abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127540869
Zojuist is de buitenboordmotor van een boot van een vriend van de boot gevallen, hij zonk gelijk naar de bodem.
Wat is nu het beste te doen, aansprakelijkheidsverzekering, en zoja, welke verzekering is het beste? (we waren met verschillende vrienden, ook met verschillende verzekeringsmaatschappijen).

Heeft iemand een ander idee? De motor is al 3000 euro. Het was echt een ongeluk, hij zat wel goed vast met rood touwtje etc.
pi_127540914
Kan je de motor niet opduiken? Is nu lekker weer toch?
pi_127540996
Denk niet dat een verzekeraar dat gaat vergoeden op basis van avp. Volgende keer beter monteren?
pi_127541025
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:56 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Kan je de motor niet opduiken? Is nu lekker weer toch?
We hebben een uur gezocht, niks gevonden.
pi_127541063
van een boot van een vriend van de boot ;(

Hoe krijg je dit voor elkaar trouwens, moest je hem eraf tillen? En blijkbaar zat hij niet goed vast aan het touwtje anders lag hij nu niet op de bodem.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_127541072
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:57 schreef Wokkel het volgende:
Denk niet dat een verzekeraar dat gaat vergoeden op basis van avp. Volgende keer beter monteren?
Maar iemand stootte hem naar rechts, dan is het toch meer aansprakelijkheid?

[ Bericht 4% gewijzigd door wihehin op 07-06-2013 23:17:14 ]
pi_127541080
Verzekering van de boot?
All management is Strategic Management.
pi_127541154
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:58 schreef rene90 het volgende:
van een boot van een vriend van de boot ;(

Hoe krijg je dit voor elkaar trouwens, moest je hem eraf tillen? En blijkbaar zat hij niet goed vast aan het touwtje anders lag hij nu niet op de bodem.
Het was plastic, met schroeven erop gemonteerd maar die gleden weg.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 22:59:35 #9
395886 hezdunnah
Keep it rasta
pi_127541162
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:58 schreef wihehin het volgende:

[..]

Maar iemand stootte hem naar rechts, waardoor hij al zijn kracht via het water omhoog stuwt. Dan is het toch meer aansprakelijkheid?
Hahahahahahahahahahahahahahahahahhaha
Arie is net weg en die nigger belt me op
  vrijdag 7 juni 2013 @ 22:59:51 #10
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_127541181
Hoe is de eigenaar van genoemde motor verzekerd?
In het algemeen valt dit soort zaakjes niet onder wat voor verzekering dan ook, tenzij die boot/motor verzekerd was voor een of andere dure uitgebreide dekking o.i.d.

Check de voorwaarden van de verzekering. Ik geef je weinig kans.
Pech bestaat echt nog wel, en terecht.

TS-en-vriend: hoogstwaarschijnlijk zelf voor opdraaien.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_127541234
AVP zal denk ik lastig worden vanwege de opzicht-clausule:

quote:
In de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) is de zogenaamde opzichtclausule opgenomen. Wat is opzicht? Bij opzicht is er sprake van zaken van iemand anders die men om welke reden dan ook onder zich heeft om die zaken te gebruiken, te bewaren, te bewerken, te behandelen, enz. Bij opzicht gaat het dus om zaken die aan de zorg van een ander zijn toevertrouwd of die hij op een andere wijze onder zich heeft genomen en waarover hij tot op zekere hoogte de feitelijke macht uitoefent.

Er is sprake van opzicht als Coenraad de boormachine van zijn buurman leent om een paar gaatjes te boren. Of als Coenraad een boormachine huurt bij een verhuurbedrijf om een paar gaatjes te boren. Maar ook als Coenraad een boormachine steelt in een winkel om een paar gaatjes te boren. In alle drie de gevallen is er sprake van opzicht; hij heeft in alle gevallen de boormachine onder zich.

Veronderstel dat Coenraad tijdens het gaatjes boren de boormachine uit zijn handen laat vallen en de boormachine is onherstelbaar beschadigd. Is de schade aan de boormachine dan gedekt op de AVP van Coenraad?

Op de AVP zijn in het verleden altijd alle schades aan zaken onder opzicht volledig uitgesloten geweest. Omdat verzekeraars het een risico vonden, dat erg veel leek op het eigen bezitsrisico. Immers als je zelf een boormachine hebt, kun je die ook beschadigen. Bij opzicht spreekt men ook wel van het quasie eigenaarsrisico.

Tegenwoordig is deze opzichtuitsluiting aanzienlijk verzacht omdat het vaak tot veel onbegrip bij verzekerden en schadelijdende partijen leidde. Bepaalde schades zijn nu wel gedekt tot een bepaald maximum bedrag (meestal tot maximaal ¤ 12.500 of ¤ 15.000) en soms met een eigen risico (van ¤ 50 of ¤ 100).

De beperkte dekking is alleen van toepassing als er sprake is van lenen, zonder dat er sprake is van huren, pachten, leasen en dergelijke en daarnaast blijft de schade aan bepaalde geleende zaken uitgesloten. Dat zijn de schades:
aan zaken die een verzekerde onrechtmatig onder zich heeft
aan motorrijtuigen, (sta-)caravans, vouwwagens, motor- en zeilvaartuigen (waaronder zeilplanken) en luchtvaartuigen, die een verzekerde of iemand namens hem onder zich heeft
bestaande uit en/of als gevolg van verlies, diefstal of vermissing van geld, geldswaardige papieren, betaalpassen of creditcards, die een verzekerde of iemand namens hem onder zich heeft

De meeste verzekeraars nemen deze bepalingen op in de zogenaamde opzichtclausule.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_127541330
quote:

[..]

Maar iemand stootte hem naar rechts, waardoor hij al zijn kracht via het water omhoog stuwt. Dan is het toch meer aansprakelijkheid?
Als dat ding niet tegen een stootje kan had de eigenaar ervoor moeten zorgen dat niemand bij dat ding in de buurt was geweest.
pi_127541341
Als hij zo makkelijk van dat plastic schot af komt is het dus gewoon slecht gemonteerd, dan komt het niet door degene die hem naar rechts stootte want als je een motor goed vast zet hoort zo een ding echt niet te kunnen bewegen.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:05:53 #14
323439 HetKlusKonijn
pi_127541541
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:02 schreef rene90 het volgende:
Als hij zo makkelijk van dat plastic schot af komt is het dus gewoon slecht gemonteerd, dan komt het niet door degene die hem naar rechts stootte want als je een motor goed vast zet hoort zo een ding echt niet te kunnen bewegen.
Oftewel eigen schuld dikke bult en zelf betalen. En terecht.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:14:17 #15
375166 wihehin
V70 & C63
pi_127542014
Jullie snappen het verkeerd, sorry, zal het beter uitleggen:

In de winter moet je de buitenboordmotor van de boot eraf doen (vanwege de kou etc.)
Nu wilde een vriend de motor op de boot (niet zijn boot) zetten, zodat we konden varen.
Hij struikelde echter en liet de motor in het water vallen, deze zonk natuurlijk gelijk.
Opduiken zal nooit meer lukken, aangezien die nu al waarschijnlijk 50 meter diep ligt, en ook nog eens in de modder.

Hopelijk is het wat duidelijker.
pi_127542111
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:14 schreef wihehin het volgende:
Jullie snappen het verkeerd, sorry, zal het beter uitleggen:

In de winter moet je de buitenboordmotor van de boot eraf doen (vanwege de kou etc.)
Nu wilde een vriend de motor op de boot (niet zijn boot) zetten, zodat we konden varen.
Hij struikelde echter en liet de motor in het water vallen, deze zonk natuurlijk gelijk.
Opduiken zal nooit meer lukken, aangezien die nu al waarschijnlijk 50 meter diep ligt, en ook nog eens in de modder.

Hopelijk is het wat duidelijker.
Ik kan het niet rijmen met dit.

quote:

[..]

Of monteerde die vriend een draaiende motor terwijl hij struikelde?
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:16:27 #17
323439 HetKlusKonijn
pi_127542130
^^ Dat verandert toch niks aan het feit dat die vriend zèlf schuldig is aan het ontstaan van de schade, of heb ik het nou verkeerd begrepen?
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:17:18 #18
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_127542168
Volgens mij verander je nu het verhaal :o
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:17:47 #19
375166 wihehin
V70 & C63
pi_127542190
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:17 schreef Dribbel_ het volgende:
Volgens mij verander je nu het verhaal :o
was nog in "shock", sorry.
pi_127542212
De vraag is hoe dit precies is gebeurd, is het een ongelukje en hoe is precies dit gekomen. Was de boot al ondeugelijk of en en ander slecht aangedraaid en door wie. Is degene die de buitenboordmotor liet vallen dat verwijtbaar ook al is het een ongelukje.

Of het onder opzicht zou vallen durf ik niet meteen te stellen aangezien dat idd samenhangt met "iets onder zich hebben" en dat hangt samen met een bepaalde mate van verantwoordelijkheid en kunde.

Oftewel: degene die hem uit z'n klauwen liet vallen of het zetje gaf moet even z'n avp-verzekeraar bellen

ok uitleg gelezen, laat die struikelaar maar z'n verzekeraar bellen.
pi_127542248
Verzekering doet niks kreeg zelf de tip van mijn verzekeraar voortaan met een ketting aan de boot bevestigen.
The world of SKA music
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:25:36 #22
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_127542590
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:18 schreef JoeDank het volgende:
De vraag is hoe dit precies is gebeurd, is het een ongelukje en hoe is precies dit gekomen.
Voor 3k is het meer de vraag hoe je dit aan je verzekeraar uitlegt zodat ze tot vergoeding overgaan :P
pi_127542723
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:18 schreef strikeforce het volgende:
Verzekering doet niks kreeg zelf de tip van mijn verzekeraar voortaan met een ketting aan de boot bevestigen.
Ik ben benieuwd. Mijn familie heeft een vakantiehuisje in friesland met een maairobot die het gras doet. Aan drie kanten is er water. Stel nu dat er een vriend langskomt en die ziet dat deze vaststaat vanwege een kuiltje of iets dergelijks. Die vriend wil hem verplaatsen zodat ie verder kan gaan en hop-hop-hop hij tilt hem op en laat hem vallen en die verdwijnt de plomp in. Ongelukje en een ketting lijkt me niet handig voor zo'n ding.

Maar goed, dat zou dus in de voorwaarden moeten staan.
pi_127542779
quote:
6s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:25 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Voor 3k is het meer de vraag hoe je dit aan je verzekeraar uitlegt zodat ze tot vergoeding overgaan :P
Uitleggen dat het een onvoorziene gebeurtenis was die onder de voorwaarden valt :P Er zou wat kunnen staan over pleziervaartuigen, bedenk ik me nu. Mar dat zal denk ik meer samenhangen met het gebruiken van en dan is de vraag of het verwijderen van een buitenboordmotor samenhangt met gebruik.

[ Bericht 3% gewijzigd door JoeDank op 07-06-2013 23:35:10 ]
  vrijdag 7 juni 2013 @ 23:42:41 #25
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_127543368
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 23:29 schreef JoeDank het volgende:

[..]

Uitleggen dat het een onvoorziene gebeurtenis was die onder de voorwaarden valt :P Er zou wat kunnen staan over pleziervaartuigen, bedenk ik me nu. Mar dat zal denk ik meer samenhangen met het gebruiken van en dan is de vraag of het verwijderen van een buitenboordmotor samenhangt met gebruik.
Naja op het moment dat de motor niet is bevestigd aan de boot, zou het ook geen onderdeel moeten uitmaken van de boot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')