Nee, dat doet hij niet.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 14:07 schreef Japie77 het volgende:
Godfrey Bloom legt hier kort en bondig uit waarom het hele bankwezen corrupt is.
Hij legt nergens uit dat het 'hele bankwezen corrupt is'. Hij legt wel vrij direct uit welke risico's er in het financiële stelsel zitten (overigens komen die voor het grootste deel op het conto van centrale banken, waarbij overheden de belangrijke poppetjes benoemen en de spelregels bepalen), maar dat is toch echt wat anders dan corrupt.quote:
Zucht heb je die troll weer. Fractional reserve lending. Google daar maar eens op. Banken lenen geld uit dat ze niet hebben en heffen daar dan rente over. Als jij niet snapt dat systeem niet deugt, dan moet je terug naar school.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 14:47 schreef justanick het volgende:
[..]
Hij legt nergens uit dat het 'hele bankwezen corrupt is'. Hij legt wel vrij direct uit welke risico's er in het financiële stelsel zitten (overigens komen die voor het grootste deel op het conto van centrale banken, waarbij overheden de belangrijke poppetjes benoemen en de spelregels bepalen), maar dat is toch echt wat anders dan corrupt.
Even voor de duidelijkheid: waar legt de beste man precies uit dat 'het hele bankwezen corrupt is'? Hij geeft volgens mij gewoon aan waar de risico's zitten (en benoemd overigens maar een deel van de risico's). Da's wat anders dan beweren dat de hele zooi corrupt is.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 15:05 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Zucht heb je die troll weer. Fractional reserve lending. Google daar maar eens op. Banken lenen geld uit dat ze niet hebben en heffen daar dan rente over. Als jij niet snapt dat systeem niet deugt, dan moet je terug naar school.
Stalk je mij soms? Bij bijna elk topic waar ik post kom jij me vertellen dat ik (en in dit geval ook Godfrey) er niks van snappen.
Ok, ik ben benieuwd. Ik zal het spoedig gaan bekijken.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 14:47 schreef justanick het volgende:
Hij legt nergens uit dat het 'hele bankwezen corrupt is'. Hij legt wel vrij direct uit welke risico's er in het financiële stelsel zitten (overigens komen die voor het grootste deel op het conto van centrale banken, waarbij overheden de belangrijke poppetjes benoemen en de spelregels bepalen), maar dat is toch echt wat anders dan corrupt.
En zorgen dat wanneer anderen banken dat doen, men strafbaar is.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 15:05 schreef Japie77 het volgende:
Banken lenen geld uit dat ze niet hebben en heffen daar dan rente over.
Maar als jij niet snapt dat fractional reserve banking hardstikke corrupt is in feite dan moet jij weer terug de schoolbanken in denk ik.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 15:15 schreef justanick het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid: waar legt de beste man precies uit dat 'het hele bankwezen corrupt is'? Hij geeft volgens mij gewoon aan waar de risico's zitten (en benoemd overigens maar een deel van de risico's). Da's wat anders dan beweren dat de hele zooi corrupt is.
Overigens ben ik econoom, dus je hoeft mij niet uit te leggen hoe het systeem in elkaar steekt. Afgezien daarvan is datgene wat je aanhaalt (fractional reserve banking) 3e of 4e klas middelbare school economie niveau. Basic dus.
Dat het voor jou blijkbaar een wereldschokkende ontdekking is dat het zo werkt is interessant.
Nog even los van het 'fractional' deel.. Het klinkt alsof je er van overtuigd was dat de bank het in een laatje legde..quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:01 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Maar als jij niet snapt dat fractional reserve banking hardstikke corrupt is in feite dan moet jij weer terug de schoolbanken in denk ik.
Verder denken de meeste mensen dat bankieren als volgt werkt:
Persoon A gaat naar de bank en zet geld op de bank wat de bank voor hem bewaart. Persoon B gaat naar de bank en neemt een lening op waarbij de bank het geld neemt wat oa persoon A op de bank heeft gezet en dat uitleent aan persoon B.
En dat is niet gek dat mensen dat denken want zo wordt het ze in principe ook uitgelegd.
Dat deden banken ook. Een kluis welteverstaan. Zo is het bankieren begonnen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 21:00 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Nog even los van het 'fractional' deel.. Het klinkt alsof je er van overtuigd was dat de bank het in een laatje legde..
Yep, zie deze klassieker:quote:Op dinsdag 28 mei 2013 21:22 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat deden banken ook. Een kluis welteverstaan. Zo is het bankieren begonnen.
Precies. Verplichte kost voor alle economen.quote:
Je hebt helemaal gelijk met je verhaal. Als ik tijd heb ga ik je video kijken.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 15:05 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Zucht heb je die troll weer. Fractional reserve lending. Google daar maar eens op. Banken lenen geld uit dat ze niet hebben en heffen daar dan rente over. Als jij niet snapt dat systeem niet deugt, dan moet je terug naar school.
Stalk je mij soms? Bij bijna elk topic waar ik post kom jij me vertellen dat ik (en in dit geval ook Godfrey) er niks van snappen.
Ik denk dat ik gewoon een normale definitie hanteer van corrupt, laten we daar op houden.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:01 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Maar als jij niet snapt dat fractional reserve banking hardstikke corrupt is in feite dan moet jij weer terug de schoolbanken in denk ik.
Dan hebben ze niet opgelet bij de les economie op de middelbare school. Fractioneel reserve bankieren zit gewoon in het curriculum.quote:Verder denken de meeste mensen dat bankieren als volgt werkt:
Persoon A gaat naar de bank en zet geld op de bank wat de bank voor hem bewaart. Persoon B gaat naar de bank en neemt een lening op waarbij de bank het geld neemt wat oa persoon A op de bank heeft gezet en dat uitleent aan persoon B.
En dat is niet gek dat mensen dat denken want zo wordt het ze in principe ook uitgelegd.
quote:
quote:Sinds de kredietcrisis vindt iedereen dat het roer om moet bij de banken; eerlijker, de klant centraal, geen blind winstbejag. Maar de praktijk blijkt weerbarstig. De Triodos Bank probeert al twee jaar tevergeefs een nieuwe president-commissaris te vinden. Gezocht wordt iemand met een gedegen bancaire kennis, die de missie van Triodos geloofwaardig onderschrijft. Zo'n duurzame bankier blijkt niet te vinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |