abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127431548
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 09:23 schreef Deshain het volgende:

[..]

En we leven niet naar de wet maar naar de interpretatie hiervan omdat het onmogelijk is om alle situaties te omschrijven. Hierover is in ruime mate jurisprudentie beschikbaar.
Heb je voorbeelden van jurisprudentie waarin giften die 6 jaar voor de dood zijn gedaan bij de erfenis werden betrokken?
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 09:24 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Het is niet zo zwart wit natuurlijk, het was ook alleen een balletje opgooien voor een soortgelijke regeling, deze specifieke regeling is hier natuurlijk niet van toepassing.Desondanks, mocht je geinteresseerd zijn...
Ja, maar dat is, zoals je zegt, hier niet van toepassing. Ik heb zelf weinig interesse in familierecht maar ik weet dan nog net wel dat de giften niet gelijkmatig hoeven te worden verdeeld, zeker niet onder volwassenen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_127431558
quote:
2s.gif Op woensdag 5 juni 2013 09:18 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Daar geloof ik niks van. Dat zou zeggen dat als je een kind hebt die nooit meer op visite komt precies hetzelfde moet krijgen als een kind dat vaak komt en de ouders helpt. Ook via een testament mag je het ene keer stukken meer geven dan het andere kind.
Ze mogen de helft van het wettelijk kindsdeel opeisen, of je geeft ze spullen als je geen geld wil geven.
pi_127431567
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 09:23 schreef Deshain het volgende:
Correct, het deel wat ze moeten krijgen is even groot.

[..]

Er is geen testament, dus gewoon delen door alle erven. Actief in de omgang of niet.
Die kristallen vallen niet in de boedel he :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_127431572
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 09:27 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Ze mogen de helft van het wettelijk kindsdeel opeisen, of je geeft ze spullen als je geen geld wil geven.
Dat is bij overlijden. Niet bij schenken tijdens leven.
pi_127432101
Ik vond deze info nog over dit onderwerp, niet een officiële bron maar toch:
quote:
Tot 1 januari 2003 gold dat giften aan kinderen ingebracht moesten worden. Sinds de nieuwe erfrechtwetgeving is dit niet meer noodzakelijk.

Tegenwoordig ziet men giften niet meer als voorschot op het erfdeel van een kind. Mocht dit wel de bedoeling zijn, vermeldt dit dan bij de schenking (de verplichting tot inbreng).

Door giften te geven kan een deel van het vermogen overgeheveld worden. Echter niet alles. Kinderen hebben wel recht op een bepaald deel. Zij kunnen aanspraak maken op hun legitieme portie. Voor de legitieme portie worden alle giften meegeteld die de erflater de 5 jaar voor zijn dood heeft gedaan (ook aan vreemden). Echter de gift/ schenking moet wel erg hoog zijn, wil dit de legitieme portie aantasten.
Bron: http://www.schenking.nl/schenkingen.php?page=sch_detail&id=100028
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  woensdag 5 juni 2013 @ 10:04:30 #36
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_127432408
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 08:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk, een familievete om wat kitsche prullen
Ik ken iemand waarvan de familie in elkaar is gedonderd wegens een erf-kat. En dan niet eens een raskat.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_127432450
Mensen die moeilijk doen om 3 beeldjes van een euro of 50 per stuk :')
En een emotionele waarde zat er schijnbaar niet aan vast, want hij had zoals ik begrijp ruzie met z'n familie en komt er pas 6 jaar later mee aan kakken.

Wat een zielepieten lopen er toch rond op deze aardkloot.
U MAD?
  woensdag 5 juni 2013 @ 10:09:20 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_127432531
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:04 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

De familie van een kennis van me is in elkaar gedonderd wegens een erf-kat. En dan niet eens een raskat.
Mijn hemel wat een triestigheid.
De broer en zus van mijn moeder vochten elkaar ook bijna de tent uit toen hun moeder overleed, om wat juwelen, mijn moeder had zoiets van "ik heb straks geld zat om alle juwelen te kopen die ik wil" en bemoeide zich er niet mee.
Vervelend detail, toen de erfenis afgehandeld was wilde haar zus het geld van de verkoop van het huis gelijk hebben, en haar broer ging haar deel cash brengen, onderweg is hij verongelukt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 5 juni 2013 @ 10:11:17 #39
206640 Beelzebufo
pi_127432579
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Vervelend detail, toen de erfenis afgehandeld was wilde haar zus het geld van de verkoop van het huis gelijk hebben, en haar broer ging dat cash brengen, onderweg is hij verongelukt.
Die dingen gebeuren. Ik geloof niet in een soort van 'instant justice'. Als betreffende broer zelf geen partner/kinderen heeft dan erft zus alsnog (een deel van) zijn deel van de eerder erfenis.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_127432585
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:04 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Ik ken iemand waarvan de familie in elkaar is gedonderd wegens een erf-kat. En dan niet eens een raskat.
Ik kan je heel wat voorbeelden geven van families waar men ruzie kreeg over de boedel, en waarbij die ruzies zo lang duurden dat tegen de tijd dat ze eruit waren en heel de familie uit elkaar was gedonderd alle spullen al verrot waren. Het is helaas geen uitzonderingsgeval. Families donderen ook niet uit elkaar wegens die kat maar wegens problemen die al langer spelen natuurlijk.
pi_127432586
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mijn hemel wat een triestigheid.
De broer en zus van mijn moeder vochten elkaar ook bijna de tent uit toen hun moeder overleed, om wat juwelen, mijn moeder had zoiets van "ik heb straks geld zat om alle juwelen te kopen die ik wil" en bemoeide zich er niet mee.
Vervelend detail, toen de erfenis afgehandeld was wilde haar zus het geld van de verkoop van het huis gelijk hebben, en haar broer ging dat cash brengen, onderweg is hij verongelukt.
Dan zal die zus wel blij zijn geweest. Kreeg ze de helft i.p.v. een derde van de erfenis van hun moeder....

Echt sommige mensen en families. Echt treurig. Van die rijdende rechter geschillen. Gaat gewoon nergens om, maar mensen slaan elkaar nog dood om 20 cent.
U MAD?
  woensdag 5 juni 2013 @ 10:12:21 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_127432610
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:11 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Die dingen gebeuren. Ik geloof niet in een soort van 'instant justice'. Als betreffende broer zelf geen partner/kinderen heeft dan erft zus alsnog (een deel van) zijn deel van de eerder erfenis.
De broer was de enige zonder partner/kinderen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 5 juni 2013 @ 10:12:34 #43
206640 Beelzebufo
pi_127432617
quote:
2s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:11 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik kan je heel wat voorbeelden geven van families waar men ruzie kreeg over de boedel, en waarbij die ruzies zo lang duurden dat tegen de tijd dat ze eruit waren en heel de familie uit elkaar was gedonderd alle spullen al verrot waren. Het is helaas geen uitzonderingsgeval. Families donderen ook niet uit elkaar wegens die kat maar wegens problemen die al langer spelen natuurlijk.
QFT

Ik ben blij dat er A) niet zo veel te halen valt in mijn familie en B) dat de verhoudingen (op dit moment) gewoon gezond zijn.
  woensdag 5 juni 2013 @ 10:14:06 #44
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_127432653
Wat is eigenlijk de waarde van die 3 beeldjes die hij wil hebben?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_127432687
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:12 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

QFT

Ik ben blij dat er A) niet zo veel te halen valt in mijn familie en B) dat de verhoudingen (op dit moment) gewoon gezond zijn.
Bij mijn oma valt er wel veel te halen (antiek enzo), maar bij de notaris ligt gewoon een lijst van wie wat krijgt. Die wordt gewoon een keer in de zoveel tijd geüpdate zodat er over niks ruzie kan komen. Voorkomen is beter dan genezen :P
  woensdag 5 juni 2013 @ 10:16:11 #46
206640 Beelzebufo
pi_127432714
quote:
2s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:15 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Bij mijn oma valt er wel veel te halen (antiek enzo), maar bij de notaris ligt gewoon een lijst van wie wat krijgt. Die wordt gewoon een keer in de zoveel tijd geüpdate zodat er over niks ruzie kan komen. Voorkomen is beter dan genezen :P
Ik ben als uitvoerder gevraagd voor een oude tante. Voorwaarde was voor mij wel dat er een duidelijk testament bestaat. (Betreffende tante is nog springlevend en gaat vermoedelijk nog wel even mee trouwens)
pi_127432728
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:16 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Ik ben als uitvoerder gevraagd voor een oude tante. Voorwaarde was voor mij wel dat er een duidelijk testament bestaat.
Kan ik me voorstellen. Anders krijg je van iedereen gezeik over je heen.
  woensdag 5 juni 2013 @ 10:18:00 #48
206640 Beelzebufo
pi_127432765
quote:
2s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:16 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Kan ik me voorstellen. Anders krijg je van iedereen gezeik over je heen.
Ze heeft geen directe familie, indirecte familie is wat moeizamer. Ik ben geen echte familie (koude kant) en verder ook geen erfgenaam, dat maakt het wat makkelijker.
pi_127432783
Die kerel moet gewoon hard opbokken.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  woensdag 5 juni 2013 @ 10:19:08 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_127432804
Mijn ouders schenken ons al een groot deel bij leven en hebben voor de kleinkinderen een legaat laten vastleggen, dus ik verwacht niet dat wij straks nog (veel) erven.

Overigens bedeelt ze nu ook al zaken, zo hebben mijn zusje en ik al moeten bepalen wie welke juwelen wil hebben en zijn legio boeken, meubels en andere zaken al van een naamsticker voorzien als reservering voor een van de (klein)kinderen, en wat ze al kunnen missen svp al meenemen :D
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 5 juni 2013 @ 10:27:10 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_127433050
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:18 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Ze heeft geen directe familie, indirecte familie is wat moeizamer. Ik ben geen echte familie (koude kant) en verder ook geen erfgenaam, dat maakt het wat makkelijker.
Zorg dat de boel al goed op papier staat, ik heb het hier gezien met iemand die zelfmoord gepleegd heeft; het gros van de familie vond hem bij leven te min om aan te kijken omdat hij homo was, maar toen er wat te halen viel kwamen ze zelfs uit Canada over om de (behoorlijke) erfenis te kunnen vangen.

Een steen op het graf kon er niet af trouwens, die is uiteindelijk besteld en betaald door een vriendin van zijn (overleden) moeder.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_127433134
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:06 schreef de_boswachter het volgende:
Mensen die moeilijk doen om 3 beeldjes van een euro of 50 per stuk :')
En een emotionele waarde zat er schijnbaar niet aan vast, want hij had zoals ik begrijp ruzie met z'n familie en komt er pas 6 jaar later mee aan kakken.

Wat een zielepieten lopen er toch rond op deze aardkloot.
Dit dus
Die 3 beelden doen 300 euro op marktplaats :') en bij de verdeling van erfenis is hij gecontacteerd maar heeft toen mondeling aangegeven niks met de familie te maken willen hebben en niks wil hebben behalve een foto van hem en zijn moeder die op een plankje stond

En nu zoveel jaar later komt ie hiermee. Ze hebben hem wel 300 euro aangeboden zodat ie zelf die beelden kan kopen :? Maar hij wil perse die beelden :')

Ik had al voorgesteld dat ze dan die beeldjes zelf kochten op MP en hem in de waan laten dat dit die beeldjes uit de collectie zijn of de beeldjes per envelop op sturen maar ze hebben nu maar ook RB ingeschakeld

Oja ze kregen maandag een brief van zijn advocaat om de beeldjes te retourneren en dat ze tot vrijdag de tijd hebben anders gaan ze een gerechtelijke procedure starten
  woensdag 5 juni 2013 @ 10:29:52 #53
206640 Beelzebufo
pi_127433137
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zorg dat de boel al goed op papier staat, ik heb het hier gezien met iemand die zelfmoord gepleegd heeft; het gros van de familie vond hem bij leven te min om aan te kijken omdat hij homo was, maar toen er wat te halen viel kwamen ze zelfs uit Canada over om de (behoorlijke) erfenis te kunnen vangen.

Een steen op het graf kon er niet af trouwens, die is uiteindelijk besteld en betaald door een vriendin van zijn (overleden) moeder.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:16 schreef Beelzebufo het volgende:

[...]

Voorwaarde was voor mij wel dat er een duidelijk testament bestaat.

[...]

woensdag 5 juni 2013 @ 10:33:09 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_127433241
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:29 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Dit dus
Die 3 beelden doen 300 euro op marktplaats :') en bij de verdeling van erfenis is hij gecontacteerd maar heeft toen mondeling aangegeven niks met de familie te maken willen hebben en niks wil hebben behalve een foto van hem en zijn moeder die op een plankje stond

En nu zoveel jaar later komt ie hiermee. Ze hebben hem wel 300 euro aangeboden zodat ie zelf die beelden kan kopen :? Maar hij wil perse die beelden :')

Ik had al voorgesteld dat ze dan die beeldjes zelf kochten op MP en hem in de waan laten dat dit die beeldjes uit de collectie zijn of de beeldjes per envelop op sturen maar ze hebben nu maar ook RB ingeschakeld

Oja ze kregen maandag een brief van zijn advocaat om de beeldjes te retourneren en dat ze tot vrijdag de tijd hebben anders gaan ze een gerechtelijke procedure starten
Ik zou vrolijk 3 van die beeldjes scoren en aan hem laten brengen.
Maar ik neem aan dat er ook ergens bewijs is dat hij er destijds niets mee te maken wilde hebben?
Als in mondeling tegen de notaris/ET ipv mondeling tegen zus 1 of broer 2.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_127433269
quote:

[..]

Dit dus

Ik zou gewoon die gerechtelijke procedure laten lopen...
Neem aan dat de familie alles op papier heeft (dat hij afstand heeft gedaan van zaken etc.). Dan moet het geen probleem zijn om van die malloot te winnen.
U MAD?
  woensdag 5 juni 2013 @ 10:35:01 #56
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_127433307
quote:
en dat ze tot vrijdag de tijd hebben anders gaan ze een gerechtelijke procedure starten
Doet me denken aan dat topic van Maax waar het incassobureau al maanden dreigt op die manier
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_127433384
Ze hebben dus niks op papier dat hij geweigerd heeft, enkel mondeling telefonisch met een hoop geschreeuw en gescheld dat ze hem met rust moeten laten en nooit meer contact moeten opnemen :')
pi_127433429
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:33 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Ik zou gewoon die gerechtelijke procedure laten lopen...
Neem aan dat de familie alles op papier heeft (dat hij afstand heeft gedaan van zaken etc.). Dan moet het geen probleem zijn om van die malloot te winnen.
Daar hebben ze dus hun twijfels over want als ze verliezen kost het ze meer geld en daarom dat ze twijfelen om die beeldjes te kopen en te doen alsof het die stukken zijn
pi_127433941
Dat lijkt me een prima oplossing inderdaad. Drie beeldjes op MP kopen en het hele gedonder is afgelopen.
pi_127434161
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2013 10:38 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Daar hebben ze dus hun twijfels over want als ze verliezen kost het ze meer geld en daarom dat ze twijfelen om die beeldjes te kopen en te doen alsof het die stukken zijn
Risico is wel dat hij dan zegt dat dat de beelden niet zijn :')
Waarom geven ze die beeldjes niet gewoon af. Of zit daar juist wel een emotionele waarde aan voor hun ?
U MAD?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')