abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126587628

WAT IESCH DEESCHE TOPIQ?
In deel 1 maakte KaMo een topic aan om videografie met digitale spiegelreflexcamera's centraal ergens onder te brengen. Met als doel 'om bevindingen met elkaar te delen om te kijken of we van elkaar kunnen leren'. ;) Zijn openingspost eindigde als volgt:
quote:
Watvoor set-up hebben jullie? En wat filmen jullie ermee?
Bespreek hier dus hoe jij filmt met je DSLR óf hoe ben je van plan te gaan filmen, mocht je op het moment geïnteresseerd, maar nog niet bezig ermee zijn.

MENSEN KIEZEN SERIEUS EEN DSLR OM TE FILMEN?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
DSLR'S ZIJN TOCH VOOR FOTO'S? NEEM TOCH EEN VIDEOCAMERA JOH!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
WAT HEBBEN WIJ VOOR GEAR
Om jullie een indicatie te geven wat wijzelf allemaal gebruiken hebben we een klein inventaris van de users hier en hun materialen. Het is niet zo dat wanneer je dit niet hebt je kansloos bent en je hóeft niet dezelfde gear te hebben! Het is een indicatie en geen boodschappenlijst. :P

Boy_Snakeye
SPOILER
shiznuts
SPOILER
CONCLUSIE
Voor videoproductie is een DSLR dus de beste keuze qua prijs/kwaliteit/mogelijkheden en flexibiliteit zonder tientallen duizenden euro's uit te geven aan een professioneler systeem. Hiermee is het schieten van HD-video dus ook voor iedereen met een klein budget binnen handbereik gekomen.
Let wel! Behalve geld in gear, moet je ook tijd investeren in kennis/skills!

quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 14:01 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Hier wat aanraders...

› Film Riot - http://revision3.com/filmriot - YT
› AdoramaTV's HDSLR Five Part Series - www.adorama.com/alc/ - YT
› Neumann Films Tutorials - www.neumannfilms.net - YT
› Dave Dugdale's Learning DSLR Video - http://www.learningdslrvideo.com - YT - YT2
› Alan Besedin's Budget Filmmaker - www.budgetfilmmaker.co.uk - YT
› Alan Besedin's Vintage Lenses - www.vintagelensesforvideo.com
› DSLR Film NOOB - www.dslrfilmnoob.com - YT
› Knoptop - http://knoptop.com - YT
› The Frugal Filmmaker - www.thefrugalfilmmaker.com - YT
› DREWnetwork - YT

› The DSLR Cinematography Guide - http://nofilmschool.com/dslr/
› gh1-hack's pagina met budgettips - http://www.gh1-hack.info/(...)ackOnVeryTightBudget
› Filmtips van Planet5D - http://blog.planet5d.com/training/
› Inspiratie en nieuwtjes op EOSHD - www.eoshd.com
› Nog meer nieuws en inspiratie, dit maal met Philip Bloom - http://philipbloom.net
› Als je van plan bent met After Effects te gaan werken is dit een must: www.videocopilot.net/basic/
› Meer uit je EOS halen met hacks - www.magiclantern.fm - http://magiclantern.wikia.com
› Meer uit je GH2 halen met hacks - EOSHD - Personal-View

Meer schiet me zo ff niet te binnen/krijg ik niet teruggevonden.
Op die sites kun je een boel interessante dingen vinden.

Oftewel de Red epic,

maar waar schiet jij eigenlijk mee? :P
Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
pi_126587667
quote:
Er kwam hier laatst een filmpje voorbij van NBA over een zonnebril die dit ook heeft... ;)
  donderdag 16 mei 2013 @ 16:34:01 #3
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126587714
Pff, dat kunnen mijn Google glasses ook. :{w

"Ok glass, record video!"

Denk er trouwens over na een daily premium compact aan te schaffen.
Waarschijnlijk of een Sony RX100 of een Panasonic Lumix LX7...
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 16 mei 2013 @ 16:54:33 #4
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_126588685
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 16:33 schreef Boy_Snakeye het volgende:

[..]

Er kwam hier laatst een filmpje voorbij van NBA over een zonnebril die dit ook heeft... ;)
sowieso oud filmpje
Geupload op 12 dec 2011

quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 08:20 schreef whY... het volgende:
Het is een error met betrekking tot de communicatie van de lens naar de body. "The lens contacts are faulty, please clean .. blahblah" Maar dat schoonmaken werkt niet. Op internet hebben ze het over het niet (op tijd) laten werken van de iris. Hierdoor wordt de communicatie verstoord en gaat de sluiter heel langzaam dicht.
had dat met mijn Tamron ( :')¡¡¡ ) lens ook. Tijdens inruildagen omgeruiled met flinke korting voor een 10-20 lens van sigma
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
  donderdag 16 mei 2013 @ 17:24:12 #5
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_126590167
Ik ben nu in Hong Kong: Wat is op dit moment de beste keus voor een DSLR wanneer ik hem zowel voor foto's als voor filmen wil gebruiken (beide buiten), en met filmen dan dus ook zaken als 'time-lapse' en slow-mo enzo wil proberen...!?

Budget sowieso onder de 1000 euro, liefst onder de 800.
  donderdag 16 mei 2013 @ 18:40:23 #6
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_126593104
quote:
99s.gif Op donderdag 16 mei 2013 17:24 schreef Yi-Long het volgende:
Ik ben nu in Hong Kong: Wat is op dit moment de beste keus voor een DSLR wanneer ik hem zowel voor foto's als voor filmen wil gebruiken (beide buiten), en met filmen dan dus ook zaken als 'time-lapse' en slow-mo enzo wil proberen...!?

voor dat budget een Panasonic Gh2 of een canon 600D

Panasonic filmt beter, maar canon maakt betere fotos.
  donderdag 16 mei 2013 @ 19:31:17 #7
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126595368
quote:
99s.gif Op donderdag 16 mei 2013 17:24 schreef Yi-Long het volgende:

Wel oppassen daar in Azië met aankopen van cameraspul i.v.m. prijzen en garantie. Ik wilde in 2010 in Tokyo kijken voor een dSLR, een Canon EOS 550D, alleen die hebben daar een andere lijn, hè. De KISS X... i.p.v. ...D of T...i ofzo. Ook de garantie is dan alleen lokaal! Wil je wereldwijde garantie was het, destijds tenminste, nul attractief om 'em daar te halen. Sowieso mag je retour naar NL dan toch maar voor 430,- euro aan import mee terugnemen, hè. ;)

Verder is het wel handig om een duidelijke reden te hebben voor een dSLR te gaan. Een mirrorlessje die kleiner is of misschien zelfs een compact die erg goed performt is misschien al genoeg voor je doeleinden? Ligt een beetje aan wat je ervaring met het maken van foto's en video's is en waar je naar zoekt.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 16 mei 2013 @ 23:12:55 #8
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_126613366
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 16:26 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Haal 'm eens los en doe 'm er weer op?
Ik ben wel blond maar je snapt toch wel dat ik dat allang gedaan had toch?
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_126620662
Met hemelvaart was het filmen helaas in het water gevallen. Toen de DJ moest draaien was het nog erg rustig. Het werd later pas druk.
Was een student die ook als hobby een aantal dj's moest filmen. Hij werd later gevraagd om het feest vast te lagen. Aardige gozer, maar werkte met spullen van school. Nikon camera met 50mm lens. Wel een leuk shoulderrigje.
Vond het erg jammer dat ze mij niet vroegen. Uiteindelijk heeft hij voor niks gefilmd, want de organisatie wilde toch geen aftermovie.

