maar weet je wel hoe het werkt? Want dan zou je het even kunnen testen natuurlijkquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 13:02 schreef fyah het volgende:
[..]
Ik weet dat mijn Canon meerdere slave groepen heeft ja, ik ben echter nog niet zo ver met het hele flash gebeuren dat ik daar aan toe ben gekomenDus of je settings per groep hebt zou iemand anders even moeten bevestigen.
zal straks eens proberenquote:Op dinsdag 20 augustus 2013 13:39 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar weet je wel hoe het werkt? Want dan zou je het even kunnen testen natuurlijk
Thanks, ben benieuwd!quote:
Niet zo gek hè, richtgetal 58 vs. 43 voor je Canon.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 18:01 schreef fyah het volgende:
Behalve dan dat de Yongnuo wat meer bereik heeft.
Nee, denk het niet. Ik flits zelf manueel en kan op mijn flitser dan alsnog de andere groepen wijzigen. Als ik dus flitsers opgesteld heb, hoef ik ze niet iedere keer allemaal af te gaan. Met een groepsfoto wil je waarschijnlijk dat je hoekflitsers anders flitsen dan met een portret van 1 persoon. En ook als je een ander effect wilt bereiken, kan je een hoop tijd winnen door oncamera je flitser te wijzigen. En stel nou dat je je flitsers hebt opgesteld op punten waar je moeilijk bij kan, bijv. in de nok van een huis of onder een schans bij freestyle snowboarden, dan is het ook prettig het zo deels te kunnen doen.quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 18:28 schreef fyah het volgende:
maar wat is het nut van een flitsgroep toewijzen als de flash zelf manual ingesteld moet? is alleen handig voor ETTL toch?
verdomme die zien er beter uit dan die van mij....quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 17:49 schreef fyah het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |