abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126897708
Whatabout die meiden die gisteren in DWDD zaten te kleppen hoe zij de wereld wilden veranderen. Een paar zagen er erg goed uit,ze willen iets neerzetten en zijn jong. Kortom
ideaal ESF materiaal om een nieuwe weg in te slaan.

pi_126897795
Op de langere termijn zou ik het een goed idee vinden als we naar een formaat toegaan zoals het Zweedse Melodien Festival, dus met een open inschrijving, meerdere voorrondes en een grote finale, in een grote concerthal.

Ik denk echter dat dat dit jaar nog niet haalbaar is voor Nederland.

Wat ik voorstel is het volgende. Organiseer een open inschrijving waarbij iedere Nederlander een liedje mag insturen. Doe dat niet met een debiele brievenbus, maar gewoon via een digitale inzending. Zoals we in 2011 zagen zal het meeste hiervan erg belabberd van kwaliteit zijn. Het schiften hiervan hoeft dan ook niet veel tijd te kosten. De pareltjes vis je er zo uit. Kies uit deze inzendingen twee à drie liedjes en zorg dat die goed opgepoetst worden door een producer indien nodig.

Daarnaast moet de AVROTROS aan de slag achter de schermen om ook gevestigde componisten, producers en artiesten te motiveren mee te gaan doen met het NSF. Dit moet dan 5 à 6 acts opleveren. Het liefst moet het een goede mix zijn van verschillende stijlen.

Dit levert dan uiteindelijk 7 tot 9 liedjes op. Deze worden opgevoerd in een Nationale Finale, waarbij de winnaar wordt bepaalde door een combinatie van televote, jury en eventueel een internationaal panel.

Ik denk dat dit op dit moment de meest haalbare kaart is wil je een NSF organiseren en garanderen dat er voldoende kwaliteit is.
pi_126898556
Raffaella met chocolate!
pi_126901308
Nu is Zweden ook niet alles. Kijk naar 2010. Ze sturen Anna Bergendal terwijl Timoteij, Eric Saade en Salem Al Fakir alle drie heel hoog hadden kunnen eindigen op ESF.
pi_126901620
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:44 schreef DrParsifal het volgende:
Nu is Zweden ook niet alles. Kijk naar 2010. Ze sturen Anna Bergendal terwijl Timoteij, Eric Saade en Salem Al Fakir alle drie heel hoog hadden kunnen eindigen op ESF.
Geen enkel systeem is perfect, maar Zweden levert over een lange periode wel vaak kwaliteitssongs.
pi_126901668
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:53 schreef CommanderKeen het volgende:

[..]

Geen enkel systeem is perfect, maar Zweden levert over een lange periode wel vaak kwaliteitssongs.
Klopt, maar ik denk dat de meeste Zweden Melodifestivalen niet zien als een voorronde voor Eurovisie maar meer als een competitie op zich zelf. Pas na 2010 is men ook een internationale jury gaan gebruiken.
pi_126901883
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:54 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Klopt, maar ik denk dat de meeste Zweden Melodifestivalen niet zien als een voorronde voor Eurovisie maar meer als een competitie op zich zelf. Pas na 2010 is men ook een internationale jury gaan gebruiken.
Net als het San Remo festival in Italie. Het zou toch fantatisch zijn als we in Nederland ook ziets zouden hebben? Als Zweden (met 9 miljoen inwoners) zoiets voor elkaar kan boksen, dan kan dat ook in Nederland.
pi_126904975
Misschien Wildstylez / Niels Geuzebroek / Year of summer-achtig iets? Totaal niet mijn straatje, maar toch wel iets waarmee alle europese huiskamers binnenknallen en waarschijnlijk best wel een "nederlands" visitekaartje afgeven.
pi_126908353
Het lijkt me ook een goed idee om alles wat na 1 september uitkomt te beluisteren of er mogelijk songfestivalwaardig materiaal tussen zit. Dit is een makkelijkere en goedkopere optie dan artiesten/componisten vragen iets specifieks te produceren voor het NSF.
  donderdag 23 mei 2013 @ 18:40:17 #285
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_126914168
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:30 schreef Vlaggenroof het volgende:
Raffaella met chocolate!
maak je nou een grap? dat zou nog harder floppen dan servie dit jaar
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
pi_126914994
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 00:41 schreef TLC het volgende:
Er is er maar 1 die het ESF kan winnen voor Nederland ;

Caro Emerald

ik weet dat ze eigenlijk niet wil, maar misschien als de TROS het heel lievvv vraagt en Caro alle vrijheid geeft :@

Als Caro meedoet wint Nederland het ESF, gegarandeerd.
Dat lijkt me ook de meest geschikte kandidaat :Y
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_126915073
Overigens ben ik best een voorstander van een opzet a la MF in Nederland... het vervelende is alleen dat het Nederlandse volk vaak de verkeerde liedjes kiest :')
pi_126915111
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 14:00 schreef CommanderKeen het volgende:

[..]

Net als het San Remo festival in Italie. Het zou toch fantatisch zijn als we in Nederland ook ziets zouden hebben? Als Zweden (met 9 miljoen inwoners) zoiets voor elkaar kan boksen, dan kan dat ook in Nederland.
In Zweden leeft het NSF en ESF veel meer. Daar krijgen ze een arena groter dan Ahoy vol voor een NSF. Probeer dat hier maar eens.
pi_126915145
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 16:18 schreef CommanderKeen het volgende:
Het lijkt me ook een goed idee om alles wat na 1 september uitkomt te beluisteren of er mogelijk songfestivalwaardig materiaal tussen zit. Dit is een makkelijkere en goedkopere optie dan artiesten/componisten vragen iets specifieks te produceren voor het NSF.
Zo hebben ze dat in Duitsland een paar jaar geleden gedaan...liedjes die de hitparades haalden konden deelnemen en dan heb je wel het voordeel dat het niet typisch voor het songfestival geschreven is... alleen is dat Duitse voorbeeld misschien ook weer niet helemaal perfect, ze werden dat jaar laatste _O-
pi_126915171
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2013 19:05 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

In Zweden leeft het NSF en ESF veel meer. Daar krijgen ze een arena groter dan Ahoy vol voor een NSF. Probeer dat hier maar eens.
Eind 90'er jaren en begin 2000 lukte dat wel prima :Y
pi_126915728
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 19:06 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Zo hebben ze dat in Duitsland een paar jaar geleden gedaan...liedjes die de hitparades haalden konden deelnemen en dan heb je wel het voordeel dat het niet typisch voor het songfestival geschreven is... alleen is dat Duitse voorbeeld misschien ook weer niet helemaal perfect, ze werden dat jaar laatste _O-
Misschien is het dan handig om de voorwaarde te stellen dat het lied ook over de grens gescoord moet hebben. Genoeg mensen ook in Nederland die denken dat Kane, Do, Glennis Grace, Trijntje Oosterhuis, Jeroen van der Boom, Gers Pardoel, de zoon van Rene Froger en dat soort figuren echt bijzonder zijn in een internationale wedstrijd.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_126917564
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 12:30 schreef Vlaggenroof het volgende:
Raffaella met chocolate!
Nederland heeft geen zin om laatste te worden.
pi_126917678
Zojuist een interview met Caro Emerald in RTL Boulevard. Volgens RTL Boulevard wil ze niet meedoen en hebben ze gevraagd wie zij een goede optie zou vinden voor NL: Waylon.
All we got is this moment - Joost Klein, 9 mei 2024
pi_126919582
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 19:06 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Eind 90'er jaren en begin 2000 lukte dat wel prima :Y
Waar waren die dan?
pi_126919624
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 20:31 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Waar waren die dan?
In Ahoy, zowel in 2000, 2001 en 2003 een uitverkocht Ahoy...
pi_126919671
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 20:32 schreef TheVulture het volgende:

[..]

In Ahoy, zowel in 2000, 2001 en 2003 een uitverkocht Ahoy...
Die arena's waar de Melodifestivalen gehouden worden zijn minstens 2x groter dan de Ahoy en elke keer uitverkocht :P
Maar jammer dat die cultuur dreigt afgebouwd te worden door eerst de NOS en nu de TROS...

[ Bericht 2% gewijzigd door Erasmus op 23-05-2013 20:34:03 ]
pi_126927280
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 20:33 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Die arena's waar de Melodifestivalen gehouden worden zijn minstens 2x groter dan de Ahoy en elke keer uitverkocht :P
Maar jammer dat die cultuur dreigt afgebouwd te worden door eerst de NOS en nu de TROS...
Zweden is een land dat qua cultuur op Nederland lijkt, bovendien wonen er minder mensen. Als het daar kan, kan het hier ook, als heeft het misschien wat tijd nodig om te groeien. Het ESF leeft hier ook heel erg, anders kijken er geen 6 miljoen mensen naar.
  donderdag 23 mei 2013 @ 22:37:27 #298
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_126927922
Ik kwam er op Wikipedia achter dat Hongarije ook een onvoorstelbaar spektakel maakt van kwartfinales, halve finales e.d. Mijn wens is dat het ooit ook zo gaat leven in Nederland. Zonder allerlei zelfbenoemde experts 'dit kan niet meer misgaan op het Songfestival' (indachtig Jan Smit :') )
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_126930690
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 11:58 schreef CommanderKeen het volgende:

[..]

Ik vind Caro een fantastische artiest, en als ze zou gaan dan vertrouw ik er ook wel op dat ze met iets goeds komt. Garanties heb je echter nooit. Het kan net een liedje zijn van haar dat wat minder aanslaat. Ook heeft ze nogal een Anglo-Amerikaanse sound dat het goed doet in Noord- en West-Europa, maar denk ik minder aanslaat in Zuid- en Oost-Europa (eigenlijk net als Anouk).
Dat laatste wat je zegt is niet helemaal waar. Haar vorige album was supersuccesvol in oost europa, haar nieuwe album volgt deze weg:
#4 Netherlands
#7 Bulgaria
#18 United Kingdom
#24 Hungary
#28 Romania
#47 Slovenia
#59 Hong Kong
#64 Switzerland
#66 Poland
#69 Germany
#70 Czech Republic
#118 Italy
#131 Estonia
#141 Austria
#155 Slovakia
#159 Latvia
#183 Japan
#190 South Africa
#220 Malaysia
#225 Singapore
#249 Taiwan
#320 France
#325 Lithuania
#385 Thailand
  donderdag 23 mei 2013 @ 23:52:25 #300
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_126932244
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 13:54 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Maar dat vind ik juist een pluspunt. Dat het al een hele eer op zich is om het NSF te winnen (wat uiteindelijk ook zou moeten zorgen voor meer geïnteresseerde artiesten). Bovendien hebben 'we' dan zelf gekozen wie er gaat, dus zal normaal gesproken het gevoel over het liedje wat positiever zijn.

Dat zegt allemaal heel weinig of je het goed gaat doen op het ESF. Maar ik denk dat het geen kwaad kan het geschonden imago weer te verbeteren. En als het flopt op het ESF, dan hebben we sowieso een mooi NSF gehad. Zoals ze in Zweden dat iig hebben.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')