Heb je misschien meer informatie wat je precies gaat doen qua video bewerken? Dit kan ontzettende verschillen maken. Het is verstandig om te kijken waar nu de bottleneck zit.
Ik gebruik bijvoorbeeld After Effects om een soort timelapse collages te maken. Ik gebruik dan de hoge resolutie van de RAW files van mijn DSLR om mooie overgangen en bewegingen te maken. Ook de belichting pas ik daar vloeiend aan. De resolutie van de lagen is net iets minder dan 8k, met een 32bpc kleurruimte. Dit betekend dat een van die projecten makkelijk 2TB wordt. Voor mij is dus de bottleneck de harde schijf. De oplossing is om losse scenes van te voren op een SSD te zetten, en vanaf daar te renderen. Omdat de bestanden zo groot zijn, zijn mijn RAM en de SSD nog steeds de bottleneck. Mijn processor komt meestal niet boven de 60% uit.
Als je complexe composities met veel effecten en 1080p bron materiaal maakt, in een intermediate codec dus zonder keyframes, vanaf een snelle schijf, is je RAM sneller de bottleneck. After Effects houdt van geheugen. Eigenlijk minimaal 4gb per core voor 1080p. Wanneer je dan 8gb ram hebt, kan je eigenlijk maar 1, heel misschien 2 cores gebruiken.
Aan de andere kant als je gewoon filmpjes monteert in vegas, dus gewoon knippen en plakken, is de processor sneller de bottleneck. De bottleneck van video's encoderen is voornamelijk de processor.
Waar je als richtlijn naar moet kijken, is 4gb ram per core, en een i7 quad core. 32gb zou complexe composities sneller kunnen laten gaan, maar ook totaal geen verschil kunnen maken wanneer de composities simpel zijn. De videokaart maakt eigenlijk niet uit, tenzij je gaat raytracen in after effects zelf, maar dan kan je beter kijken naar bijvoorbeeld Maya en Mental Ray. Ook is veel hardeschijf ruimte belangrijk als je het mobiel wilt houden. Liever een 750gb 7200rpm hardeschijf, dan een 128gb ssd. Het liefste wel allebei, als dat binnen het budget valt.
Over acer, de kwaliteit van die laptops is inderdaad, over het algemeen, minder. Ik heb zelf een netbook van acer gehad, en ik was er redelijk tevreden over. Hij was een keer zelfs van de trap gevallen gerold zonder deuken achter te laten. Aan de andere kant was de batterij al na 4 maanden verrot, en waren de scharnieren van het scherm buitengewoon slecht.
Ik werk nu achter een Dell Precision. Hij is duidelijk van betere kwaliteit. De batterij gaat nog steeds bijna even lang mee als een half jaar geleden, het toetsenbord is nog fris, en er is nergens slijtage. Alleen een paar deukjes en krasjes van vallen/stoten/gekke dingen die ermee gebeurd zijn. Maar dan is een camera op het scherm vallen, zand erin gewaaid, erop gaan zitten, erop gaan staan, alles wat je kan bedenken. Maar met deze laptop ben ik niet bang hem te beschadigen. Het is meer een gebruiksvoorwerp als een stukje kwetsbare elektronica. Ik gebruik hem voor werken, studie, fotografie, en ontspanning. Hij heeft dagelijks een ongelukje, maar heeft nog nooit een probleem gehad.
Het verschil tussen de bouwkwaliteit is trouwens duidelijk te zien door aan de achterkant op het scherm te drukken, of het te buigen om te kijken of het scherm verkleurt. Ik kan zo hard als ik kan erop drukken, en er verkleurt niks.
Alcohol, because no great story starts with a salad.
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.