Doelde je op een land als Duitsland in je lament over landen die het zo goed deden?quote:
Ja, vandaar mijn opmerking: (West-)Duitsland kent net als de overige lijstaanvoerende landen een sterk sociaal-democratische traditie.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Doelde je op een land als Duitsland in je lament over landen die het zo goed deden?
Je weet dat Duitsland enorme structurele werkloosheid kende en jarenlang de laagste economische groei van de EU had totdat men afscheid begon te nemen van het rijnland model en oa de harz4 hervormingen doorvoerde?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, vandaar mijn opmerking: (West-)Duitsland kent net als de overige lijstaanvoerende landen een sterk sociaal-democratische traditie.
Niet om je te verbeteren, maar ik wilde het googelen en kwam bij heel andere dingen terecht. Je doelde op de Hartz hervormingen toch?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je weet dat Duitsland enorme structurele werkloosheid kende en jarenlang de laagste economische groei van de EU had totdat men afscheid begon te nemen van het rijnland model en oa de harz4 hervormingen doorvoerde?
De Hartz IV, vooral. Dat is waar Pietverdriet voornamelijk op doelt.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:08 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Niet om je te verbeteren, maar ik wilde het googelen en kwam bij heel andere dingen terecht. Je doelde op de Hartz hervormingen toch?
http://en.wikipedia.org/wiki/Hartz_concept
Te veel Duits. Ik blijf bij de engelse wikipedia.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De Hartz IV, vooral. Dat is waar Pietverdriet voornamelijk op doelt.
Interessant artikel: http://www.welt.de/wirtsc(...)z-IV-Empfaenger.html
Nederlands artikel: http://www.duitslandweb.n(...)da-2010/kritiek.htmlquote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:12 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Te veel Duits. Ik blijf bij de engelse wikipedia.
Dat heb ik reeds gedaan. De artikelen geven daarnaast een mooi inkijkje in waarom Duitsland sinds het aannemen van de Hartz-maatregelen inderdaad dreigt af te glijden tot een rat-race.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Antwoord vooral niet op mijn vraag Etto
Het goed doet? Ik zou Uli, Dietrich en Gabi hierover weleens willen spreken.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Dus je geeft toe dat Duitsland het goed doet door de hervormingen, mooi, dankjewel
"Volgens de hoogste Duitse rechtbank is de bijstandsuitkering in de tweede fase vooral voor gezinnen met kinderen ontoereikend voor een menswaardig bestaan. Een belangrijke reden hiervoor is dat premies voor de ziektekosten als gevolg van Agenda 2010 aanmerkelijk waren gestegen, waardoor een Hartz IV-ontvanger maandelijks minder overhield. De uitkering is daarom in 2012 met 10 euro verhoogd."quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:19 schreef n00b13 het volgende:
Maar ik begrijp dus goed dat zo'n uitkering iets van 380 euro per maand is in duitsland?
Hoe kom je daar van rond?
Jij noemde Duitsland als land wat het zo goed doet hier toch?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het goed doet? Ik zou Uli, Dietrich en Gabi hierover weleens willen spreken.
"Ook wordt Hartz IV gezien als een direct voortvloeisel van een andere maatregel van Agenda 2010: de versoepeling van het ontslagrecht. Die maakt het ondernemingen gemakkelijker werknemers met een vast contract te ontslaan als het economische tij tegen zit.
De verruiming van het ontslagrecht was goed voor het bedrijfsleven, maar leverde in eerste instantie wel meer werklozen op. Omdat de wet werklozen verplichtte iedere baan aan te nemen, werkten steeds meer mensen buiten hun eigen vakgebied. Hierdoor nam de kans dat zij ooit in hun oude beroep terugkeren af."
Op basis van een lange sociaal-democratische traditie, inderdaad.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij noemde Duitsland als land wat het zo goed doet hier toch?
Piet is een beetje onze huis-Kamp. Geen werk in Maastricht? Ga maar op het land in Fryslan werken. Uiteraard voor een habbekrats. Vrouw en kinderen? Had je maar niet aan moeten beginnen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:25 schreef n00b13 het volgende:
Maar Pietverdriet, jij vindt dat wel een goed idee? Of gaat het niet ver genoeg?
Op zich is er natuurlijk niets mis met een beetje flexibiliteit, maar dan zul je toch moeten investeren en moeten zorgen voor voldoende betaalbare woningen enzo.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Piet is een beetje onze huis-Kamp. Geen werk in Maastricht? Ga maar op het land in Fryslan werken. Uiteraard voor een habbekrats. Vrouw en kinderen? Had je maar niet aan moeten beginnen.
Dat inderdaad. Daar had Kamp nog niet over nagedacht.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:28 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Op zich is er natuurlijk niets mis met een beetje flexibiliteit, maar dan zul je toch moeten investeren en moeten zorgen voor voldoende betaalbare woningen enzo.
Alleen een uitkering verlagen is wel een beetje makkelijk.
Je hebt dus geen idee waar je het over hebt, eerst bejubel je hoe goed Duitsland het nu doet, en als Ik je vertel hoe dat komt ga je jammerenquote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Op basis van een lange sociaal-democratische traditie, inderdaad.
Echt, leer lezen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt dus geen idee waar je het over hebt, eerst bejubel je hoe goed Duitsland het nu doet, en als Ik je vertel hoe dat komt ga je jammeren
Lastendruk is nog steeds te hoog en oneerlijk verdeeld, arbeidsmarkt kan nog veel beterquote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:25 schreef n00b13 het volgende:
Maar Pietverdriet, jij vindt dat wel een goed idee? Of gaat het niet ver genoeg?
Als er iemand wat achterstand in zich inlezen heeft over waar hij het over heeft ben jij dat.quote:
En in scandinavie is het, in tegenstelling tot wat ik dacht, al niet veel beter...quote:Het nieuws over de zorgverzekering is de laatste paar maanden niet erg positief. We horen regelmatig negatieve berichten over de zorgverzekering, over het snijden in het basispakket en over de verhoging van het eigen risico.
Steeds meer mensen hebben het over het Nederlandse zorgstelsel en de hoge maandelijkse lasten die aan een zorgverzekering zijn verbonden. Maar is dit in andere landen nou echt beter geregeld?
Wij bekeken het Scandinavische zorgstelsel, een zorgstelsel dat bij veel mensen een goede naam heeft. Deze goede naam heeft het vooral te danken aan het feit dat het voor iedereen toegankelijk is en de prijzen voor medische zorg lijken voor mensen in de Scandinavische landen erg laag.
In Scandinavië maakt men gebruik van het Scandinavisch model, een sociaal en economisch model. Dit model probeert inkomsten eerlijk te verdelen en er wordt geprobeerd om de kosten van veel sociale voorzieningen naar draagkracht te betalen. De belastingen zijn vaak erg hoog en de sociale voorzieningen zijn erg goed. Hoewel het model niet in alle Scandinavische landen precies hetzelfde is, is de globale toepassing van het model in alle Scandinavische landen hetzelfde.
Als we naar Zweden kijken, dan valt op dat mensen daar geen zorgverzekering nodig hebben. Ze hoeven bij het bezoek van een dokter, ziekenhuis of andere zorginstelling alleen een kleine eigen bijdrage te leveren. Er zit tevens een limiet aan de totale eigen bijdrage per jaar, zodat deze nooit hoger dan enkele honderden euro’s kan zijn. Mensen zijn dus nooit veel geld kwijt aan de behandeling of medicijnen.
Op het eerste gezicht lijkt het dus een ideaal systeem, geen maandelijkse kosten en een lage eigen bijdrage. Toch is dit niet helemaal waar, de kosten worden namelijk indirect betaald door belastingen. De Zweden betalen erg veel belasting, waardoor zorg en onderwijs erg goedkoop of zelfs gratis zijn.
Het systeem heeft bovendien enkele nadelen, zo is de efficiëntie van de zorg niet optimaal en is het gehele zorgstelsel erg duur. De zorgstelsels van de Scandinavische landen behoren tot de duurste zorgstelsels ter wereld en de wachtlijsten zijn enorm. De regeringen richten zich daar dan ook steeds meer op het verhogen van de efficiëntie van de zorg.
Mensen die denken dat het zorgstelsel in Zweden of andere Scandinavische landen dus veel beter is en dat de kosten voor de burger een stuk lager komen bedrogen uit. De burgers betalen hier de kosten voor het zorgstelsel via de belasting. Bovendien kampen Scandinavische landen, net als wij, ook met problemen zoals een niet-optimale efficiëntie en hoge kosten. Door het geld via de belasting te innen is de verdeling van de lasten in de Scandinavische landen echter wel eerlijker.
Dat zal het zijn.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als er iemand wat achterstand in zich inlezen heeft over waar hij het over heeft ben jij dat.
Hoezo oneerlijk? Kun je dat uitleggen?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lastendruk is nog steeds te hoog en oneerlijk verdeeld, arbeidsmarkt kan nog veel beter
Als je ongehuwd bent en zonder kinderen, betaal je je scheel aan belastingen (je mag blij zijn als je de helft netto krijgt) en ben je de eerste die bij reorganisaties aan de beurt bent ongeacht hoe je je werk doet. Dat is wettelijk zo geregeld.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |