abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 12 juni 2013 @ 14:24:44 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_127706418
Waar en wat zijn ze? Ligt het aan mij of is de boel nogal ingekakt.

Alleen draagbaarheid is iets waarop we de laatste jaren vooruit zijn gegaan op bijna alle andere vlakken gebeurt er niet zo veel...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_127706541
Het ligt aan jou
  Moderator woensdag 12 juni 2013 @ 14:28:52 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_127706609
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:27 schreef Godtje het volgende:
Het ligt aan jou
"Ik heb een PC van bijna 4 jaar oud en hij is nog prima up to date, ik kan er zelfs nog recente games op spelen."

Dat is een zin die ik in 1998 niet voor waar had kunnen houden :)
  woensdag 12 juni 2013 @ 14:31:43 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_127706770
quote:
7s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:28 schreef Bosbeetle het volgende:
"Ik heb een PC van bijna 4 jaar oud en hij is nog prima up to date, ik kan er zelfs nog recente games op spelen."

Dat is wel een hele goede graadmeter :')
Dat een computer uit 2009 nog een game uit 2013 kan spelen.

Jij bent natuurlijk ook maar een PR-medewerker van een website.
So we just called him Fred
pi_127706861
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:31 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dat een computer uit 2009 nog een recente game kan spelen.
Ja! Dus als jij even een game kan maken die zijn computer niet aan kan! Dan zou dat voor het verloop van dit topic zeer welkom zijn.
pi_127706878
power consumptie flink naar beneden gehaald,
bakprocede van componenten verkleind waardoor producten sneller / zuiniger kunnen werken met kleinere oppervlaktes.
touchscreens enorm verbeterd
beldschermen ansich enorm vooruitgegaan veel dunner en betere prestaties
accu kwaliteit / laad snelheid / accu vermogen flink verbeterd
veel betere mogelijkheden tot supersnel data overdracht over draad maar ook draadloos

vind ik o.a. toch wel behoorlijke digitale innovaties.

mee eens gaat niet zo snel meer als voorheen, maar het is nu het bijwerken van bestaande technieken.

je hebt bijv ook google glass
vouwbare schermen
gorilla glas voor op je auto
  Moderator woensdag 12 juni 2013 @ 14:35:52 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_127707023
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:33 schreef kovenant het volgende:
power consumptie flink naar beneden gehaald,
bakprocede van componenten verkleind waardoor producten sneller / zuiniger kunnen werken met kleinere oppervlaktes.
touchscreens enorm verbeterd
beldschermen ansich enorm vooruitgegaan veel dunner en betere prestaties
accu kwaliteit / laad snelheid / accu vermogen flink verbeterd
veel betere mogelijkheden tot supersnel data overdracht over draad maar ook draadloos
Kijk dat zijn dingen die ik over het hoofd gezien heb.... en je hebt helemaal gelijk...

Vooral die kleinere 22nm bakprocedures hebben natuurlijk ook mede het draagbaarheidsgebeuren mogelijk gemaakt. Data transfer had ik nog niet aan gedacht maar dat is ook behoorlijk beter geworden :Y
  Moderator woensdag 12 juni 2013 @ 14:36:50 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_127707083
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:31 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dat een computer uit 2009 nog een game uit 2013 kan spelen.

Jij bent natuurlijk ook maar een PR-medewerker van een website.
Ik snap je punt niet? Je vind mij niet specifiek genoeg :D
  woensdag 12 juni 2013 @ 14:37:41 #9
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_127707135
quote:
7s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:28 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

In 1998 was de update dat je spelletjes wat beter konden draaien. In de afgelopen 5 jaar is het internet gigantisch gegroeid, kun je hd video afspelen op je mobiel waar een grote kast van 10 jaar terug nog moeite mee zou hebben zonder wifi, zijn computers kleiner en krachtiger dan ooit, harde schijven een SSD's gigantisch in prijs verlaagd, hoge resolutie displays waarvan je de pixels niet meer kan zien, cloud computing waardoor mijn documenten altijd op alles te zien zijn, enzzz En jij vraagt wat er veranderd is.
pi_127707283
quote:
7s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:35 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Kijk dat zijn dingen die ik over het hoofd gezien heb.... en je hebt helemaal gelijk...

Vooral die kleinere 22nm bakprocedures hebben natuurlijk ook mede het draagbaarheidsgebeuren mogelijk gemaakt. Data transfer had ik nog niet aan gedacht maar dat is ook behoorlijk beter geworden :Y
ik denk dat je misschien niet meer zoveel jezelf verdiept of inleest in de nieuwe technieken als je dat voorheen deed ?
elke dag even rondsnuffelen op tweakers.net / hardware.info en je bent alweer aardig bij :)
  Moderator woensdag 12 juni 2013 @ 14:40:58 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_127707312
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:37 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

In 1998 was de update dat je spelletjes wat beter konden draaien. In de afgelopen 5 jaar is het internet gigantisch gegroeid, kun je hd video afspelen op je mobiel waar een grote kast van 10 jaar terug nog moeite mee zou hebben zonder wifi, zijn computers kleiner en krachtiger dan ooit, harde schijven een SSD's gigantisch in prijs verlaagd, hoge resolutie displays waarvan je de pixels niet meer kan zien, cloud computing waardoor mijn documenten altijd op alles te zien zijn, enzzz En jij vraagt wat er veranderd is.
Gevoelsmatig is een stap van een 80486DX4 naar een pentium III groter dan de stap van een i7 naar een i7 :D Maar dat ligt natuurlijk ook heel erg aan de naamgeving van intel :P

SSD's en monitoren zijn idd zaken waar je gelijk in hebt :Y
  Moderator woensdag 12 juni 2013 @ 14:41:36 #12
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_127707349
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:40 schreef kovenant het volgende:

[..]

ik denk dat je misschien niet meer zoveel jezelf verdiept of inleest in de nieuwe technieken als je dat voorheen deed ?
elke dag even rondsnuffelen op tweakers.net / hardware.info en je bent alweer aardig bij :)
Ik kijk dagelijks op tweakers, misschien is het verschil juist dat ik dat in 94 nog niet deed :P
pi_127707426
En wat te denken van de Google Glass en iWatches die inmiddels om de hoek staan te wachten of al beperkt beschikbaar zijn? Een aantal jaar terug was dat echt nog niet mogelijk....

Echte ruwe power voor in je desktop groeit minder hard ja, hoewel er voor zakelijke markt inmiddels CPU's zijn met 10 core's en 20 threads en waarvan je er 8 in 1 systeem kan plaatsen. Hoezo geen groei... Het is alleen (nog) niet te betalen voor de consument :)
  Moderator woensdag 12 juni 2013 @ 14:43:01 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_127707437
Ik vind dus ook niet dat innovatie gestopt is, het lijkt gewoon langzamer te gaan.
pi_127707506
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:40 schreef Bosbeetle het volgende:
Gevoelsmatig is een stap van een 80486DX4 naar een pentium III groter dan de stap van een i7 naar een i7 :D Maar dat ligt natuurlijk ook heel erg aan de naamgeving van intel :P

SSD's en monitoren zijn idd zaken waar je gelijk in hebt :Y
Dat was misschien ook omdat vroeger een nieuwe PC nieuwe mogelijkheden met zich meebracht (mét kleurenscherm! Met harde schijf van 20 MB!) en godsgruwelijk duur was.
Nu koop je een PC bij een pakje boter, ook al omdat je zelf geld bent gaan verdienen. Vroeger moest je echt sparen voor een nieuwe, nu koop je hem veel makkelijker ongezien in één keer.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_127707546
De innovatie is overigens ook verlegd naar andere apparaten, telefoons, tablets en tv's. Die worden wel steeds krachtiger.
Daarnaast zei laatst een gameontwikkelaar: Als je van 300 naar 30000 polygonen gaat, ziet alles er veel beter uit. Als je van 3 miljoen naar 3 miljard polygonen gaat is het effect een stuk minder zichtbaar.
pi_127707561
het is natuurlijk wel zo dat een overstap van een snelheid van bijvoorbeeld 5 koeien naar 20 koeien je systeem effectief verdomd veel sneller maakt ook al is de increase maar 15
maar een overstap van 200 000 naar 250 000 een increase van 50 000 merk je inmiddels amper.

enige echte snelheidswinsten zijn alleen nog maar te behalen met gebruik van snellere peripherals zzoals SSD met hoogste snelheden
  Moderator woensdag 12 juni 2013 @ 14:45:49 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_127707588
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:42 schreef StM het volgende:
En wat te denken van de Google Glass en iWatches die inmiddels om de hoek staan te wachten of al beperkt beschikbaar zijn? Een aantal jaar terug was dat echt nog niet mogelijk....

Echte ruwe power voor in je desktop groeit minder hard ja, hoewel er voor zakelijke markt inmiddels CPU's zijn met 10 core's en 20 threads en waarvan je er 8 in 1 systeem kan plaatsen. Hoezo geen groei... Het is alleen (nog) niet te betalen voor de consument :)
Vooral uit dat laatste lijkt het gewoon een beetje dat het wat minder gesteld is... als we het niet sneller kunnen maken dan moeten we er maar meer in proppen en zo de snelheid verbeteren.... Er zijn hier vast mensen die een grafiekje kunnen produceren met de hoeveelheid flops computers halen uitgezet tegen de tijd... ik gok zo dat dat een grafiek is die steeds minder stijl loopt. Maar ik kan het ook mis hebben.
  woensdag 12 juni 2013 @ 14:46:22 #19
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_127707621
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:43 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vind dus ook niet dat innovatie gestopt is, het lijkt gewoon langzamer te gaan.
Vroeger zat de innovatie erin dat je pc iedere 2 jaar bejaard is, nu is die innovatie verplaatst naar de kleine apparaten, maar vooral ook de diensten erachter.Een kleine 10 jaar terug liep ik nog te kutten met floppy's. Nu heb ik een usb stick van 32gig die zo groot is als het laatste kroontje van mijn pink.
  Moderator woensdag 12 juni 2013 @ 14:46:43 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_127707636
quote:
11s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Dat was misschien ook omdat vroeger een nieuwe PC nieuwe mogelijkheden met zich meebracht (mét kleurenscherm! Met harde schijf van 20 MB!) en godsgruwelijk duur was.
Nu koop je een PC bij een pakje boter, ook al omdat je zelf geld bent gaan verdienen. Vroeger moest je echt sparen voor een nieuwe, nu koop je hem veel makkelijker ongezien in één keer.
Ja vroeger had elke generatie ook nog wat zij-zaken die compleet nieuw waren... met cd-brander :o :o
  Moderator woensdag 12 juni 2013 @ 14:47:11 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_127707660
quote:
11s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
De innovatie is overigens ook verlegd naar andere apparaten, telefoons, tablets en tv's. Die worden wel steeds krachtiger.
Daarnaast zei laatst een gameontwikkelaar: Als je van 300 naar 30000 polygonen gaat, ziet alles er veel beter uit. Als je van 3 miljoen naar 3 miljard polygonen gaat is het effect een stuk minder zichtbaar.
Dit geloof ik ook wel ja :Y
  Moderator woensdag 12 juni 2013 @ 14:49:28 #22
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_127707767
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:46 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Vroeger zat de innovatie erin dat je pc iedere 2 jaar bejaard is, nu is die innovatie verplaatst naar de kleine apparaten, maar vooral ook de diensten erachter.Een kleine 10 jaar terug liep ik nog te kutten met floppy's. Nu heb ik een usb stick van 32gig die zo groot is als het laatste kroontje van mijn pink.
Opslag is wel behoorlijk steady verbeterd idd... grootte van bestanden ook trouwens... op mijn werk zijn bestanden van >50GB eerder regel dan uitzondering :D dan zit je weer op hetzelfde niveau als met floppies... 10 bestandjes op je schijf en hij is vol :P
pi_127707790
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:46 schreef Bosbeetle het volgende:
Ja vroeger had elke generatie ook nog wat zij-zaken die compleet nieuw waren... met cd-brander :o :o
Zoals boven ook al gezegd zit die innovatie nu niet meer bij je thuis, maar in de cloud ofzo. De PC an sich verandert misschien niet zo snel meer als vroeger, alles eromheen wel. Een bestand bewerken op je PC en dan verder in de trein op je mobiel en dan thuis weer op je tablet bijvoorbeeld.
Als je ziet wat nu ook misschien weer gebeurt met distributed computing, dat je maar een simpel PCtje nodig hebt om de nieuwste games te spelen in je browser, dan gaan we wat dat betreft misschien wel weer naar het begin van terminals en servers.
pi_127707880
ook interessant dat je huidige i7 processor minder warmte produceert dan een oude P4 of amd64 oid
komt ook wel door betere koeling technieken.

maar dezelfde rekenkracht als +/- 10 jaar geleden zit nu makkelijk in een tablet en die koelt toch een stuk lastiger
pi_127707903
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2013 14:45 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Vooral uit dat laatste lijkt het gewoon een beetje dat het wat minder gesteld is... als we het niet sneller kunnen maken dan moeten we er maar meer in proppen en zo de snelheid verbeteren.... Er zijn hier vast mensen die een grafiekje kunnen produceren met de hoeveelheid flops computers halen uitgezet tegen de tijd... ik gok zo dat dat een grafiek is die steeds minder stijl loopt. Maar ik kan het ook mis hebben.
Tja we zitten nu eenmaal even aan de grenzen van wat nu mogelijk is en het is wachten op de grote ontdekking dat bijvoorbeeld grafeen praktisch bruikbaar wordt of dat we chips in 3d kunnen gaan etsen. De 4 ghz barrière blijft heel lastig om te overwinnen omdat je nu eenmaal zit met de tijd die het kost dat een stroompje van de ene kant naar de andere kant van de chip gaat. De keus die je dan hebt is of verkleinen (Onderdeeltjes op een CPU zijn in 6-7 jaar tijd 2/3 kleiner geworden!) of meer dingen tegelijk gaan doen ipv heel snel 1 ding doen. Of je moet doen wat AMD nu met hun nieuwe top model heeft gedaan als voorlopig antwoord op Intel. 20% extra performance er uit persen tegenover een verdubbeling van het stroomverbruik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')