Nu kom ik in een andere wereld, want een vriendin van mij organiseert een beurs later dit jaar en zij leek het leuk om een promotie filmpje te maken van/voor de standhouders. En nu heeft de eerste standhouder zich gemeld en wil graag een korte promotiefilmpje hebben voor zijn webwinkel. Leuk dat die vriendin dat regelt, maar voor mij is het wel ff wennen, want zoiets nog nooit gedaan.
Die slider moet er ook echt komen en eigelijk ook nog een goeie tripod met fluidhead.
Toch maar eens wat investeringen doen. Dus tips blijven welkom :)

Ow en gister Magic Lantern op mijn 650D gezet. Tot nu toe lijkt alles nog goed te gaan. Ben erg blij met de focuspeaking. Kon alleen even niet snel vinden hoe ik die ISO's kan aanpassen naar bijvoorbeeld 640.

[ Bericht 8% gewijzigd door Boy_Snakeye op 17-05-2013 08:41:26 ]
  vrijdag 17 mei 2013 @ 08:41:21 #10
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_126620951
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 08:20 schreef Boy_Snakeye het volgende:
Met hemelvaart was het filmen helaas in het water gevallen. Toen de DJ moest draaien was het nog erg rustig. Het werd later pas druk.
Was een student die ook als hobby een aantal dj's moest filmen. Hij werd later gevraagd om het feest vast te lagen. Aardige gozer, maar werkte met spullen van school. Nikon camera met 50mm lens. Wel een leuk shoulderrigje.
Vond het erg jammer dat ze mij niet vroegen. Uiteindelijk heeft hij voor niks gefilmd, want de organisatie wilde toch geen aftermovie.

Nu kom ik in een andere wereld, want een vriendin van mij organiseert een beurs later dit jaar en zij leek het leuk om een promotie filmpje te maken van/voor de standhouders. En nu heeft de eerste standhouder zich gemeld en wil graag een korte promotiefilmpje hebben voor zijn webwinkel. Leuk dat die vriendin dat regelt, maar voor mij is het wel ff wennen, want zoiets nog nooit gedaan.
Die slider moet er ook echt komen en eigelijk ook nog een goeie tripod met fluidhead.
Toch maar eens wat investeringen doen. Dus tips blijven welkom :)
Altijd een bonnetje maken voor werk geleverd aan derde partijen :)
  vrijdag 17 mei 2013 @ 14:57:55 #11
21616 Boy_Snakeye
Bass-Shifter
pi_126633635
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 08:41 schreef whY... het volgende:

[..]

Altijd een bonnetje maken voor werk geleverd aan derde partijen :)
Moet nog even in excel nog een factuur opmaak fixen. Heb ik dus niet meer gedaan omdat de inschrijving bij de KvK niet door is gegaan.

Weet iemand trouwens waar ik op moet letten bij een tripod. Voor Fluidheads zijn genoeg filmpjes dus daar kom ik wel uit, maar ik heb zo'n goedkoop ding van hama. Maar voor een fluidhead heb ik toch een andere nodig lijkt me ;)
pi_126636061
Ik heb een vraag! :)

Ik film nu ongeveer een jaartje met mijn Canon 550D, met standaard objectief (EF-S 18-55). Een statief heb ik al, en nu vraag ik mij af wat het beste is om als eerstvolgende aan te schaffen. Ik dacht zelf aan een lens (ND of polarisatie lens), of een rig. Maar dingen zoals een matte box, viewfinder en duurdere objectieven wil ik later ook toevoegen, alleen valt dat op dit moment een beetje buiten het budget, vandaar dat ik met een kleine aanpassing wil beginnen. Dus roept u maar :)
  vrijdag 17 mei 2013 @ 15:59:11 #13
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126636170
Mattebox heb je nodig voor je filters, anders voldoet je gewone zonnekap gewoon

Eerste is de viewfinder omdat zeker in de zomer buitenfilmen anders een drama wordt. Dan ND, maar een fader heb je al voor 60 euro en die voldoet best goed. Rig is belangrijk voor stabiele beelden, maar ook dat hoeft niet heel duur te zijn. Follow Focus heb ik ook niet per se nodig
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_126636259
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 15:59 schreef Stefan het volgende:
Mattebox heb je nodig voor je filters, anders voldoet je gewone zonnekap gewoon

Eerste is de viewfinder omdat zeker in de zomer buitenfilmen anders een drama wordt. Dan ND, maar een fader heb je al voor 60 euro en die voldoet best goed. Rig is belangrijk voor stabiele beelden, maar ook dat hoeft niet heel duur te zijn. Follow Focus heb ik ook niet per se nodig
ah oke :) Ik heb al een zonnekap, dus dat zit goed. Waar kan ik dan bijvoorbeeld een goede maar betaalbare simpele rig kopen? Op Ebay zie ik al van alles, maar het liefst gewoon hier in Nederland..
  vrijdag 17 mei 2013 @ 16:11:09 #15
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126636643
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 16:01 schreef Geminiara het volgende:

[..]

ah oke :) Ik heb al een zonnekap, dus dat zit goed. Waar kan ik dan bijvoorbeeld een goede maar betaalbare simpele rig kopen? Op Ebay zie ik al van alles, maar het liefst gewoon hier in Nederland..
Wat is je budget. Rigs zijn er in alle soorten en maten en ook DIY
pi_126637011
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 16:11 schreef Stefan het volgende:

[..]

Wat is je budget. Rigs zijn er in alle soorten en maten en ook DIY
<100 euro. Het is namelijk een verjaardagscadeau dat ik zelf uit mag zoeken. Ik heb ooit een DIY slider gemaakt maar nu wil ik toch liever voor iets betrouwbaarders gaan.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 16:20:12 #17
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126637050
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 16:19 schreef Geminiara het volgende:

[..]

<100 euro. Het is namelijk een verjaardagscadeau dat ik zelf uit mag zoeken. Ik heb ooit een DIY slider gemaakt maar nu wil ik toch liever voor iets betrouwbaarders gaan.
Je kan toch ook geld vragen van anderen op je feestje en dan zelf wat bijleggen
pi_126637240
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 16:20 schreef Stefan het volgende:

[..]

Je kan toch ook geld vragen van anderen op je feestje en dan zelf wat bijleggen
Ja.. dat kan.. maar jij vroeg om het budget zoals dat nu is.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 16:25:16 #19
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126637285
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 16:24 schreef Geminiara het volgende:

[..]

Ja.. dat kan.. maar jij vroeg om het budget zoals dat nu is.
Ja oke. maar anderen hebben van ook lowbudgettips :) ^O^
  vrijdag 17 mei 2013 @ 16:40:26 #20
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126637891
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 14:57 schreef Boy_Snakeye het volgende:

[..]

Weet iemand trouwens waar ik op moet letten bij een tripod. Voor Fluidheads zijn genoeg filmpjes dus daar kom ik wel uit, maar ik heb zo'n goedkoop ding van hama. Maar voor een fluidhead heb ik toch een andere nodig lijkt me ;)
Immens populair is natuurlijk de Manfrotto 055XPROB. Ook de 190XDB is een populaire keuze.

Zelf ben ik gegaan voor de Velbon Rexi-L, vanwege de eenvoud, compactheid, omdraaibare middencolumn en vooral ook het gepatenteerde TSS (Trunion Shaft System). Voor erop heb ik een Velbon FHD-52Q fluidhead. Daarnaast heb ik dan ook een wat serieuzere Sirui N-2004 tripod. Ook met locktwist legs, omdraaibare middencolumn met haak, is compact, heeft een pootjes met uitdraaibare metalen punten én een leg is als monopod (!) te gebruiken. Voor erop heb ik dan een WeiFeng WF-717AH fluidhead.

Heb trouwens net bij het postkantoor twee quickrelease plates met base afgehaald.
Ook erg praktisch, de Velbon QRA-3.

Een goed topic voor raad qua statieven vind je hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1090626 .
  vrijdag 17 mei 2013 @ 18:59:10 #21
21616 Boy_Snakeye
Bass-Shifter
pi_126642980
Thnx shiznuts! ^O^

Ik ga morgen eens op m'n gemak kijken naar jouw genoemde tripods.

-edit-

wat is het voordeel van een omdraaibaar middencollumn?

Dus dat de midden stang ook kan draaien naast de fluidhead zelf?

[ Bericht 16% gewijzigd door Boy_Snakeye op 17-05-2013 20:11:07 ]
  vrijdag 17 mei 2013 @ 20:27:04 #22
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126646921
Dat je 'em ondersteboven kunt monteren, de legs ver uit elkaar kan spreiden en je zo erg lage shots kunt realiseren. ;) Erg praktisch dus zo'n 'reversible center column', vooral ook voor macrofotografie.

~ http://vesnakozelj.com/photography/support-camera-tripod
  zaterdag 18 mei 2013 @ 10:31:53 #23
21616 Boy_Snakeye
Bass-Shifter
pi_126668150
:D ow dat ja. Gaat mee in de overweging! :)

Heeft iemand van jullie een visitekaartje met je functie erop? Ik ben er nu mee bezig, maar Videograaf is volgens mij niet echt de juiste benaming. Klinkt ook niet echt.... :{

[ Bericht 37% gewijzigd door Boy_Snakeye op 18-05-2013 10:56:32 ]
  zaterdag 18 mei 2013 @ 13:43:22 #24
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_126673192
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 10:31 schreef Boy_Snakeye het volgende:
:D ow dat ja. Gaat mee in de overweging! :)

Heeft iemand van jullie een visitekaartje met je functie erop? Ik ben er nu mee bezig, maar Videograaf is volgens mij niet echt de juiste benaming. Klinkt ook niet echt.... :{
Daar zit ik ook mee! Fotograaf werkt natuurlijk maar videograaf vind ik weer zo raar. Cinematograaf? Maar ja dat is het ook niet echt he... ? :P
  zaterdag 18 mei 2013 @ 14:01:02 #25
21616 Boy_Snakeye
Bass-Shifter
pi_126673877
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 13:43 schreef whY... het volgende:

[..]

Daar zit ik ook mee! Fotograaf werkt natuurlijk maar videograaf vind ik weer zo raar. Cinematograaf? Maar ja dat is het ook niet echt he... ? :P
Ik heb Filmmaker | Video-editor gedaan.

Voor 17 euro 50 kaartjes laten drukken. Kijken of het wat is :)
  zaterdag 18 mei 2013 @ 14:09:19 #26
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_126674198
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 14:01 schreef Boy_Snakeye het volgende:

[..]

Ik heb Filmmaker | Video-editor gedaan.

Voor 17 euro 50 kaartjes laten drukken. Kijken of het wat is :)
Wellicht ga ik die tactiek jatten van je ;)
  zaterdag 18 mei 2013 @ 14:22:21 #27
21616 Boy_Snakeye
Bass-Shifter
pi_126674701
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 14:09 schreef whY... het volgende:

[..]

Wellicht ga ik die tactiek jatten van je ;)
Dat mag natuurlijk :)

Youtube kanaal ook weer bijgewerkt met nieuwe logo en layout.
Nu weer verder met de zoektocht naar een slider en tripod met fluidhead :)
  zaterdag 18 mei 2013 @ 15:00:16 #28
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126675961
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 15:56 schreef Geminiara het volgende:
Ik heb een vraag! :)

Ik film nu ongeveer een jaartje met mijn Canon 550D, met standaard objectief (EF-S 18-55). Een statief heb ik al, en nu vraag ik mij af wat het beste is om als eerstvolgende aan te schaffen. Ik dacht zelf aan een lens (ND of polarisatie lens), of een rig. Maar dingen zoals een matte box, viewfinder en duurdere objectieven wil ik later ook toevoegen, alleen valt dat op dit moment een beetje buiten het budget, vandaar dat ik met een kleine aanpassing wil beginnen. Dus roept u maar :)
Als je alleen de kitlens hebt en het budget is < 100,- EUR... waarom niet de 50mm f/1.8 vragen?
Filters (je noemt het lenzen, maar ik neem aan dat je dus filters bedoelt) zijn leuk hoor, maar duur hoeven die niet te zijn (prima budgetspul van Fotga op eBay) en het effect is niet zo merkbaar als een knappe lens voor je sensor, een prime bijvoorbeeld die is geoptimaliseerd voor z'n brandpuntsafstand en ook nog eens lichtsterk is. Ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat je voornamelijk schiet, maar die 50mm f/1.8 is aardig om eens wat meer lowlight situaties uit te proberen en met een wat 'shallower' depth of field te werken daar de lens lichtersterker is dan je kitlens. Ondanks z'n goedkope prijs en plastic feel is 'ie optisch vrij goed.

Fatsoenlijke rigs heb je voor onder de 100 euro trouwens niet echt hoor. Degelijke rigs bestaan uit dual rod systems en zijn goed uit te breiden met allerlei toeters en bellen. Voor nog geen 100 euro heb je alleen zo'n spidersteady (google er eens op) of zo'n waggel ding dat je tegen je schouder zet (niet over je schouder laat rusten zoals een éckte rig).

Voor nog geen 100 euro kun je overigens ook zeggen: 'ik upgrade m'n audio' en dan koop je een Zoom H1 bijvoorbeeld. Zou dus eerder een vrij grote stap maken in beeld- of audiokwaliteit dan allerlei kleine dingetjes halen waarvan je het effect niet zozeer gaat terugzien. Zulke dingen zou ik gewoon gaandeweg eens halen als je merkt dat je er echt behoefte aan hebt.
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 10:31 schreef Boy_Snakeye het volgende:
[..]

'Executive producer & Director of photography' of iets in die richting klinkt wel fijn. :9

Vergeet niet jezelf te noemen bij de aftiteling als zowel executive producer, als ook producer, director, director of photography, camera #1 operator, stunt coordination, special effects team, lead editor, enz, etc. :+

Visitekaartjes kun je best prima zelf drukken overigens. Ben al tijden geleden overgestapt op kleurenlaser i.p.v. inkjets, veel beter en niet eens zo duur (je hebt wel leuke en betaalbare modellen van Samsung en Epson). _O_

Wil het al wat lukken met het 'narrowen down' van tripodopties?
  zaterdag 18 mei 2013 @ 15:13:06 #29
21616 Boy_Snakeye
Bass-Shifter
pi_126676380
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 15:00 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Als je alleen de kitlens hebt en het budget is < 100,- EUR... waarom niet de 50mm f/1.8 vragen?
Filters (je noemt het lenzen, maar ik neem aan dat je dus filters bedoelt) zijn leuk hoor, maar duur hoeven die niet te zijn (prima budgetspul van Fotga op eBay) en het effect is niet zo merkbaar als een knappe lens voor je sensor, een prime bijvoorbeeld die is geoptimaliseerd voor z'n brandpuntsafstand en ook nog eens lichtsterk is. Ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat je voornamelijk schiet, maar die 50mm f/1.8 is aardig om eens wat meer lowlight situaties uit te proberen en met een wat 'shallower' depth of field te werken daar de lens lichtersterker is dan je kitlens. Ondanks z'n goedkope prijs en plastic feel is 'ie optisch vrij goed.

Fatsoenlijke rigs heb je voor onder de 100 euro trouwens niet echt hoor. Degelijke rigs bestaan uit dual rod systems en zijn goed uit te breiden met allerlei toeters en bellen. Voor nog geen 100 euro heb je alleen zo'n spidersteady (google er eens op) of zo'n waggel ding dat je tegen je schouder zet (niet over je schouder laat rusten zoals een éckte rig).

Voor nog geen 100 euro kun je overigens ook zeggen: 'ik upgrade m'n audio' en dan koop je een Zoom H1 bijvoorbeeld. Zou dus eerder een vrij grote stap maken in beeld- of audiokwaliteit dan allerlei kleine dingetjes halen waarvan je het effect niet zozeer gaat terugzien. Zulke dingen zou ik gewoon gaandeweg eens halen als je merkt dat je er echt behoefte aan hebt.

[..]

'Executive producer & Director of photography' of iets in die richting klinkt wel fijn. :9

Vergeet niet jezelf te noemen bij de aftiteling als zowel executive producer, als ook producer, director, director of photography, camera #1 operator, stunt coordination, special effects team, lead editor, enz, etc. :+
Iemand op twitter riep ook al CEO als optie, maar wil het gewoon simpel houden en niet te luxe.

quote:
Visitekaartjes kun je best prima zelf drukken overigens. Ben al tijden geleden overgestapt op kleurenlaser i.p.v. inkjets, veel beter en niet eens zo duur (je hebt wel leuke en betaalbare modellen van Samsung en Epson). _O_
Heb het nou laten doen bij fotofrabriek.nl
Ooit een keer laten drukken bij Vistaprint (enkelzijdig) 250 gehad. Misschien maar 50 uitgegeven in 4 jaar tijd.
Deze was de enige die betaalbaar was en ook de keuze had om maar 50 te printen. Eerst maar kijken of het allemaal wat wordt :)

quote:
Wil het al wat lukken met het 'narrowen down' van tripodopties?
Nou heb net even gekeken naar de fluidheads en dat wordt sowieso een manfrotto (701). Dit omdat ik ook hiervan een quickplate heb op mijn Glidecam. Zo kan ik straks snel switchen.
Tripod is nog lastig via het internet omdat je niet snel verschillen kan zien tussen de verschillende types... :{

-edit-
Of gewoon een monopod nemen :o

[ Bericht 3% gewijzigd door Boy_Snakeye op 18-05-2013 15:30:46 ]
  zondag 19 mei 2013 @ 12:58:43 #30
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126718607
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 13:43 schreef whY... het volgende:

[..]

uitvoerend poducent
pi_126721404
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 12:58 schreef Stefan het volgende:

[..]

uitvoerend poducent
Een Uitvoerend Producent (UP) houdt zelf nooit een camera vast, zit niet aan de knoppen, sterker is zelf lang niet altijd bij de opnames aanwezig. Een UP is de rechterhand van de producent en dat is vooral een kantoorbaan.

Videograaf is een goede titel voor een videoboer, iemand die ook een beetje films maakt. Vergelijkbaar met de winkeltjes van de fotografen in het dorp... de fotograaf die bruidsrepo's maakt, af en toe een portretje maakt, pasfoto's maakt en ook nog batterijen en camera's verkoopt.

Het hangt er ook van af waarvoor je de kaartjes gaat gebruiken, als je thuis een beetje met iMovie filmpjes in elkaar zet moet je in Hilversum niet aankomen met de titel editor want dan wordt je uitgelachen.
pi_126721589
Videograaf is een goede titel lijkt me. In mijn ogen kun je maar beter bescheiden blijven, waardoor je in ieder geval serieus genomen wordt. Zodra er een student mij een kaartje met 'CEO' geeft, dan trek ik van binnen gewoon een :'). Aan blaaskaken heb je niets. Videoredacteur is misschien ook een optie: verhalen maken met behulp van video.

Zodra ik na deze week wat meer tijd heb dan ga ik zelf weer eens lekker aan de slag.
pi_126722069
Ik ben op zoek naar een 50mm lens... voornamelijk voor film, maar ik wil er ook leuke foto's mee kunnen maken... Welke nemen, f/1.8 of f/1.4... f/1.4 heeft een betere bouwkwaliteit maar ik heb ook gehoord dat voor film de f/1.8 een betere focusring heeft.
  zondag 19 mei 2013 @ 14:40:58 #34
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126722146
Wat? Dat dunne plastic dingetje dat een focusring moet voorstellen aan de voorkant van de f/1.8? _O-
Ik bedoel, het volstaat, maar om 'em nou goed te gaan noemen...
quote:
uitvoerend poducent
Het lijkt me wel zo handig als iemand met dat kaartje zo'n titel ook meteen associeert met video...
  zondag 19 mei 2013 @ 16:10:33 #35
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126725302
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 14:38 schreef JOCUL het volgende:
Ik ben op zoek naar een 50mm lens... voornamelijk voor film, maar ik wil er ook leuke foto's mee kunnen maken... Welke nemen, f/1.8 of f/1.4... f/1.4 heeft een betere bouwkwaliteit maar ik heb ook gehoord dat voor film de f/1.8 een betere focusring heeft.
sigma 1.4
pi_126758533
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 15:00 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Bedankt! Die 50mm f1.8 ziet er idd interessant uit. :)
  maandag 20 mei 2013 @ 13:25:16 #37
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126762822
En je pikt 'em op bij Mediamarkt of Saturn voor 95 euro!
Daar kun je je geen buil aan vallen. _O_
  maandag 20 mei 2013 @ 13:31:23 #38
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126763055
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 11:19 schreef Geminiara het volgende:

[..]

Bedankt! Die 50mm f1.8 ziet er idd interessant uit. :)
Goede vergelijkingsfilm ^O^

pi_126763721
Wat denken jullie van de Samyang 35mm f/1.4... (als eerste lens i.p.v. 50mm f/1.4)
  maandag 20 mei 2013 @ 13:54:15 #40
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126764001
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 13:47 schreef JOCUL het volgende:
Wat denken jullie van de Samyang 35mm f/1.4... (als eerste lens i.p.v. 50mm f/1.4)
Die heb ik. Perfecte voor video. Maar ik mis de AF nu toch wel, zeker nu ik ook aan fotografeer
pi_126767316
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 13:54 schreef Stefan het volgende:

[..]

Die heb ik. Perfecte voor video. Maar ik mis de AF nu toch wel, zeker nu ik ook aan fotografeer
Het lijkt me inderdaad een ideale lens voor film... Ik weet nu niet of ik eerst ''veel'' geld in een goede lens moet stoppen of bijvoorbeeld een canon f/1.4 mm moet kopen en nog een microfoon, tripod en andere dingetjes :P
pi_126768248
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 15:17 schreef JOCUL het volgende:

[..]

Het lijkt me inderdaad een ideale lens voor film... Ik weet nu niet of ik eerst ''veel'' geld in een goede lens moet stoppen of bijvoorbeeld een canon f/1.4 mm moet kopen en nog een microfoon, tripod en andere dingetjes :P
Ligt puur aan wat je wil gaan doen. Als jij voor je producties geluid nodig hebt, dan zou ik daar als eerste in investeren. De lenzen komen wel. Doe je alleen muziek video's? Fuck geluid en gaan voor die objectieven.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2013 15:42:12 ]
pi_126777957
Hou zouden jullie zoiets graden? Gefilmd in koud, nat en somber ( :r ) Utrecht

url
pi_126778058
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 19:25 schreef Drommelsch85 het volgende:
Hou zouden jullie zoiets graden? Gefilmd in koud, nat en somber ( :r ) Utrecht

[ afbeelding ]
Moet het per se gegrade worden dan? Wat is de eigenlijke bedoeling van het plaatje als het niet grauw en nat mag zijn?
pi_126778177
Ja, de klant wil het persé gegrade hebben. Is een still van een onthulling.
url
  maandag 20 mei 2013 @ 19:34:18 #46
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126778369
Klanten... :') Doet me denken aan dit...
http://theoatmeal.com/comics/design_hell

Een onthulling van iets is dus iets documenteren. Dan schiet je het gewoon realistisch. Ga je een speelfilm of muziekclip maken, dan heeft grading voor sfeer zin. Ik zie niet hoe je dat hierop toe zou willen passen?
Als je het mij vraagt kan die klant er lekker in stikken met z'n grading en moet 'ie niet zo (eigen)wijs doen. :P
pi_126778465
Ja, dat was mijn antwoord verpakt in nette woorden :P Mijn camera stond al redelijk warm (reminder: NOOIT meer met contrast gaan schieten, altijd flat) maar overdone moet je zoiets niet maken.
url
  maandag 20 mei 2013 @ 19:39:42 #48
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126778657
Of gewoon het bestand sturen en zeggen dat het gegrade is.
Grote kans dat ze nog zeggen 'oh, ja, met die grade ziet het er goed uit'.
:') _O-

Wat was trouwens je set-up en instellingen bij die footage (waar de still van genomen was?).
pi_126779104
GH3 + 12 - 35 mm. Alles op 0 in 'photo style', maar contrast en saturation hadden wel iets omlaag gekund, dit zijn dingen die je makkelijker oplost in post.
url
  maandag 20 mei 2013 @ 20:01:53 #50
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126779934
Ok, was meer benieuwd naar tripod ja/nee en eigenlijk naar de f-waarde. In het begin wilde ik het liefst zo wijd mogelijk schieten, maar later merkte ik dat soms een nauw diafragma beter is omdat de boel dan vanzelfsprekend scherper is. ;) In dat schot lijkt een shallow depth geen voordeel te hebben, maar volgens mij heb je daar wel vrij wijd open geschoten (f/2.8?).

En idd, flat geeft je toch net wat meer dynamic range, al krijg je daarmee zo'n blown-out lucht ook niet weg ben ik bang. Ik weet niet hoe dat zit met de Canon's, die konden geloof ik tegenwoordig HDR schieten niet? Dat is natuurlijk helemaal fijn in zulke situaties.

Heeft hier alleen Stefan trouwens een Canon 5DmkIII?
Ben best benieuwd naar eerste testfootage van mensen met RAW. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door shiz op 20-05-2013 20:16:05 ]
pi_126780142
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:01 schreef shiznuts het volgende:
Ok, was meer benieuwd naar tripod ja/nee en eigenlijk naar de f-waarde. In het begin wilde ik het liefst zo wijd mogelijk schieten, maar later merkte ik dat soms een wijd diafragma beter is omdat de boel dan vanzelfsprekend scherper is. ;) In dat schot lijkt een shallow depth geen voordeel te hebben, maar volgens mij heb je daar wel vrij wijd open geschoten (f/2.8?).
Zonder tripod. Was echt last minute handheld klus.

Ja, zo wijd mogelijk open, heb te weinig fotografiekennis om dit soort dingen te doorzien. Ik weet dat er een heel goede cursus is voor ¤ 25-, voor Canonbezitters, maar voor Panasonic ben ik een dergelijk initiatief nog niet tegengekomen.
url
pi_126782375

Erg druk dus heb op dit moment geen tijd om er een uitleg bij te geven. Maar denk dat de plaatjes wel het een en ander zeggen.
  maandag 20 mei 2013 @ 20:45:14 #53
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126782605
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:41 schreef ervani het volgende:
[ Maar denk dat de plaatjes wel het een en ander zeggen.
Ik denk het niet.
pi_126782746
Waveform zegt:
Te veel wit-level en te veel black-level = te hoog contrast
Vector Scope zegt dat de saturation aan de hoge kant is en de witbalans misschien iets kouder gemaakt kan worden.
  maandag 20 mei 2013 @ 20:48:39 #55
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126782795
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:47 schreef ervani het volgende:
Waveform zegt:
Vector Scope zegt dat de saturation aan de hoge kant is en de witbalans misschien iets kouder gemaakt kan worden.
^O^
pi_126783312
Als jullie met de pet rondgaan kan ik wel een Fok Forum workshoppie geven :-)
  maandag 20 mei 2013 @ 20:59:57 #57
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126783411
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:58 schreef ervani het volgende:
Als jullie met de pet rondgaan kan ik wel een Fok Forum workshoppie geven :-)
Je geeft hier advies of je geeft t niet, zo zit in mijn opinie dit Forum eruit. Je moet t doen omdat je t leuk vindt mensen beter te maken, niet er zelf beter van te worden. Althans hier.
pi_126783607
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:59 schreef Stefan het volgende:

[..]

Je geeft hier advies of je geeft t niet, zo zit in mijn opinie dit Forum eruit. Je moet t doen omdat je t leuk vindt mensen beter te maken, niet er zelf beter van te worden. Althans hier.
Ja en?
Ik geef feedback, maar effies tussen neus en lippen goed uitleggen hoe kleurcorrectie werkt dat gaat op een forum niet lukken. Heb ik eerlijk gezegd ook geen zin in, je weet niets van het niveau van de lezers, niets over de achtergrond etc.

En als je goed leest snap je ook wel dat ik hier niet serieus loop te solliciteren naar een workshoppie.. dan had ik niet over 'de pet' gesproken.

Maar heb ook geen zin om mij te verdedigen... men doet maar wat men met de info kan en wil die ik hier op het forum geef. Als het niet bevalt dan niet...
  maandag 20 mei 2013 @ 21:05:31 #59
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126783697
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 21:03 schreef ervani het volgende:

[..]

Ja en?
Ik geef feedback, maar effies tussen neus en lippen goed uitleggen hoe kleurcorrectie werkt dat gaat op een forum niet lukken. Heb ik eerlijk gezegd ook geen zin in, je weet niets van het niveau van de lezers, niets over de achtergrond etc.

En als je goed leest snap je ook wel dat ik hier niet serieus loop te solliciteren naar een workshoppie.. dan had ik niet over 'de pet' gesproken.

Maar heb ook geen zin om mij te verdedigen... men doet maar wat men met de info kan en wil die ik hier op het forum geef. Als het niet bevalt dan niet...
Er zijn op YT voldoende tutorials te vinden van mensen die iets leuk vinden het gratis uit te leggen.
pi_126785031
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 20:47 schreef ervani het volgende:
Waveform zegt:
Klopt, dat zijn dan ook precies de waardes die ik terug had moeten schroeven. Is al gefixt in post en dat was ook goed te doen, maar kost meer tijd.
url
  dinsdag 21 mei 2013 @ 12:02:55 #61
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_126804314
Wat vinden jullie van zoiets eigenlijk?

http://www.manfrotto.com/(...)mmer-4x-flash-ml360h
  dinsdag 21 mei 2013 @ 12:08:41 #62
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126804543
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 12:02 schreef whY... het volgende:
Wat vinden jullie van zoiets eigenlijk?

http://www.manfrotto.com/(...)mmer-4x-flash-ml360h
Bijzonder overpriced en alleen bruikbaar voor interviews maar dan heb je prima andere alternatieven, hier betaal je de helft meer voor de merknaam
  dinsdag 21 mei 2013 @ 12:18:11 #63
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_126804896
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 12:08 schreef Stefan het volgende:

[..]

Bijzonder overpriced en alleen bruikbaar voor interviews maar dan heb je prima andere alternatieven, hier betaal je de helft meer voor de merknaam
Op kamera-express vragen ze 100 euro, weet jij betere alternatieven (binnen NL) dan?
  dinsdag 21 mei 2013 @ 12:19:10 #64
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126804933
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 12:18 schreef whY... het volgende:

[..]

[..]

Op kamera-express vragen ze 100 euro, weet jij betere alternatieven (binnen NL) dan?
Even googlen op LED light dslr
  dinsdag 21 mei 2013 @ 12:38:08 #65
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_126805619
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 12:19 schreef Stefan het volgende:

[..]

Even googlen op LED light dslr
Toegegeven dit: http://www.cameranu.nl/nl(...)u/h4654_26664_303514

Is een behoorlijk alternatief ja. :Y
  dinsdag 21 mei 2013 @ 12:53:58 #66
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_126806126
Zoiets gewoon op dealextreme bestellen man.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 13:41:02 #67
21616 Boy_Snakeye
Bass-Shifter
pi_126807687
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 12:53 schreef mitchelll0181 het volgende:
Zoiets gewoon op dealextreme bestellen man.
Vind die optie van Cameranu helemaal niet verkeerd. Ik heb m ook van Dealterextreme, maar dan zit je rond hetzelfde bedrag.
pi_126819403
Ik zat zelf te kijken naar de Yongnuo YN1406 bij cameranu.nl of de F&V Z96, alleen kost die laatste 150eu en moet ik hem uit het buitenland halen. 3 jaar terug had ik dat lampje voor 30ei kunnen krijgen. :')
pi_126822649
quote:
Ik heb besloten toch niet voor de 50mm 2.8 te gaan, omdat ik nu al een 17-55mm f2.8 heb van mijn pa. :) (was ik vergeten te vermelden). Dus nu word het waarschijnlijk een video statief (voor <100 euro) iemand tips?
  dinsdag 21 mei 2013 @ 19:15:46 #70
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126822724
Ik ga voor de 70-200 2,8 LII
  woensdag 22 mei 2013 @ 09:36:33 #71
21616 Boy_Snakeye
Bass-Shifter
pi_126845971
Over f2.8 gesproken.

Na mijn vakantie dus een bruiloft die ik moet filmen. En ik was op zoek naar een lichtgevoelige lens om zeker van te zijn dat ik normaal kan filmen op donkere locaties. Mijn oog was altijd gevallen op de Canon 24-70 2.8, USM II. Maar die had alleen geen IS -O- , dus zou ik altijd op statief of Glidecam moeten filmen. Ik twijfelde toen enorm want ik wil gaag een zoom lens met IS voor flexibilteit. De hogere zoom lenzen van canon met IS zoals de 70-200 zou geen optie zijn.

Niet wetende dat Tamron ook dezelfde lens (24-70) heeft met IS (VC genoemd bij Tamron) :D Dus eindelijk is er weer een zorg minder. Lens is zelfs goedkoper (qua huur en aanschaf). Hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken als ik terugkom van vakantie. Huur ik meteen een statief met fluidhead om te kijken hoe dat is en overweeg ik daarna pas tot aanschaf van een eigen fluidhead en statief.
  woensdag 22 mei 2013 @ 09:39:03 #72
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126846021
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 09:36 schreef Boy_Snakeye het volgende:
Over f2.8 gesproken.

Na mijn vakantie dus een bruiloft die ik moet filmen. En ik was op zoek naar een lichtgevoelige lens om zeker van te zijn dat ik normaal kan filmen op donkere locaties. Mijn oog was altijd gevallen op de Canon 24-70 2.8, USM II. Maar die had alleen geen IS -O- , dus zou ik altijd op statief of Glidecam moeten filmen. Ik twijfelde toen enorm want ik wil gaag een zoom lens met IS voor flexibilteit. De hogere zoom lenzen van canon met IS zoals de 70-200 zou geen optie zijn.

Niet wetende dat Tamron ook dezelfde lens (24-70) heeft met IS (VC genoemd bij Tamron) :D Dus eindelijk is er weer een zorg minder. Lens is zelfs goedkoper (qua huur en aanschaf). Hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken als ik terugkom van vakantie. Huur ik meteen een statief met fluidhead om te kijken hoe dat is en overweeg ik daarna pas tot aanschaf van een eigen fluidhead en statief.
Canon heeft een paar primes mét IS, ken ze niet uit m'n hoofd (vrij nieuwe serie) ;)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  woensdag 22 mei 2013 @ 09:44:31 #73
21616 Boy_Snakeye
Bass-Shifter
pi_126846153
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 09:39 schreef Susteren het volgende:

[..]

Canon heeft een paar primes mét IS, ken ze niet uit m'n hoofd (vrij nieuwe serie) ;)
Maar die zullen nu nog niet te huren zijn en zowel zal daar ook een bepaalde prijskaart aan verbonden zijn.

Vanavond trouwens weer iets nieuws. Filmen voor een een webshop aan huis. Erg spannend :D
  woensdag 22 mei 2013 @ 09:52:20 #74
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126846352
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 09:44 schreef Boy_Snakeye het volgende:

[..]

Maar die zullen nu nog niet te huren zijn en zowel zal daar ook een bepaalde prijskaart aan verbonden zijn.

Vanavond trouwens weer iets nieuws. Filmen voor een een webshop aan huis. Erg spannend :D
Hmm ze waren volgens mij niet echt duur, ik zoek het even voor je op
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
  woensdag 22 mei 2013 @ 09:53:47 #75
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_126846389
pi_126891198
Gister dus gefilmd in Delft bij een ondernemer in schoenen. Erg leuke ervaring. Gelukkig ook erg gastvrije mensen. Maar heb op het eind van de avond toch 2 dingen geleerd (ik heb de beelden nog niet bekeken op de computer, was pas om 1:00 thuis)

- Laat de ondernemer zijn teksten goed voorbereiden.

- Ga er 2 keer heen (indien mogelijk). 1 keer voor een intake en een 'feeling' te krijgen wat je later op moet nemen en de 2e keer om het daadwerkelijk te doen.
Merkte in de auto dat ik alweer dingen in mijn hoofd kreeg hoe ik het anders aan zou pakken.
pi_126891915
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 08:23 schreef Boy_Snakeye het volgende:
Merkte in de auto dat ik alweer dingen in mijn hoofd kreeg hoe ik het anders aan zou pakken.
Dit zul je altijd blijven houden. En dat is maar goed ook. ;)
  donderdag 23 mei 2013 @ 12:13:12 #78
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_126897903
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 09:04 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Dit zul je altijd blijven houden. En dat is maar goed ook. ;)
Dat betekend meestal dat je aan het leren bent :P

Vraagje voor de pro's, wat vraag je per uur en wat lever je daarvoor? Ik zit te denken aan 35 maar weet niet zo goed wat ik daarvoor terug moet geven.
pi_126910635
Kan ik met een budget van, laat ik 's 100 euro zeggen, een leuk statiefje vinden? Niet heel erg veeleisend, quick release, en een 3bal kop (als dat zo heet... :P)..

Maak vrij simpele video's, gewoon stilstaande shots, dus een Manfrotto van een paar 100 euro hoeft van mij nog niet..

donderdag 23 mei 2013 @ 17:41:00 #80
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_126911899
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 17:09 schreef Timmos het volgende:
Kan ik met een budget van, laat ik 's 100 euro zeggen, een leuk statiefje vinden? Niet heel erg veeleisend, quick release, en een 3bal kop (als dat zo heet... :P)..

Maak vrij simpele video's, gewoon stilstaande shots, dus een Manfrotto van een paar 100 euro hoeft van mij nog niet..

Een threeway ball head statief kun je kopen tussen de 20 euro en heel veel centjes. Dus ja dat kan :D

Waarschijnlijk moet je even kijken voor het merk Velbon en voor jezelf bepalen hoe hoog hij moet zijn, hoe hoger ze kunnen hoe duurder ze vaak zijn. Build Qaulity van Velbon is bijna altijd hetzelfde en net wat beter dan B-merken.
pi_126920861
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 17:09 schreef Timmos het volgende:

Stilstaande beelden kan voor een slecht statief al lastig worden, al is het maar door de wind die trillingen veroorzaakt. Maar als je geen Pan-Tilts hoeft te maken kan je wel flink bezuinigen op de kop. Maar ik zou wel adviseren om een paar goede poten te kopen. Het gaat je ongetwijfeld irriteren als je snel je statief op wil zetten en je loopt te K^^%-en met de statief poten die niet goed uit willen schuiven of lastig vast te zetten zijn.
pi_126928862
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 20:56 schreef ervani het volgende:

[..]

Stilstaande beelden kan voor een slecht statief al lastig worden, al is het maar door de wind die trillingen veroorzaakt. Maar als je geen Pan-Tilts hoeft te maken kan je wel flink bezuinigen op de kop. Maar ik zou wel adviseren om een paar goede poten te kopen. Het gaat je ongetwijfeld irriteren als je snel je statief op wil zetten en je loopt te K^^%-en met de statief poten die niet goed uit willen schuiven of lastig vast te zetten zijn.
Bewegende beelden heb ik alleen echt last van als ik mn 80-200 2.8 gebruik en mn statief omhoog schroef.. Snelheid is ook wel een pre ja gezien de filmpjes die ik maak..

Het meeste film ik toch wel met mn 17-50 2.8, merk je dan al veel verschil met een schouderstatief als deze: http://www.statiefshop.nl(...)evenoak-sk-vc01.html
pi_126978355

:)
  zaterdag 25 mei 2013 @ 10:27:30 #84
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_126978414
quote:
nieuwe aanschaf? :)
pi_126978488
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:27 schreef KaMo het volgende:

[..]

nieuwe aanschaf? :)
Yup! Nieuwe main cam, zal ernaast een 5D gebruiken.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 10:44:07 #86
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_126978744
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:31 schreef AceHighHugo het volgende:

[..]

Yup! Nieuwe main cam, zal ernaast een 5D gebruiken.
5D heeft nu ook Raw in beta, dus zal mooi blenden! Ben wel jaloers hoor ;)
  zaterdag 25 mei 2013 @ 10:50:28 #87
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126978866
Hoe groot is nou 1 minuut raw footage?
pi_126979011
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:50 schreef Stefan het volgende:
Hoe groot is nou 1 minuut raw footage?
1 frame = 6MB, 24 frames per seconde x 60. Dus: veel.

In de praktijk zal ik raw denk ik enkel gebruiken voor de wat commerciëlere opdrachten. Events etc. doe ik lekker allemaal in ProRes.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 11:00:55 #89
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126979099
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 10:56 schreef AceHighHugo het volgende:

[..]

1 frame = 6MB, 24 frames per seconde x 60. Dus: veel.

In de praktijk zal ik raw denk ik enkel gebruiken voor de wat commerciëlere opdrachten. Events etc. doe ik lekker allemaal in ProRes.
Ja, precies. 144 MB per seconde is belachelijk veel.
  zaterdag 25 mei 2013 @ 18:14:49 #90
32029 Basson
Dodge This!
pi_126992450
Ik dacht leuk met de BMCC een clippie te draaien in raw. Kosteloos toegang tot een fijne locatie gekregen, die meuk staat nog steeds op m'n editbak te wachten om gemonteerd te worden :p

Ik heb me een beetje in de raw workflow verdiept, maar na het eerste beste shot opgegeven omdat het zo'n godsgruwelijk traag proces is.

Ik edit in Premiere en die kan - voor zover ik weet - native geen raw verwerken. DNG files in AE trekken, met cameraraw een pre-grade doen, en dan 7 min per clip!!! Een shot van 10 sec.!!! renderen... 1,5 GB per shot :')

Toen dacht ik lama...

[ Bericht 6% gewijzigd door Basson op 25-05-2013 18:19:58 ]
  zaterdag 25 mei 2013 @ 23:11:34 #91
151527 KaMo
Boem, zei de bas
pi_127006357
Moet je ook gewoon resolve gebruiken. Daar is deze camera rond gebaseerd!
  zondag 26 mei 2013 @ 15:38:01 #92
32029 Basson
Dodge This!
pi_127025445
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 23:11 schreef KaMo het volgende:
Moet je ook gewoon resolve gebruiken. Daar is deze camera rond gebaseerd!
Ik heb het idee dat ik veel meer uit het plaatje kan halen met cameraraw. Had een shot met een luchtpartij en de schaduwzijde van een gebouw. In Resolve kon ik de luchtpartij niet zo dramatisch terugbrengen en tegelijkertijd de schaduwzijde van het gebouw ophelderen als in cameraraw - het zag er gewoon slecht uit in Resolve.
  zondag 26 mei 2013 @ 15:53:52 #93
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_127026183
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 15:38 schreef Basson het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat ik veel meer uit het plaatje kan halen met cameraraw.
Ja maar zien mensen dat ook.
je kan 6 minuten footage kwijt op een kaartje van 64 gig
pi_127049646
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 18:14 schreef Basson het volgende:
Ik heb me een beetje in de raw workflow verdiept, maar na het eerste beste shot opgegeven omdat het zo'n godsgruwelijk traag proces is.

Toen dacht ik lama...
[ afbeelding ]
Komt uit die BMCC dan geen ProRes materiaal dan? Daar kan Premiere wel mee overweg. Kun je mij standaard een shot(je) sturen? Wil er eens mee kloten, heb geen BMCC maar zit te loeren naar een BMCC Pocket.

Gear relelateerd:

Deze is trouwens wel erg verleidelijk voor die prijs, helaas nog geen ervaring met eBay en wordt er kennelijk niet naar Nederland verzonden.

http://www.ebay.com/itm/360662955098

[ Bericht 15% gewijzigd door Drommelsch85 op 26-05-2013 23:58:06 ]
url
  maandag 27 mei 2013 @ 09:26:42 #95
21616 Boy_Snakeye
Bass-Shifter
pi_127056971
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 23:28 schreef Drommelsch85 het volgende:

[..]

Komt uit die BMCC dan geen ProRes materiaal dan? Daar kan Premiere wel mee overweg. Kun je mij standaard een shot(je) sturen? Wil er eens mee kloten, heb geen BMCC maar zit te loeren naar een BMCC Pocket.

Gear relelateerd:

Deze is trouwens wel erg verleidelijk voor die prijs, helaas nog geen ervaring met eBay en wordt er kennelijk niet naar Nederland verzonden.

[ afbeelding ]
Amazon een optie?

http://www.amazon.com/ePh(...)C7Z6/?tag=rpedits-20

Hier wat meer info:
http://cheesycam.com/deal-mini-telescoping-video-crane-jib-169/
  FOK!fotograaf maandag 27 mei 2013 @ 09:33:04 #96
245494 Peter_Aragorn
pi_127057094
Dat is wel een hele mooie prijs. Even berichtje sturen naar de eBay-verkoper anders? Naar Duitsland verstuurd hij wel, misschien denkt hij nog dat wij daar een provincie van zijn ofzo :+
pi_127057156
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2013 23:28 schreef Drommelsch85 het volgende:

[..]

Gear relelateerd:

[ afbeelding ]
Vergeet niet dat je er alleen met een Jib niet bent er moet ook een stevig statief onder. Mijn Manfrotto bezwijkt zo;n beetje onder het gewicht van een Jib. Mijn Jib ligt pakweg al 3 jaar standaard achter in de auto en is er in die tijd slechts één keer uit geweest. In de praktijk is het nogal tijdrovend om dat ding op te zetten en zodra de contragewichten er aanzitten is het ook niet iets dat je even snel verplaatst. Kortom: je kan er mooie dingen mee maar het zij onhandelbare gevallen. Of je moet een paar assistenten bij je hebben die een handje helpen.
  maandag 27 mei 2013 @ 13:13:17 #98
21616 Boy_Snakeye
Bass-Shifter
pi_127062887
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2013 09:33 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Dat is wel een hele mooie prijs. Even berichtje sturen naar de eBay-verkoper anders? Naar Duitsland verstuurd hij wel, misschien denkt hij nog dat wij daar een provincie van zijn ofzo :+
En mijn ouders wonen in Duitsland, laat je 'm daar bezorgen, zorg ik dat ie bij jou komt ;)
  FOK!fotograaf maandag 27 mei 2013 @ 13:18:32 #99
245494 Peter_Aragorn
pi_127063040
Dat is ook een optie inderdaad! :)
  maandag 27 mei 2013 @ 15:25:46 #100
199318 zwartemarktplaats
met zonder bonnetje
pi_127067563
Nikon d5100 gekauft fur wenig om te filmen naast mijn DSLR Sony.

Werken jullie negert met FCP of Premiere...of of.. vegas?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')