quote:Op vrijdag 31 mei 2013 12:07 schreef Theoden het volgende:
De Turkse oproerpolitie heeft vrijdagochtend een einde gemaakt aan een protestactie in een park in Istanbul tegen het kappen van bomen.
Enkele honderden betogers voerden al vier dagen actie tegen de door de overheid geplande renovatie van het centrale Taksim-plein. De actievoerders willen dat het bij het plein behorende Gezi-park behouden blijft en er geen bomen worden gekapt.
De politie zette traangas in en maakte ook gebruik van het waterkanon om de betogers uiteen te drijven. Een onbekend aantal demonstranten raakte gewond toen zij, achtervolgd door de politie, over een muur wilden klimmen en deze onder hun gewicht instortte. Dat heeft het persbureau Dogan gemeld.
En dan te bedenken dat het allemaal heel vredig begon...quote:Dit kan nog wel eens flinke gevolgen gaan hebben. Er is namelijk nog steeds geen einde gemaakt en er gaan steeds meer mensen de straat op. Morgen zullen er in alle grote steden grote protesten plaatsvinden.
Dat eerste is alleen in Marokko het geval - en zelfs die hebben niet 'alles in bezit'. In Turkije ligt het al helemaal anders. Ten aanzien van het tweede is dat jouw (belabberde) visie op moslims. Dat gaat dus al helemaal nergens over. Je bent dus weer lekker aan bashen.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 13:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
3 of 4 families die het hele land regeren en alles in bezit hebben....
En dan daarbij dat defaitistische geloof dat de mensen hypnotiseert...
Ik ben niet aan het bashen hoor, het is m.i. een defaitistisch geloof, Allah heeft alles al opgetekend, en je echte leven beleef jij mutant na je dood... dat is wat ik letterlijk steeds weer irl mag beluisteren van jouw kornuiten de mede-moslims... ja en dat is defaitisme, fatalisme, noem maar op... Is geen bashen. is gewoon nadenken over wat de gevolgen zijn van een dergelijk concept... (En ik ben iemand die van de humanistische, menslievende, non-totalitaire tak van het Westerse denken is... kun je nagaan...)quote:Op zaterdag 8 juni 2013 13:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat eerste is alleen in Marokko het geval - en zelfs die hebben niet 'alles in bezit'. In Turkije ligt het al helemaal anders. Ten aanzien van het tweede is dat jouw (belabberde) visie op moslims. Dat gaat dus al helemaal nergens over. Je bent dus weer lekker aan bashen.
Het is wel degelijk bashen omdat het er gewoon zeer dik bovenop ligt dat je zowel over Turkije, als over Marokko, moslims en de Islam niet of slecht geïnformeerd bent. En dan kom je maar even met oneliners als fatalistisch defaitistisch etc - om nog maar niet te spreken over het feit dat je de bevolking maar meteen even 'gehypnotiseerd' noemt. Bashen pur sang. Jouw mening, die je uiteraard mag hebben voor de rest - en uiteraard mag uiten, daar niet van - gaat alleen nergens over. Ik herhaal het nog maar even. Al is het alleen maar omdat in de Islamitische traditie juist je handelen in het aardse leven van belang is en van invloed is op het leven na de dood. Dat er bepaalde fatalistische moslims zijn, dat zal ik niet ontkennen - net als dat er fatalistische atheisten zijn. Dat is de aard van het beestje en mens eigen. Er is echter geen sprake van pessimisme of 'verlanging' naar de dood of iets dergelijks' - en nogmaals, uitzonderingen daargelaten.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 13:13 schreef Ryan3 het volgende:
Ik ben niet aan het bashen hoor, het is m.i. een defaitistisch geloof, Allah heeft alles al opgetekend, en je echte leven beleef ja na je dood... dat is wat ik letterlijk steeds weer irl mag beluisteren van jouw kornuiten de mede-moslims... ja en dat is defaitisme, fatalisme, noem maar op... Is geen bashen. is gewoon nadenken over wat de gevolgen zijn van een dergelijk concept... (En ik ben iemand die van de humanistische, menslievende, non-totalitaire tak van het Westerse denken is... kun je nagaan...)
En nee, Turkije is niet zo erg als Marokko, maar door hun politieke partijvorming krijg je wrs wel het zelfde effect... het lijkt er erg op...
Cliëntelisme leidt idd linea recta tot corruptie, maar daar wilde Mustafa Kemal sws mee afrekenen als Jonge Turk, hij zag dat het Westerse systeem beter werkte (even los van wat hij daaronder verstond) dan het Osmaanse systeem...quote:Op zaterdag 8 juni 2013 13:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is wel degelijk bashen omdat het er gewoon zeer dik bovenop ligt dat je zowel over Turkije, als over Marokko, moslims en de Islam niet of slecht geïnformeerd bent. En dan kom je maar even met oneliners als fatalistisch defaitistisch etc - om nog maar niet te spreken over het feit dat je de bevolking maar meteen even 'gehypnotiseerd' noemt. Bashen pur sang. Jouw mening, die je uiteraard mag hebben voor de rest - en uiteraard mag uiten, daar niet van - gaat alleen nergens over. Ik herhaal het nog maar even. Al is het alleen maar omdat juist je handelen in het aardse leven van belang is en van invloed is op het leven na de dood. Dat er bepaalde fatalistische moslims zijn, dat zal ik niet ontkennen - net als dat er fatalistische atheisten zijn. Dat is de aard van het beestje en mens eigen.
Voor wat betreft de 'partijvorming' zien we dat het aantal politieke partijen extreem hoog is. Van communisten tot seculieren, van liberalen tot conservatieven, van monarchisten tot partijen die opkomen voor minderheden. De politieke partijvorming is dan ook niet het probleem. Het betreft het cliëntelisme, corruptie en daardoor geconcentreerde macht - omdat deze gebaseerd is op geldstromen en niet op kennis, op leiderschap etc.
Ik moest glimlachen. Vooral door "als het erop aankomt".quote:Op zaterdag 8 juni 2013 11:30 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens nog wat anders: Turken hebben een handje ervan om alles wat Turks is op te hemelen en aan ons non-Turken te laten zien als zouden ze 1 monolithisch verschijnsel zijn (behalve de Koerden dan), maar uit de demonstraties in Istanbul en de andere 66 steden, en de commentaren van Turken hier, blijkt dat er geen sprake is van 1 monolithische granieten steen, Turken zijn zeer divers van pluimage en zijn absoluut niet 1 granieten obelisk.
Wij in Nederland, met al onze verschillen, zijn, als het er op aankomt, meer 1, terwijl we niet eens ook maar een klein beetje nationalistisch zijn...
Nergens voor nodig om mij zo te noemen. Niet in deze reeks/in deze context.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar volgens zarGon, die toch wel de opperTurk is op FOK!
Zijn systeem was net zo goed gebaseerd op het cliëntelisme uiteindelijk. Nog afgezien van de dictatoriale trekjes die onder zijn systeem een stuk nadrukkelijker aanwezig waren dan onder het systeem van Erdogan. Wat dat betreft is Erdogan een stukje liever dan de heilige Ataturk.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 13:40 schreef Ryan3 het volgende:
Cliëntelisme leidt idd linea recta tot corruptie, maar daar wilde Mustafa Kemal sws mee afrekenen als Jonge Turk, hij zag dat het Westerse systeem beter werkte (even los van wat hij daaronder verstond) dan het Osmaanse systeem...
Dat is een simplistische visie van de werkelijkheid en historie van het gebied.quote:De clash tussen het expanderende Westen en het Midden-Oosten dat als slam ducks het imperialisme over zich heen liet gaan, is in die periode een thema geweest.
Hierop gingen sommigen moslims zich herontdekken.
Als fundamentalisten, daar waar onderzoek op empiristische wijze eerder wel werd geaccepteerd.
Welke olierijkdom? Diegene die olie hebben, zijn zo rijk als de neten, echter de meeste moslimlanden hebben geen olie en dus is er geen olierijkdom. Zeker de landen waar wij het hier over hebben, Turkije en Marokko. En dan vraag ik mij weer af waar jij 'de egelhouding' ziet in de desbetreffende landen. Dat kan je niet hard maken - want het is gewoonweg onzin.quote:Een egelhouding was het gevolg. Die duurt nog steeds voort, omdat het een mooi excuus is ook voor het eigen falen... zoveel olierijkdom... geen eenheidsstaat waar het voor iedereen goed toeven is inclusief een welfarestate... zoals het Westen ten grotendelen heeft bereikt...
Nogmaals, dat is jouw visie op religie in het algemeen en moslims in het bijzonder - ik heb al gezegd dat er van fatalisme geen sprake is. Overigens siert de toonzetting je niet.quote:Maar dan komt het fatalisme van de Islam weer om de hoek kijken...
Of we geven aan al onze ellende het Westen en de VS maar de schuld...
En anyhow het echte leven is toch na je dood....
Elk fucking blaadje aan elke boom in de fucking wereld daarvan zorgt Alah dat-ie valt, en op een bepaalde tijd en op een bepaalde manier, maar fuck hell hij doet geen vinger uitsteken naar de Syriërs hoor.... Rot op man met je geloof, je bent niet beter dan de maffe christenen ten onzent hoor... en die theologie is sws duizenden keren gammeler in elkaar stekend...
Dat weet ik niet zeker, ze zijn vaak ook helaas geblindeerd door het Kemalisme nog.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 14:12 schreef De_Guidance het volgende:
De meeste jongeren op het Taksim-plein willen vooruit, niet terug dus.
Ik heb de oude elite van Turkije altijd ervaren als mensen die vooral vonden dat een 'modern' leven iets wat hun privilege was, maar waar de grote massa niet echt aan toe was. Die kon je maar beter niet aan het woord laten.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 14:09 schreef De_Guidance het volgende:
Ryan snapt hélemaal er niks van en wil graag naar het simplistisch Kemalisme=Westers=goed.
Als er iets corrupt was dan is het wel het kemalistische Turkije. Je kreeg gewoon helemaal niks gedaan zonder smeergeld. Tevens kun je ook de vraag stellen of het überhaupt westers is.
Daar is nu vrijwel niks van over. Maar aan een simpel wereldbeeld vasthouden is natuurlijk veel makkelijker.
quote:Op zaterdag 8 juni 2013 13:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
. Ten aanzien van het tweede is dat jouw (belabberde) visie op moslims. Dat gaat dus al helemaal nergens over. Je bent dus weer lekker aan bashen.
quote:
quote:Op zaterdag 8 juni 2013 13:40 schreef Ryan3 het volgende:
Rot op man met je geloof, je bent niet beter dan de maffe christenen ten onzent hoor
Dream on! Binnen een paar jaar stort de hele Turkse "economie" in elkaar en 30 jaar later woon je niet meer in Turkije maar in Koerdistan.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 14:15 schreef De_Guidance het volgende:
Tevens zoals ik al zei, enorm politiek gekleurd stuk van deze econoom. Je kunt beter stukken uit de Economist lezen. Waar ze ook de gevaren en nadelen kritisch uiteenzetten. Maar de algemene tendens is positief. Turkije heeft dan ook geen olijfolie economie als de buren maar ook een enorme industrie. Veel van onze auto's en koelkasten/wasmachines worden er gemaakt. Dienstensector is ook heel groot.
http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Turkey
quote:Op zaterdag 8 juni 2013 18:52 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Dream on! Binnen een paar jaar stort de hele Turkse "economie" in elkaar en 30 jaar later woon je niet meer in Turkije maar in Koerdistan.
quote:Op zaterdag 8 juni 2013 18:52 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Dream on! Binnen een paar jaar stort de hele Turkse "economie" in elkaar en 30 jaar later woon je niet meer in Turkije maar in Koerdistan.
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |