Eens isquote:LONDEN
De vertrekkende Britse centralebankgouverneur Mervyn King vindt dat moet worden gestopt met het demoniseren van bankiers voor hun rol in de financiële crisis. Dat heeft King gezegd in een interview met de Britse krant The Telegraph.
Volgens King zijn de acties van bankiers niet de enige verklaring voor de crisis. „Stop met het demoniseren van individuen. Dit was geen probleem van individuen, maar een falen van het systeem. We hebben met zijn allen het bankensysteem te groot laten worden, we hebben de banken te veel status en maatschappelijk aanzien aangemeten en het systeem onvoldoende gereguleerd”, aldus King.
De centralebankpresident zei dat de hervormingen van het toezicht op de Britse bankensector zullen leiden tot een „revolutie” in de wijze van bankieren en dat mensen daardoor weer trots kunnen worden op de banken. „In plaats van dat mensen Britse banken bespotten zoals in 2007 en 2008 zullen ze uiteindelijk zeggen dat er lering is getrokken uit de fouten”, denkt King.
King zal per 1 juli worden opgevolgd als gouverneur van de Bank of England door de Canadese centralebankpresident Mark Carne
Dit.quote:Op zondag 19 mei 2013 16:06 schreef piepeloi55 het volgende:
Ben ik het in principe mee eens, maar het is aan de wet/regel-gevend autoriteiten om op de rem te stappen als dergelijke onevenwichtigheden dreigen te ontstaan. King zegt dus met andere woorden dat de wetgever en toezichthoudende instanties gefaald hebben. Welke baan had King ook alweer?
Dat "Help to Buy" scheme kan alleen maar in tranen eindigen.... Ongelofelijk dat ze met zoiets komen slechts een paar jaar na het begin van de subprime crisis.quote:Sir Mervyn King issues Help to Buy mortgage warning
The outgoing governor of the Bank of England Sir Mervyn King has warned that a government scheme to help the housing market should not become permanent.
Under the plan, due to run until 2017, the state will guarantee up to 15% of a mortgage on homes worth up to £600,000.
"This scheme is a little too close for comfort to a general scheme to guarantee mortgages. We had a very healthy mortgage market with competing lenders attracting borrowers before the [financial] crisis, and we need to get back to that healthy mortgage market.
"We do not want what the United States have, which is a government-guaranteed mortgage market - and they are desperately trying to find a way out of that position."
Help to Buy consists of two elements - an "equity loan" scheme and the mortgage guarantee.
Under the equity loan, new or existing homeowners will need to raise a deposit of 5% of the value of the property they want to buy, but can borrow up to a further 20% from the government on an interest-free basis. The biggest loan available will be £120,000.
In total the government will be guaranteeing £12bn worth of lending.
http://www.bbc.co.uk/news/business-22581191
In die tijd deed en had je ook gewoon minder, mijn ouders lagen krom om hun premiewoning te bekostigen. Eerst huren en sparen en dan pas kopen. In het ziekenhuis en verzorgingstehuis waren wachtlijsten.quote:Op zondag 19 mei 2013 19:15 schreef DarkAccountant het volgende:
Het basisprobleem is nog steeds de huizenprijs. De meeste mensen gaan maar voor één of twee dingen in hun leven een lening aan: een auto en een huis.
Dertig jaar geleden was het perfect mogelijk voor een gezin met een werkende vader en een thuis blijvende moeder om een lening te krijgen voor een huis (op basis van één inkomen dus). Sindsdien zijn steeds meer vrouwen de arbeidsmarkt opgegaan, maar dat heeft niet geresulteerd in toegenomen welvaart, integendeel zelfs. Het is nu bijna onmogelijk geworden om op basis van één inkomen een lening te krijgen voor een huis (tenzij je echt een grootverdiener bent).
Met andere woorden: het netto besteedbaar inkomen van de middenklasse is in de laatste dertig jaar niet voldoende meegegroeid met de inflatie. (Of het was vroeger te hoog, dat kan ook.)
De banken zitten in dat opzicht in een onmogelijke positie: hun core business is geld uitlenen. Ze zien zich dus verplicht om geld uit te lenen aan klanten die misschien wel dubieus zijn. Maar ze kunnen niet anders, zonder leningen en de interest daarop komt hun cashflow droog te liggen.
Klopt.... nog geen enkele topbankier is achter de tralies verdwenen of het slachtoffer geworden van een lynchpartij. Maar voor de gemiddelde narcistische psychopaat (=topbankier) is het natuurlijk al heel wat als ze niet meer door de massa als Goden worden gezien.quote:Op zondag 19 mei 2013 19:23 schreef dawg het volgende:
ik vind demoniseren nogal aangedikt. en ik vind het niet zijn plaats om dit uit te spreken. van geen enkele topbankier of centrale bankpresident overigens.
Tja... ik kan mij voorstellen dat jij die vraag maar niet beantwoord krijgt voor jezelf. Misschien moet je dan eens wat beter luisteren naar de argumenten die sommigen hier aandragenquote:Op zondag 19 mei 2013 20:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ah, dat is het nieuwe buzz woord van 2013: Japan
Ik zal het dan toch maar proberen: Waarom?
Amen... need not to say morequote:Op zondag 19 mei 2013 20:59 schreef Oldie57 het volgende:
Oneens met Mervyn King. Als het aan mij had gelegen waren alle bankiers tegen de muur gezet. Het zijn imho de grootste schoften op Aarde. Zij passen naadloos in het rijtje van massamoordenaars, kinderverkrachters en Gordon-fans.
Daarom vraag ik ook altijd naar argumenten, maar dan blijft het angstvallig stil.quote:Op maandag 20 mei 2013 10:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Tja... ik kan mij voorstellen dat jij die vraag maar niet beantwoord krijgt voor jezelf. Misschien moet je dan eens wat beter luisteren naar de argumenten die sommigen hier aandragen
Als het niet voor die bankiers was geweest had jij niet die uitkering kunnen trekken in die sociale huurwoning waar je zit waar je op iedereen loopt te schelden.quote:Op maandag 20 mei 2013 10:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Tja... ik kan mij voorstellen dat jij die vraag maar niet beantwoord krijgt voor jezelf. Misschien moet je dan eens wat beter luisteren naar de argumenten die sommigen hier aandragen
Er zijn veel parallellen met Japan. Oorzaak van de crisis was ook in Japan een assetbubble. Net als in Japan zijn de banken niet gefixed en slechte assets niet afgeschreven (extend and pretend) en probeert men ondanks dat de economie op gang te helpen met extreem lage rente, hoge overheidsuitgaven en QE. De accenten liggen iets anders maar de hoofdlijnen zijn redelijk identiek.quote:Op zondag 19 mei 2013 20:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ah, dat is het nieuwe buzz woord van 2013: Japan
Ik zal het dan toch maar proberen: Waarom?
Ik denk dat je verkeerd zit met banken niet gefixed en slechte assets niet afgeschreven (en dat je daarbij een duideijk verschil mist tussen de Chinese/Japanse cultuur in deze vs. de westerse), lage rente is waar, maar hoge overheidsuitgaven en QE zie ik hier in Europe niet. Vergrijziing en dergelijke llgt ook heel anders. En anders dan Japan tig jaar geleden is de wereld ook veel opener en verwevener geworden. Dus ik zie behalve overeenkomsten ook legio verschillen. En vergeleken met de assetprijzen in Japan destijds, is de zg. overwaardering alhier een lachertje. Meer een rolberoerte van hilariteit.quote:Op maandag 20 mei 2013 11:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er zijn veel parallellen met Japan. Oorzaak van de crisis was ook in Japan een assetbubble. Net als in Japan zijn de banken niet gefixed en slechte assets niet afgeschreven (extend and pretend) en probeert men ondanks dat de economie op gang te helpen met extreem lage rente, hoge overheidsuitgaven en QE. De accenten liggen iets anders maar de hoofdlijnen zijn vrijwel identiek.
Ik heb deze tekst niet geschreven. Ik neem daarom afstand van deze idiote tekst.quote:Op zondag 19 mei 2013 20:59 schreef Oldie57 het volgende:
Eens met Mervyn King. Wat een fantastische man, ik kon het niet meer eens zijn met deze meneer.
Is dat het criterium tegenwoordig: publiek lynchen.quote:Op maandag 20 mei 2013 12:05 schreef Farenji het volgende:
Met die demonisering van bankiers valt het wel mee. Er zijn nog geen bankiers publiekelijk gelyncht, dus ze moeten niet zeuren. Bovendien als bankier weet je dat je je ziel aan de duivel verkoopt dus dan moet je ook niet huilie huilie doen als je gedemoniseerd wordt. Part of the deal.
Er zijn grote regionale (EU, VS, etc) verschillen maar overall gezien zie je hetzelfde type problemen.quote:Op maandag 20 mei 2013 11:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik denk dat je verkeerd zit met banken niet gefixed en slechte assets niet afgeschreven (en dat je daarbij een duideijk verschil mist tussen de Chinese/Japanse cultuur in deze vs. de westerse),
QE doen we hier inderdaad niet, maar dat is dan weer extreem in de US en UK. Verder doet de ECB met LTRO een extreme repo variant die net als QE het systeem overspoelt met liquiditeit. Overheidsuitgaven worden in de EU momenteel inderdaad geremd en ook in de US en de UK zie je weliswaar grote tekorten maar geen grote stimulus programma's meer. Echter, aan het begin van de crisis had je die hier ook. (US ca $800 miljard) en hier had je ook Cash for Clunkers e.d...quote:lage rente is waar, maar hoge overheidsuitgaven en QE zie ik hier in Europe niet.
Japan loopt voor op ons, maar Japan had in 1990 waarschijnlijk ongeveer dezelfde demografie als de EU nu. De trend is onmiskenbaar vergrijzing.quote:Vergrijziing en dergelijke llgt ook heel anders.
Dat is ook zo. Elk land/ regio heeft z'n eigen karakteristieken. Maar in hoofdlijnen zijn er veel overeenkomsten. Je merkt terecht op dat de wereld meer verweven is dan vroeger. Daarom is bijvoorbeeld de Chinese investeringsbubble en de bubble in de Chinese huizenmarkt opeens ook relevant voor ons (soon coming to a theater near you, imo). Ik kijk daarom ook naar het globale plaatje, ook al zijn er regionaal verschillen en tegenstellingen.quote:En anders dan Japan tig jaar geleden is de wereld ook veel opener en verwevener geworden. Dus ik zie behalve overeenkomsten ook legio verschillen.
De piek van de aandelenbubble in 2000 in het westen was extremer dan die van Japan in 1990. Onroerend goed in Japan was extremer dan bij ons, maar de ineenstorting in de VS was dan weer vergelijkbaar kwa percentage. Verder is China momenteel mogelijk extremer dan Japan kwa waardering en zeker kwa investeringsbubble.quote:En vergeleken met de assetprijzen in Japan destijds, is de zg. overwaardering alhier een lachertje. Meer een rolberoerte van hilariteit.
Door de extreme interventie in zo'n beetje alle markten valt ook bijna niet meer te bepalen wat er nu eigenlijk aan de hand is. Record lage yields in junkbonds bijvoorbeeld valt moeilijk te rijmen met terughoudendheid om leningen te verstrekken, om maar even één voorbeeldje te noemen.quote:Volgens mij zien we door de bubbles en de doom soms het bos niet meer. Elk grafiekje wat ergens op lijkt wordt over elkaar gelegd. Denk maar aan de gegarandeerde jaren 30 depressie in 2008/2009.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |