Ik heb via internet een setje gekocht, zitten verschillende ND's, 1/4, 1/2 en 1 CTO, CTB en en een derde waarvan ik even de afkorting kwijt ben. Verder nog een 2e setje met leuke felle kleurtjes (blauw, groen, rood, magenta, geel, etc).quote:Op maandag 17 juni 2013 14:47 schreef Stefan het volgende:
Welke gels gebruik jij? Ik heb er 2 die standaard bij de SL zaten, geel en oranje ofzo
Klopt, kan daar ook prima mee, alleen vind ik zelf de carrier van Potra net een wat warmer tintje geven. Dat zegt overigens niks over jouw spul, want ik schiet met Nikon en jij met Canon meen ikquote:Op maandag 17 juni 2013 15:00 schreef Stefan het volgende:
De gels die erbij zitten gebruik ik regelmatig om wat zonlicht na te bootsen
Waarom ga je niet voor een paraplu? Desnoods flitsen in een reflectorplu en aan de andere kant zo strak mogelijk een witte plu ervoor plakken.quote:Ben eigenlijk nog op zoek naar een softbox voor om de speedlite, liefst een grote zodat ik op locatie een wireless softbox heb.
Ik heb voornamelijk 2e hands speedlights uit de jaren '80 en '90, stel toch het liefst alles handmatig in. Nadeel van speedlight als trigger gebruiken is dat je altijd een flits recht van voren hebt. Of bouwt Canon wel radiotriggers in de flitsers in? Nikon gebruikt IR codering in de flits, waar ik zelf niet zo'n fan van ben tenzij ik TTL nodig heb.quote:Ik heb 3 Speedlites maar de derde doet meestal alleen dienst als trigger, die was namelijk net zo duur als de trigger zelf
Heb 1 reflector plu. maar een softbox lijkt me ook handig en handiger om wat closer te belichten. Zag ook zon kleine poloroid softbox die je om je SL kan wikkelen.quote:Op maandag 17 juni 2013 15:07 schreef Azreal het volgende:
Waarom ga je niet voor een paraplu? Desnoods flitsen in een reflectorplu en aan de andere kant zo strak mogelijk een witte plu ervoor plakken.
Ja, heb de radiotriggers, kan zelfs om t hoekje flitsen.quote:Op maandag 17 juni 2013 15:07 schreef Azreal het volgende:
[..]
Klopt, kan daar ook prima mee, alleen vind ik zelf de carrier van Potra net een wat warmer tintje geven. Dat zegt overigens niks over jouw spul, want ik schiet met Nikon en jij met Canon meen ik.
[..]
Nadeel van speedlight als trigger gebruiken is dat je altijd een flits recht van voren hebt. Of bouwt Canon wel radiotriggers in de flitsers in?
Grote softboxen werken in mijn ervaring beter. Ik werkte altijd met plu's op m'n studioflitsers, die heb ik uiteindelijk vervangen door octoboxen en alleen daardoor al werd de belichting veel beter.quote:Op maandag 17 juni 2013 15:10 schreef Stefan het volgende:
Heb 1 reflector plu. maar een softbox lijkt me ook handig en handiger om wat closer te belichten. Zag ook zon kleine poloroid softbox die je om je SL kan wikkelen.
Maar een grote wellicht ook handig
Over het algemeen komt IR ook wel achter het model of het hoekje om, het is vooral in fel daglight dat je er problemen mee hebt. Ik gebruik het Nikon CLS eigenlijk alleen wanneer ik vind dat ik TTL nodig heb, maar ervaring leert dat ik beter kan inschatten wat mooi licht is dan de TTL van m'n camera, dus gebruik ik maar de cactus V5 radiotriggers.quote:Op maandag 17 juni 2013 15:11 schreef Stefan het volgende:
Ja, heb de radiotriggers, kan zelfs om t hoekje flitsen.Of achter het model
Ja, TTL, ETTLquote:
Nice, jammer dat de hond niet mee deedquote:Op maandag 17 juni 2013 15:29 schreef Stefan het volgende:
Deze foto geflitst met 3 flitsers, de SL op mn camera ook laten meeflitsen
Ziet er op zich niet verkeerd uit. De prijs is wat hoog en het gebrek aan merk wekt bij mij het gevoel op dat het gaat om Chinese import, in welk geval ik me druk zou maken om de kwaliteit.quote:Op maandag 17 juni 2013 15:46 schreef Stefan het volgende:
Is dit iets denk je?
http://www.cameratotaal.c(...)e-flitser-p-593.html
Front, SL on camera op 22 mmquote:Op maandag 17 juni 2013 16:34 schreef Azreal het volgende:
[..]
Nice, jammer dat de hond niet mee deed. Hoe heb je de flitsers gericht?
v
Dat is inderdaad zo. Zelf vind ik het ook wel eens leuk om wat kleuren toe te voegen en te zien wat dat met de plaat doet. Helaas blijkt dat nog behoorlijk lastig te zijnquote:Op maandag 17 juni 2013 16:39 schreef Mirjam het volgende:
Ik vind vooral het effect wat je kunt bereiken erg leuk.
Foto's die anders wel aardig, of meh zijn, krijgen een totaal andere dimensie door creatief te gaan flitsen.
Zo vind ik deze ook erg leuk.
Er zit beweging in, het onderwerp is heel mooi uitgelicht maar je kunt ook de achtergrond nog mooi belicht zien.
Die flare is denk ik een kwestie van smaak maar dat vind ik juist een leuke extra in de plaat.
Het blijft lastig zulke grote groepen evenwijdig verlicht op de foto te krijgen. Zolang iedereen tevreden is, is het goed.quote:Op maandag 17 juni 2013 16:39 schreef Stefan het volgende:
Front, SL on camera op 22 mm
Twee zijkant, schuin op statief
achteraf had ik de fliters iets meer voor de groep kunnen zetten, midden is iets beter verlicht maar al met al was ik en de familie wel tevreden
Ook lastig iedereen in je lens te laten kijken als er in vijf seconden tijd zes camera's afgaanquote:Op maandag 17 juni 2013 18:02 schreef Azreal het volgende:
[..]
Het blijft lastig zulke grote groepen evenwijdig verlicht op de foto te krijgen. Zolang iedereen tevreden is, is het goed.
Meldt zich.quote:Op zondag 16 juni 2013 13:50 schreef Mirjam het volgende:
Zijn er hier mensen die zich bezig houden met strobisten?
Dus niet zomaar iemand recht in de bek flitsen met je onboard-flitser, maar echt nadenken over posities van flitsers, om zo een speciaal effect te bereiken?
Ik heb er gisteren wat mee geëxperimenteerd, en het intrigeert me heel erg, je kunt er bijzondere effecten mee bereiken. (foto's volgen nog)
In principe is strobist fotografie niets anders dan geimproviseerde studiofotografie voor mensen die geen studio hebben en/of willen.quote:Op maandag 17 juni 2013 19:35 schreef DonJames het volgende:
Weet iemand een goeie site met informatie hierover? Ik snap dat het begint met de flitser ergens anders neer te zetten dan de camera, maar waar dan? En vooral, waarom daar?
quote:Op maandag 17 juni 2013 18:04 schreef Stefan het volgende:
Ook lastig iedereen in je lens te laten kijken als er in vijf seconden tijd zes camera's afgaan
Yep, daarom kijkt op de foto ook bijna iedereen in de lens, sowieso krijg je t niet voor elkaar echt iedereen in de lens te laten kijkenquote:Op maandag 17 juni 2013 23:46 schreef Azreal het volgende:
Was je wel degene met de meest impressive lens/camera? Dat wil wel eens helpen in die situaties.
http://strobist.blogspot.nl/quote:Op maandag 17 juni 2013 19:35 schreef DonJames het volgende:
Weet iemand een goeie site met informatie hierover? Ik snap dat het begint met de flitser ergens anders neer te zetten dan de camera, maar waar dan? En vooral, waarom daar?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |