Gegroet,
Dames en heren, zoals u weet gaat de Britse monarchie al een flinke tijd mee, zo ook het koningschap van de Britse koningin. Mocht het u zijn ontgaan dan het is genoegen geheel aan mijn kant om u te berichten over het 60 jarig koningschap van de Britse queen Elisabeth.
![smokey2.gif]()
De Britse monarchie is bovendien een veel oudere dan de onze, en bovendien heeft lange tijd geleden queen Elizabeth I al op de troon gezeten. Te weten van 1558 -1603.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Britse_koningenZowel wij als onze vrienden in het welgestelde en beschaafde Londense milieu zullen later vandaag een toast uitbrengen op de fortuinlijke Britse vorstin, die ondanks haar hoge leeftijd haar taken vooralsnog in opperbeste gesteldheid weet te vervullen, en hoe kan het ook anders?
Tijd om straks met onze Londense vrienden te gaan golfen, rest mij nog u een fijne dag te wensen.
![smokey2.gif]()
quote:
Kroning queen 60 jaar geleden
De Britse koningin Elisabeth
ANP--------------------------------------------------------------------------------
De Britse koningin Elizabeth II werd vandaag precies 60 jaar geleden gekroond. Op 2 juni 1953 legde zij in Westminster Abbey de eed af.
Elizabeth was toen al even koningin. Haar vader was in februari 1952 overleden. Elizabeth volgde hem direct op, maar haar daadwerkelijke kroning liet meer dan een jaar op zich wachten. Volgens de BBC kostte het erg veel tijd om de ceremonie voor te bereiden, en wilde men wachten op mooi weer.
De aartsbisschop van Canterbury zette de kroon op het hoofd van de destijds 27-jarige Elizabeth. Daarna was de uitroep "God save the Queen" te horen en werden kanonschoten afgevuurd.
Bij de plechtigheid waren meer dan 8000 gasten uit de hele wereld aanwezig. Miljoenen mensen volgden de ceremonie op televisie en radio. In de radio-uitzending sprak Elizabeth de Britten toe met de woorden: "Throughout all my life and with all my heart I shall strive to be worthy of your trust. (Gedurende heel mijn leven en met heel mijn hart, zal ik ernaar streven uw vertrouwen waard te zijn)."
De 87-jarige koningin viert haar
diamanten jubileum in besloten kring op haar landgoed Windsor Castle. Vorig jaar werd het
regeringsjubileum in Groot-Brittannië al uitgebreid gevierd.
Een terugblik op de regeerperiode van de Britse koningin Elizabeth II. Op 2 juni is het zestig jaar geleden dat koningin Elizabeth... II is gekroond. Vorig jaar toen ze 60 jaar koningin was, werd haar diamanten jubileum groots gevierd.
Bron