Rockfire | maandag 20 mei 2013 @ 12:46 |
In de zomer ga ik met de auto op vakantie naar Oostenrijk, de bergen in. Nou heb ik een Toyota Aygo automaat. Vorig jaar ben ik met een handgeschakelde Aygo de bergen in geweest en ik merkte toen toch al wel goed dat een Aygo geen hele sterke motor heeft en het hard werken was op de steile bergwegen. Met de automaat merk ik dat hij op de snelweg soms al moeite heeft met vlot optrekken, dus eerlijk gezegd durf ik het niet aan met de automaat de bergen in te gaan. Daarom wil ik voor de vakantie (2 weken) een auto huren. Maar welke auto is geschikt om de bergen mee in te gaan? Ik heb geen hele grote auto nodig (liever niet zelfs) en wil het liefst ook niet teveel geld er aan uitgeven. Nou zijn er natuurlijk heel veel verschillende auto's te huren, maar het zou zonde zijn als ik een auto huur en die auto uiteindelijk eigenlijk net zo (on)geschikt is als de Aygo. Oh en als het een automaat kan zijn zou dat fijn zijn (zodat mijn vriendin in noodgevallen ook durft te rijden), maar het is geen must. | |
Catch22- | maandag 20 mei 2013 @ 12:48 |
Een polo diesel ofzo? | |
Klonk | maandag 20 mei 2013 @ 12:50 |
of gewoon lekker met je aygo gaan, blokjes kunnen behoorlijk wat toeren maken en kunnen ze ook prima hebben, op tijd schakelen, je bent niet als eerste boven maar heb zelf in mijn c1 nooit het gevoel gehad dat ik de boel ophield ofzo. | |
jamesb | maandag 20 mei 2013 @ 12:51 |
Alles met een diesel erin. | |
Rockfire | maandag 20 mei 2013 @ 12:52 |
Ik heb een automaat, dus op tijd schakelen? ![]() | |
ejfaar | maandag 20 mei 2013 @ 12:53 |
Aygo diesel Edit: nu ik het topic heb gelezen zie ik dat je echt een Aygo hebt ![]() | |
Klonk | maandag 20 mei 2013 @ 12:54 |
die heeft Herz idd vaak voor een lage prijs ![]() rijden lekker maar weet ff zo gauw niet of die ook in automaat te huren zijn. | |
Xylor | maandag 20 mei 2013 @ 13:06 |
Site hertz: (E) Volkswagen Polo Aut. of vergelijkbaar Economy, 2-4 Deurs, automaat, brandstof niet gespecificeerd, met airco Moet je hooguit bellen of ze die ook in diesel hebben en ipv bluemotion een 1.6 diesel. DAn kom je echt wel omhoog. | |
Rockfire | maandag 20 mei 2013 @ 14:16 |
Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik heb Hertz maar even gemaild over de Polo en meteen gevraagd wat zij adviseren. | |
Klonk | maandag 20 mei 2013 @ 14:20 |
Kijk goed rond. Huurprijzen kunnen flink verschillen. Ff rond bellen kan je aardig wat besparen. | |
NightFlight | maandag 20 mei 2013 @ 14:39 |
Quattro, 4-Matic, of minmaal X-drive. Zonder permanente 4 wiel aandrijving ben je nergens in de Alpen. | |
Rockfire | maandag 20 mei 2013 @ 18:54 |
4 wiel aandrijving lijkt me wel wat overdreven | |
Budapestenaar | maandag 20 mei 2013 @ 21:10 |
Als je kunt rijden kom je met een Trabant de Alpen nog over. Mietje. | |
GizartFRL | maandag 20 mei 2013 @ 21:11 |
Vroegah gingen zo ook in een kever met trommelremmen de Alpen over. Met de kinderen zonder gordel achter de achterbank gepropt en zonder verplichte 15 minuten rust na 2 uur rijden. Gewoon doorkachelen totdat Pa niet meer kon. En dan nog 2 uur verder rijden. | |
Rockfire | maandag 20 mei 2013 @ 22:22 |
Bedankt voor je nuttige bijdrage aan dit topic ![]() | |
Budapestenaar | maandag 20 mei 2013 @ 22:26 |
Graag gedaan. Blij dat je het kunt waarderen. | |
Hyperdude | maandag 20 mei 2013 @ 22:27 |
Onmisbaar idd. Voor mensen met een riem en bretels. ![]()
| |
ikbeneenkiwi | maandag 20 mei 2013 @ 22:50 |
Iedere auto met 150 pk of meer. | |
Fogel | maandag 20 mei 2013 @ 23:40 |
Meer koppel = beter. Mijn dieslauto heeft 235Nm koppel (bij een vrij laag toertal) en daar rij ik vrij moeiteloos de Noorse bergen mee door, de (lichtere) auto van mijn vrouw heeft 112Nm en dat verschil is heel erg merkbaar, zelfs al bij gebergte wat vrij "flauw" is. Gewicht in verhouding tot vermogen is natuurlijk een factor. Een diesel Golf zou prima moeten zijn, en vooral de versies zonder dat bluemotiongedoe, dat schiet niet op. Er staan daar genoeg bomen om wat extra CO2 te compenseren ![]() Je komt de bergen wel door, maar het punt is hoe je dat zo comfortabel mogelijk doet voor jezelf en vooral ook je medeweggebruikers [*kijkt boos naar Duitsers in hun campers met veelste kleine motoren waardoor ik niet door kan rijden op de E6*] Oh 4WD is overbodige luxe. Leuk, maar niet noodzakelijk. In de winter is het wel handig om te hebben (maar ook dan volstaat 2WD prima als je aan sneeuw en ijs gewend bent) [ Bericht 5% gewijzigd door Fogel op 20-05-2013 23:47:43 ] | |
Its-Jojo-4you | maandag 20 mei 2013 @ 23:46 |
![]() | |
Fogel | maandag 20 mei 2013 @ 23:48 |
Je vergat toe te voegen "in de winter op zomerbanden" ![]() | |
Roger_ | dinsdag 21 mei 2013 @ 08:48 |
algemeen zou ik zeggen dat als de Aygo in Zwitserland verkocht wordt, dat je dan er ook in de bergen mee kan rijden, zonder de auto te beschadigen. Dus ik zou er gewoon eens een telefoontje met je dealer er aan wagen, en waarschijnlijk hoor je dat het kan. Als je met een huurauto gaat klooien, ga je er toch op neer komen dat je beperkt bent aan de auto's die het verhuur bedrijf in het aanbod heeft. En zoals eerder gezegd , je hoeft niet als eerste boven te komen. | |
Fogel | dinsdag 21 mei 2013 @ 08:57 |
Ligt er maar net aan wat er standaard in de Zwitserse variant van de Aygo zit. In autos bedoeld voor de Scandinavische markt zit standaard meer in dan autos voor de Nederlandse markt en aangezien Zwitserland dezelfde winter- en hoogte'problemen' heeft lijkt me het niet onwaarschijnlijk dat hetzelfde daar geldt. De allerkleinste motoropties zijn bv vaak niet te koop (en dingen als verwarmde spiegels maar ook ABS en ESP zitten er standaard bij in waar het in andere landen als optie is - al hoop ik dat die laatte twee onderhand overal standaard zijn...) | |
Roger_ | dinsdag 21 mei 2013 @ 10:54 |
ik had al ge checked, de motor is identiek. en de rest,dat is luxe... | |
Fogel | dinsdag 21 mei 2013 @ 11:00 |
Ook met een solex kom je de berg uiteindelijk wel op en af. De balans tussen zo comfortabel en veilig mogelijk voor een bescheiden bedrag, dat is waar het TS over gaat. Tip: Hill hold is een heerlijke optie voor gebieden die minder plat zijn dan Nederland. | |
Roger_ | dinsdag 21 mei 2013 @ 11:42 |
en mijn stelling is het kan gewoon. je kan er wel een heel drama van maken dat er geen zus of zo op zit. Over 20 jaar gaan mensen misschien miepen dat het onmogelijk is om van Amsterdam naar Utrecht te rijden in een auto zonder lane assist. 30 jaar geleden zaten er waarschijnlijk minder veiligheids-features op een Mercedes als op de Aygo, en toch reden er toen ook al auto's door Zwitserland. Ik zelf werk als service technicus, en laat nu net een van de fabrieken in Zwitserland staan, dus ik ken de wegen best redelijk. En je wordt er dood gegooid met de kleine bakjes, die trotseren ook de berg pasjes. | |
Rockfire | dinsdag 21 mei 2013 @ 11:48 |
Ja inderdaad het kan gewoon, maar er is dus ook nog zoiets als comfort ![]() | |
Fogel | dinsdag 21 mei 2013 @ 11:55 |
Ik beweer nergens dat het niet kan, alleen dat het makkelijker rijden is met een auto die iets beter uitgerust is dan het absolute minimum. Ik rij dagelijks bergop en -af en dat doe ik liever met mijn eigen auto dan die van mijn vrouw (ik vind hoge toeren irritant om aan te horen). Vroeger kon het ook met paard en wagen allemaal ![]() | |
Robar | dinsdag 21 mei 2013 @ 12:04 |
Lijkt me toch zonde van het geld als je huidige auto het gewoon aankan. Maar als dat je niet uitmaakt, dan is een beetje extra comfort natuurlijk wel lekker. Ik zou overigens gewoon met de Aygo gaan. Daarmee kom je de bergen echt wel over. | |
Roger_ | dinsdag 21 mei 2013 @ 12:04 |
zoals gezegd de wegen zijn gewoon geschikt voor elke auto die er in Europa verkocht wordt, dus het is maar wat je luxe noemt. maar je bent bij huur auto's erg afhankelijk wat je krijgt, normaliter kun je niet vooraf een bepaald type auto bestellen, te zwijgen van de opties. | |
Rockfire | dinsdag 21 mei 2013 @ 12:15 |
Waarom ik twijfel over met mijn eigen Aygo gaan? Zoals ik in de OP al aangeef ben ik vorig jaar met een handgeschakelde Aygo de bergen in geweest. Dat was flink werken voor die auto en ik had tenminste nog de mogelijkheid om echt zelf te schakelen en zo wat meer invloed uit te oefenen. Inmiddels is die handgeschakelde Aygo echter ingeruild voor een automaat. Ik merk nu al soms in Nederland op de snelweg dat hij niet helemaal doet wat ik zou willen. Als hij dat op vlakke snelwegen al niet doet, dan wordt het naar mijn idee op die bergwegen toch een stuk minder comfortabel rijden. Had ik dus nog een handgeschakelde Aygo gehad dan had ik niet getwijfeld over een huurauto, maar was ik gewoon met mijn eigen auto gegaan. | |
Roger_ | dinsdag 21 mei 2013 @ 17:16 |
jouw Aygo is toch wel uitgerust met meerdere standen in de automaat ? en ja tegenwoordig die automaten op eco motoren die schakelen inderdaad zo vroeg dat op het moment je het idee hebt dat de motor koppel begint te krijgen, dan schakelt die op. Maar als je hem dan in een lagere stand zet moet dat geen probleem zijn. Ik zou gewoon eens bij de garage voor bij gaan, kan me niet voorstellen dat je niet de bergen in kan met je Aygo. Ik heb inmiddels ook al wat dinkytoy's gereden als huurauto, maar nooit problemen gehad | |
Hi_flyer | dinsdag 21 mei 2013 @ 19:08 |
Ik ben een keer met een huurpanda de alpen ingegaan en was aangenaam verrast hoe makkelijk zo'n truttenschudder omhoog komt. ![]() | |
ikbeneenkiwi | dinsdag 21 mei 2013 @ 19:14 |
Laag gewicht, scheelt ook. Scherp contrast overigens met echte panda's. Zwaar, lui, en niet vooruit te branden. | |
JerryLee | dinsdag 21 mei 2013 @ 19:17 |
![]() | |
MevrouwPuff | dinsdag 21 mei 2013 @ 19:21 |
Iets groter dan een hele kleine is wel fijn. Wij huren een fiesta en dat gaat prima. | |
ikbeneenkiwi | dinsdag 21 mei 2013 @ 19:34 |
Zie je wel dat grootte uitmaakt ;-) ![]() | |
MevrouwPuff | dinsdag 21 mei 2013 @ 19:46 |
Natuurlijk. ![]() Twingo werd ook niet zo blij van frankrijk. | |
Rockfire | woensdag 22 mei 2013 @ 16:43 |
Antwoord van Hertz:Geweldig Nederlands en ze gaan er ook wel vanuit dat je maar meteen begrijpt wat een "motor van minimum 1.4" is ![]() | |
jamesb | woensdag 22 mei 2013 @ 17:56 |
Ik zou mijn auto ook niet durven uit te lenen aan iemand die niet weet wat een motorinhoud van 1.4 is. | |
ikbeneenkiwi | woensdag 22 mei 2013 @ 17:59 |
![]() ![]() | |
XL | woensdag 22 mei 2013 @ 18:15 |
Ik ging vroeger altijd wintersporten met hele kleine autootjes. Peugeot 205, Citroen AX, Fiat Cinquecento en die moeten inderdaad werken, je moet al schakelen voordat het steil is en dus goed vooruit kijken. Bovendien moet je niet schrikken als het motortje wat meer lawaai en toeren maakt, dat hoort erbij. Uiteindelijk kom je dan goed naar boven. Je ziet Fransen in ouwe AX-jes daar rechts door de berm nederlanders met dikke drie liter diesels inhalen als het ze niet snel genoeg gaat. Als je dit zelf niet zo goed kan is een automaat reuze handig. Die schakelt voor je en schakelt ook terug als ie merkt dat het steil is. Een sportstand kan nog voordelig voor je zijn als je die hebt. In het algemeen denk ik dus dat een automaat in de bergen geschikter is dan een slechte of luie berijder (of onervaren). Ga je een andere auto huren dan moet je op PK's letten. 70 PK voor een Aygo van 800 kg, maakt natuurlijk amper verschil ten opzichte van 90 PK op een Polo van 1000 kg. Wil je iets kleins dan zou je kunnen kijken naar een mini cooper s, 185 PK op 1200 kg. Diesels met veel koppel rijden ook fijner. | |
#ANONIEM | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:09 |
Heeft je Aygo geen 'bergstand', vaak aangegeven door een 3 en / of een 4? Als je echt liever een auto huurt (het is jouw geld) zou ik inderdaad voor een diesel gaan, maar ik verwacht dat autoverhuurbedrijven weinig anders verhuren dus dat moet geen probleem zijn. [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2013 12:11:48 ] | |
Rockfire | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:11 |
Nee, dat heeft hij helaas niet | |
#ANONIEM | zaterdag 25 mei 2013 @ 12:13 |
Kickdown? ![]() Denk er trouwens aan dat je de optie die ik noemde wel gebruikt in de bergen, als je eventuele huurauto die heeft. Dan rem je tenminste af op de motor, beter voor de auto en voor je eigen veiligheid. |