http://www.volkskrant.nl/(...)rant-Oud-Sluis.dhtmlquote:Sergio Herman stopt met driesterrenrestaurant Oud Sluis
Driesterrenrestaurant Oud Sluis in Sluis zal eind dit jaar zijn deuren sluiten. Dat maakte Sergio Herman, chef-kok van Oud Sluis, vandaag bekend in een interview op de website van het restaurant. 'Ik zit bij Oud Sluis letterlijk en figuurlijk aan mijn plafond. Daarom is het nu tijd om af te sluiten en los te laten', aldus Herman. Oud Sluis is samen met de Librije het enige driesterrenrestaurant van Nederland.
Het was een moeilijk beslissing voor Herman om te stoppen met Oud Sluis. 'Met het sluiten van Oud Sluis komt een ongelooflijk intense periode van mijn leven ten einde. Ik heb 25 jaar lang alles gegeven om Oud Sluis naar de internationale top te brengen', aldus een openhartige Herman op zijn website.
Het restaurant heeft drie Michelinsterren en staat al acht jaar in San Pellegrino's Top 50 van de beste restaurants ter wereld. Herman nam het restaurant over van zijn ouders. Herman: 'Al 25 jaar ga ik hier 's ochtends vroeg naar binnen en kom ik er diep in de nacht weer uit. Ik heb alles gegeven, zowel fysiek als emotioneel.'
De sluiting van Oud Sluis betekent overigens niet dat Herman stopt met zijn culinaire loopbaan. 'De komende jaren wil ik me vooral richten op Pure C in Cadzand en La Chapelle (Antwerpen, red.). Daarnaast wil ik meer energie te steken in Minestrone, de culinaire uitgeverij waar ik samen met culinair fotograaf Tony le Duc eigenaar van ben', vertelt Herman.
Of je bent het gewoon zat en vindt het tijd voor iets nieuws.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:33 schreef Elan het volgende:
De zaken zullen wel slecht gaan of er is een reële kans op verlies in sterren/waardering en gezichtsverlies.
Anders doe je zoiets niet lijkt mij.
Volgens mij wel, maar vrijwillig?quote:Op maandag 10 juni 2013 10:32 schreef Lienekien het volgende:
Er was toch niet zo lang geleden een ander sterrenrestaurant dat ook de deuren sloot?
Ja, vrijwillig. Het staat me bij dat de eigenaar een bistro oid wilde openen. Ik kan het nog niet vinden.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:35 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Volgens mij wel, maar vrijwillig?
Er zijn er ook een paar geweest (of in ieder geval één) die hun ster weer hebben ingeleverd omdat ze niet op zo'n hoog verwachtingsniveau willen blijven koken.
Ron Blauw is van concept veranderd met als gevolg dat hij zijn sterren kwijt was.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:32 schreef Lienekien het volgende:
Er was toch niet zo lang geleden een ander sterrenrestaurant dat ook de deuren sloot?
Dan laat je het iemand anders, die er ook capabel voor is, de boel managen? Je gaat niet zomaar een groot inkomensbron stop zetten omdat je er geen zin in hebt.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Of je bent het gewoon zat en vindt het tijd voor iets nieuws.
Nee, die hebben hun ster ingeleverd en zijn budget gaan koken. Of was dat weer een ander?quote:Op maandag 10 juni 2013 10:32 schreef Lienekien het volgende:
Bij sommige mensen gaat niet alles om geld.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:36 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Dan laat je het iemand anders, die er ook capabel voor is, de boel managen? Je gaat niet zomaar een groot inkomensbron stop zetten omdat je er geen zin in hebt.
Nee, kan best zijn dat ik die bedoel. En niet per se letterlijk de deuren sloot, maar wel stopte als restaurant met ster.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:36 schreef pl4kkie het volgende:
[..]
Nee, die hebben hun ster ingeleverd en zijn budget gaan koken. Of was dat weer een ander?
Zou kunnen hoor.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:35 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Of je bent het gewoon zat en vindt het tijd voor iets nieuws.
Waarom niet? Niet alles is op geld gebaseerd in deze wereld.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:36 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Dan laat je het iemand anders, die er ook capabel voor is, de boel managen? Je gaat niet zomaar een groot inkomensbron stop zetten omdat je er geen zin in hebt.
Hij is financieel gezien wel binnen, en wil niet langer 16 uur of meer per dag werken. Logisch. En hij heeft nog voldoende andere zakelijke activiteiten (restaurants en uitgeverij) om zich mee bezig te houden en inkomsten te behouden.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:33 schreef Elan het volgende:
De zaken zullen wel slecht gaan of er is een reële kans op verlies in sterren/waardering en gezichtsverlies.
Anders doe je zoiets niet lijkt mij.
Want je betaalt je brood en water met Habbopunten?quote:Op maandag 10 juni 2013 10:37 schreef Godtje het volgende:
[..]
Bij sommige mensen gaat niet alles om geld.
Hij stopt toch niet met werken? Hij heeft zijn uitgeverij en Pure C nog.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:41 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Want je betaalt je brood en water met Habbopunten?
Hij stopt met een zaak. Hij kan daarna gewoon nog werken.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:41 schreef o.us2.0 het volgende:
Want je betaalt je brood en water met Habbopunten?
Oh, hij is een financieel onafhankelijk/binnen? Dat maakt het dan een ander verhaal.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:40 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Hij is financieel gezien wel binnen, en wil niet langer 16 uur of meer per dag werken. Logisch. En hij heeft nog voldoende andere zakelijke activiteiten (restaurants en uitgeverij) om zich mee bezig te houden en inkomsten te behouden.
En relatieproblemen zullen ook wel een rol spelen. Maar kookte Sergio eigenlijk nog wel in die tent? Zijn broer deed toch de zaak runnen of was dat alleen bij Pure C?quote:Op maandag 10 juni 2013 10:40 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Hij is financieel gezien wel binnen, en wil niet langer 16 uur of meer per dag werken. Logisch. En hij heeft nog voldoende andere zakelijke activiteiten (restaurants en uitgeverij) om zich mee bezig te houden en inkomsten te behouden.
Er zijn trouwens ook restaurants die uit het Michelin-systeem stappen omdat ze het met de systematiek niet eens zijn. Je kunt een uitstekend restaurant runnen met top-kwaliteit eten, en toch nooit een ster krijgen.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:35 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Volgens mij wel, maar vrijwillig?
Er zijn er ook een paar geweest (of in ieder geval één) die hun ster weer hebben ingeleverd omdat ze niet op zo'n hoog verwachtingsniveau willen blijven koken.
quote:Op maandag 10 juni 2013 10:44 schreef mvdejong het volgende:
Er zijn trouwens ook restaurants die uit het Michelin-systeem stappen omdat ze het met de systematiek niet eens zijn. Je kunt een uitstekend restaurant runnen met top-kwaliteit eten, en toch nooit een ster krijgen.
So-wie-so is eigenlijk alleen de 1e ster een indicatie van de kwaliteit van het eten, de verder sterren hebben meer te maken met de kwaliteit van de wijnkelder, aankleding, personeel, enz.
quote:Eén ster
Een uitstekende keuken in zijn categorie (Une très bonne table dans sa catégorie).
De ster wijst op een goed rustpunt op uw route. Maar vergelijk niet de ster van een luxueus bedrijf met hoge prijzen met die van een klein restaurant dat ook een verzorgde keuken tegen redelijke
prijzen biedt.
Twee sterren
Een verfijnde keuken die een omweg waard is (Table excellente, mérite un détour).
Bijzondere specialiteiten en wijnen. Verwacht geen lage prijzen.
Drie sterren
Een uitzonderlijke keuken die een reis waard is (Une des meilleures tables, vaut le voyage).
Het eten is altijd erg lekker en soms buitengewoon, er worden beroemde wijnen geserveerd, de bediening is onberispelijk, het interieur is stijlvol en de prijzen zijn overeenkomstig.
Als je chef op dit niveau bent, dan kook je eigenlijk alleen nog voor de ontwikkeling van nieuwe gerechten (uren, dagen hetzelfde gerecht maken, met subtiele variaties om de optimale samenstelling en bereidings-wijze te bereiken). De rest van de tijd ben je bezig met het managen van de zakelijke kant van het restaurant, en het aansturen van de staf in de keuken (dat laatste is erg belangrijk). Zelf voor de klanten koken, daar kom je niet meer aan toe.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:44 schreef Elan het volgende:
[..]
En relatieproblemen zullen ook wel een rol spelen. Maar kookte Sergio eigenlijk nog wel in die tent? Zijn broer deed toch de zaak runnen of was dat alleen bij Pure C?
Ron Blaauw, die leverde twee sterren in. Heeft nu een 'bistro': http://www.rongastrobar.nl/quote:Op maandag 10 juni 2013 10:32 schreef Lienekien het volgende:
Geloof best dat er enorm veel tijd in gaat zitten maar begrijp niet zo heel goed dat hij juist stopt met dit restaurant als je meer tijd voor andere zaken wilt vrijmaken.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:47 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Als je chef op dit niveau bent, dan kook je eigenlijk alleen nog voor de ontwikkeling van nieuwe gerechten (uren, dagen hetzelfde gerecht maken, met subtiele variaties om de optimale samenstelling en bereidings-wijze te bereiken). De rest van de tijd ben je bezig met het managen van de zakelijke kant van het restaurant, en het aansturen van de staf in de keuken (dat laatste is erg belangrijk). Zelf voor de klanten koken, daar kom je niet meer aan toe.
Ha! Dank je wel.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:49 schreef TNA het volgende:
[..]
Ron Blaauw, die leverde twee sterren in. Heeft nu een 'bistro': http://www.rongastrobar.nl/
Om een restaurant op dit niveau te runnen, en de sterren vast te houden, is meer dan een 8-urige werkdag, terwijl je niet echt meer een doel hebt om naar te streven, je zit al aan de top. Als je daarnaast ook nog een paar andere activiteiten wil ontplooien, dan heb je een werken-eten-slapen leven, zonder tijd voor jezelf.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Geloof best dat er enorm veel tijd in gaat zitten maar begrijp niet zo heel goed dat hij juist stopt met dit restaurant als je meer tijd voor andere zaken wilt vrijmaken.
Veel van die beroemdheden die ook op televisie komen en recensies schrijven danken dat soort baantjes juist aan het feit dat ze een sterrenrestaurant runnen. Hij zet nu zijn corebusiness aan de kant om aan de randzaken te werken
Precies. Was al begin dit jaar door hem aangekondigd dat ie zou gaan stoppen, alleen de definitieve einddatum was nog niet bekend. Nu dus wel.quote:Op maandag 10 juni 2013 11:51 schreef borisz het volgende:
Niet direct verrassend. Sergio Herman heeft in het verleden wel vaker geroepen dat hij 'op tijd' zou stoppen met Oud Sluis.
Nou Beluga gooit het roer ook omquote:Op maandag 10 juni 2013 12:15 schreef golfer het volgende:
Wel jammer dat er voorlopig nu nog maar 1 driesterrentent (de Librije) in Nederland overblijft, hoewel ik vermoed dat Michelin ter compensatie nog wel een andere zaak (Beluga?) eind dit jaar zal onderscheiden met een 3e ster.
Oh, die had ik gemist.quote:Op maandag 10 juni 2013 12:17 schreef borisz het volgende:
Nou Beluga gooit het roer ook om
http://www.missethoreca.n(...)it-roer-om-1270394W/
quote:Op maandag 10 juni 2013 10:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ha! Dank je wel.
Ik dacht wel steeds 'blauw, blauw, iets met blauw', maar ik dacht dat ik een aurakleur kreeg gechanneld.
quote:Op maandag 10 juni 2013 12:40 schreef TNA het volgende:
[..]
Misschien omdat je je nog steeds blauw betaalt
Jep, en toevallig gaat die Januari volgend jaar openquote:Op maandag 10 juni 2013 17:18 schreef markmarkmark het volgende:
hij gaat een nieuw restaurant openen in antwerpen toch
La Chapelle zal binnen no time ook wel weer 3 sterren hebben.quote:Op maandag 10 juni 2013 17:18 schreef markmarkmark het volgende:
hij gaat een nieuw restaurant openen in antwerpen toch
Nog voor het open gaat?quote:Op maandag 10 juni 2013 18:53 schreef golfer het volgende:
[..]
La Chapelle zal binnen no time ook wel weer 3 sterren hebben.
Moshik Roth sloot hier om de hoek Het Brouwerskolkje en begon vorig jaar in Amsterdam &Samhout en mocht gelijk zijn 2 sterren meenemen....quote:
Vraag me af wie je daarvoor moet pijpenquote:Op maandag 10 juni 2013 19:10 schreef golfer het volgende:
[..]
Moshik Roth sloot hier om de hoek Het Brouwerskolkje en begon vorig jaar in Amsterdam &Samhout en mocht gelijk zijn 2 sterren meenemen....
in het geval van moshik denk ik juist beloven om nooit aan iemand te zitten.quote:Op maandag 10 juni 2013 19:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vraag me af wie je daarvoor moet pijpen
quote:Op maandag 10 juni 2013 19:25 schreef Godtje het volgende:
in het geval van moshik denk ik juist beloven om nooit aan iemand te zitten.
Wil je ook 2 sterren? Heb je er aan ééntje niet genoeg?quote:Op maandag 10 juni 2013 19:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vraag me af wie je daarvoor moet pijpen
Paul van Waarden, 1 michelin ster, zo'n twee maanden geleden failliet gegaan.quote:Op maandag 10 juni 2013 10:36 schreef pl4kkie het volgende:
[..]
Nee, die hebben hun ster ingeleverd en zijn budget gaan koken. Of was dat weer een ander?
Inderdaad, alles zit vol nu?! Jammer.quote:Op maandag 10 juni 2013 21:11 schreef Duderinnetje het volgende:
Net op tijd geboekt dus!![]()
5 september gaan we.
Overigens was het al een tijdje bekend dat hij wilde gaan stoppen. Oh, spuit 11.
Na dit laatste nieuws wel, vermoed ik. Misschien nog wel lunches!quote:Op dinsdag 11 juni 2013 20:39 schreef Helsinki het volgende:
[..]
Inderdaad, alles zit vol nu?! Jammer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |