Als Democratie betekent het respecteren van de minderheid dan is erdogan een oxymoron van democratie.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het Turkse leger heeft een rijke traditie van zich te bemoeien met zaken wat hen geen reet aan gaat, waarom is het afzetten van een legertop in Turkije noemenswaardig, terwijl wanneer generalen in het Westen zich bemoeien met het politek vervangen worden normaalste zaak van de wereld is?
Het Turkse leger is nooit een steun voor democratie in Turkije geweest.
Erdogan heeft voor de minderheden in Turkije meer gedaan dan alle voorgaande premiers voor hem tegelijk opgeteld, waar heb jij het over?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:46 schreef PrepperNL het volgende:
[..]
Als Democratie betekent het respecteren van de minderheid dan is erdogan een oxymoron van democratie.
Beetje vreemd om erdogan en democratie in 1 zin te noemen, zoals eerder gezegd is ook hitler, saddam hussein en gaddafie gekozen door het volk wil nog niet zeggen dat er over democratie te spreken valt natuurlijk.
Marjinal çapulcular worden die minderheden genoemd. Dat is kennelijk gerechtvaardigd op basis van stemmen.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:49 schreef Triggershot het volgende:
Erdogan heeft voor de minderheden in Turkije meer gedaan dan alle voorgaande premiers voor hem tegelijk opgeteld, waar heb jij het over?
haha ja en daarom hebben chrsitenen nog steeds niet de vrijheid om hun religie vrij uit te oefenenquote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Erdogan heeft voor de minderheden in Turkije meer gedaan dan alle voorgaande premiers voor hem tegelijk opgeteld, waar heb jij het over?
Dat je Hitler, Saddam en Gaddafi's behoud van macht vergelijkt met hoe Erdogan zijn positie bekleed getuigt van weinig kennis over de politiek in Turkije. Sterker nog, het is steeds het leger in Turkije geweest wat er voor zorgde dat mensen / partijen middels staatsgrepen aan de macht kwamen.
Maar goed dat daar de associatie niet met Koerd, Christen, Jood, Arabier, Armeen Of Rum wordt gelegdquote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Marjinal çapulcular worden die minderheden genoemd. Dat is kennelijk gerechtvaardigd op basis van stemmen.
Mijn god, orientalistisch retoriek weer. Erdogan heeft zelf notabene bevel gegeven om oud-Armeense plaatsen van aanbidding te renoveren en openen voor het publiek. De Griekse Patriarchie heeft hij zelf in ere hersteld er zelf persoonlijk mee betrokken geweest dat ze vrijheden terug kregen wat is afgenomen door Ataturk en opvolgers. Je hebt echt geen idee waar je het over hebt he?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:53 schreef PrepperNL het volgende:
[..]
haha ja en daarom hebben chrsitenen nog steeds niet de vrijheid om hun religie vrij uit te oefenen
Vergeet de ongelovigen niet!quote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar goed dat daar de associatie niet met Koerd, Christen, Jood, Arabier, Armeen Of Rum wordt gelegd
Zelfs dan zou hij de enige Turkse premier tot nu toe zijn die het meest heeft gegeven om minderheden in Turkije. wat op z'n minst gezien moet worden als een stap in de goede richting. Laten we het maar niet hebben over de secularisten in Turkije, zij zijn de grootste onderdrukkers van vrijheid van godsdienst geweest in Turkije.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vergeet de ongelovigen niet!
Die vent geeft geen ruk om minderheden, ze worden hooguit gepaaid als het hem uitkomt.
Dit.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mijn god, orientalistisch retoriek weer. Erdogan heeft zelf notabene bevel gegeven om oud-Armeense plaatsen van aanbidding te renoveren en openen voor het publiek. De Griekse Patriarchie heeft hij zelf in ere hersteld er zelf persoonlijk mee betrokken geweest dat ze vrijheden terug kregen wat is afgenomen door Ataturk en opvolgers. Je hebt echt geen idee waar je het over hebt he?
Joch, volgens mij heb je de tijd van Turgut Özal niet bewust meegemaakt. Jouw onwetendheidquote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zelfs dan zou hij de enige Turkse premier tot nu toe zijn die het meest heeft gegeven om minderheden in Turkije. wat op z'n minst gezien moet worden als een stap in de goede richting. Laten we het maar niet hebben over de secularisten in Turkije, zij zijn de grootste onderdrukkers van vrijheid van godsdienst geweest in Turkije.
Ozal heeft helaas zijn plannen niet kunnen realiseren en is notabene vanwege zijn plannen vergiftigd. De dood van Ozal heeft er voor gezorgd dat Turkije tot 2002 zo goed als stil stond wat betreft de sociologische ontwikkelingen die Turkije onderging met Ozal aan de macht.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Joch, volgens mij heb je de tijd van Turgut Özal niet bewust meegemaakt. Jouw onwetendheidErdogan is een fundamentalist, geen goede basis voor een leider. De gelovigen konden gewoon hun gang gaan ten tijde van de secularisten. Of wil je beweren dat ze de moskeeën hebben gesloten en er geen ezân oproep meer was?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gesloten & Gesloopte moskeeen.
Vrijwel alle Imam Hatips zijn zo goed als allemaal gesloten of moesten underground, maar goed, rustig gang gaan he.
[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2013 18:17:19 ]
quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ozal heeft helaas zijn plannen niet kunnen realiseren en is notabene vanwege zijn plannen vergiftigd. De dood van Ozal heeft er voor gezorgd dat Turkije tot 2002 zo goed als stil stond wat betreft de sociologische ontwikkelingen die Turkije onderging met Ozal aan de macht.
De gelovigen konden 'gewoon' hun gang gaan? Jij hebt lef om over de onwetendheid van de ander te spreken.
Er was een Turkse versie van de ezan opgelegd door de staat om te voldoen aan de nationalistische idealen van de staat. Heb je uberhaupt wel hoeveel moskeeen er zijn gesloten?Volgens mij mocht de Koran ook alleen maar in het Turks gelezen en je mocht je baard niet laten staan. Dat waren hele zieke tijden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gesloten & Gesloopte moskeeen.
Vrijwel alle Imam Hatips zijn zo goed als allemaal gesloten of moesten underground, maar goed, rustig gang gaan he.Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
Wat ik noem nu is maar een topje van een ijsberg, het heeft ook weinig zin om oude koeien uit de sloot te halen wat betreft de intolerantie tegenover gelovigen - moslim en niet moslims - van seculieren. Maar zeggen dat ze gewoon hun gang konden gaan is niets meer dan geschiedenisvervalsing.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:21 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Volgens mij mocht de Koran ook alleen maar in het Turks gelezen en je mocht je baard niet laten staan. Dat waren hele zieke tijden.
Ze waren welkom hoor, maar geloof is iets persoonlijks, een levensstijl die je thuis moet houden. Ik ga toch ook niet met een biertje in de hand een openbaar gebouw opzoeken of solliciteren naar een hoge functie omdat ik zo nodig mijn levensstijl wil opdringen?quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:13 schreef Da.Rock het volgende:
De gelovigen konden niets ten tijde van de secularisten. Ze werden bewust van hoge posities gehouden en/of ze werd de toegang tot "openbare" gebouwen ontzegd vanwege een hoofddoek. Over onwetendheid gesproken.
Niet alleen dat, maar zolang een staat een ministerie van religieuze zaken heeft is het ook nog eens tegenstrijdig om het seculier te noemen. Een seculier staat zou idd een prima oplossing zijn, helaas is Turkije dat nooit geweest.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:33 schreef Ambipur het volgende:
Nou.... Laten we nu niet doen alsof het vroeger super was in Turkije![]()
Vrouwen met hoofddoeken werden gediscrimineerd, dat is een feit. Om gehoofddoekte vrouwen niet naar een universiteit kunnen laten gaan is discriminatie en heeft niets met seculier zijn maken.
Een land dat seculier is discrimineert niet. Dus op naar een echte seculiere Turkije.
Erdogan heeft niets van dat alles gedaan omdat dat gelukkig niet mogelijk is in het moderne Turkije. Dat neemt niet weg dat het een machoventje is en een schandvlek op de democratie. Omhoog getild door de economische vooruitgang probeert hij de culturele vooruitgang terug te draaien richting een Arabische islamitische theocratie. Zijn AK partij is de politieke islam. Of zoals hij zelf zei: 'Democratie is een tram die je neemt tot de halte waar je moet zijn en dan stap je uit'.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 17:34 schreef Triggershot het volgende:
Aan wat voor zelfverheerlijking doet Erdogan dan, welke politie rivalen heeft hij geexecuteerd, welke landen is hij binnengevallen en belangrijker nog, wanneer heeft hij een staatsgreep gepleegd.
quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ozal heeft helaas zijn plannen niet kunnen realiseren en is notabene vanwege zijn plannen vergiftigd. De dood van Ozal heeft er voor gezorgd dat Turkije tot 2002 zo goed als stil stond wat betreft de sociologische ontwikkelingen die Turkije onderging met Ozal aan de macht.
De gelovigen konden 'gewoon' hun gang gaan? Jij hebt lef om over de onwetendheid van de ander te spreken.
Er was een Turkse versie van de ezan opgelegd door de staat om te voldoen aan de nationalistische idealen van de staat. Heb je uberhaupt wel hoeveel moskeeen er zijn gesloten?De vergiftiging van Özal keur ik af en ik heb me evengoed geërgerd aan de waardeloze regeringen na Özal. Maar beweren dat Erdogan de beste premier is tot nu toe slaat als een tang op een varken. Dat is hij niet, dat is verreweg Özal vanwege zijn gematigde houding. Hij was diplomatieker en dat is Erdogan absoluut niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gesloten & Gesloopte moskeeen.
Vrijwel alle Imam Hatips zijn zo goed als allemaal gesloten of moesten underground, maar goed, rustig gang gaan he.
Overigens heeft het geen zin om het secularisme van het begin van de Turkse republiek te vergelijken met die van de laatste decennia. In het begin was het helemaal doorgeslagen. Ergens snap ik het wel vanwege de afkeer tegen het Ottomaanse Rijk. Ook voor de secularisten geldt dat ze hun toon sneller hadden moeten matigen door minderheden gelijk te behandelen.
Wacht. Even bijkomen. We zijn het eens!quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet alleen dat, maar zolang een staat een ministerie van religieuze zaken heeft is het ook nog eens tegenstrijdig om het seculier te noemen. Een seculier staat zou idd een prima oplossing zijn, helaas is Turkije dat nooit geweest.
Wat maakt hem een schandvlek op de democratie? De economische vooruitgang is niet echt een product wat er sowieso in Turkije geweest zou zijn, het economisch beleid van Erdogan heeft daar juist aan bijgedragen, door doordachte en verantwoorde investeringen te maken, corruptie terug te dringen en de markt vrijer te maken. De AK partij is het meest democratische wat Turkije tot nu toe heeft gehad, dat het een moslimpartij is die dat realiseert is een zaak waar seculieren zich over moeten schamen, niet andersom, niemand heeft secularisten tegengehouden democratisering voort te zetten.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:36 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Erdogan heeft niets van dat alles gedaan omdat dat gelukkig niet mogelijk is in het moderne Turkije. Dat neemt niet weg dat het een machoventje is en een schandvlek op de democratie. Omhoog getild door de economische vooruitgang probeert hij de culturele vooruitgang terug te draaien richting een Arabische islamitische theocratie. Zijn AK partij is de politieke islam. Of zoals hij zelf zei: 'Democratie is een tram die je neemt tot de halte waar je moet zijn en dan stap je uit'.
Ik denk dat hij te vroeg is uitgestapt.
Dat is al 100.000x uitgelegd.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat maakt hem een schandvlek op de democratie?
De economische vooruitgang van Turkije is de verdienste van de Turken.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat maakt hem een schandvlek op de democratie? De economische vooruitgang is niet echt een product wat er sowieso in Turkije geweest zou zijn, het economisch beleid van Erdogan heeft daar juist aan bijgedragen, door doordachte en verantwoorde investeringen te maken, corruptie terug te dringen en de markt vrijer te maken. De AK partij is het meest democratische wat Turkije tot nu toe heeft gehad, dat het een moslimpartij is die dat realiseert is een zaak waar seculieren zich over moeten schamen, niet andersom, niemand heeft secularisten tegengehouden democratisering voort te zetten.
Dat is enkel als je de voorkeur hebt voor een gematigde houding, wat meer te maken heeft met wat je het liefst terugziet in een premier / leider. Ozal heeft zeer zeker een goede basis gelegd voor de projecten die Erdogan die probeert voort te zetten en slaagt er ook in met het hervormen van het land, helaas is Ozal er niet in geslaagd het leger buiten perken te houden wanneer het ging om bestuur, als hij had geleefd, sure, had hij er korte metten van gemaakt, getuige de hervormingen rondom de veiligheidsdiensten, een enige 'tekortkoming' van Ozal wat ik zelf zou benoemen is dat hij dat allemaal niet heeft kunnen afronden, iets waar Erdogan wel in slaagt.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 18:36 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De vergiftiging van Özal keur ik af en ik heb me evengoed geërgerd aan de waardeloze regeringen na Özal. Maar beweren dat Erdogan de beste premier is tot nu toe slaat als een tang op een varken. Dat is hij niet, dat is verreweg Özal vanwege zijn gematigde houding. Hij was diplomatieker en dat is Erdogan absoluut niet.
De zaken rondom 28 Subat zijn ook op z'n minst apart en onwenselijk te noemen, als we moeten spreken over een stukje recent geschiedenis.quote:Overigens heeft het geen zin om het secularisme van het begin van de Turkse republiek te vergelijken met die van de laatste decennia. In het begin was het helemaal doorgeslagen. Ergens snap ik het wel vanwege de afkeer tegen het Ottomaanse Rijk. Ook voor de secularisten geldt dat ze hun toon sneller hadden moeten matigen door minderheden gelijk te behandelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |