Ik ben bijna klaar met mijn studie. Iets waar je 4 jaar lang naar toe aan het werken bent en volgende maand is het zover. Dan ben ik helemaal klaar. Ik mag trots zijn op de cijfers die ik heb behaald en heb het altijd erg naar mijn zin gehad op deze school. Nu het eenmaal zover is vind ik het helemaal niet leuk

Eigenlijk vind ik het superjammer dat het straks klaar is. Ik merk nu al dat ik in een zwart gat aan het raken ben. En het perspectief op een baan is momenteel heel erg slecht...
Ik ga het gewoon heel erg missen. Met z'n allen in zo'n lokaal zitten, geintjes met elkaar uithalen en een beetje luisteren naar wat de docent te vertellen heeft. Tijdens tussenuren kaarten, tafelvoetballen en de stad in. De ene dag tot 5 uur school en de volgende dag maar tot 11 uur. Wat verslagen en toetsen maken en richting de deadline werken. Dan een weekje niks en weer aan het werk, lekker met z'n allen op school. Leerzaam en tegelijkertijd een superheerlijke sfeer.
Dat is straks klaar, en dan? Werk is er niet. Gelukkig heb ik nog wel wat tijdelijks voor in de zomer. Dit kutgevoel is iets waarvan ik wist dat het zou komen, maar hoe ik mij erop moest voorbereiden wist ik niet. En al die sociale contacten? Ik zag school ook als een sociale aangelegenheid. Hoewel ik al 2 maanden geen les meer heb, ga ik er nog graag heen om samen met studievrienden aan mijn afstudeeronderzoek te werken. Nu heb ik er best veel vertrouwen in dat ik deze vrienden na de studie nog zie (er zijn er 2 waarmee ik echt een goede band heb opgebouwd). Maar het feit dat ik het fijne gevoel van naar school gaan straks moet missen, vind ik beangstigend. En dan spreek je ineens een stuk minder mensen waarvan het eerst normaal was dat je ze dagelijks sprak.
Ik heb het idee dat ik buiten school om te weinig sociale contacten heb om dit op te vangen. Ik vind dat echt erg en daardoor raak ik de laatste tijd soms het geloof in mezelf kwijt. Het gevoel dat iedereen doorgaat en dat ik in mijn eentje achterblijf. Dat is moeilijk om mee om te gaan. Terwijl ik er op andere momenten juist wel weer vertrouwen in heb. Het feit dat je eigenlijk blij moet zijn met je diploma staat haaks op wat ik zelf ervaar... En dan vraag ik me af of ik dit allemaal wel wil
Ik ga doorstuderen, maar volgend jaar. En ik heb best ambities voor in de toekomst. En ik heb best vrienden en vriendinnen waar ik op kan bouwen. Maar dat is bijna allemaal via de studie. Ik zal een stuk minder mensen ontmoeten en spreken vanaf komende maand en dat voelt zo kut. En alleen al zijn op die school vind ik fijn, of de busrit er naartoe. Ik weet niet of het dom klinkt maar het zijn ook allemaal van die kleine dingen die ik ga missen.
En het ene moment is het vertrouwen in mezelf er wel en zie ik de toekomst best rooskleurig in. Maar aan de andere kant juist helemaal niet. Dat contrast tussen zwart en wit is zo groot. Is dit herkenbaar? Wat kan ik hieraan doen