quote:Ik haat spss op dit moment even heel erg. Ik kom er echt niet uit.
Oke, situatie: Ik wil weten of een hoge score op X veroorzaakt wordt door een betere score op Y. Y bestaat uit meerdere measures, bij sommige measures is een hoge score beter, bij andere is een lage beter. Daarnaast kijk ik ook naar een lineair verband tussen X en demografische gegevens.
Ik weet dat ik hiervoor een lineaire regressieanalyse moet uitvoeren. Volgens mijn afstudeerbegeleider moet ik dan een hiërarchische doen, omdat ik denk dat Y meer invloed heeft op X dan demografisch. Ik loop dus echt vast zodra ik daarmee bezig ga.
Mijn vraag dan ook: Hoe doe ik zo'n analyse en waar moet ik naar kijken in de eindeloze tabellen bij de uitkomsten? Moet ik dan ook nog rekening houden met de hoog/laag verschillen bij familie? En wat doe ik dan bij die blocks?
Hoop dat iemand kan helpen, dit is hopeloos
Pak het boek van pallant er even bij. Is ergens online te vinden. ('spss survival manual')quote:Op woensdag 5 juni 2013 09:13 schreef _Loki het volgende:
Ik haat spss op dit moment even heel erg. Ik kom er echt niet uit.
Oke, situatie: Ik wil weten of een hoge score op X veroorzaakt wordt door een betere score op Y. Y bestaat uit meerdere measures, bij sommige measures is een hoge score beter, bij andere is een lage beter. Daarnaast kijk ik ook naar een lineair verband tussen X en demografische gegevens.
Ik weet dat ik hiervoor een lineaire regressieanalyse moet uitvoeren. Volgens mijn afstudeerbegeleider moet ik dan een hiërarchische doen, omdat ik denk dat Y meer invloed heeft op X dan demografisch. Ik loop dus echt vast zodra ik daarmee bezig ga.
Mijn vraag dan ook: Hoe doe ik zo'n analyse en waar moet ik naar kijken in de eindeloze tabellen bij de uitkomsten? Moet ik dan ook nog rekening houden met de hoog/laag verschillen bij familie? En wat doe ik dan bij die blocks?
Hoop dat iemand kan helpen, dit is hopeloos
Iemand?quote:Op woensdag 5 juni 2013 14:22 schreef Droplollie het volgende:
Verder heb ik de volgende vraag: is het mogelijk om twee gemiddelden van twee groepen te vergelijken, terwijl het mogelijk is dat één iemand in beide groepen zit?
Voorbeeld: ik heb een populatie waarvan iemand in de populatie in groep 1 of 2 kan zitten. Groep 1 is vervolgens weer op gesplitst in groep 1a en groep 1b. Is het mogelijk het groepsgemiddelde van groep 1a te vergelijken met het groepsgemiddelde van groep 1? Zoja; hoe?
Dat zou rammelen aan alle kanten..quote:Op woensdag 5 juni 2013 14:22 schreef Droplollie het volgende:
Inmiddels heb ik gekozen voor multipele imputatie. Bij SPSS kan bij logistische regressie vervolgens de gepoolde Beta's weergegeven worden. Op die manier heb ik geen missings meer, weinig verschil in gemiddelden en effecten, maar eerder significante resultaten (door een hogere N).
Verder heb ik de volgende vraag: is het mogelijk om twee gemiddelden van twee groepen te vergelijken, terwijl het mogelijk is dat één iemand in beide groepen zit?
Voorbeeld: ik heb een populatie waarvan iemand in de populatie in groep 1 of 2 kan zitten. Groep 1 is vervolgens weer op gesplitst in groep 1a en groep 1b. Is het mogelijk het groepsgemiddelde van groep 1a te vergelijken met het groepsgemiddelde van groep 1? Zoja; hoe?
Omdat je veel proefpersonen in beide groepen hebt zitten.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 18:15 schreef Droplollie het volgende:
[..]
Beide groepen hebben toch hun eigen gemiddelde, sd en n.
Waarom zou dat rammelen?
Ik heb het inderdaad maar niet gedaan.quote:Op woensdag 12 juni 2013 09:02 schreef crossover het volgende:
[..]
Omdat je veel proefpersonen in beide groepen hebt zitten.
Dat is op z'n minst eenquote:Op dinsdag 18 juni 2013 15:24 schreef Skv het volgende:
omfgwtfbbq, het lijkt er op dat mijn analyse van mn masterthesis ein-de-lijk is goedgekeurd.
Geen enkele hypothese met een significant resultaat..
vertalen naar het Nederlandsquote:Op woensdag 19 juni 2013 22:34 schreef fh101 het volgende:
Ik heb de feedback op de conceptversie van mn scriptie terug gekregen. Nu wil mn begeleider ineens dat ik Nederlandse termen ga gebruiken voor SPSS toetsen ed. Maar die heb ik nog nooit eerder gebruiktWeten jullie wat de Nederlandse benaming is voor de volgende woorden?
- Analysis of Variance ANOVA (variantie analyse?)
- partial correlatie (gedeeltelijke correlatie?? hierover twijfel ik het meest..)
- one way ANOVA (eenweg ANOVA?)
- two way ANOVA (tweeweg ANOVA?)
Ja ik vind het ook een beetje vaag... Mijn scriptie is dan wel in het Nederlands dus enigszins logisch is het natuurlijk wel, maar als je tijdens je studie alleen maar de Engelse termen gebruikt en hoort van docenten.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:58 schreef Skv het volgende:
[..]
vertalen naar het NederlandsOmgekeerde wereld
Ik kreeg commentaar dat ik geen NL termen in mijn grafiekjes en tabellen mocht hebben omdat mijn scriptie in het Engels is..
Kan je die ANOVA's niet gewoon F-test noemen en voor de ways 1-factor variantie-analyse en 2-factor variantie-analyse? Partial correlation is toch de relatie tussen twee variabelen gecontroleerd voor een derde? Leg het begrip even uit en noem het dan partiële correlatie.
Je theoretisch schema is ietwat onduidelijk (voor me). Hoe ziet je design eruit? Wil je de twee afbeeldingen vergelijken per proefpersoon (within-subjects) of wil je weten of er verschil is in bijvoorbeeld sekse in uitkomsten bij de twee afbeeldingen (between-subjects denk ik)?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 18:48 schreef Lieselot-je het volgende:
Hoi!
Voor mijn masterscriptie ben ik bezig met het verwerken van de resultaten in SPSS (jippi, not).
Nu loop ik echt helemaal vast!
Ik heb een vragenlijst gehouden met likert-schaal vragen. Deze heb ik allemaal ingevoerd in SPSS, no problem. Nu heb ik de verschillende variabelen die samen één item vormen samengevoegd, eerst heb ik een Cronbach's Alpha uitgevoerd om te kijken of dit kon, no problem.
Mijn vragenlijst bestond uit 2 afbeeldingen. Nu wil ik de uitkomsten voor deze twee afbeeldingen met elkaar vergelijken. Hoe doe ik dit?
De data van de twee afbeeldingen staat wel in één SPSS bestand.
Ik dacht aan een ANOVA, maar welke gegevens moet ik dan waar invoeren?
Moet ik voor de afbeeldingen ook variabelen aanmaken? Hoe doe ik dan zonder dat SPSS er niet mee kan rekenen (had ik net namelijk).
Ik heb het idee dat ik een variabele mis ofzo, maar zou niet weten welke en hoe ik deze dan in moet voeren.
Wie kan mij helpen? Ik word er onderhand een beetje wanhopig van!
Je maakt dus geen onderscheid in verschillende groepen?quote:Op maandag 24 juni 2013 09:10 schreef Lieselot-je het volgende:
Bedankt voor je reactie DuTank. Ik heb 2 afbeeldingen voorgelegd aan één groep proefpersonen, nu wil ik zien welke afbeelding beter heeft gescoord onder de gehele groep proefpersonen.
Paired samples t-test inderdaad waarbij je de gemiddelde score per afbeelding vergelijkt. Maar dit zou onderhand toch 'simpel' moeten zijn, als je al bij je master bent? Of heb je geen statistiek 1 en 2 gehad?quote:Op maandag 24 juni 2013 09:10 schreef Lieselot-je het volgende:
Bedankt voor je reactie DuTank. Ik heb 2 afbeeldingen voorgelegd aan één groep proefpersonen, nu wil ik zien welke afbeelding beter heeft gescoord onder de gehele groep proefpersonen.
Ik ben ook masterstudent, heb statistiek 1 gehad, oooit... ergens in een ver verleden. Voor mijn eerder genoemde opdracht moest ik qua kennis from scratch beginnen, je weet wel wat je moet invullen, maar wat je output betekent... oh god. Nope. Dan ga je een taalstudie doen om de cijfers te ontlopen maar dan moet je alsnog met cijfers werken. Ik zie haar probleem hoor, ik ben blij dat ik die opdracht heb moeten doen, anders was ik straks ook afgestudeerd zonder enige kennis over statistiekquote:Op maandag 24 juni 2013 11:43 schreef Skv het volgende:
[..]
Paired samples t-test inderdaad waarbij je de gemiddelde score per afbeelding vergelijkt. Maar dit zou onderhand toch 'simpel' moeten zijn, als je al bij je master bent? Of heb je geen statistiek 1 en 2 gehad?
Volgens mij heb je bij elke wetenschappelijke studie wel cijfers en/of SPSS nodigquote:Op maandag 24 juni 2013 12:00 schreef eleganza het volgende:
[..]
Ik ben ook masterstudent, heb statistiek 1 gehad, oooit... ergens in een ver verleden. Voor mijn eerder genoemde opdracht moest ik qua kennis from scratch beginnen, je weet wel wat je moet invullen, maar wat je output betekent... oh god. Nope. Dan ga je een taalstudie doen om de cijfers te ontlopen maar dan moet je alsnog met cijfers werken. Ik zie haar probleem hoor, ik ben blij dat ik die opdracht heb moeten doen, anders was ik straks ook afgestudeerd zonder enige kennis over statistiek![]()
Maar idd, een paired t-test lijkt me hier het handigst
Communicatiekunde. Als ik alleen kwalitatieve onderzoeksvakken had gekozen (daar heb ik er 3 van de vier van) en mijn scriptie ook volledig kwalitatief had gedaan had ik geen getal hoeven te gebruiken in spssquote:Op maandag 24 juni 2013 13:17 schreef DuTank het volgende:
[..]
Volgens mij heb je bij elke wetenschappelijke studie wel cijfers en/of SPSS nodig
Verschil bekijken tussen gemiddelden van twee populaties.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:20 schreef eleganza het volgende:
[..]
Communicatiekunde. Als ik alleen kwalitatieve onderzoeksvakken had gekozen (daar heb ik er 3 van de vier van) en mijn scriptie ook volledig kwalitatief had gedaan had ik geen getal hoeven te gebruiken in spssMaar ben toch blij dat ik er iets van weet nu hahaha. Maar vraag me niet wat een chisquare ook alweer berekent, want dat weet ik dus niet
Is de analyse inmiddels gelukt?quote:Op maandag 24 juni 2013 20:15 schreef Lieselot-je het volgende:
Bedankt voor alle reacties!
Ik heb alleen statistiek 1 gedaan (een jaar of 2 geleden onderhand) en de daar werd alles voor je uitgekauwd![]()
Nu heb ik normaliter wel enig verstand van SPSS, maar ik kwam er nu echt even niet meer uit. Laten we het op de stress houden. In ieder geval bedankt allemaal.
Ongeveer jaquote:Op maandag 24 juni 2013 22:43 schreef Skv het volgende:
Ja. Het is vreemd dat je verwacht dat de verschillen tussen de groepen 'duidelijker' zullen worden. Wat bedoel je daarmee? Dat wanneer de groepen gelijke grootte hebben, er grotere verschillen zichtbaar zullen zijn? Als je dat stelt, dan bedoel je dat je conclusie van nu (geen significante verschillen) verklaard kunnen worden door je steekproefgrootte. Is dat wat je wil zeggen?
Kun je niet kijken of iemand appels juist lekkerder dan peren vindt of andersom? Als je daar een dummy variable van maakt wordt het eenvoudiger volgens mij.quote:Op woensdag 26 juni 2013 13:19 schreef speknek het volgende:
Hmm ik probeer een collega te helpen maar ik kom er zelf niet uit.
Zeg dat hij het effect van appels en peren eten op gemoedstoestand wil meten.
Onafhankelijke variabele fruit, afhankelijke variabele gemoedstoestand.
Alleen, sommige mensen vinden appels veel lekkerder dan anderen, en sommige peer veel lekkerder dan anderen.
Dus van tevoren heeft ie een meting "hoe lekker vind je appels", en "hoe lekker vind je peren".
Dat lijken me covariabelen. Alleen; voor de mensen die uiteindelijk de peer eten, is het niet relevant om hoe lekker vind je appels als covariaat te hebben, en evenzo voor de mensen die uiteindelijk appel eten.
Hoe moet je dan die covariaten toevoegen. Als twee aparte covariaten, of een enkele variabele 'lekker' waarbij je de score van de appels voor de appelgroep invult, en de score van de peren voor de perengroep?
Ik bedoel zeg maar dat jequote:Op woensdag 26 juni 2013 14:51 schreef speknek het volgende:
Hmnee, het is meer appels en rotte peren zeg maar. En de gedachte is dan dat mensen die een appel eten blijer zijn dan mensen die een rotte peer eten. Alleen, ik (hij) vind dus dat sommige mensen rotte peren minder erg vinden dan anderen, en dit de resultaten beinvloedt.
Oh, zo. Dan kan ik je niet verder helpen.quote:Op woensdag 26 juni 2013 15:13 schreef speknek het volgende:
Ik snap wat je bedoelt, en dan heb je een 2x2 design, maar iedereen vindt appels lekkerder dan rotte peren. Het is meer een continue variabele en heb ik niet genoeg ppn (het zijn ook drie groepen, met een controle groep) om ze in die drie groepen door twee te delen.
Toch bedankt!quote:Op woensdag 26 juni 2013 15:21 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Oh, zo. Dan kan ik je niet verder helpen.
Je kan construct validiteit voor elk onderzoek goed gebruiken. Wat wil je er ongeveer over weten?quote:Op woensdag 26 juni 2013 14:12 schreef Brembo het volgende:
Ik ben bezig met mijn masterscriptie, redelijk ervaren al met SPSS. Echter ik zoek een boek of iemand die wat meer achtergrondinformatie heeft geschreven over constructvaliditeit. Dit omdat ik constructvaliditeit zeer goed kan gebruiken voor mijn onderzoek.
Zou dit niet een normale verdeling kunnen zijn? Sommige mensen zullen het super erg vinden, de meeste mensen gewoon erg en weer sommige mensen die het helemaal niet zo erg vonden.quote:Op woensdag 26 juni 2013 14:51 schreef speknek het volgende:
Hmnee, het is meer appels en rotte peren zeg maar. En de gedachte is dan dat mensen die een appel eten blijer zijn dan mensen die een rotte peer eten. Alleen, ik (hij) vind dus dat sommige mensen rotte peren minder erg vinden dan anderen, en dit de resultaten beinvloedt.
Ik ben ook geen expert hoor, maar het lijkt mij dat als je gewoon die twee covariaten erin stopt, dat SPSS dan wel uitrekent in hoeverre ze van invloed zijn.quote:Op donderdag 27 juni 2013 08:28 schreef speknek het volgende:
Ja. En er komt dus ook iets significants uit als ik het als covariaat invoer. Alleen ik weet dus niet hoe ik het als covariaat in moet voeren. Want wat mensen van appels vinden is niet relevant voor de perenconditie, en wat mensen van peren vinden is niet relevant voor de appelsconditie.
Ik heb verder echt geen idee..quote:Op donderdag 27 juni 2013 10:50 schreef speknek het volgende:
Nou en dat is precies het punt.
Hij heeft gevraagd wat iemands attitude was t.o.v. appels EN t.o.v. peren (twee variabelen).
Mijn ingeving zou zijn om hier een variabele te maken, waar je de attitude t.o.v. appels in kopieert voor de mensen in de appelgroep, en de attitude t.o.v. peren erin kopieert voor de mensen in de perengroep.
Maar ik weet niet of dat mag, ik heb het zeker in ieder geval nog nooit gezien.
Ik snap zelf hoe het werkt alleen moet ik natuurlijk wel bronnen hebben die uitleggen hoe de wetenschappelijke toepassing is in plaats van dat ik het uit mijn duim zuig. Maar bij Drenth en Sijtsema (2007) met het boek testtheorie stond voldoende achtergrondinformatie inquote:Op woensdag 26 juni 2013 15:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Toch bedankt!
[..]
Je kan construct validiteit voor elk onderzoek goed gebruiken. Wat wil je er ongeveer over weten?
Julie Pallant.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:55 schreef PizzaMizza het volgende:
Mede SPSS'ers,
Ik zou graag mijn eigen statistische vaardigheden willen 'upgraden' op SPSS. Ik heb zelf een beetje ervaring met SPSS, maar deze is te verwaarlozen.
Ik ben daarom op zoek naar een boek/online document om SPSS te 'leren'. Welke raden jullie mij aan? Ik zocht graag eentje die mij alles weer leert vanaf het begin. Dus echt eentje die begint bij 0. Engels of Nederlands maakt mij niet veel uit, maar de voorkeur gaat uit naar het Nederlands.
Mijn universiteit maakt gebruik van het boek van De Vocht. Daarnaast vind ik het boek van Andy Field erg handig.quote:Op maandag 1 juli 2013 22:55 schreef PizzaMizza het volgende:
Mede SPSS'ers,
Ik zou graag mijn eigen statistische vaardigheden willen 'upgraden' op SPSS. Ik heb zelf een beetje ervaring met SPSS, maar deze is te verwaarlozen.
Ik ben daarom op zoek naar een boek/online document om SPSS te 'leren'. Welke raden jullie mij aan? Ik zocht graag eentje die mij alles weer leert vanaf het begin. Dus echt eentje die begint bij 0. Engels of Nederlands maakt mij niet veel uit, maar de voorkeur gaat uit naar het Nederlands.
Die van Field is inderdaad erg prettig, zeker als je meer van de achterliggende statistiek wil weten. Maar als je alleen een 'kookboek' wil, zou ik toch die van Pallant (of inderdaad De Vocht) aanraden.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 12:27 schreef Maraca het volgende:
[..]
Mijn universiteit maakt gebruik van het boek van De Vocht. Daarnaast vind ik het boek van Andy Field erg handig.
Ik heb het al opgelost. Je kunt gewoon MIN gebruiken, ik dat dat die het niet zou doen voor data.quote:Op donderdag 11 juli 2013 18:45 schreef Z het volgende:
De 'Date and Time Wizard' moet hier wel uitkomst kunnen bieden vermoed ik.
1 2 | IF (samengesteld_status=1) samengesteld_date=MIN(eventA_date,EventB_date,EventC_date,EventD_date). EXECUTE. |
1 2 3 4 5 | DO IF (ANY(Med1_use,1,2)). COMPUTE Med1_start_days=DATEDIFF(Med1_start,dateindex,'days'). COMPUTE Med1_end_days=DATEDIFF(Med1_end,dateindex,'days'). END IF. EXECUTE. |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | DO REPEAT med_use=Med1_use Med2_use /med_start=Med1_start Med2_start /med_end=Med1_end Med2_end /med_start_days=Med1_start_days Med2_start_days /med_end_days= Med1_end_days Med2_end_days. DO IF (ANY(med_use,1,2)). COMPUTE med_start_days=DATEDIFF(med_start,dateindex,'days'). COMPUTE med_end_days=DATEDIFF(med_end,dateindex,'days'). End IF. END REPEAT PRINT. EXECUTE. |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | DEFINE !ComputeDays (!POSITIONAL !CMDEND) !DO !I !IN (!1) DO IF !CONCAT("(ANY(",!I,"_use,1,2))"). compute !CONCAT(!I,"_start_days") = DATEDIFF(!CONCAT(!I,"_start"),dateindex,'days'). compute !CONCAT(!I,"_end_days") = DATEDIFF(!CONCAT(!I,"_end"),dateindex,'days'). END IF. !DOEND !ENDDEFINE. !ComputeDays Med1 Med2 Med3. Exe. |
Nee, maar staat wel op mijn lijstje om eens te leren...quote:Op zaterdag 13 juli 2013 13:26 schreef Z het volgende:
Puik werk. Ik vind de SPSS macro-taal gruwelijk. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Excel VB.
Ik ben me aan het verdiepen in R, gebruikt iemand hier dat?
Begrijp ik je goed als ik zeg dat je een correlatie hebt berekend met een dichtome variabele?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:30 schreef edh88 het volgende:
Hallo
Ik heb een (denk ik) simpele SPSS vraag. Uit SPSS komen een aantal correlaties en Pearsons R verbanden die significant zouden moeten zijn (P < 0,05). Maar wanneer is er sprake van een sterk verband; of te wel vanaf welke Pearsons R waarde is het verband redelijk sterk- sterk te noemen, zodat je echt kan spreken van een zeer waarschijnlijk duidelijk verband.
Als voorbeeld heb ik analyse gedaan met als achtergrondvariabel Gender (man/vrouw als antwoordmogelijkheden).
Bij een van de variabelen is de Pearsons R waarde 0.460 en de Sig 2-tailed P-waarde: 0.000
Bij een andere achtergrondvariabele krijg ik Pearsons R waarden als 0.686 en Sig 2-tailed P waarde: 0.000
Ook krijg ik regelmatig wel een P waarde kleiner dan 0,05, maar de Pearsons R waarde schommelt dan rond de 0.2/0.3.
Mijn eigen conclusie zou zijn dat de verbanden met een Pearsons R waarde rond de 0,2/0,3 er wel zijn, maar dat deze niet heel erg sterk is. En dus statistisch niet goed 'hard' te maken. En de eerste 2 voorbeelden redelijk sterke verbanden zijn. Maar ik twijfel erg over de eerste twee voorbeelden.
Ik hoop dat het beetje duidelijk is en iemand mij kan helpen!
Thanks a lot!
Ahh ik begrijp dat ik een grote fout heb gemaakt??quote:Op woensdag 24 juli 2013 11:24 schreef crossover het volgende:
[..]
Begrijp ik je goed als ik zeg dat je een correlatie hebt berekend met een dichtome variabele?
Regressies zijn waarvoor je ze wil gebruiken. Regressies hoeven in principe niets met voorspellingen te maken hebben. Alleen, mocht je het willen, kun je er wel voorspellingen mee maken.quote:Op woensdag 24 juli 2013 16:53 schreef edh88 het volgende:
ik lees hier dat regressie is voor voorspellingen? Maar dan hoeft dus niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |