abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127390990
Vraagje, ik zit beetje te kijken op Flightradar 24, en ik vraag me af waarom een vliegtuig van bijv. Amsterdam - Tokyo deze route volgt: http://nl.distance.to/Tokyo_Amsterdam

Je zou denken dat het logischer is om in een rechte lijn te vliegen. Waarom is dit? Heeft dit met de ronding van de aarde te maken bijvoorbeeld? Vliegeniers zat hier dacht ik zo ;)

PS. je zou wat aan je vliegtuig krijgen boven Siberië, brr :X
pi_127391081
Omdat dat door de bolling van de aarde korter is dan 'rechte lijn' zoals jij dat zegt. Plus; de aarde draait ondertussen natuurlijk ook door.
Hiroshima '45, Chernobyl '86, Windows '95
pi_127391241
Misschien ook nog omdat vliegen over China niet toegestaan is?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 4 juni 2013 @ 09:00:14 #4
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_127391244
Ja, leg maar eens een touwtje over een globe tussen Amsterdam en Tokyo en je ziet dezelfde route.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_127391285
Straalstroom. Ze besparen brandstof en tijd door met de Straalstroom te vliegen.

http://www.kennislink.nl/(...)stroom-de-aarde-rond
  dinsdag 4 juni 2013 @ 09:04:59 #6
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_127391341
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:02 schreef RetepV het volgende:
Straalstroom. Ze besparen brandstof en tijd door met de Straalstroom te vliegen.

http://www.kennislink.nl/(...)stroom-de-aarde-rond
Terug neemt-ie dezelfde route maar doet bijna 2 uur langer over de vlucht. Straalstroom gaat continu in oostelijke richting, maar heeft geen invloed op de gevolgde route.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_127391376
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 09:02 schreef RetepV het volgende:
Straalstroom. Ze besparen brandstof en tijd door met de Straalstroom te vliegen.

http://www.kennislink.nl/(...)stroom-de-aarde-rond
Al heeft dat ermee te maken, hetis niet de reden van deze route. Dziedub heeft het juiste antwoord, een rechte lijn over de aarde geeft een gebogen lijn op een kaart.

Een kaart is immers een vertekende tekening van de aarde omdat de arrde een bol is en de kaart (uiteraard) plat. Daardoor ontstaan vervormingen zoals de kromme lijn naar Tokio. Maar uiteindelijk is de kromme lijn in het echt de kortste route.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 4 juni 2013 @ 09:24:53 #8
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_127391718
Google op "Grootcirkel" en "Kleincirkel" en gebruik het liniaaltje van Google Earth.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_127391770
Pak ook je opblaasglobe er maar eens bij en een touwtje, kun je zien wat het kortste is.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  dinsdag 4 juni 2013 @ 09:29:00 #10
269384 OEM
I spit on your aircraft
  dinsdag 4 juni 2013 @ 09:36:18 #11
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_127391957
Onthoud: De kortste afstand op een kaart is ALTIJD een grootcirkelroute. En een grootcirkel op een mercatorprojectie (zoals wij de platte wereldkaart kennen) is altijd een bolvormige lijn, wat dus lijkt alsof je een langere weg vliegt.

Op een mercatorprojectie is een rechte lijn een zgn. loxodroom (constante kompaskoers). Dit komt omdat een 90graden hoek op die kaart ook een 90graden hoek in werkelijkheid is.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  dinsdag 4 juni 2013 @ 10:22:17 #12
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_127393253
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:45 schreef BlackRhino het volgende:
PS. je zou wat aan je vliegtuig krijgen boven Siberië, brr :X
Dan land je op een vliegveld in Siberie?
pi_127395852
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 10:22 schreef OEM het volgende:

[..]

Dan land je op een vliegveld in Siberie?
Die zijn er vast ook erg veel daar :P
  dinsdag 4 juni 2013 @ 11:47:50 #14
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_127396059
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 11:42 schreef BlackRhino het volgende:

[..]

Die zijn er vast ook erg veel daar :P
Waarschijnlijk meer dan jij denkt. Sowieso veel militair spul daar.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  dinsdag 4 juni 2013 @ 12:02:50 #15
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_127396490
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 11:42 schreef BlackRhino het volgende:

[..]

Die zijn er vast ook erg veel daar :P
Dan kun je je beter zorgen maken over tripjes over bv. de Atlantische oceaan.
pi_127396659
quote:
12s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 11:47 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Waarschijnlijk meer dan jij denkt. Sowieso veel militair spul daar.
Probleem is wel dat je daar de helft van het jaar niet meer weg kan als je eenmaal geland bent vanwege de extreem lage temperaturen..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 4 juni 2013 @ 12:10:25 #17
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_127396701
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 12:09 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Probleem is wel dat je daar de helft van het jaar niet meer weg kan als je eenmaal geland bent vanwege de extreem lage temperaturen..
Valt best mee hoor. Als je vliegtuig toch kapot is halen ze je wel weg met een of andere Tupolev oid.
Zoals OEM al zegt, je hebt daar minder problemen met een falend vliegtuig dan midden over de Atlantische oceaan.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_127397153
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 12:10 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Valt best mee hoor. Als je vliegtuig toch kapot is halen ze je wel weg met een of andere Tupolev oid.
Zoals OEM al zegt, je hebt daar minder problemen met een falend vliegtuig dan midden over de Atlantische oceaan.
Valt absoluut niet mee. Ik bedoel weg met je eigen vliegtuig. In de winter zijn de temperaturen zo laag dat ze onder de minimum temperatuur van je brandstof komen..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  dinsdag 4 juni 2013 @ 12:35:12 #19
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_127397352
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 12:28 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Valt absoluut niet mee. Ik bedoel weg met je eigen vliegtuig. In de winter zijn de temperaturen zo laag dat ze onder de minimum temperatuur van je brandstof komen..
Het hoeft niet mee te vallen, maar het is beter dan in de oceaan storten...
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  dinsdag 4 juni 2013 @ 13:18:26 #20
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_127398691
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 12:09 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Probleem is wel dat je daar de helft van het jaar niet meer weg kan als je eenmaal geland bent vanwege de extreem lage temperaturen..
De helft van het jaar lijkt me ook weer wat overdreven?

Een Air France 777 is in december 2005 in Irkutsk terecht gekomen wegens een defecte motor. Mensen zijn vervoerd met een Il-96, een nieuwe GE90 is ingevlogen met een An124, motor vervangen en 777 weer op weg.
pi_127405673
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 13:18 schreef OEM het volgende:

[..]

De helft van het jaar lijkt me ook weer wat overdreven?

Een Air France 777 is in december 2005 in Irkutsk terecht gekomen wegens een defecte motor. Mensen zijn vervoerd met een Il-96, een nieuwe GE90 is ingevlogen met een An124, motor vervangen en 777 weer op weg.
Irkutsk ligt aan vrij zuidelijk, tegen Mongolië aan. Temperaturen in het noorden van Siberië kunnen wel degelijk in de winter onder de -47 blijven, en dat is onder het minimum van de meeste (jet)brandstoffen. Omjakon, Jakoetsk zijn twee plekken die me te binnen schieten, maar het noorden van Siberië is bezaaid met (ex) militaire velden waar het in de winter toch echt te koud kan worden om weer op te stijgen..

Nu zal het in de praktijk zelden zes maanden elke dag rond de -50'C zijn, maar het kan wel en dan ga je echt nergens heen met je shiny B777.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_127408072
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:59 schreef DroogDok het volgende:
Misschien ook nog omdat vliegen over China niet toegestaan is?
Dan ben ik erg benieuwd hoe je aan die wijsheid komt. :')
  dinsdag 4 juni 2013 @ 18:09:09 #23
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_127409446
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 16:19 schreef The_stranger het volgende:
Nu zal het in de praktijk zelden zes maanden elke dag rond de -50'C zijn, maar het kan wel en dan ga je echt nergens heen met je shiny B777.
Krantje onder het toestel leggen, in brand steken, ff wachten tot alles warm genoeg is en weg ben je ;)
pi_127409586
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 18:09 schreef OEM het volgende:

[..]

Krantje onder het toestel leggen, in brand steken, ff wachten tot alles warm genoeg is en weg ben je ;)
Ze hebben inmiddels een beter alternatief, ze gebruiken oude mig15 motoren om sneeuw en ijs te verwijderen:
http://gizmodo.com/5332274/in-russia-snowblowers-use-mig+15-jets/

You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_127515813
Zo zie je maar weer hoe inventief en creatief de Russen zijn en daarmee vaak ook met heel goed materiaal op de proppen komen dat vooral zijn oorsprong had in de Tweede Wereldoorlog.

Het ziet er misschien niet altijd fraai uit maar het is altijd degelijk,als in oerdegelijk.
pi_127519964
quote:
6s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 12:35 schreef Iwanius het volgende:
Zo zie je maar weer hoe inventief en creatief de Russen zijn en daarmee vaak ook met heel goed materiaal op de proppen komen dat vooral zijn oorsprong had in de Tweede Wereldoorlog.

Het ziet er misschien niet altijd fraai uit maar het is altijd degelijk,als in oerdegelijk.
Mits onderhouden is Russisch spul oerdegelijk. Lawaaiig, benzine slurpend, lelijk en ruw, maar werkt als een malle...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  FOK!fotograaf zaterdag 8 juni 2013 @ 01:47:15 #27
145146 Andyy
pi_127547218
quote:
6s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 12:35 schreef Iwanius het volgende:
Zo zie je maar weer hoe inventief en creatief de Russen zijn en daarmee vaak ook met heel goed materiaal op de proppen komen dat vooral zijn oorsprong had in de Tweede Wereldoorlog.

Het ziet er misschien niet altijd fraai uit maar het is altijd degelijk,als in oerdegelijk.
Amerikanen gebruiken het ook hoor :Y
  zaterdag 8 juni 2013 @ 01:59:03 #28
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_127547381
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 16:19 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Irkutsk ligt aan vrij zuidelijk, tegen Mongolië aan. Temperaturen in het noorden van Siberië kunnen wel degelijk in de winter onder de -47 blijven, en dat is onder het minimum van de meeste (jet)brandstoffen. Omjakon, Jakoetsk zijn twee plekken die me te binnen schieten, maar het noorden van Siberië is bezaaid met (ex) militaire velden waar het in de winter toch echt te koud kan worden om weer op te stijgen..

Nu zal het in de praktijk zelden zes maanden elke dag rond de -50'C zijn, maar het kan wel en dan ga je echt nergens heen met je shiny B777.
Hoe koud denk je dat het boven is.. (oke, het zit 'm uiteraard in de neerslag)
Jakoetsk is trouwens de koudste, bewoonde plek op aarde. Ooit is daar -64 gemeten in de winter, maar ook +38 in de zomer. :') -40 is daar volkomen normaal en daar wonen dus 200.000 mensen. _O-.
pi_127548625
quote:
16s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 01:59 schreef blup het volgende:

[..]

Hoe koud denk je dat het boven is.. (oke, het zit 'm uiteraard in de neerslag)

?

Je bedoelt dat de lucht boven Siberië zo koud is, dat dat ook problemen geeft qua minimum temperaturen van de brandstof?
Minder dan je denkt, temperaturen in de bovenluchtbstaan niet echt in relatie met die op de grond, maar kunnen inderdaad flink laag zijn (-70°C). Echter dat is niet vaak een probleem door de snelheid van het vliegtuig dat de totale temperatuur (flink) doet stijgen. Hierdoor zal alleen bij echt lange vluchten in zeer koude luchtlagen er een "probleem" zijn.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zaterdag 8 juni 2013 @ 09:37:57 #30
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_127549315
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 08:10 schreef The_stranger het volgende:

[..]

?

Nee ik bedoel op 10 kilometer hoogte.. Daar is het ook gauw -50 terwijl het 20 graden beneden is.
pi_127553007
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 09:37 schreef blup het volgende:

[..]

Nee ik bedoel op 10 kilometer hoogte.. Daar is het ook gauw -50 terwijl het 20 graden beneden is.
Klopt, echter vanwege de snelheid van het vliegtuig wordt de totale temperatuur al een stuk minder laag. Op kruissnelheid kan de snelheid zogen voor een temperatuurtoename van 25-30 graden.
Gemiddelde temperaturen op kruishoogte liggen rond de -70/-65, trek daar 30 vanaf en de -47 (limiet van de brandstof) komt niet echt in de buurt. Tel daarbij op dat brandstof met ongeveer 3 graden per uur afkoelt en je ziet dat vliegtemperaturen alleen een rol spelen bij exteem koude en extreem lange vluchten.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zaterdag 8 juni 2013 @ 14:01:08 #32
386014 DDriver
Sla niet, prei wel
pi_127554220
Kende die rader site niet, wel gaaf om te zien hoeveel vliegtuigen er wel niet in de lucht hangen over de hele wereld. Echter kwam ik ook nog een vage tegen. LAX naar ergens in China. Vlucht gaat alleen over het vaste land? Lijkt me niet dat dit met de bolling van de aarde te maken heeft?

Werken is gezond, laat het over aan de zieken.
pi_127554342
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 08:59 schreef DroogDok het volgende:
Misschien ook nog omdat vliegen over China niet toegestaan is?
Over China mag best.

Noord-Korea is een ander verhaal. Toen ik naar Japan vloog, gingen we met een een rare slinger aan de zuidkant om Noord-Korea heen. :D
pi_127580737
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 14:01 schreef DDriver het volgende:
Kende die rader site niet, wel gaaf om te zien hoeveel vliegtuigen er wel niet in de lucht hangen over de hele wereld. Echter kwam ik ook nog een vage tegen. LAX naar ergens in China. Vlucht gaat alleen over het vaste land? Lijkt me niet dat dit met de bolling van de aarde te maken heeft?

[ afbeelding ]
Scheelt niet veel hoor. De "bolling" loopt net iets onder Alaska door.
It's funny
But not ha-ha funny.
  zondag 9 juni 2013 @ 15:23:43 #35
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_127582305
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 14:01 schreef DDriver het volgende:
Kende die rader site niet, wel gaaf om te zien hoeveel vliegtuigen er wel niet in de lucht hangen over de hele wereld. Echter kwam ik ook nog een vage tegen. LAX naar ergens in China. Vlucht gaat alleen over het vaste land? Lijkt me niet dat dit met de bolling van de aarde te maken heeft?

[ afbeelding ]
Los Angeles - Guangzhou: vliegen voornamelijk ten noorden van de great circle
http://nl.flightaware.com/live/flight/CSN328

Guangzhou - Los Angeles: vliegen voornamelijk ten zuiden van de great circle
http://nl.flightaware.com/live/flight/CSN327

Reden: richting/sterkte van de windstromen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')