abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126548526
Examen is op vrijdag 17 mei om 13:30 tot 16:30.

Materiaal:
• Pen
• Gum
• Tekenpotlood
• Blauw kleurpotlood
• Rood kleurpotlood
• Geometrische driehoek
• Grafische rekenmachine

Eventueel een woordenboek.

Onderwerpen:
• Arbeidsmarkt.
• Internationale arbeidsverdeling.
• Wisselkoersen.
• Inkomensvorming.
• Inkomensverdeling.
• Economische kringloop.
• Markt, overheid en economische orde.
• Sociale zekerheid.

Veel succes allemaal. :)

3.gif Hulpvolle en volledige samenvattingen:
http://www.schoolsamenvat(...)tting-eindexamen.pdf
http://acredactie.files.w(...)-2012-versie-2-0.pdf
pi_126548563
quote:
14s.gif Op woensdag 15 mei 2013 19:56 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Hogere rente -> obligaties zijn nog meer rendabel -> meer beleggers.
Ja dat snap ik, ik moet mijn probleem iets duidelijker uitleggen zie ik.

Ze kunnen de koers van een munt verhogen door de rente te verhogen, wat meer buitenlandse beleggers aantrekt en dus de koers verhoogt.

Maar een hogere rente betekent toch ook dat er minder geleend gaat worden want de rente is hoger dus moet er meer rente betaald worden? Ik snap nooit of de rente het spaar/leen rente is want de gevolgen zijn juist altijd tegenovergesteld.
pi_126548635
Ik weet trouwens niet wat ik nu heb gedaan :p. Wilde een reactie verzenden, lukte niet, paar knopjes verder en ik heb ineens een topic aangemaakt haha. Nouja hier het vervolg dus...
pi_126548636
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:00 schreef Thezeurminator het volgende:

[..]

Deze zou ik kiezen.
Trol jij nu?
Doei
pi_126548646
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:00 schreef SennaWales het volgende:
Klopt het dat bij de conjucturele werkloosheid voornamelijk de werknemers de oorzaak zijn van deze werkloosheid, en bij structurele werkloosheid de werkgevers de oorzaak zijn? Zo niet, kan iemand dan wellicht mij dat verschil nog één keer uitleggen tussen die twee?
Conjuncturele werkloosheid wordt veroorzaakt doordat er te weinig vraag is (de productiecapaciteit wordt niet volledig benut).
Structurele werkloosheid wordt domweg veroorzaakt doordat er te weinig bedrijven zijn (de productiecapaciteit is volledig benut maar er zijn nog steeds werklozen).
pi_126548683
Een belegging is een vorm van investering waarbij geld wordt vastgelegd voor langere of kortere tijd met als doel om in de toekomst financieel voordeel te behalen.

Kortom, sparen.
pi_126548702
quote:
2s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:06 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Conjuncturele werkloosheid wordt veroorzaakt doordat er te weinig vraag is (de productiecapaciteit wordt niet volledig benut).
Structurele werkloosheid wordt domweg veroorzaakt doordat er te weinig bedrijven zijn (de productiecapaciteit is volledig benut maar er zijn nog steeds werklozen).
Stucturele werkloosheid heeft ook te maken met het feit dat de vraag niet goed aansluit op het aanbod. Dus teveel laagopgeleiden bijvoorbeeld.
pi_126548709
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:00 schreef SennaWales het volgende:
Klopt het dat bij de conjucturele werkloosheid voornamelijk de werknemers de oorzaak zijn van deze werkloosheid, en bij structurele werkloosheid de werkgevers de oorzaak zijn? Zo niet, kan iemand dan wellicht mij dat verschil nog één keer uitleggen tussen die twee?
Conjucturele werkloosheid heeft te maken met de bestedingen in een land. (De vraagkant van de economie). Als er minder besteed wordt is er minder productie nodig, en zijn er dus ook minder werknemers nodig.

Structurele werkloosheid heeft eerder te maken met de aanbodkant van de economie. Je hebt dan verschillende soorten structurele werkloosheid.

Kwantitatieve structurele werkloosheid -> als er zelf bij maximale productie nog te weinig arbeidsplaatsen zijn om iedereen aan het werk te krijgen.

Seizoenswerkloosheid -> als iemand in de zomer bijvoorbeeld wel werk heeft maar in de winter niet.

Frictiewerkloosheid -> werkloosheid bij het zoeken naar een baan of bij het wisselen van baan. (maximaal 8 maanden)

Kwalitatieve structurele werkloosheid -> als vraag en aanbod niet goed op elkaar aansluiten. Dus dat de mensen die werk zoeken niet de goede kwaliteiten hebben die nodig zijn voor de vacatures.
pi_126548740
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:05 schreef chapel24 het volgende:

[..]

Ze kunnen de koers van een munt verhogen door de rente te verhogen, wat meer buitenlandse beleggers aantrekt en dus de koers verhoogt.

Maar een hogere rente betekent toch ook dat er minder geleend gaat worden want de rente is hoger dus moet er meer rente betaald worden? Ik snap nooit of de rente het spaar/leen rente is want de gevolgen zijn juist altijd tegenovergesteld.
Je verhaal klopt volgens mij gewoon hoor.
Door dat laatste deel van je verhaal verandert de wisselkoers in principe niet.
Doei
pi_126548762
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:05 schreef chapel24 het volgende:

[..]

Er zal inderdaad door het land zelf meer gespaard worden en minder geleend. Er bestaan gewoon verschillende verbanden tussen binnenlandse en buitenlandse effecten.
pi_126548834
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:07 schreef Thezeurminator het volgende:

[..]

Stucturele werkloosheid heeft ook te maken met het feit dat de vraag niet goed aansluit op het aanbod. Dus teveel laagopgeleiden bijvoorbeeld.
Ja klopt, ik doelde op kwantitatieve structurele werkloosheid (daar gaat het in modellen etc voornamelijk over), maar wat jij noemt idd een oorzaak van kwalitatieve structurele werkloosheid :P
pi_126548902
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:08 schreef Tiezol het volgende:

[..]

Inderdaad, volgensmij is er ook geen optocht van mensen die eens flink komen lenen in Nederland als dat vrij goedkoop is :P
pi_126548925
quote:
2s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:07 schreef jordyqwerty het volgende:
Een belegging is een vorm van investering waarbij geld wordt vastgelegd voor langere of kortere tijd met als doel om in de toekomst financieel voordeel te behalen.

Kortom, sparen.
Ah ja. Dat vergeet ik steeds. Sparen is natuurlijk ook beleggen.
pi_126548945
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:08 schreef Tiezol het volgende:

[..]

Aha, het feit dat er meer/minder geleend gaat worden heeft geen invloed op de wisselkoers.
pi_126549030
Economie, ik weet het nog goed. Had een herexamen nodig omdat ik mijn Engels gefaald had. Moest een 6.1 halen om een compensatiepunt te halen, haalde een 8.2. Als je een beetje geleerd hebt hoef je je echt geen zorgen te maken om dit examen! Bij elke vraag gewoon een groot lul verhaal opschrijven met alles wat je weet en ze halen overal puntjes uit waarvan ze vinden dat het klopt!
pi_126549048
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:11 schreef chapel24 het volgende:

[..]

Aha, het feit dat er meer/minder geleend gaat worden heeft geen invloed op de wisselkoers.
Wie weet, we hoeven het iig niet te kennen, (tenminste zoals ik net al zei, volgensmij komt Hong Chong Tong niet naar Nederland als hij goedkoop kan lenen :P)

Het effect dat er minder geleend en meer gespaard gaat worden vindt in het binnenland plaats en heeft dus geen invloed op de wisselkoers
pi_126549084
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:13 schreef HulkHeld het volgende:
Economie, ik weet het nog goed. Had een herexamen nodig omdat ik mijn Engels gefaald had. Moest een 6.1 halen om een compensatiepunt te halen, haalde een 8.2. Als je een beetje geleerd hebt hoef je je echt geen zorgen te maken om dit examen! Bij elke vraag gewoon een groot lul verhaal opschrijven met alles wat je weet en ze halen overal puntjes uit waarvan ze vinden dat het klopt!
Wat stond je voor het schoolexamen economie?
pi_126549107
quote:
2s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:14 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Wat stond je voor het schoolexamen economie?
Een 6.9. Is inmiddels al twee jaar terug, maar een herexamen en de stress die je daarvoor hebt omdat je niet nog eens mag falen, vergeet je niet haha
pi_126549145
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:14 schreef HulkHeld het volgende:

[..]

Een 6.9
Bedankt voor de moed :D
pi_126549170
quote:
10s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:15 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Bedankt voor de moed :D
Sta je er een beetje goed voor dan?:)
pi_126549187
Kan iemand mij opgave 2.5 trouwens even laten zien? Ik zie gewoon echt niet hoe ik uit die verdeling 0,32 moet halen :?

http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1022-a-12-2-o.pdf
pi_126549225
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:15 schreef HulkHeld het volgende:

[..]

Sta je er een beetje goed voor dan?:)
Alle schoolexamens tussen de 6 en 7.
CE Nederlands ging kut, CE Aardrijkskunde ging kut :') Het is maar afwachten op de rest
pi_126549320
quote:
2s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:16 schreef jordyqwerty het volgende:
Kan iemand mij opgave 2.5 trouwens even laten zien? Ik zie gewoon echt niet hoe ik uit die verdeling 0,32 moet halen :?

http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1022-a-12-2-o.pdf
Volgens mij zijn ze op de x-as naar de 75 gegaan, en op de y-as kun je dan de waarde 0.32 aflezen. Ik snap de logica er zelf ook niet van, trouwens.
hoi
pi_126549400
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:18 schreef MBGFC het volgende:

[..]

Volgens mij zijn ze op de x-as naar de 75 gegaan, en op de y-as kun je dan de waarde 0.32 aflezen. Ik snap de logica er zelf ook niet van, trouwens.
Dit is inderdaad zo iets raars. Ik kijk bij de verticale as op 75, want dat vragen ze. Maar bij het antwoord kijken ze op de horizontale as naar 75???? Iemand hier een logische verklaring voor?
pi_126549456
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:18 schreef MBGFC het volgende:

[..]

Dat had ik er zelf ook uitgehaald inderdaad, maar ik snap er ook de logica totaal niet van, vandaar dat ik het hier maar vraag :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')