De stilte voor de storm bedoel je?quote:Op woensdag 5 juni 2013 00:12 schreef -CRASH- het volgende:
Tis echt "rustig"... het is alsof den duvel ermee speelt.
nee... dat het na vrijdag erg rustig is.quote:Op woensdag 5 juni 2013 00:21 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
De stilte voor de storm bedoel je?
Kan nog, maar ik verwacht een rustig einde van een overwegend rustig seizoen
Zo de knetters....quote:Op woensdag 5 juni 2013 14:11 schreef aloa het volgende:om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
El Reno, OK EF5 Multivortex Tornado 5-31-13
The May 31, 2013 El Reno, Oklahoma EF-5 tornado as filmed by storm chasers Justin Hoyt and Stephen Barabas, another team of chasers that were in extreme danger from the tornado. Their description: "The LONGER, INCREDIBLE WAY TOO CLOSE video of the multivortex tornado near El Reno, Oklahoma on May 31st. This beast quickly turned onto us and grew into an over 2.6 mile wedge, the largest on record. After the easy escape from the multivortex, we ended up dropping south right into the damage path of the monster, getting caught up in its outer circulation. The dangerous aspect was that chasers were positioned all over the road and backed up in a panic instead of immediately turning around." Warning: foul language, including one F-bomb. A more detailed account of the chase is here.
In dat andere filmpje hoor je ook een vragen of de tornado hun kant op komt. Maar toch blijven ze eerst nog een tijd staan. Hadden nog veel meer doden kunnen vallen volgens mij.quote:Op woensdag 5 juni 2013 18:59 schreef MaryMouse het volgende:
De beelden van de Camcorder uit de video van Tornado WX Chasers die Aloa gepost heeft. Op die cambeelden ze je heel goed dat hij heel vlot van koers veranderde en zij (en de andere chasers op de road) behoorlijk dicht bij kwamen te zitten.om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
El Reno, OK EF5 Multivortex Tornado CAM CORDER VIEW 5-31-13
In het begin roept er een inderdaad dat de tornado ze gaat missen. Volgens mij beseften ze pas dat het ding van koers veranderde toen de andere chase auto achteruit begon te rijden.quote:Op woensdag 5 juni 2013 19:11 schreef aloa het volgende:
[..]
In dat andere filmpje hoor je ook een vragen of de tornado hun kant op komt. Maar toch blijven ze eerst nog een tijd staan. Hadden nog veel meer doden kunnen vallen volgens mij.
quote:Backing up and fleeing from the multi-vortex on a dirt road that had only a handful of cars wasn't frightening because we had at least some control in what we were doing. It wasn't until we had an over mile wide wedge bearing down on us and that we were caught in slow moving traffic as local folk began to evacuate their homes that things became quite scary in a hurry. This tornado grew to over 2.6 miles wide, the largest on record.
US National Weather Service Huntsville AlabamaSPOILER: Mobiele telefoon gebruikers LET OP!! veel animatie data.2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 5 juni 2013 21:34 schreef -CRASH- het volgende:
Misterieuze radar beelden van gisteren
Folks watching our Doppler radar might have noticed an odd "shower" developing over western Madison County this afternoon. We still don't know what it was for sure, but our dual-pol radar indicates that it did not happen as a result of the weather (something like smoke, reflective particles, or bugs).
[ afbeelding ]
En vandaag een mogelijk verklaring
Here is one possible explanation for yesterday's radar plume from our colleagues over at UAHuntsville. Here is their caption to the radar loop: "Here is a long radar animation (1:26pm - 11:40pm CDT) from the Hytop AL 88D showing the "blob" yesterday which looked like a thunderstorm on radar (although we had clear to partly cloudy skies). This "blob" is most likely countermeasure chaff (highly reflective on radar) which was released from Redstone Arsenal yesterday."
[ afbeelding ]
US National Weather Service Huntsville Alabama
Hoeveel chasers zullen daar op af zijn gegaan
denkende een convecterende cell aan te treffen
twitter:stormchaser4850 twitterde op donderdag 06-06-2013 om 14:21:53om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Developing: Tornado was reported on the ground 12 miles NW of Markham Park in Broward Co., Florida (8:10 am EDT)-TS Andrea-related reageer retweetJa toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Uit het artikel Memorial service Thursday for storm chasers Tim Samaras, Paul Samaras, killed in El Reno tornadoquote:"Why do we chase," 24/7 Weather Meteorologist Mike Nelson asked at the memorial service. "We chase because it’s important to better understand these storms. The data is crucial to issue faster and more accurate warnings. We know because seconds save lives."
Goed artikel van de daily mail.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 17:20 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
http://www.dailymail.co.u(...)lting-half-mile.html
...
Mooie mermorial service voor Tim en Paul. Ik heb gelezen dat 3 Twistex probes zijn gevonden, allemaal stonden ze aan. Ook de camera's zijn inmiddels terug gevonden. Ik hoop dat er bruikbare data is opgenomen, zodat hun dood niet voor niets is geweest.
Vanavond mogelijke tornado's in Saskatchewan, misschien toch maar weer eens kijken.
Toch niets beters te doen, dus ik ga kijken of dat een stream is die bij mij wél wilt lopen.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:44 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Tornado Hunter streamt in Canada vanaag. http://www.tornadohunter.ca/index.php/live-streaming2
Dat zijn Chris Chittick, Ricky Forbes en Greg Johnson. De stream loopt al, nu praten ze nog over de El Reno tornado.
twitter:reedtimmerTVN twitterde op vrijdag 07-06-2013 om 22:54:53om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Anvil of the deadly El Reno, OK supercell on May 31 shortly before the first tornado and was shot by @NWSPueblo #okwx http://t.co/8Qv3nBblms reageer retweetJa toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Het was een fijne tribute....quote:Op vrijdag 7 juni 2013 20:30 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Goed artikel van de daily mail.Ik hoop ook dat er bruikbare data van de probes en camera's te halen valt. Dat is tenslotte de reden dat ze de risico's namen, en niet zoals een andere chaser vertelde om alleen maar mooie plaatjes te schieten.om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Creation of the Tim, Paul, and Carl SN Tribute
Saskatchewan is tenminste relatief dun bevolkt. Zijn er ook Canadese chasers te volgen?
Wat een plaat!!quote:Op vrijdag 7 juni 2013 23:06 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Toch niets beters te doen, dus ik ga kijken of dat een stream is die bij mij wél wilt lopen.
Edit: Noop, gaat ook dood. Ik snap er niets van andere live streams geen probleem mee, maar met al die streams van chasers wel.
Over El Reno, die foto![]()
:
[ afbeelding ]twitter:reedtimmerTVN twitterde op vrijdag 07-06-2013 om 22:54:53om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Anvil of the deadly El Reno, OK supercell on May 31 shortly before the first tornado and was shot by @NWSPueblo #okwx http://t.co/8Qv3nBblms reageer retweetJa toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Staat in de comments, meeste hebben enkel hun GPS coördinaten aangepast om dit te vormen.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 15:36 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Het was een fijne tribute....
Maar weet je wat ik zo ongeloofwaardig aan dit filmpje vind!!!
Alles gaat in een rechte lijn.
Correct denk ik.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:57 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Staat in de comments, meeste hebben enkel hun GPS coördinaten aangepast om dit te vormen.
Maar het blijft een mooie tributequote:Lucas van der Bartlett 1 day ago
you set the coordinates to that position on your gps locater, so it looks like your there when really you are not. Id say nobody drove there because they all move in a linear pattern and not using the roads.
quote:THESE STORMS WILL LIKELY BEGIN TO GROW UPSCALE WITH A
RAPIDLY DESTABILIZING AIR MASS TO THE E. OTHER CONVECTION MAY ALSO
FORM ALONG THE WARM FRONT E OF THE SURFACE LOW TRACK...ACROSS SRN
WI/NRN IL. INITIALLY...SOME OF THESE CELLS ARE LIKELY TO BE
SUPERCELLS...AND A STRONG TORNADO COULD OCCUR. WITH TIME...AND
PARTIALLY DUE TO WEAK UPPER LEVEL FLOW...STORMS SHOULD MERGE INTO A
LARGE CLUSTER. INCREASING WIND FIELDS WILL FAVOR A FORWARD
PROPAGATING CONVECTIVE SYSTEM...POSSIBLY A DERECHO CAPABLE OF
WIDESPREAD DAMAGING WINDS. HOWEVER...EMBEDDED AREAS OF ROTATION MAY
ALSO EXIST PERIODICALLY...INDICATING EITHER TORNADOES OR ENHANCED
SWATHS OF DAMAGING WIND POTENTIAL. LARGE HAIL IS ALSO
LIKELY...POSSIBLY WIND DRIVEN.
quote:HAVING SAID THAT...AS THE STRONG UPPER SYSTEM DIGS SEWD AND THE COLD
FRONT SHIFTS E OF THE MOUNTAINS...DIURNAL HEATING/DESTABILIZATION
COMBINED WITH STRONG UVV FOCUSED INVOF THE FRONT AND POSSIBLY
CONVECTIVE OUTFLOW WILL ALLOW STORMS TO REDEVELOP/REINTENSIFY ACROSS
THE AREA. SHEAR WILL BE VERY SUPPORTIVE OF UPDRAFT ROTATION...AND
THUS SUPERCELLS CAPABLE OF PRODUCING LARGE HAIL...DAMAGING
WINDS...AND ISOLATED TORNADOES CAN BE EXPECTED. ATTM...THE GREATEST
TORNADO RISK APPEARS TO EXIST WITHIN A ZONE FROM NRN VA/MD/DE NWD
INTO CENTRAL AND ERN PA AND NJ...WHERE STRONGEST LOW-LEVEL SHEAR IS
FORECAST JUST AHEAD OF THE SURFACE LOW AND INVOF THE WARM FRONT
EXTENDING E FROM THE LOW.
Dit is de eerste high risk toch?quote:Op woensdag 12 juni 2013 19:05 schreef Drassss het volgende:
Maken er een high risk van, vooral een wind waarschuwing.
Tornado kans 15%.
Is naar ik meen idd de eerste high risk.quote:Op woensdag 12 juni 2013 19:14 schreef aloa het volgende:
[..]
Dit is de eerste high risk toch?
Zie je niet vaak zo hoog in het noorden van de VS.. Chicago met meer dan 2 miljoen inwoners, ligt er midden in.
Nog amper, paar kleine buitjes. Maar Illinois is wel de plek waar je vanavond wat kunt verwachten.quote:
Leuk je gekend te hebben.quote:Op woensdag 12 juni 2013 21:58 schreef Puntenslijpsel het volgende:
Ik laat me door jullie een beetje op de hoogte houden.
[ afbeelding ]
Ik zit in het paarse gebied maar weet niks van tornados en vind het maar spannend
Gebookmarkedquote:Op woensdag 12 juni 2013 21:53 schreef Disorder het volgende:
Dit is vet: http://www.ssec.wisc.edu/(...)h=1500&aniheight=900
Nog niet. Maar nu welquote:Op woensdag 12 juni 2013 21:59 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Gebookmarked
Deze ken je zeker ook wel http://hint.fm/wind/
Ja we hebben de schuilkelder al in orde gebrachtquote:
Ik denk zelf dat het wel heel erg stormachtig gaat worden, maar er is zeker kans op een tornado.quote:Op woensdag 12 juni 2013 21:58 schreef Puntenslijpsel het volgende:
Ik laat me door jullie een beetje op de hoogte houden.
[ afbeelding ]
Ik zit in het paarse gebied maar weet niks van tornados en vind het maar spannend
Aan die andere dingen zou ik niet eens gedacht hebben. Ik heb geen helm. Wel een vergiet...quote:Op woensdag 12 juni 2013 22:02 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik denk zelf dat het wel heel erg stormachtig gaat worden, maar er is zeker kans op een tornado.
Zodra de sirene gaat, naar de schuilkelder, mét helm (als je die hebt), shirt met lange mouwen, lange broek, stevige schoenen. Flashlight, water, crackers, en dekens.
Werd met de El Reno tornado weer meerdere malen gezegt. Oh en als je die hebt een transistorradio afgestemt op the National Weather Channel Emergency Service.quote:Op woensdag 12 juni 2013 22:04 schreef Puntenslijpsel het volgende:
[..]
Aan die andere dingen zou ik niet eens gedacht hebben. Ik heb geen helm. Wel een vergiet...
Wij hebben geen speciale kelder, maar gewoon onze eigen kelder... Ik woon in een losstaand houten huis haha. Verder krijgt mijn dorp eigenlijk nooit tornados, en zijn we maar gewoon studenten en hebben dus ook geen "ouderwetse" radioquote:Op woensdag 12 juni 2013 22:06 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Werd met de El Reno tornado weer meerdere malen gezegt. Oh en als je die hebt een transistorradio afgestemt op the National Weather Channel Emergency Service.
Ik ken de constructie van jullie schuilkelder niet. Wij moesten naar de centrale gang in ons apartementencomplex. We hadden geen schuilkelder.
Houten huis is altijd beter dan beton of steen op je hoofd krijgen. Heb daarstraks even gezocht laatste F5 was in 1990, en daarvoor een F4 met F5 schade in 1942. Daarom denk ik dat je vooral veel storm en regen krijgt.quote:Op woensdag 12 juni 2013 22:19 schreef Puntenslijpsel het volgende:
[..]
Wij hebben geen speciale kelder, maar gewoon onze eigen kelder... Ik woon in een losstaand houten huis haha. Verder krijgt mijn dorp eigenlijk nooit tornados, en zijn we maar gewoon studenten en hebben dus ook geen "ouderwetse" radio
Leuke bui ten oosten van Weaverly, maar zie er nog weinig tornado achtigs in. Ik verwacht Drassss anders elk moment hier in het topic, die heeft veel meer ervaring in het lezen van de radarbeelden. Ik zie nu vooral storm en regen.quote:Op woensdag 12 juni 2013 22:25 schreef Puntenslijpsel het volgende:
Het is hier waarschijnlijk een uur vandaan nu...
quote:
quote:Op woensdag 12 juni 2013 22:29 schreef MaryMouse het volgende:
[..]Drassss
![]()
Kijk eens even naar dat buitje in IL. PS zit volgens mij noordelijker dan waar ik denk dat het eventueel zou kunnen gaan knallen
Men verwacht een derecho in het risico-gebied.quote:Op woensdag 12 juni 2013 22:37 schreef Drassss het volgende:
Moet er wel vanuit gaan dat we nu met ander soort cellen te maken gaan krijgen. Veel wind en niet zo zeer tornado cellen..
Ja, maar op het linkje wat ik eerder aan disorder poste, kan je wél weer goed zien waar de stromen gaan botsen, dus de kans op tornado's groter is. En dat is m.i. toch nog steeds zuidelijk IL.quote:Op woensdag 12 juni 2013 22:37 schreef Drassss het volgende:
Moet er wel vanuit gaan dat we nu met ander soort cellen te maken gaan krijgen. Veel wind en niet zo zeer tornado cellen..
Ik wou dat ik nog wijn hadquote:Op woensdag 12 juni 2013 22:40 schreef Puntenslijpsel het volgende:
Ik schenk mezelf nog eens een wijntje in
Ah, dat ziet er herkenbaarder uitquote:Op woensdag 12 juni 2013 22:39 schreef Drassss het volgende:
Vervolgens ga je een enorm complex krijgen met misschien wel een enorme bowecho..
[ afbeelding ]
Zoiets.
kun je nog halen? Ik had zo een glaasje gedeeld, dat ookquote:
waar zie je dit?quote:Op woensdag 12 juni 2013 22:44 schreef Drassss het volgende:
Wijn/bier/whiskey..
Toch maar bier![]()
Eerste severe warning aanwezig. Cell groeit ook als een dolle.
Nee, dat gaat niet. Winkels zijn gesloten hier. Toch bedanktquote:Op woensdag 12 juni 2013 22:44 schreef Puntenslijpsel het volgende:
[..]
kun je nog halen? Ik had zo een glaasje gedeeld, dat ook
ik ben verwend met altijd open winkelsquote:Op woensdag 12 juni 2013 22:44 schreef Disorder het volgende:
[..]
Nee, dat gaat niet. Winkels zijn gesloten hier. Toch bedankt
Zolang je elektriciteit hebt en er geen sirenes gaan, je niet druk maken.quote:Op woensdag 12 juni 2013 22:40 schreef Puntenslijpsel het volgende:
Ik schenk mezelf nog eens een wijntje in
Radarquote:
Ah, dat is de ZO cel.quote:Op woensdag 12 juni 2013 22:47 schreef Drassss het volgende:
En een tornado warning... dat ging snel!
Van een ander forum.quote:"There's an outflow boundary drifting SW off of Lake Michigan towards the cells in Illinois. This could get very interesting in northern IL when those cells interact with it"
Nee ik zit in Knox County, één county zuidelijker dan waar ern watches zzijnquote:Op woensdag 12 juni 2013 22:49 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ah, dat is de ZO cel.
@PS zit je toevallig in Floyd of Mitchell county? Dan is zojuist wel een 'large tornado possible' warning afgegeven
daar was ik gister nog en woont de helf van wie ik ken en die nu niet hier isquote:Op woensdag 12 juni 2013 22:55 schreef Drassss het volgende:
Ga er maar vanuit dat die grote tornado warning cell richting Chicago gaat.
Gaat gezellig worden
Wacht maar, als straks die cell in de buurt van Chicago komt hebben we genoeg streamsquote:Op woensdag 12 juni 2013 22:54 schreef Nattekat het volgende:
Jammer dat de gebruikelijke streams voor gebieden ver naar het zuiden zijn, heeft hier iemand ééntje?
Dat gaat gewoon níet gebeurenquote:Op woensdag 12 juni 2013 22:55 schreef Drassss het volgende:
Ga er maar vanuit dat die grote tornado warning cell richting Chicago gaat.
Gaat gezellig worden
Eigenlijk zie ik die cell liever niet in de buurt van Chicago komenquote:Op woensdag 12 juni 2013 22:56 schreef Drassss het volgende:
[..]
Wacht maar, als straks die cell in de buurt van Chicago komt hebben we genoeg streams
Staat mij nu toch iets van bij dat in het verleden een kleintje wel eens de suburbs van Chicago heeft bereikt.quote:Op woensdag 12 juni 2013 22:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Eigenlijk zie ik die cell liever niet in de buurt van Chicago komen
Mhaw dat ding is binnen 5 minuten 5x zo groot geworden. Beetje vroeg om dat nu al te concluderenquote:Op woensdag 12 juni 2013 23:01 schreef Nattekat het volgende:
Chicago downtown lijkt veilig te blijven, voor alles ten noorden daarvan is het toch te hopen dat er helemaal niks gebeurt.
Wat heeft richting met grootte te maken? De richting van zo'n storm is al aardig te zien.quote:Op woensdag 12 juni 2013 23:04 schreef Drassss het volgende:
[..]
Mhaw dat ding is binnen 5 minuten 5x zo groot geworden. Beetje vroeg om dat nu al te concluderen
Ten noorden en zuiden zijn ook buien aanwezig. Met dit tempo ga je een complex krijgen ( dat waren de voorspellingen ) dus zodoende is de opmerking dat alles wel te noorden gaat trekken wel een hele vluggequote:Op woensdag 12 juni 2013 23:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat heeft richting met grootte te maken? De richting van zo'n storm is al aardig te zien.
Klopt, als die noord en zuid cel elkaar gaan voeden wordt het een grote die als die tornado's gaat produceren nog steeds oostelijk recht richting Chicago kan gaan.quote:Op woensdag 12 juni 2013 23:10 schreef Drassss het volgende:
[..]
Ten noorden en zuiden zijn ook buien aanwezig. Met dit tempo ga je een complex krijgen ( dat waren de voorspellingen ) dus zodoende is de opmerking dat alles wel te noorden gaat trekken wel een hele vluggeMeer niet.
Ik ben van de vlugge voorspellinkjes, ben helaas niet in staat om dit nog lang te volgen vandaag.quote:Op woensdag 12 juni 2013 23:10 schreef Drassss het volgende:
[..]
Ten noorden en zuiden zijn ook buien aanwezig. Met dit tempo ga je een complex krijgen ( dat waren de voorspellingen ) dus zodoende is de opmerking dat alles wel te noorden gaat trekken wel een hele vluggeMeer niet.
Is niet erg hoorquote:Op woensdag 12 juni 2013 23:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ben van de vlugge voorspellinkjes, ben helaas niet in staat om dit nog lang te volgen vandaag.
Jep. Hij komt er aanquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop