Geen enkel systeem is perfect, maar Zweden levert over een lange periode wel vaak kwaliteitssongs.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:44 schreef DrParsifal het volgende:
Nu is Zweden ook niet alles. Kijk naar 2010. Ze sturen Anna Bergendal terwijl Timoteij, Eric Saade en Salem Al Fakir alle drie heel hoog hadden kunnen eindigen op ESF.
Klopt, maar ik denk dat de meeste Zweden Melodifestivalen niet zien als een voorronde voor Eurovisie maar meer als een competitie op zich zelf. Pas na 2010 is men ook een internationale jury gaan gebruiken.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:53 schreef CommanderKeen het volgende:
[..]
Geen enkel systeem is perfect, maar Zweden levert over een lange periode wel vaak kwaliteitssongs.
Net als het San Remo festival in Italie. Het zou toch fantatisch zijn als we in Nederland ook ziets zouden hebben? Als Zweden (met 9 miljoen inwoners) zoiets voor elkaar kan boksen, dan kan dat ook in Nederland.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:54 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Klopt, maar ik denk dat de meeste Zweden Melodifestivalen niet zien als een voorronde voor Eurovisie maar meer als een competitie op zich zelf. Pas na 2010 is men ook een internationale jury gaan gebruiken.
maak je nou een grap? dat zou nog harder floppen dan servie dit jaarquote:
Dat lijkt me ook de meest geschikte kandidaatquote:Op maandag 20 mei 2013 00:41 schreef TLC het volgende:
Er is er maar 1 die het ESF kan winnen voor Nederland ;
Caro Emerald
ik weet dat ze eigenlijk niet wil, maar misschien als de TROS het heel lievvv vraagt en Caro alle vrijheid geeft![]()
Als Caro meedoet wint Nederland het ESF, gegarandeerd.
In Zweden leeft het NSF en ESF veel meer. Daar krijgen ze een arena groter dan Ahoy vol voor een NSF. Probeer dat hier maar eens.quote:Op donderdag 23 mei 2013 14:00 schreef CommanderKeen het volgende:
[..]
Net als het San Remo festival in Italie. Het zou toch fantatisch zijn als we in Nederland ook ziets zouden hebben? Als Zweden (met 9 miljoen inwoners) zoiets voor elkaar kan boksen, dan kan dat ook in Nederland.
Zo hebben ze dat in Duitsland een paar jaar geleden gedaan...liedjes die de hitparades haalden konden deelnemen en dan heb je wel het voordeel dat het niet typisch voor het songfestival geschreven is... alleen is dat Duitse voorbeeld misschien ook weer niet helemaal perfect, ze werden dat jaar laatstequote:Op donderdag 23 mei 2013 16:18 schreef CommanderKeen het volgende:
Het lijkt me ook een goed idee om alles wat na 1 september uitkomt te beluisteren of er mogelijk songfestivalwaardig materiaal tussen zit. Dit is een makkelijkere en goedkopere optie dan artiesten/componisten vragen iets specifieks te produceren voor het NSF.
Eind 90'er jaren en begin 2000 lukte dat wel primaquote:Op donderdag 23 mei 2013 19:05 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
In Zweden leeft het NSF en ESF veel meer. Daar krijgen ze een arena groter dan Ahoy vol voor een NSF. Probeer dat hier maar eens.
Misschien is het dan handig om de voorwaarde te stellen dat het lied ook over de grens gescoord moet hebben. Genoeg mensen ook in Nederland die denken dat Kane, Do, Glennis Grace, Trijntje Oosterhuis, Jeroen van der Boom, Gers Pardoel, de zoon van Rene Froger en dat soort figuren echt bijzonder zijn in een internationale wedstrijd.quote:Op donderdag 23 mei 2013 19:06 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Zo hebben ze dat in Duitsland een paar jaar geleden gedaan...liedjes die de hitparades haalden konden deelnemen en dan heb je wel het voordeel dat het niet typisch voor het songfestival geschreven is... alleen is dat Duitse voorbeeld misschien ook weer niet helemaal perfect, ze werden dat jaar laatste
Waar waren die dan?quote:Op donderdag 23 mei 2013 19:06 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Eind 90'er jaren en begin 2000 lukte dat wel prima
In Ahoy, zowel in 2000, 2001 en 2003 een uitverkocht Ahoy...quote:
Die arena's waar de Melodifestivalen gehouden worden zijn minstens 2x groter dan de Ahoy en elke keer uitverkochtquote:Op donderdag 23 mei 2013 20:32 schreef TheVulture het volgende:
[..]
In Ahoy, zowel in 2000, 2001 en 2003 een uitverkocht Ahoy...
Zweden is een land dat qua cultuur op Nederland lijkt, bovendien wonen er minder mensen. Als het daar kan, kan het hier ook, als heeft het misschien wat tijd nodig om te groeien. Het ESF leeft hier ook heel erg, anders kijken er geen 6 miljoen mensen naar.quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:33 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Die arena's waar de Melodifestivalen gehouden worden zijn minstens 2x groter dan de Ahoy en elke keer uitverkocht
Maar jammer dat die cultuur dreigt afgebouwd te worden door eerst de NOS en nu de TROS...
Dat laatste wat je zegt is niet helemaal waar. Haar vorige album was supersuccesvol in oost europa, haar nieuwe album volgt deze weg:quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:58 schreef CommanderKeen het volgende:
[..]
Ik vind Caro een fantastische artiest, en als ze zou gaan dan vertrouw ik er ook wel op dat ze met iets goeds komt. Garanties heb je echter nooit. Het kan net een liedje zijn van haar dat wat minder aanslaat. Ook heeft ze nogal een Anglo-Amerikaanse sound dat het goed doet in Noord- en West-Europa, maar denk ik minder aanslaat in Zuid- en Oost-Europa (eigenlijk net als Anouk).
Maar dat vind ik juist een pluspunt. Dat het al een hele eer op zich is om het NSF te winnen (wat uiteindelijk ook zou moeten zorgen voor meer geïnteresseerde artiesten). Bovendien hebben 'we' dan zelf gekozen wie er gaat, dus zal normaal gesproken het gevoel over het liedje wat positiever zijn.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:54 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Klopt, maar ik denk dat de meeste Zweden Melodifestivalen niet zien als een voorronde voor Eurovisie maar meer als een competitie op zich zelf. Pas na 2010 is men ook een internationale jury gaan gebruiken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |