abonnement Unibet Coolblue
  zondag 19 mei 2013 @ 21:29:55 #1
142454 Lienzz
Klik hier!
pi_126739483


Wat is Postcrossing?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje FOK!ers is ondertussen verslaafd geraakt.

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen! ^O^

De site van Postcrossing!

Maar hoe werkt het dan :?

Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!

Is dat niet erg veel werk? :?

Valt reuze mee! Het werkt, in het kort, als volgt:
1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maar een beperkt aantal kaarten 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen. Hoe meer kaarten je verstuurd hebt, hoe meer kaarten je onderweg mag hebben!

Wat voor postzegels moet ik gebruiken :?

Voor kaarten binnen Europa plak je een zegel 'Europa 1' (85 eurocent) en voor kaarten buiten Europaeen zegel 'Wereld 1' (95 eurocent). Vanaf 01-01-2013 gaan de tarieven omhoog. Postzegels kun je bij de verkooppunten van PostNL kopen en ook online bij PostNL.

Mag ik nog guldenzegels plakken?

Guldenzegels mogen ook gewoon geplakt worden. "Postzegels houden lang hun waarde. Alle gulden en euro postzegels vanaf 1977 kunt u gewoon gebruiken, als u zorgt dat die postzegels samen de waarde hebben die nodig is om uw brief of kaart te mogen versturen. Onze postzegels met een cijfer blijven ook na tariefswijzigingen geldig," aldus de website van PostNL.

• Voor Europa dient u 2 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Europa 1 postzegels.
• Voor Wereld dient u 2 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Wereld 1 postzegels.
• Een normale zegel + kerstzegel kan ook voor binnen Europa.

Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiėle kaarten', WTF :?

'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:
1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!

Waar kan ik kaarten kopen?

Kaarten kopen kan op de meest uiteenlopende plaatsen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook kun je kaarten en postzegels via Internet bestellen. Dit kan onder andere op de volgende sites:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers :?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar zijn de vorige deeltjes gebleven :?

Die zijn hier!

Heb je de laatste post? Open dan even een nieuw topic. De OP vind je hier!
En dat kan zomaar.....?
pi_126741645
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 21:28 schreef Lienzz het volgende:
Ik mag ook weer een kaartje sturen naar China. Zie net dat mijn priority zegels op zijn, is dat een probleem? Duurt het dan misschien langer voordat een kaartje aankomt? Iemand toevallig nog een bulk zegels liggen die ze niet meer gebruikt? :P
Ik heb nog een heleboel liggen. Nog zeker wel een halve rol. Schreeuw maar als je wilt!
  zondag 19 mei 2013 @ 23:34:11 #3
142454 Lienzz
Klik hier!
pi_126747413
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 22:05 schreef Mokkels het volgende:

[..]

Ik heb nog een heleboel liggen. Nog zeker wel een halve rol. Schreeuw maar als je wilt!
JA GRAAG ;)
En dat kan zomaar.....?
pi_126747650
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 15:05 schreef Mokkels het volgende:

[..]

Oh die uil! O+

-Ik hou van uilen, mijn slaapkamer staat vol uilen, ik wil een uilen tattoo :P etc.-
Gaaf! Kaartje komt bij Hema vandaan, mocht je het willen weten ;).
Ik heb overigens hetzelfde haha, alleen dan met rozen.
pi_126758360


Leuk kaartje uit Oekranie
pi_126758661
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 23:34 schreef Lienzz het volgende:

[..]

JA GRAAG ;)
Als je een DM doet met je adres etc stuur ik ze naar je op. Maar het word waarschijnlijk niet eerder dan morgen dat ik ze op de post kan doen!

-Ik zag dat je al een bericht had gestuurd-
  maandag 20 mei 2013 @ 16:16:59 #7
181448 littlepea
does humor belong in music?
pi_126769686
Ik ben wel heel benieuwd of ze inderdaad langzamer gaan zonder priority sticker, want ik had hetzelfde probleem, maar was ongeduldig en heb er een paar zonder verstuurd.
pi_126770075
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:16 schreef littlepea het volgende:
Ik ben wel heel benieuwd of ze inderdaad langzamer gaan zonder priority sticker, want ik had hetzelfde probleem, maar was ongeduldig en heb er een paar zonder verstuurd.
Mijn enigste kaart zonder priority deed er 62 dagen over naar Rusland. Weet niet of dat gewoon lang was of omdat hij een beetje kwijt was geraakt.
pi_126770754
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:16 schreef littlepea het volgende:
Ik ben wel heel benieuwd of ze inderdaad langzamer gaan zonder priority sticker, want ik had hetzelfde probleem, maar was ongeduldig en heb er een paar zonder verstuurd.
Ik heb een hele poos kaarten met guldenpostzegels zonder prioritystickers gestuurd. Naar mijn idee deden die kaarten er duidelijk behoorlijk langer over. Ik heb echter geen statistieken bijgehouden, dus kan het niet werkelijk onderbouwen.
  maandag 20 mei 2013 @ 16:42:23 #10
181448 littlepea
does humor belong in music?
pi_126770785
Ah ok, naar mijn idee doen ze er ook al erg lang over, dus het zal wel sneller gaan met priotity dan.
  maandag 20 mei 2013 @ 17:45:58 #11
142454 Lienzz
Klik hier!
pi_126773566
Oke! Dan ben ik blij dat ik een aantal priority stickertjes van Mokkels krijg. Ik heb er nu een aantal verzonden zonder priority, we zullen zien
En dat kan zomaar.....?
  dinsdag 21 mei 2013 @ 14:19:01 #12
57068 Bomenverzameling
Can come an end
pi_126809120
Vogelkaart uit China:



http://www.postcrossing.com/postcards/CN-928952

En ik sta nu gewoon op 4 meer ontvangen dan verstuurd :D :D
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_126809201
Vandaag weer een lege hurray uit Spanje... }:|
pi_126855860
Aah ben deze week weer echt verwend met kaartjes O+



http://www.postcrossing.com/postcards/US-2222659



http://www.postcrossing.com/postcards/NL-1870655



http://www.postcrossing.com/postcards/BR-260504
Dit is mijn eerste uit Brazilie :D



http://www.postcrossing.com/postcards/DE-2181563

En ik heb er vandaag nog een gehad uit wit-rusland, vindt hem een van de leukere van deze week.. Alleen moet hem nog inscannen. Zal hem later hier posten
The things that scare you the most are often the most rewarding!
pi_126856275


http://www.postcrossing.com/postcards/UA-606001

Uit Oekraļne. Leuke kaart! Ook de achterkant was leuk.

Er zijn 2 kaarten nog onderweg. ééntje als het goed is uit finland omdat iemand als goedmaker mij een kaart stuurt omdat ze het verkeerde adres had gebruikt waardoor de mijne nooit aankomt bij haar, en de ander door een geregistreerde kaart uit duitsland.

Waardoor ik straks meer kaarten ontvangen heb dan verstuurd, me dunkt. :)
pi_126856335
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 17:45 schreef Lienzz het volgende:
Oke! Dan ben ik blij dat ik een aantal priority stickertjes van Mokkels krijg. Ik heb er nu een aantal verzonden zonder priority, we zullen zien
Kan je trouwens mijn naam ook in de OP zetten? :) Onder de V graag.
pi_126857252
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 14:27 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

Kan je trouwens mijn naam ook in de OP zetten? :) Onder de V graag.
Zou je niet liever onder de M willen staan? :D Gezellig met mij! :P
pi_126858714
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 14:49 schreef Mokkels het volgende:

[..]

Zou je niet liever onder de M willen staan? :D Gezellig met mij! :P
Graag ja, maar Vlaggenroof onder de M is zo raar. Hoe oud ben je? :P
pi_126858766
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 15:21 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

Graag ja, maar Vlaggenroof onder de M is zo raar. Hoe oud ben je? :P
Mvlaggenroof. Kan best.

Je kunt beter vragen hoe jong ik ben. :P
pi_126858769


Ik heb er weer een!

Ze kwam zelf uit Reading, maar ging hier bloemen en stoffen kopen :)
pi_126859433
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 15:22 schreef Mokkels het volgende:

[..]

Mvlaggenroof. Kan best.

Je kunt beter vragen hoe jong ik ben. :P
Mvlaggenroof bekt niet lekker. Niet dat ik verstand heb van goed bekken, maar vooruit. :P

Nou dan ga ik dat maar dan vragen, hoe jong bent U dan? :)
pi_126859543
quote:
11s.gif Op woensdag 22 mei 2013 15:36 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

Mvlaggenroof bekt niet lekker. Niet dat ik verstand heb van goed bekken, maar vooruit. :P

Nou dan ga ik dat maar dan vragen, hoe jong bent U dan? :)
Dan laat je het klinken als mmmmm... vlaggenroof. :P

En ik ben 18. oO<
pi_126859762
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 15:38 schreef Mokkels het volgende:

[..]

Dan laat je het klinken als mmmmm... vlaggenroof. :P

En ik ben 18. oO<
In de zin van Mora? Zo van Mmmmmmmmm, van Mora! Lekker, ik wou daar altijd al onderdeel van zijn!

18 jaar pas! Wauw, ik kan me nog goed herinneren toen ik 18 was.. Mooie tijd. :).
pi_126859912
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2013 15:43 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

In de zin van Mora? Zo van Mmmmmmmmm, van Mora! Lekker, ik wou daar altijd al onderdeel van zijn!

18 jaar pas! Wauw, ik kan me nog goed herinneren toen ik 18 was.. Mooie tijd. :).
Ja zoiets ja! :P

Logisch het is voor je nog maar een jaar geleden zag ik op je postcrossing profiel :P
pi_126860008
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 15:45 schreef Mokkels het volgende:

[..]

Ja zoiets ja! :P

Logisch het is voor je nog maar een jaar geleden zag ik op je postcrossing profiel :P
Wauw, je stalkt gewoon mijn post crossing profiel zonder een berichtje te sturen, hoe durf je!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')