Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 20:03 |
Examen is op vrijdag 17 mei om 13:30 tot 16:30. Materiaal: • Pen • Gum • Tekenpotlood • Blauw kleurpotlood • Rood kleurpotlood • Geometrische driehoek • Grafische rekenmachine Eventueel een woordenboek. Onderwerpen: • Arbeidsmarkt. • Internationale arbeidsverdeling. • Wisselkoersen. • Inkomensvorming. • Inkomensverdeling. • Economische kringloop. • Markt, overheid en economische orde. • Sociale zekerheid. Veel succes allemaal. Hulpvolle en volledige samenvattingen: http://www.schoolsamenvat(...)tting-eindexamen.pdf http://acredactie.files.w(...)-2012-versie-2-0.pdf Tekstbestanden voor in de GR: Samenvatting van alle FrankEconomie filmpjes: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-Q4P7BJHA8ZFK.rar Met dank aan jordyqwerty ![]() Handige youtubekanalen met uitleg: http://www.youtube.com/user/docenteco http://www.youtube.com/user/FrankEconomie http://www.youtube.com/user/khanacademy Rekenmachine applicatie:
[ Bericht 4% gewijzigd door Ensemble op 16-05-2013 20:17:16 ] | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 20:03 |
Hij gaf aan dat er nog een deel open was, dus maar even handmatig gedaan. Ik zal wel even de OP fixen. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:05 |
Heb je er wat aan? ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 20:06 |
Hiermee ga ik een 10 halen. Held. ![]() | |
Tiezol | donderdag 16 mei 2013 @ 20:07 |
Doe jij ook wel zonder haha | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 20:08 |
10+ dan. ![]() | |
Berenbeer | donderdag 16 mei 2013 @ 20:08 |
Wat is jullie aanpak van die betogen schrijven? Ik zuig daar ballen in. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:09 |
Als losse vragen zien, overal een witregel tussen laten. Vervolgens als je alles beantwoordt hebt dat regeltje er tussen schrijven, je moet de boel gewoon aan elkaar lullen | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:11 |
Als iemand die causale verbanden nog gaat uittypen.. let me know | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 20:11 |
Zie het gewoon als losse vragen. Geef antwoord op de vragen en probeer het dan aan elkaar te plakken. Ze gaan echt niet kijken naar spelfouten, als het op economisch gezien maar klopt. En je kan eigenlijk zoveel woorden gebruiken als je wilt. Je krijgt maar maximaal 1 aftrekpunt voor woordoverschrijding. Dus als het echt niet lukt om binnen de woorden te blijven maakt het niks uit. Als je maar niet 100 woorden boven het limiet zit, dan willen ze het misschien niet meer nakijken. ![]() | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 20:12 |
Ze staan op die link die vanmiddag voorbij kwam allemaal uitgetypt. | |
Heliosphan | donderdag 16 mei 2013 @ 20:12 |
Hoe openen jullie dat GR bestand? Notefolio kan het niet openen? | |
chapel24 | donderdag 16 mei 2013 @ 20:13 |
Proberen alles wat je bij nederlands betoog hebt geleerd los te laten, en op elk aspect een los antwoord geven. Als die dingen goed uitgewerkt zijn en het ook nog een beeeeeetje op elkaar aansluit heb je het al snel goed gedaan. | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 20:13 |
Hij bedoelt of iemand het uit de tabellen van dat bestand kan halen, en gewoon in een tekstbestand kan typen. | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 20:13 |
Ooh zo, ja das wel heel veel werk. Levert ook weinig op want de meeste ken je toch wel. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:14 |
Ik bedoel als, in een kladblok bestand. Je kan die mooie pijltjes immers niet op je GR krijgen etc ![]() | |
SiIk | donderdag 16 mei 2013 @ 20:14 |
Jullie zijn wel goed in topics goed openen met reeks enzo hè? ![]() ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 20:15 |
Maar goed dat we daar geen examen in hebben. ![]() | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:15 |
Nogmaals, .txt bestandjes van alle domeinen, wat Frankieboy (van FrankEconomie) er basaal over zegt http://www.mijnbestand.nl/Bestand-Q4P7BJHA8ZFK.rar ![]() | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 20:15 |
Jij kan m met je modkrachten wel ff reeksen toch? | |
SiIk | donderdag 16 mei 2013 @ 20:16 |
Haha ![]() Al gedaan ![]() | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 20:17 |
Heb jij ook economie of niet? | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 20:17 |
Ik heb het ook even in de OP gezet. ![]() | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 20:18 |
Weet iemand hoe ik deze op een casio zet? | |
SiIk | donderdag 16 mei 2013 @ 20:19 |
Nee, gelukkig niet. Een jaartje gehad in de onderbouw en daarna niet meer. Voor mij is het echt abracadabra. Dus heel veel succes voor iedereen hier die er wel aan moet gaan geloven ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 20:21 |
46 punten als ik goed tel. Merk wel dat je soms de vragen niet helemaal beantwoordt. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2013 20:22:15 ] | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:23 |
Wat een baas | |
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 20:25 |
En maar roepen dat je gaat zakken. ![]() Opoe Etsoe zegt dat 't goed komt. ![]() | |
Berenbeer | donderdag 16 mei 2013 @ 20:27 |
Hoe zouden jullie dat betoog van examen economie vwo 2011-I aanpakken dan? Ik vind dat tweede gedeelte verrekte moeilijk... | |
chapel24 | donderdag 16 mei 2013 @ 20:28 |
Meneer haalt morgen gewoon een 8..! Tenzij er weer Nederlands CE-taferelen komen uiteraard. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:28 |
Lullen. Bijv: Aero privatiseren kan leiden tot hogere prijzen, slecht voor internationale concurrentiepositie Aero als staatsbedrijf kan tijdelijk prijzen verlagen om export te stimuleren (staat aan begin van economische neergang) | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:29 |
Ben er bang voor ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 20:29 |
Dan is de norm er nog altijd. Bij economie zijn ze daar wat soepeler in (vrijwel altijd boven 1,0), bij Nederlands niet. | |
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 20:30 |
waarom halen jullie op dat examen zulke hoge cijfers. ![]() van vorig jaar tv 1 een 4,7 ofzo, en tv 2 weer een 5,2. ![]() Niet gespiekt he? ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2013 20:30:34 ] | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:30 |
Heb te weinig RAM om dat andere bestand er nog op te pleuren ![]() | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:31 |
5'en halen doe ik wel bij aardrijkskunde ![]() | |
Berenbeer | donderdag 16 mei 2013 @ 20:31 |
Volgens mij heb ik hier het economisch inzicht gewoon niet voor, terwijl ik wel een mooie 8 sta op m'n cijferkaart. Waarom leidt privatiseren tot hogere prijzen? En bedoel je met prijzen verlagen dat de overheid meer subsidies geeft of iets dergelijks? | |
chapel24 | donderdag 16 mei 2013 @ 20:32 |
Privatisering; Streepje 4, 5 & 8. Overheid; Streepje 1, 2 en 7. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:33 |
Omdat een bedrijf winst wil maken, en er maar één luchthaven is. Nee, ik bedoel écht de prijzen te verlagen ![]() | |
MrRiot | donderdag 16 mei 2013 @ 20:33 |
Dat leidt tot hogere prijzen omdat ze dan niet hoeven te concurreren en omdat ze dan niet zo efficiënt hoeven te werken. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:34 |
Dit is wat vollediger inderdaad ![]() Concurrentie leidt tot lagere prijzen en (over het algemeen) betere kwaliteit. Als er geen concurrentie is krijg je dus het omgekeerde | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:35 |
Ik vind het betoog van 2012-II trouwens wel echt verschrikkelijk ![]() | |
chapel24 | donderdag 16 mei 2013 @ 20:37 |
Het bedrijf is al winstgevend wat bijvoorbeeld fijn is voor de overheid, en omdat de economie in een teruggang zit kan het privatiseren weer fijn zijn zodat ze daar minder last van kunnen hebben d.m.v. Bezuinigingen etc. Voor elk streepje is wel een reden te bedenken. | |
chapel24 | donderdag 16 mei 2013 @ 20:38 |
Haha dat vond ik nou de allermakkelijkste, lekker overzichtelijk, weinig informatie. Wat is er zo moeilijk aan? | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:38 |
Vage vraagstelling Ofja dat eerste kon ik wel met de informatie van aardrijkskunde ( ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 20:39 |
Ik ga maar even uurtje pauze nemen. Straks nog even al die tekstbestanden doornemen en dan moet het wel lukken. ![]() | |
StanleyAjax | donderdag 16 mei 2013 @ 20:40 |
Om mezelf even te quoten. Iemand tips? | |
Berenbeer | donderdag 16 mei 2013 @ 20:40 |
Privatisering, 4: deze snap ik niet. Als Aero geprivatiseerd wordt, zullen zij misschien hun beloning van de huur laten stijgen. Met dit geld kunnen ze hooggeschoold personeel aantrekken? Zoiets? Privatisering, 8: door efficiënter te werken, dalen de prijzen, wordt er meer uitgegeven en komt het land uit de economische neergang? | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:41 |
Ik lees me nog eens die EK samenvatting door, en maak nog een paar vragen. Daarna ga ik even geschiedenis of wiskunde doen ![]() Morgenochtend simpelweg examens doorkijken, ene tabblad de vragen, andere correctievoorschrift | |
Tiezol | donderdag 16 mei 2013 @ 20:42 |
Ik ga hetzelfde doen. Zodra ik de bestanden van examenblad heb gedownload ruk ik m'n internetkabel eruit ![]() | |
Miss_Lioness | donderdag 16 mei 2013 @ 20:47 |
Ik probeer dus 2012-I te doen, en snap vraag 1 al niet meer ![]() Kan iemand me die uitleggen? Vraag:
| |
StanleyAjax | donderdag 16 mei 2013 @ 20:48 |
Trouwens, komen al die heerlijke beginselen ook in het examen? Dus doelmatigheidsbeginsel ed.? | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:49 |
Ja, vorig jaar ging het betoog erover. | |
Berenbeer | donderdag 16 mei 2013 @ 20:49 |
Nevermind, de poster onder mij heeft gelijk. Foutje. | |
chapel24 | donderdag 16 mei 2013 @ 20:49 |
Streepje 4; er wordt gehuurd van Aero, als het geprivatiseerd wordt dan zal Aero er alles aan doen om daar zoveel mogelijk winst uit te halen, de overheid niet, dus er kan ruimte zijn om Aero daar te laten groeien. Aan de andere kant kun je dit ook gebruiken voor overheid; er wordt ruimte gehuurd door winkeliers en als aero geprivatiseerd wordt dan zullen de winkeliers misschien uitgebuit worden of vertrekken wat ook slecht is. Bij alles kun je Wel iets lullen. Privatisering 8; de economische neergang kan invloed hebben op aero als de overheid wil gaan bezuinigen door de economische neergang. Bij privatisering hoeft dit misschien niet het geval te zijn wat goed is voor aero. En verder geen verbanden gaan leggen tussen streepjes, maar alles los zien. De privatisering kan ervoor zorgen dat ze actiever opzoek gaan naar hooggeschoolden, dus niet iets met huur erbij betrekken. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:50 |
Arbeidsinkomen = YA = 0.7Y Quote is meestal uitgedrukt in het nationaal inkomen (Y), dus 0.7 van Y, dus 70% | |
StanleyAjax | donderdag 16 mei 2013 @ 20:50 |
Ohja, is ook zo. Joepie! | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:51 |
Is dat sarcastisch of? ![]() | |
Berenbeer | donderdag 16 mei 2013 @ 20:52 |
Hoe kom jij hierop...? | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 20:54 |
Je kan het trouwens ook nog helemaal uitrekenen als je wilt. Je weet dat Y = 676.5 dus YA = 0.7 * 676.5 = 473.55 Dat moet je dus gaan uitdrukken in het nationaal inkomen (Y). Dus 473.55 / 676.5 * 100 = 70% Maargoed, dat hoef je eigenlijk niet te doen, want je kan het meteen zien ![]() | |
chapel24 | donderdag 16 mei 2013 @ 20:54 |
Uhm bedenken ![]() Bekijk het antwoordmodel anders even, daar staan van beide kanten wat argumenten, zal de zaak zeker verhelderen, en is sowieso goed. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 21:01 |
In other news: Nieuwe Lowlands namen ![]() | |
Berenbeer | donderdag 16 mei 2013 @ 21:03 |
Het valt me op dat als je enigszins afstand ervan neemt en op een minder diepgaande manier het beantwoord, dat het dan beter gaat. Bedankt voor je tips, man! en @Jordy: Fuck jou, ik ga naar Rock Werchter, dat is de shit. | |
Push. | donderdag 16 mei 2013 @ 21:06 |
Ehm kan aan mij liggen he, maar volgens mij maakt het geen zak uit wat je voor b1 en b2 invult in het model. Zolang maar geldt b1=b2. Y1 = 0,4(0,7Y)+0,3Y = 0,58Y. Het enige probleem is dat wanneer b1 en b2 verschillen je dus verschillende belastingquotes krijgt waardoor je een andere verdeling krijgt. Maar in principe geldt inelke situatie waarin b1=b2 geldt dat Y1=0,58Y. Snap die berekening van het antwoordmodel dan ook niet zo goed. Kan veel makkelijker. | |
Kloktijd | donderdag 16 mei 2013 @ 21:09 |
Ik had hem toch nog even uitgerekend ![]() | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 21:11 |
Waar reageer je op? Het evenwichtsinkomen in eerste instantie is toch al gegeven? | |
chapel24 | donderdag 16 mei 2013 @ 21:11 |
Tomorrowland it is!!! ![]() | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 21:12 |
Vorig jaar al geweest ![]() | |
Push. | donderdag 16 mei 2013 @ 21:14 |
Op die vraag van 2012-I. In eerste instantie wel ja. Maar bij de nieuwe situatie krijg je dus een nieuw evenwichtsinkomen. Als de belastingen verschillen krijg je dus dat je hebt 0,7(Y) en dan uitwerken voor Y1 en dat delen door Y zelf. Als de belastingen gelijk zijn krijg je dus een situatie waarin de verhouding tussen y1 en y2 ongeacht het belasting percentage gelijk is zolang geldt b1=b2. Daarom snap ik die uitwerking van de cito zelf ook niet zo. Het staat namelijk al gewoon gegeven zo ongeveer. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 21:16 |
Ahja, je krijgt er een puntje voor, dus dan zal het hoogstwaarschijnlijk ook zowat een gegeven zijn | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 21:17 |
Wie? | |
Miss_Lioness | donderdag 16 mei 2013 @ 21:17 |
Ik vraag me af of je bij sommige vragen waar je normaal 2 hele punten voor kunt krijgen als je die deels goed hebt of je dan 1 punt krijgt of geen punt. | |
Tiezol | donderdag 16 mei 2013 @ 21:18 |
Vraag ik me ook een beetje af. Bij Natuurkunde bijvoorbeeld is dat heel precies opgebouwd echt per onderdeel een puntje. | |
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 21:19 |
Ja. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 21:20 |
Ze zullen wel rekening houden met doorwerkfouten | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 21:20 |
O.a. Nero, Villagers en Seasick Steve | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 21:21 |
Nero is wel lekker na een lange dag om nog ff te knallen ![]() | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 21:22 |
Dat zeer zeker ![]() | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 21:23 |
.. effe foute vrienden kijken, daarna ga ik wel weer verder.. | |
chapel24 | donderdag 16 mei 2013 @ 21:31 |
Dat is zo fantastisch..., vooral dat stukje met die scheten in de bibliotheek. Ik moest huilen van het lachen, voelde me net een kind in de poep-en-plas fase. Die van sytycd is ook geniaal haha! | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 21:33 |
Dat zijn die wat op dumpert voorbij komen ja ![]() Ben echt aan het hele seizoen begonnen, nouja ben pas bij aflevering 2 | |
StanleyAjax | donderdag 16 mei 2013 @ 21:35 |
![]() | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 21:36 |
Die beginsels zijn toch niet zo moeilijk ![]() | |
E-lephant | donderdag 16 mei 2013 @ 21:40 |
Ik heb deel 3 en 4 doorgelezen..maar iemand nog goede website's of youtube filmpjes met uitleg over modellen? En allen bedankt voor de linkdumps met info, die gaan goed gebruikt worden vanavond en morgen ![]() | |
StanleyAjax | donderdag 16 mei 2013 @ 21:40 |
Haal ze altijd door elkaar. Weet vaak wel wat ze inhouden, maar niet precies. Vooral met zo'n betoogopdracht kost dat heel veel punten. Morgenochtend direct maar in de GR zetten! | |
StanleyAjax | donderdag 16 mei 2013 @ 21:42 |
Deze man legt het in mijn ogen echt heel goed uit in zeven lessen. Begint heel basaal en oninteressant, maar dankzij mijn superdocent economie *kuch* had ik die basis juist heel slecht door. Heeft mij goed geholpen in ieder geval! | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 21:44 |
Als je gemakkelijk Engels kan verstaan kan je altijd zoeken op YouTube er zijn, ontzettend veel filmpjes over. Vooral KhanAcademy is aan te raden. Of docenteco, zoals hierboven gezegd | |
E-lephant | donderdag 16 mei 2013 @ 21:44 |
Mijn basis is hier inderdaad ook erg slecht op t gebied van modellen.. Thanks ik ga ff kijken! Super! | |
Kloktijd | donderdag 16 mei 2013 @ 21:47 |
Profijtbeginsel (wie profiteert van iets, betaalt er voor; zoals schoolgeld) Draagkrachtbeginsel (grootste schouders dragen de zwaarste lasten) voordeelbeginstel (iets met voordeel ofzo?) beginsel van moeizame verkrijging (euh?) doelmatigheidbeginsel (betreft de uitvoering van de belastingheffing. De belastingen moeten zodanig zijn, dat de opbrengsten zo gunstig mogelijk zijn) Wat zijn die overige twee ![]() | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 21:49 |
Profijtbeginsel en Voordeelbeginsel lijken me hetzelfde? | |
Tiezol | donderdag 16 mei 2013 @ 21:49 |
Wat betekent hetgeen? Niet gaan pesten nu he:( | |
HungryHippocrite | donderdag 16 mei 2013 @ 21:50 |
in 2012-1 staat het toch heel mooi uitgelegd? Kijk: Het voordeelbeginsel: naarmate iemand meer gebruik maakt van gratis of van gesubsidieerde overheidsdiensten, stijgt de te betalen inkomstenbelasting. Het beginsel van moeizame verkrijging: naarmate relatief meer moet worden opgeofferd om een bepaald inkomen te verkrijgen, daalt het te betalen percentage inkomstenbelasting. Zo is een in een loterij gewonnen prijs relatief zwaarder belast dan een gelijk bedrag dat door arbeid verkregen is. Het doelmatigheidsbeginsel: de kosten voor het innen van de inkomstenbelasting zijn laag in vergelijking met de opbrengst er van. | |
Ac1995 | donderdag 16 mei 2013 @ 21:50 |
Voordeelbeginsel is dat hoe minder je voor het geld hoeft te doen, hoe meer belasting je betaalt. Je wint geld uit de lotto > betaal je meer belasting over dan dat je voor dat geld werkt. ofzeu | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 21:50 |
wat (dat betekent het) | |
Statiegeld | donderdag 16 mei 2013 @ 21:53 |
| |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 21:53 |
Doelmatigsheidsbeginsel is ook dat het belastingsysteem simpel en duidelijk moet zijn. Hoe complexer het systeem, hoe duurder de uitvoeringskosten. Zag ik ergens in de uitwerkingen. Even opzoeken. Edit: ja, staat bij betoog examen 2008-II. | |
Miss_Lioness | donderdag 16 mei 2013 @ 21:57 |
Lol wil ik net beginnen aan Betoog 2012-I hebben jullie over precies hetzelfde, dat toeval =D Net dit hele ding gelezen en heb nu al dit: ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:00 |
Iedereen zenuwachtig voor morgen? | |
Kloktijd | donderdag 16 mei 2013 @ 22:00 |
Wel een beetje, jij?
| |
Miss_Lioness | donderdag 16 mei 2013 @ 22:01 |
Ik wel :s Het is best lastig hoor sommigen dingen, vooral het betoog =/ Ik weet vaak wel wat ik moet doen, maar toch als iemand tips heeft mbt betoog =3 | |
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 22:02 |
Eigenlijk moet je het betoog zien als meerdere vragen in 1 vraag. Per kopje 1 alinea aan besteden en een redenering neerpennen. En uiteindelijk een verhaaltje van maken. | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:02 |
Op de eerste pagina staan nog wat tips voor het betoog. ![]() | |
nuckythompson | donderdag 16 mei 2013 @ 22:03 |
En die a-opdracht bij die betogen telt gewoon mee voor het woordenaantal neem ik aan? | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:04 |
Ja. Maar de woordenlimiet valt altijd wel mee. Dus daar hoef je je niet druk om te maken. | |
Tiezol | donderdag 16 mei 2013 @ 22:04 |
Zenuwachtig niet, ben nergens zenuwachtig voor, het boeit me niet zo heel veel. Stress voor dit examen heb ik wel. Komt omdat die vragen en antwoorden me zo tegenvallen. Of is dit heel onlogisch? | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:05 |
Klein beetje. ![]() Als je stress hebt lijkt het me dat het je wel boeit. | |
Kloktijd | donderdag 16 mei 2013 @ 22:05 |
Tips: - Hou je eigen volgorde aan in je examen (Ik doe het op het einde denk ik) - Markeer belangrijke dingen in het artikel - Titels zijn belangrijk (van grafiekjes etc.) - let op aantal woorden - Teveel woorden? -> streep lidwoorden weg (is geen NL betoog, taal maakt niet uit) - Gebruik korte conclusie woorden (Dus... ten eerste/tweede etc) | |
StanleyAjax | donderdag 16 mei 2013 @ 22:08 |
Mijn docent gaf aan dat hij zelf nog nooit de woorden geteld had en hij nog nooit een corrector heeft meegemaakt die dat wel deed. Als je er iets overheen zit, gewoon een lager aantal woorden neerzetten. Dus als je er 232 had en je mocht er 220, gewoon 218 neerzetten. Dat was de tip van mijn docent in ieder geval. Heeft lichte risico's natuurlijk. Doe ermee wat je wil! Geen enkel examen heb ik voor mijn gevoel problemen, stress heb ik ook totaal. Maar op basis van de proefexamens tot nu toe heb ik er weinig goed gevoel bij dit examen. Enige waarvan ik een gevoel van zenuwen heb eigenlijk. Wel een 7,2 voor 2011-II volgens StudyFlow, maar voor m'n gevoel ging het dramatisch slecht. Had bij sommige vragen wel veel strenger moeten/kunnen nakijken, zou dan op een zesje uitkomen. Teken ik voor! | |
Romanus | donderdag 16 mei 2013 @ 22:10 |
![]() ![]() | |
Miss_Lioness | donderdag 16 mei 2013 @ 22:10 |
Vraagje of mijn antwoord goed is: 2012-I vraag 16. Mijn antwoord. Er is meer geproduceerd tov 2009 en de vraag is gelijk gebleven tov 2009. Dus is er meer producten op de markt wat tot een verlaging van de prijs betekent en dus een afname van de inflatie. Ik zou graag de vraag erbij zetten maar ik moet de rest van het examen nog + betoog! | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:15 |
Ik zou het niet goed rekenen. De productie is inderdaad toegenomen, en de consumptie is gelijk gebleven. Maar je moet ook kijken naar de uitvoer, en die is wel toegenomen. Het overschot aan productie wordt dus geexporteerd. | |
Miss_Lioness | donderdag 16 mei 2013 @ 22:18 |
Dacht ik al! Het leek me te simpel ![]() En over Opgave 6 heb ik nooit gehad =@ | |
Kloktijd | donderdag 16 mei 2013 @ 22:19 |
Had je kunnen zeggen dat door de gedaalde inflatie > in concurrentiepositie is verbeterd > waardoor de uitvoer is gestegen? | |
GezwelOpTeenMan | donderdag 16 mei 2013 @ 22:20 |
Wat niet, vervangingsratio? Staat in de opgave wat het inhoudt (anders had ik het ook niet geweten) | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:22 |
Ja, dat kan. ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:23 |
Als de uitvoer gelijk gebleven was had het goed kunnen zijn. ![]() | |
GezwelOpTeenMan | donderdag 16 mei 2013 @ 22:23 |
Dat is toch een heel ander antwoord dan het antwoordmodel? (Een antwoord waaruit blijkt dat de lagere score van de werkgelegenheid kan wijzen op een verruiming van de arbeidsmarkt. Daardoor zal er weinig opwaartse druk op de lonen zijn en dus maar weinig kans op inflatie.) Rekenen docenten soms ook andere antwoorden dan het antwoordmodel goed? | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:25 |
Dat was ook niet het antwoord op die vraag. Het ging er meer om of die conclusie uit die figuur gehaald kon worden. En ja, er staat vaak dat het antwoord in het antwoordmodel een voorbeeld van een goed antwoord is. Dus er zijn dan meerdere antwoorden mogelijk. | |
Kloktijd | donderdag 16 mei 2013 @ 22:25 |
Had hem verkeerd gelezen denk ik. Je moet een oorzaak geven waardoor er gunstige inflatie is blijkbaar 'Geef een oorzaak voor de gunstige ontwikkeling van de inflatie' Hmm, vind de vraag raar geformuleerd | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:27 |
Oh, heh. Ik dacht dat je gewoon wilde weten of die beredenering juist was. Want dat was die wel. ![]() Antwoord is inderdaad gewoon dat de werkgelegenheid is afgenomen, waardoor de arbeidsmarkt ruimer wordt. De lonen zullen dan minder snel stijgen, dus minder kans op inflatie. | |
Kloktijd | donderdag 16 mei 2013 @ 22:29 |
Opzich wel een makkelijk antwoord ![]() Heb vaak dat ik een vraag verkeerd opvat. | |
GezwelOpTeenMan | donderdag 16 mei 2013 @ 22:30 |
Haha, nog ff over die betoogvraag 2012-I, kijk eens wat ik tegenkom. (''Wellicht mogen we het College voor de Examens voorstellen opgave 3 geheel te laten vervallen, omdat de fundamenten van de opgave ondeugdelijk zijn.'' http://www.kerneconomie.n(...)treffende-opgave-3-0 Niks mee gebeurd destijds? | |
Tiezol | donderdag 16 mei 2013 @ 22:30 |
Eens. Heel vaak dat ik naar het antwoordmodel kijk en dat dit effect plaatsvindt: ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:31 |
Gelukkig zijn er vaak meerdere antwoorden goed. ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:32 |
Blijkbaar was die toch goed gemaakt. ![]() | |
Thorb | donderdag 16 mei 2013 @ 22:34 |
Ik wilde die .txt bestandjes uit de OP in mijn GRM zetten (TI 84 plus) maar bij Domein E zit mijn geheugen al vol. Ik doe het via notefolio creator en stuur hem dan met send to device. Doe ik iets fout of zijn die bestandjes te groot? Het moet naar RAM denk ik maar ik weet niet hoe ![]() | |
Kloktijd | donderdag 16 mei 2013 @ 22:37 |
Lees OP nog iets beter, staat ook uitleg hoe je naar RAM kan zetten. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 22:38 |
Stuur het naar je archive die heeft een veel grotere capaciteit, kan je doen met TiSendTo (staat in program files, /TiEducation/) | |
Thorb | donderdag 16 mei 2013 @ 22:38 |
Oh sorry, faal. Leer je toch nog iets zo in de laatste weken ![]() | |
AppleBite | donderdag 16 mei 2013 @ 22:40 |
Bij mij ontbreekt er een dll-bestand, iemand daar een evt. oplossing voor? Dat is voor het installeren van TI-connect, heb je dat programma sowieso nodig? | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:42 |
Wat is je doelstelling morgen? ![]() | |
Heliosphan | donderdag 16 mei 2013 @ 22:42 |
Je kan de filenaam van dat dll bestand (bijv. k34j.dll) googelen en vaak kan je hem dan downloaden. Bestandje in de goede map zetten en het werkt! | |
nuckythompson | donderdag 16 mei 2013 @ 22:43 |
Ik begrijp echt niet hoe 2011-II een norm kan hebben van 1,7 terwijl 2012-II een norm van 1,1 heeft. Vond 2011-II een van de makkelijkste, en 2012-II een van de moeilijkste. | |
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 22:44 |
Het gaat niet om subjectiviteit, maar om het landelijke gemiddelde. | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:44 |
Blijkbaar hebben meer mensen 2012-II goed gemaakt. Soms ligt een examen je gewoon niet. Hopelijk is het morgen een goed examen. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 22:44 |
Een 7 minimaal, de jouwe? | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:47 |
Moet wel lukken toch? En vanaf een 7 ben ik ook wel blij ja. Maar toch hoop ik wel op een 8 of 9. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 22:48 |
Ik schat het liever altijd wat negatiever in ![]() | |
Thorb | donderdag 16 mei 2013 @ 22:48 |
Hmm nu naar RAM gezonden maar bij L is het vol. Bij jullie past het wel helemaal? | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 22:49 |
Stiekem hoop ik op iets met wisselkoersen omdat het me goed ligt ![]() | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 22:49 |
Ik heb alles op Archive staan en nog hartstikke veel ruimte over ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:50 |
Zou wel mooi zijn ja. En modellen ook. ![]() | |
Thorb | donderdag 16 mei 2013 @ 22:50 |
Kan het zijn dat het wel in RAM zit maar niet in Archive? E: volgens mij heb ik het verkeerd gezet | |
chapel24 | donderdag 16 mei 2013 @ 22:50 |
Ik hoop op veel theorievragen en weinig rekenwerk. Dan moet die 5.5 lukken!! | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:51 |
Sowieso ga ik als ik tijd over heb even al mijn antwoorden overschrijven op een kladblaadje. Kan ik beter nakijken. | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 22:51 |
Komt wel goed! ![]() | |
Statiegeld | donderdag 16 mei 2013 @ 22:52 |
2011 1 aan het maken, vraag 20 en 22 zijn echt precies hetzelfde alleen andersom, of lees ik niet goed? 20: Leg uit hoe, in de periode vóór 2010, een koersstijging van de dollar de inflatie in de GCC-lidstaten kan afremmen. 22: Leg uit hoe een koppeling van de munteenheid van Oman aan de dollar, bij een depreciërende dollar, de export van Oman naar niet-dollarlanden bevordert. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 22:53 |
Depreciatie is een koersdaling | |
Statiegeld | donderdag 16 mei 2013 @ 22:55 |
Met andersom bedoelde ik, ene vraag koersstijging andere daling! | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 22:58 |
Oh sorry niet goed gelezen ![]() | |
Statiegeld | donderdag 16 mei 2013 @ 22:59 |
Haha best flauw van examenmakers, als iemand de ene vraag dan niet weet, weet je de andere ook niet | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 23:00 |
Nou ja, de ene vraag is wel iets anders gesteld. Dus misschien begrijpt iemand die dan weer wel. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 23:03 |
Ik vond die met inflatie anders vervelend, weet niet meer wat ik daar heb ingevuld ![]() | |
Thezeurminator | donderdag 16 mei 2013 @ 23:08 |
Heeft iemand een overzicht van alle formules die je moet kennen? | |
Miss_Lioness | donderdag 16 mei 2013 @ 23:08 |
Kan iemand me 2012-I vraag 11 eens uitleggen? EDIT: leg me maar vraag 12 en 13 ook eens uit aub ![]() Ik vind 2012-I super moeilijk =C http://economie.dse.nl/V6(...)kaart%20Economie.doc | |
sebastiensansoni | donderdag 16 mei 2013 @ 23:10 |
Even voor de zekerheid: Betalingsbalans was geen CE-stof toch? | |
Miss_Lioness | donderdag 16 mei 2013 @ 23:11 |
Correct | |
sebastiensansoni | donderdag 16 mei 2013 @ 23:11 |
Ik dank u zeer. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 23:11 |
Deels wel, bij wisselkoersen en modellen komt het terug (lopende rekening) | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 23:15 |
Vraag 11: Als je in de legende kijkt zie je dat het particulier spaarsaldo in figuur 1 in % van het bbp is. Dat is de eerste hint. In 2007 is die -4% van het bbp. Dus dan moet je het spaarsaldo in getallen zien te krijgen, om zo het bbp te krijgen. Particulier spaarsaldo is (E - M) - (B - O) = -750 + 200 = -550 miljard. Dus -550/-4 * 100 = 13750 miljard. | |
Miss_Lioness | donderdag 16 mei 2013 @ 23:17 |
Funk, ik ga hard falen =C. Ik heb veel economie gemist dit jaar door ziekte ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 23:19 |
Om het nog duidelijker te maken: Nationaal spaarsaldo = (E - M) = (S - I) + (B - O) Spaarsaldo particuliere sector = (S - I) = (E - M) - (B - O) Overheidssaldo = (B - O) = (E - M) - (S - I) Dit zou ik in je GR zetten. ![]() | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 23:21 |
Siboem ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 23:21 |
Wilde ik net roepen. | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 23:21 |
Nooit eerder van gehoord. ![]() Maar is wel een stuk makkelijker ja. | |
Miss_Lioness | donderdag 16 mei 2013 @ 23:22 |
roepen op het internet >.> Maar ik ga slapen nu denk ik zo =S, morgen ochten op 7 uur weer verder met filmpjes denk ik zo... | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 23:22 |
Welke zijn nou echt belangrijk om te weten, naast siboem? | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 23:22 |
Succes! Gaat wel lukken. Er zit vaak een hoge norm op economie, waardoor het cijfer meevalt. ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 23:24 |
KANO? Kapitaal Arbeid Natuur Ondernemerschap. Dat is de enige die ik weet. ![]() | |
Miss_Lioness | donderdag 16 mei 2013 @ 23:24 |
En je zult zien, dit jaar niet ![]() Nja ik ben ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 23:25 |
http://www.ezelsbruggetje.nl/economie/ Al gaan sommige ezelsbruggetjes echt nergens over. ![]() [ Bericht 42% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2013 23:27:01 ] | |
MrRiot | donderdag 16 mei 2013 @ 23:27 |
wilp/h (staat serieus in samengevat!) winst, interest, loon, pacht/huur haha | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 23:27 |
Je moet bijna meer moeite doen om het ezelsbruggetje te onthouden dan als je het gewoon gaat leren. ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 23:29 |
Ik ga ook maar eerder naar bed vandaag. Morgen nog even wat overkijken. Succes allemaal morgen. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 16 mei 2013 @ 23:30 |
Anyways, heel veel succes morgen! Morgen verwacht ik allemaal 8-en en 9-ens. Zo niet, wordt opoe Etsoe boos. | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 23:31 |
Jullie hebben morgenochtend nog. | |
AppleBite | donderdag 16 mei 2013 @ 23:34 |
Morgen nog wat doorkijken, en wat oude examens doorkijken. Nu slapen, heb zojuist dat GR-programma er op gezet, jezus christus wat een bazending is dat zeg. Praktische alle CE-stof erop. Moet goed komen nu! | |
MrRiot | donderdag 16 mei 2013 @ 23:36 |
Om 3 uur een toets over een of andere hypocriete filosoof te maken ja ![]() Maar ik ga ook slapen, good luck iedereen morgen!! | |
Miss_Lioness | vrijdag 17 mei 2013 @ 07:17 |
In een van die filmpjes hebben ze het over -bR. Dit zou de rente stand zijn, maar dat snap ik nog niet helemaal. Kan iemand me het uitleggen? | |
chapel24 | vrijdag 17 mei 2013 @ 09:57 |
Moeten we tegen factorkosten en tegen marktprijzen en die onzin kennen? | |
GezwelOpTeenMan | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:10 |
Nog ff over wisselkoersen: Als je importeert betaal je met je eigen munt, right? En als ik bijvoorbeeld mijn 100 euro wil inwisselen tegen dollars, hoe zit het dat met vraag en aanbod van/naar munten? Mijn vraag naar dollars stijgt dan toch evenals het aanbod van euro's? | |
koenie95 | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:12 |
Als je importeert betaal je met de munt die in het land gevoerd wordt waaruit je importeert. Dus stel je importeert uit de VS dan betaal je met de dollar. En dat laatste klopt, aanbod van euro's stijgt en vraag naar dollars ook. | |
Reemi | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:12 |
Bij import stijgt het aanbod van je eigen munt en de vraag naar de munt van het land waaruit je importeert. Je moet namelijk de munt van het importland (bijv. dollars) kopen met je eigen munt. Bij het inwisselen stijgt inderdaad de vraag naar dollars en het aanbod van euro's. | |
GezwelOpTeenMan | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:16 |
Achja stom, ik typte eigen munt maar bedoel gewoon de andere munt. Tis vroeg ![]() | |
Kloktijd | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:27 |
Wat was ook al weer het verschil tussen: Bestedingseffect en capaciteitseffect? Bestedingseffect heeft effect op de effectieve vraag (vraag kant)? O stijgt -> EV stijgt capaciteitseffect op de productiecapaciteit (aanbod kant)? O stijgt -> y* of Wmax stijgt? | |
Ensemble | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:31 |
Bestedingseffect -> W stijgt. Capaciteitseffect -> Y* of Wmax stijgt. | |
Kloktijd | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:33 |
Waar staat die W voor? productie? | |
MBGFC | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:34 |
Nationaal product | |
Ensemble | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:34 |
W is productie inderdaad. En Y* en Wmax de productiecapaciteit. | |
Ensemble | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:35 |
Maar vaak is W=EV in een model, dus dan heeft een bestedingseffect ook invloed op de EV. ![]() | |
Push. | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:35 |
Van de stijging van W door stijging van O lekt ook nog een deel weg door het spaarlek of niet? | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:35 |
EV = W = Y | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:36 |
Vergeet het belastinglek en importlek niet | |
Kloktijd | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:39 |
Wanneer maken jullie dat betoog eigenlijk? Pas als laatste? | |
Ensemble | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:39 |
Spaarlek is toch alleen maar bij een stijging van C door stijging van O? | |
FreshLife | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:41 |
Ja ik maak hem wel als laatste denk ik. Ookal kom ik wss geen tijd tekort | |
RicoM95 | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:41 |
Ligt eraan hoe goed het onderwerp me ligt, als me gelijk van alles te binnen schiet pen ik het wel gelijk neer. Als ik er even wat langer naar moet kijken ga ik het als laatste maken ja. | |
Ensemble | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:41 |
Ik maak hem gewoon midden in, als afwisseling. | |
koenie95 | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:42 |
Ik maak het betoog gewoon als ik hem tegenkom, wil het in eerste instantie niet lukken kan ik er later altijd nog voor gaan zitten. | |
Miss_Lioness | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:46 |
Okay ik probeer wat naar mijn GR te sturen, staat er in de handleiding: Rechtermuisknop op bestand clicken. Dan moet er de optie Send to TI Device staan, maar die krijg ik helemaal niet die optie. Iemand die weet hoe ik dit oplos? | |
Ensemble | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:46 |
In ieder geval succes allemaal straks. ![]() Ik moet nog even ontspannen. Veel te veel stress. ![]() | |
Kloktijd | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:47 |
Ik ga nog ff hardlopen ![]() | |
Push. | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:49 |
Ja daarom. Hij zegt O stijgt, dus W stijgt. Maar daarvan raak je een deel kwijt via spaarlek toch? | |
koenie95 | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:50 |
Heb je TI-connect gedownload? | |
Tiezol | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:53 |
Nog steeds snap ik vraag 5 van 2012-2 niet ![]() Gaat nog wat worden... | |
Berenbeer | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:55 |
Bijna jongens, bijna... | |
Kloktijd | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:56 |
Nog 180x tot 60 tellen ![]() | |
Miss_Lioness | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:56 |
Ja en gecheckt voor de laatste updates | |
koenie95 | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:58 |
Is het bestand dat je er op wilt zetten wel een .8xp bestand? | |
Miss_Lioness | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:58 |
Ja... Door GR Progam gemaakt. | |
Berenbeer | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:58 |
Opzich heb ik er wel zin in, ben je sneller van de middelbare school af | |
GezwelOpTeenMan | vrijdag 17 mei 2013 @ 10:59 |
Ik ook niet echt, maar daar verander je nu niets meer aan. Gewoon tegen je gevoel in 25% kijken wat 68% is en concluderen dat 75% dus 32% is. | |
AppleBite | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:00 |
Volgens mij niet hoor, of het moet in het model verwerkt zijn. Meestal is het toch zo dat O directe in de economie terecht komt? | |
gerpsp | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:00 |
Die snap ik ook niet! Ik dacht je juist 75% op de Y-as moest aflezen.. | |
koenie95 | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:02 |
Oke vaag, heb er zelf ook bijna geen verstand van dus kan je helaas niet verder helpen... | |
Berenbeer | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:02 |
Ik wilde wat applications verwijderen van mijn GRM om economie-shit erop te zetten, maar hij zegt "The variable [naam] is ARCHIVED. Do you still want to delete it?". Kan ik dat gewoon verwijderen? | |
Miss_Lioness | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:04 |
Denk dat ik het opgelost heb, door het op TI Connect te slepen xD | |
FreshLife | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:04 |
Hee nog even vraagje : Hoe heet het ook alweer wat een werkgever kwijt is aan zijn werknemer? 'arbeidskosten?'- dr was nog een ander begrip voor maar ben hem even kwijt. | |
RicoM95 | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:04 |
T Blijft een aparte vraag inderdaad.. | |
Miss_Lioness | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:05 |
loonkosten? | |
chapel24 | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:05 |
Haha ga weg, stress zegtie.. Jij haalt sowieso tussen de 8 en de 10 dus wat nou stress?! :p | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:05 |
Loonkosten Te hoog = substitutie arbeid door kapitaal | |
RicoM95 | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:06 |
Bedoel je de WIG misschien? Brutoloon + premies werkgeversverzekeringen - premies werknemersverzekeringen - nettoloon? (als dat klopt) | |
Miss_Lioness | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:07 |
Het werkt! Nu even uitzoeken hoe ik van en naar archive verplaats! | |
chapel24 | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:07 |
= diepte investering toch? | |
JOCUL | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:07 |
Iemand die opgave 1 vraag 4 van 2012 tijdvlak 1 kan uitleggen ![]() | |
gerpsp | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:09 |
Als de belasting voor categorie 1 daalt en die van categorie 2 gelijk blijft, dan gaat categorie 1 relatief meer verdienen. Of snap je de berekening niet? | |
JOCUL | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:11 |
Nee, waar komt die 0,75 vandaan? En waarom gebruiken ze doel 3 niet... (Y1-B1) (Y2-B2) | |
AppleBite | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:12 |
Je moet eerst het gehele inkomen na belastingen uitreken (0,75 * Nationaal Inkomen). Dan reken je de inkomens van Y1 en Y2 uit, en dan zie je dat Y1 procentueel meer belasting gaat betalen. | |
AppleBite | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:12 |
0,75 is het inkomen na belasting, de belasting is 0,25. Inkomen met belasting eraf is dus 0,75 | |
Berenbeer | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:13 |
JONGENS HELP. Als ik Notefolio gebruik op mn GRM om een economie.txt te openen, zegt hij "LOW RAM" en dan zie ik vervolgens niets als ik verder ga. What the fuck? Eerst deed hij het wel... | |
Miss_Lioness | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:13 |
Uuuh hoe verplaats je nou dingen naar archive en andersom? | |
GezwelOpTeenMan | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:13 |
? Minder bedoel je, ze gaan ja meer verdienen. | |
AppleBite | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:14 |
Je hebt teveel RAM geheugen in gebruik genomen om het nog te laten functioneren, dat had ik ook. Ik had toen de overige zooi (die ik toch niet meer nodig had) eraf gegooid. | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:14 |
Jep | |
AppleBite | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:14 |
Oja excuus, dat bedoelde ik haha. Maar het principe is verder duidelijk hoop ik ![]() Zenuwen slaan natuurlijk ook bij mij door ![]() | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:15 |
Stuur het naar je archive en niet naar je RAM | |
JOCUL | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:15 |
Ik dacht dat die 0,75 overbodig was omdat b1 en b2 al in de formule van Y meegerekend waren... bedankt in ieder geval! | |
GezwelOpTeenMan | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:16 |
Ik heb nog nooit iets in mijn GR gezet ![]() | |
GezwelOpTeenMan | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:17 |
Als je rekenmachine uitvalt tijdens het examen, kan je dan een andere lenen of is het pech gehad ![]() | |
Miss_Lioness | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:19 |
Dan heb je pech. Heb zojuist ff batterijen vervangen ;D! Maar weet nog steeds niet hoe ik van archive naar unarchive en unarchive naar archive kan =C HEEEEEEEEEELLLLLLLLP! ![]() | |
gerpsp | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:20 |
Volgens mij hebben ze bij ons gewoon reserve rekenmachines liggen hoor. | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:20 |
Zou trouwens niet je batterijen eruit halen tijdens het examen ![]() | |
Berenbeer | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:20 |
Dat heb ik nu gedaan, maar hoe kom ik bij mijn archive als ik gewoon tekstbestanden erop heb gezet met TI-GRAPH LINK? Normaal zou dat bij PRGM staan, maar nu staan daar enkel de documentnamen met sterretjes ervoor waar verder geen tekst in staat? | |
GezwelOpTeenMan | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:20 |
FF batterijen zoeken.![]() | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:23 |
Notefolio, via Apps Nooit eerder Notefolio gebruikt? ![]() | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:25 |
Iemand die 2011-I 17 snapt? | |
Berenbeer | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:28 |
Shit het is gelukt, dank je wel man. Dat was effe stressen. | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:28 |
Geen probleem ![]() | |
GezwelOpTeenMan | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:28 |
ja ik, wacht ff, ff linkje zoeken. | |
chapel24 | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:29 |
-6 keer - 5/6 En 6 keer 100/96 Dan 0.2 keer de uitkomst en dan zie je een verschil ![]() | |
Push. | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:29 |
Oui. Multiplier -5/6. Belasting neemt af met 6. > stijging van Y van 5. Invierdieneffect 0,2*5 = 1. Die andere was 1,25 | |
Miss_Lioness | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:29 |
Zit hier nog steeds te stressen nu niemand nog mij heeft uitgelegd hoe ik bij Archived files kan en unarchived files kan Archiven... Moet even kijken of bepaalde bestanden niet te groot zijn.. | |
Berenbeer | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:30 |
Inverdieneffect = hoeveel belasting je verdient met een besteding. Dus -6 x -(5/6) = X B = 0,2 maal X = Y Y = inverdieneffect = 1 | |
GezwelOpTeenMan | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:30 |
Laat maar ![]() ![]() | |
Memphuis | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:31 |
2nd Mem ----> Mem Mgmt/Del Als er een sterretje voor staat is het archived, Druk op enter om te archiven/unarchiven. | |
chapel24 | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:31 |
Als ik het wist had ik je geholpen... | |
GezwelOpTeenMan | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:31 |
Jordy voor jou nog ff dit linkje. Heel kort ff inverdieneffect. http://www.barlaeuseconom(...)0inverdieneffect.pdf | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:32 |
DIe andere is toch 0,25? Ofja 1,25 meer vergeleken met maatregel 1. Maar ik snap hem denk ik, was ff aan het kijken waar die 0,2 vandaan kwam ![]() | |
Miss_Lioness | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:33 |
Yep 1 van mijn bestanden is 53mb xD! Ff kleiner maken dan douchen =3 | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:33 |
Thanks, snap het meteen ![]() | |
Kloktijd | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:33 |
Ben benieuwd welke opdrachten we kunnen verwachten. Denk sowieso iets met wisselkoers en sociale zekerheid | |
GezwelOpTeenMan | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:33 |
Goedzo ![]() | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:34 |
Ik hoop het eerlijk gezegd ![]() | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:34 |
Iedereen zijn GR al goed volgestopt? ![]() | |
Kloktijd | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:34 |
Misschien ook wel een comparatieve kostenvoordeel opdracht? | |
chapel24 | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:34 |
Als er maar geen gekke multiplier rotzooi in komt. En de keynes opgave niet te moeilijk is ![]() | |
GezwelOpTeenMan | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:35 |
Hoop het niet, bah. | |
Push. | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:37 |
-5/6 is de multiplier, dus daling van 6 mld leidt tot toename van Y van 5 mld. Dat levert 0,2Y meer belasting op = 1 mld. De andere leverde 1,25 mld op, staat in de tekst. | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:38 |
Ligt eraan. Soms gaat ie goed, soms verkloot ik het totaal ![]() | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:38 |
Ik snap het, thx | |
Dennizb93 | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:43 |
Net ff 2012-I gemaakt, vond ik goed te doen, 8,4 ![]() Had niet gedacht dat ik nog een 8 afgerond voor eco zou halen (is m'n extra vak en ik heb vooral tijd besteedt aan m'n profielvakken), maar dat moet er nu zeker inzitten. Heb dan namelijk minstens n 7,1 nodig voor m'n CSE. 2011-I schijnt een stuk moeilijker te zijn, die lees ik nog even snel door. | |
Aarbei | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:45 |
Ik heb er wel vertrouwen in, weet alleen gewoon niet goed wat ik kan verwachten, ik hoop op een examen net als vorig jaar! | |
chapel24 | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:51 |
Ik vond beide tijdvakken van 2012 juist moeilijker, maar de N norm verschilt wel veel met die van 2011.. Hoop ook voor dit jaar een N norm van 1,7 maar dat zal wel niet.. | |
Miss_Lioness | vrijdag 17 mei 2013 @ 11:55 |
Mijn GR geeft nu garbage collect? Yes / No aan. Wat te doen? | |
crentist | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:01 |
Iemand nog een handige manier om zo een conperatieve kosten vraag aan te pakken??? Heb er al filmpes over gekeken en dan snap ik t opzich wel maar die vraag uit 2012 kan ik gewoon niet oplossen , zelfstandig. | |
Tiezol | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:07 |
Succes mensen, geniet ervan ![]() | |
AppleBite | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:08 |
Je moet gewoon de prijs per eenheid berekenen, en dan per land kijken welke relatief gezien het goedkoopst is. Zoals in dat voorbeeld, Maleisië produceert 16,7% goedkoper dan Indonesië op het gebied van motorvoertuigen (dat was het toch?), maar ze produceren 20% goedkoper op het gebied van textiel, textiel is dan het goedkoopst voor hun, en motorvoertuigen relatief het goedkoopst voor Indonesië. | |
chapel24 | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:11 |
Succes iedereen!!!! | |
crentist | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:12 |
Oh ok, maar in die filmpjes doen ze altijd eerst berekenen hoeveel textiel je NIET kunt maken als je autos produceert, en andersom en aan de hand daarvan doen ze iets Dat is dus niet altijd nodig?? | |
AppleBite | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:16 |
Ik weet niet hoe ze daar doen, ik doe het op deze manier. Maarja, ik heb de filmpjes niet gekeken. | |
Push. | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:18 |
1 auto produceren kost land A 2 fietsen 1 auto produceren kost land B 2,5 fietsen 1 fiets produceren kost land A 0,5 auto 1 fiets produceren kost land B 0,4 auto A gaat auto's produceren > B gaat fietsen produceren. | |
Kloktijd | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:18 |
Niks aan de hand, het geheugen van de GR is een beetje een rotzooi geworden door al dat heen en weer slepen van bestanden. De GR wil de boel nu eventjes opruimen. Altijd YES doen, doe je namelijk NO, dan blijft het geheugen een zooi en passen er geen nieuwe bestanden bij. Het kan eventjes duren, maar wordt niet ongeduldig, laat de GR gewoon even zijn werk doen. Trek in elk geval niet de batterijen eruit omdat je denkt dat ie vastloopt, dan is je RAM geheugen namelijk gewist! | |
Donnachii | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:19 |
Succes allemaal mensen! ![]() | |
Aarbei | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:19 |
Pfffff good luck! | |
AppleBite | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:29 |
Succes beste mensen, dat al jullie tijd die er ingestoken is het waard moge zijn. | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:31 |
Succes iedereen ![]() | |
GezwelOpTeenMan | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:40 |
Ik ga ook maar eens naar schooltje. Succes iedereen. | |
nuckythompson | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:41 |
Succes iedereen | |
Nachojongen | vrijdag 17 mei 2013 @ 12:51 |
Succes mensen ![]() | |
Rezania | vrijdag 17 mei 2013 @ 15:48 |
Zo. ![]() | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:29 |
Wat hadden jullie bij B-O, -18? | |
RicoM95 | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:33 |
Zo, 4,5 kantje volgepend met onzin naar mijn idee, zal wel goedkomen zeker.Ja dat vond ik dus een verschrikkelijke klote vraag, ik kwam er echt niet uit. Die vraag daarna wist ik ook niet trouwens | |
Nachojongen | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:46 |
Ik had -30 ofzo :/ :/ Maar verder goed te doen examen, verwacht niet zo heel hoog, iets van een 6 - 6,5 waarschijnlijk. | |
Nachojongen | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:47 |
Dat is nou ook altijd precies mijn gedachte :p | |
jordyqwerty | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:47 |
Verschil O x multiplier Verschil B x multiplier Kwam ik op -18 ![]() | |
RicoM95 | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:48 |
Over 10 minuten weten we het ![]() | |
koenie95 | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:51 |
Had ik ook gedaan zoiets, had alleen als antwoord 20,4... Zal wel ergens iets fout hebben gedaan | |
Rave_NL | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:54 |
Fuck me zeg... ![]() | |
Rave_NL | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:55 |
-2,5 ![]() | |
GezwelOpTeenMan | vrijdag 17 mei 2013 @ 16:55 |
-5 ![]() |