abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 juni 2013 @ 13:50:04 #1
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127859381
Zijn er hier mensen die zich bezig houden met strobisten?
Dus niet zomaar iemand recht in de bek flitsen met je onboard-flitser, maar echt nadenken over posities van flitsers, om zo een speciaal effect te bereiken?

Ik heb er gisteren wat mee geëxperimenteerd, en het intrigeert me heel erg, je kunt er bijzondere effecten mee bereiken. (foto's volgen nog)
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 16 juni 2013 @ 17:19:40 #2
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127866238
Stormloop-topic

Zon achter 'model', 3 flitsers. 1 schuin achter mij rechts, 1 aan de zijkant van model. 1 op camera om de anderen te triggeren.
pi_127902448
Als ik op een random moment mijn tas pak, zit er altijd een redelijke strobist kit in (3 tot 5 speedlights, kleurenfilters, cactus V5 sets, tesa powerstrips).

Zelfs wanneer ik met studioflitsers bezig ben en ik ergens iets net een beetje extra wil uitlichten gooi ik er een speedlight bij.

Ik post uit principe geen foto's maar PM even een email dan wil ik je best een linkje sturen.

Leuke flare trouwens ;), daar had je ook iets moois van kunnen maken!
  maandag 17 juni 2013 @ 14:47:17 #4
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_127902998
Welke gels gebruik jij? Ik heb er 2 die standaard bij de SL zaten, geel en oranje ofzo
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_127903446
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 14:47 schreef Stefan het volgende:
Welke gels gebruik jij? Ik heb er 2 die standaard bij de SL zaten, geel en oranje ofzo
Ik heb via internet een setje gekocht, zitten verschillende ND's, 1/4, 1/2 en 1 CTO, CTB en en een derde waarvan ik even de afkorting kwijt ben. Verder nog een 2e setje met leuke felle kleurtjes (blauw, groen, rood, magenta, geel, etc).

Past niet in de mooie filter voor op de speedlight, maar wat klitteband om de kop en je kunt zo'n gel er prima voor hangen. Nadeel is dat je wat lichtlek van wit licht kunt hebben, maar dat is prima te managen en anders plak er 2 gelletjes voor.

Ook gebruik ik wat onbelichte Portra (160 of 400, te lui om op te zoeken) als "zonlicht" filter. Die heb ik dan weer wel op maat geknipt voor m'n speedlight filter. Helaas is zo'n velletje ook compleet verbrand na een middagje flitsen.
  maandag 17 juni 2013 @ 15:00:13 #6
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_127903557
De gels die erbij zitten gebruik ik regelmatig om wat zonlicht na te bootsen

Ben eigenlijk nog op zoek naar een softbox voor om de speedlite, liefst een grote zodat ik op locatie een wireless softbox heb.

Ik heb 3 Speedlites maar de derde doet meestal alleen dienst als trigger, die was namelijk net zo duur als de trigger zelf
pi_127903821
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 15:00 schreef Stefan het volgende:
De gels die erbij zitten gebruik ik regelmatig om wat zonlicht na te bootsen
Klopt, kan daar ook prima mee, alleen vind ik zelf de carrier van Potra net een wat warmer tintje geven. Dat zegt overigens niks over jouw spul, want ik schiet met Nikon en jij met Canon meen ik ;).

quote:
Ben eigenlijk nog op zoek naar een softbox voor om de speedlite, liefst een grote zodat ik op locatie een wireless softbox heb.
Waarom ga je niet voor een paraplu? Desnoods flitsen in een reflectorplu en aan de andere kant zo strak mogelijk een witte plu ervoor plakken.

quote:
Ik heb 3 Speedlites maar de derde doet meestal alleen dienst als trigger, die was namelijk net zo duur als de trigger zelf
Ik heb voornamelijk 2e hands speedlights uit de jaren '80 en '90, stel toch het liefst alles handmatig in. Nadeel van speedlight als trigger gebruiken is dat je altijd een flits recht van voren hebt. Of bouwt Canon wel radiotriggers in de flitsers in? Nikon gebruikt IR codering in de flits, waar ik zelf niet zo'n fan van ben tenzij ik TTL nodig heb.
  maandag 17 juni 2013 @ 15:10:41 #8
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_127903936
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 15:07 schreef Azreal het volgende:

Waarom ga je niet voor een paraplu? Desnoods flitsen in een reflectorplu en aan de andere kant zo strak mogelijk een witte plu ervoor plakken.

Heb 1 reflector plu. maar een softbox lijkt me ook handig en handiger om wat closer te belichten. Zag ook zon kleine poloroid softbox die je om je SL kan wikkelen.

Maar een grote wellicht ook handig
  maandag 17 juni 2013 @ 15:11:32 #9
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_127903965
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 15:07 schreef Azreal het volgende:

[..]

Klopt, kan daar ook prima mee, alleen vind ik zelf de carrier van Potra net een wat warmer tintje geven. Dat zegt overigens niks over jouw spul, want ik schiet met Nikon en jij met Canon meen ik ;).

[..]

Nadeel van speedlight als trigger gebruiken is dat je altijd een flits recht van voren hebt. Of bouwt Canon wel radiotriggers in de flitsers in?
Ja, heb de radiotriggers, kan zelfs om t hoekje flitsen. :) Of achter het model
pi_127904592
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 15:10 schreef Stefan het volgende:
Heb 1 reflector plu. maar een softbox lijkt me ook handig en handiger om wat closer te belichten. Zag ook zon kleine poloroid softbox die je om je SL kan wikkelen.

Maar een grote wellicht ook handig
Grote softboxen werken in mijn ervaring beter. Ik werkte altijd met plu's op m'n studioflitsers, die heb ik uiteindelijk vervangen door octoboxen en alleen daardoor al werd de belichting veel beter.

Bij een kleine softbox bestaat het risico dat je lichtbron te dicht op het doek van de box staat, waardoor de het licht niet zacht genoeg wordt. Ga je daarmee dichtbij staan dan krijg je alsnog een keiharde flits in iemands gezicht. Dat is voor mij de reden dat ik er nog geen gekocht heb, maar ik weet dus niet hoe erg dat effect in de werkelijkheid is.

quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 15:11 schreef Stefan het volgende:
Ja, heb de radiotriggers, kan zelfs om t hoekje flitsen. :) Of achter het model
Over het algemeen komt IR ook wel achter het model of het hoekje om, het is vooral in fel daglight dat je er problemen mee hebt. Ik gebruik het Nikon CLS eigenlijk alleen wanneer ik vind dat ik TTL nodig heb, maar ervaring leert dat ik beter kan inschatten wat mooi licht is dan de TTL van m'n camera, dus gebruik ik maar de cactus V5 radiotriggers.

Jouw triggers ondersteunen wel TTL?
  maandag 17 juni 2013 @ 15:27:21 #11
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_127904689
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 15:24 schreef Azreal het volgende:

Jouw triggers ondersteunen wel TTL?
Ja, TTL, ETTL
  maandag 17 juni 2013 @ 15:29:22 #12
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_127904749
Deze foto geflitst met 3 flitsers, de SL op mn camera ook laten meeflitsen

maandag 17 juni 2013 @ 15:46:43 #13
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_127905380
pi_127907435
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 15:29 schreef Stefan het volgende:
Deze foto geflitst met 3 flitsers, de SL op mn camera ook laten meeflitsen
Nice, jammer dat de hond niet mee deed ;). Hoe heb je de flitsers gericht?

quote:
Ziet er op zich niet verkeerd uit. De prijs is wat hoog en het gebrek aan merk wekt bij mij het gevoel op dat het gaat om Chinese import, in welk geval ik me druk zou maken om de kwaliteit.

Normaal zit er in een softbox niet alleen een reflecterende binnenkant, maar ook een extra diffusor scherm, als dat er bij deze ook in zit, zal het op zich prima werken.
  maandag 17 juni 2013 @ 16:39:19 #15
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_127907680
Ik vind vooral het effect wat je kunt bereiken erg leuk.

Foto's die anders wel aardig, of meh zijn, krijgen een totaal andere dimensie door creatief te gaan flitsen.

Zo vind ik deze ook erg leuk.
Er zit beweging in, het onderwerp is heel mooi uitgelicht maar je kunt ook de achtergrond nog mooi belicht zien.

Die flare is denk ik een kwestie van smaak maar dat vind ik juist een leuke extra in de plaat.
  maandag 17 juni 2013 @ 16:39:29 #16
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_127907687
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 16:34 schreef Azreal het volgende:

[..]

Nice, jammer dat de hond niet mee deed ;). Hoe heb je de flitsers gericht?

v
Front, SL on camera op 22 mm
Twee zijkant, schuin op statief
achteraf had ik de fliters iets meer voor de groep kunnen zetten, midden is iets beter verlicht maar al met al was ik en de familie wel tevreden
pi_127911012
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 16:39 schreef Mirjam het volgende:
Ik vind vooral het effect wat je kunt bereiken erg leuk.

Foto's die anders wel aardig, of meh zijn, krijgen een totaal andere dimensie door creatief te gaan flitsen.

Zo vind ik deze ook erg leuk.
Er zit beweging in, het onderwerp is heel mooi uitgelicht maar je kunt ook de achtergrond nog mooi belicht zien.

Die flare is denk ik een kwestie van smaak maar dat vind ik juist een leuke extra in de plaat.
Dat is inderdaad zo. Zelf vind ik het ook wel eens leuk om wat kleuren toe te voegen en te zien wat dat met de plaat doet. Helaas blijkt dat nog behoorlijk lastig te zijn ;).

Zelf vind ik flares ook helemaal fantastisch, ik bedoelde juist dat je 'm in plaats van aanwezig laten zijn, ook een grotere rol had kunnen geven :).
pi_127911188
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 16:39 schreef Stefan het volgende:
Front, SL on camera op 22 mm
Twee zijkant, schuin op statief
achteraf had ik de fliters iets meer voor de groep kunnen zetten, midden is iets beter verlicht maar al met al was ik en de familie wel tevreden
Het blijft lastig zulke grote groepen evenwijdig verlicht op de foto te krijgen. Zolang iedereen tevreden is, is het goed.
  maandag 17 juni 2013 @ 18:04:14 #19
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_127911264
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 18:02 schreef Azreal het volgende:

[..]

Het blijft lastig zulke grote groepen evenwijdig verlicht op de foto te krijgen. Zolang iedereen tevreden is, is het goed.
Ook lastig iedereen in je lens te laten kijken als er in vijf seconden tijd zes camera's afgaan :D
  FOK!fotograaf maandag 17 juni 2013 @ 19:25:40 #20
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_127914639
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 13:50 schreef Mirjam het volgende:
Zijn er hier mensen die zich bezig houden met strobisten?
Dus niet zomaar iemand recht in de bek flitsen met je onboard-flitser, maar echt nadenken over posities van flitsers, om zo een speciaal effect te bereiken?

Ik heb er gisteren wat mee geëxperimenteerd, en het intrigeert me heel erg, je kunt er bijzondere effecten mee bereiken. (foto's volgen nog)
Meldt zich.

Discobal Strobist by Sporingerdam, on Flickr

The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_127915070
Weet iemand een goeie site met informatie hierover? Ik snap dat het begint met de flitser ergens anders neer te zetten dan de camera, maar waar dan? En vooral, waarom daar?
  FOK!fotograaf maandag 17 juni 2013 @ 20:06:33 #22
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_127916560
Omdat jij wilt dat het licht op een bepaalde manier naar binnen valt. Gewoon een kwestie van proberen en evalueren. Denk een bepaald, simpel beeld en kijk of je het kan maken.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_127930572
quote:
7s.gif Op maandag 17 juni 2013 19:35 schreef DonJames het volgende:
Weet iemand een goeie site met informatie hierover? Ik snap dat het begint met de flitser ergens anders neer te zetten dan de camera, maar waar dan? En vooral, waarom daar?
In principe is strobist fotografie niets anders dan geimproviseerde studiofotografie voor mensen die geen studio hebben en/of willen.

Standaard voorbeeld: in plaats van iemand vol in z'n gezicht te blazen met je speedlight, wil je liever een vrij standaard tangverlichting toepassen.

quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 18:04 schreef Stefan het volgende:
Ook lastig iedereen in je lens te laten kijken als er in vijf seconden tijd zes camera's afgaan :D
:D Was je wel degene met de meest impressive lens/camera? Dat wil wel eens helpen in die situaties.
  dinsdag 18 juni 2013 @ 00:16:25 #24
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_127931697
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 23:46 schreef Azreal het volgende:

:D Was je wel degene met de meest impressive lens/camera? Dat wil wel eens helpen in die situaties.
Yep, daarom kijkt op de foto ook bijna iedereen in de lens, sowieso krijg je t niet voor elkaar echt iedereen in de lens te laten kijken

De 3 flitsers maken wel het verschil zag ik en de lens ook maar vooral t licht

Moest ook wel goed zijn want ik liep daar te pimpen met mn zooi :D
  dinsdag 18 juni 2013 @ 00:17:00 #25
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_127931718
quote:
7s.gif Op maandag 17 juni 2013 19:35 schreef DonJames het volgende:
http://strobist.blogspot.nl/

met lessen voor beginners
101
En lessen voor gevorderden
102
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')