Ik vraag mij dan af waarom ik in eerste instantie die bankafschriften moest verstrekken terwijl ze daar gewoon toegang tot hebben?quote:De gemeente beschikt ook over informatie van andere organisaties.
Bijvoorbeeld over:
uitkeringen van andere gemeenten
uitkeringen van de WW, WAO enz.
bezit van auto
bezit van onroerend goed
studiefinanciering
bankrekeningen
bevolkingsadministratie
nee, altijd wel hoor.. Maar TS waarom doe je dr zo moeilijk over? Volgens mij zien ze alleen waar je rekeningen zijn geregistreerd, geen saldo'squote:Op woensdag 15 mei 2013 14:40 schreef CherryOnTop het volgende:
Ik neem aan dat ze alleen bij dubieuze gevallen ook daadwerkelijk bij de bank nagaan of het klopt.
tuurlijk wel saldo's, JUIST saldo's.quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:44 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
nee, altijd wel hoor.. Maar TS waarom doe je dr zo moeilijk over? Volgens mij zien ze alleen waar je rekeningen zijn geregistreerd, geen saldo's
Stukje privacy.quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:47 schreef thoragz het volgende:
Bankgegevens had ik al verstrekt, dus ik doe er niet moeilijk over
Maar ik vraag het uit pure nieuwsgierigheid waarom ze niet rechtstreeks de saldo/afschriften checken als ze daar toch toegang tot hebben.
Maar als het puur een kwestie van privacy was, dan zouden ze nadat ik mijn bankafschriften had verstrekt toch niet meer mogen controleren bij de bank?quote:
Jah maar er wordt genoeg gefraudeerd met saldo's natuurlijk, mensen die opeens duizenden euro's van de rekening af halen zodat ze dat niet eerst hoeven " op te eten" en weet ik veel wat meer..quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:55 schreef thoragz het volgende:
[..]
Maar als het puur een kwestie van privacy was, dan zouden ze nadat ik mijn bankafschriften had verstrekt toch niet meer mogen controleren bij de bank?
Want dan zou ik om privacyredenen eerst mijn bankafschriften zélf moeten verstrekken, en zou de gemeente vervolgens mijn privacy schenden door mijn banksaldo/afschriften te controleren..
Maar beschikken ze ook altijd over alle informatie van al die organisaties over iedereen in jouw stad? Of misschien moeten ze betalen voor het opvragen ervan.quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:35 schreef thoragz het volgende:
Voor een bijstandsuitkering moest ik bankgegevens aan mijn gemeente verstrekken (bankafschriften van de afgelopen 3 maanden). Echter ik lees gewoon dat de gemeente beschikt over informatie van andere organisaties zoals bankgegevens (om fraude tegen te gaan neem ik aan).
[..]
Ik vraag mij dan af waarom ik in eerste instantie die bankafschriften moest verstrekken terwijl ze daar gewoon toegang tot hebben?
wordt gekort op je uitkering.quote:Op woensdag 15 mei 2013 16:30 schreef thoragz het volgende:
Mijn eerdere vragen zijn al beantwoord
Nu heb ik wel een andere vraag; mijn ouders storten elke maand ong. 300 euro op mijn rekening. Tijdens het eerste gesprek heeft de clientmanager mij verteld dat ik sowieso in aanmerking kom voor bijzondere bijstand, omdat ik in een crisisopvang heb gewoond, én omdat ik in mijn situatie geen contact/steun heb met ouders (behalve die spontane maandelijkse sponsoringen van 300e..).
Maar als ze die maandelijkse stortingen van 300e van mijn ouders zien, krijg ik die bijzondere bijstand dan nog wel?
(ik woon trouwens op mezelf)
De enige informatie die ze daarover hebben is het rekening nummer. Ik geloof er niets van dat een gemeente het saldo kan bekijken, dat zou wat moois zijn.quote:De gemeente beschikt ook over informatie van andere organisaties.
Bijvoorbeeld over:
bankrekeningen
De gemeente heeft inderdaad geen inzage in het saldo van de bankrekening, eventueel wel over gegevens van de belastingdienst.quote:Op woensdag 15 mei 2013 21:24 schreef Wokkel het volgende:
[..]
De enige informatie die ze daarover hebben is het rekening nummer. Ik geloof er niets van dat een gemeente het saldo kan bekijken, dat zou wat moois zijn.
Niet omdat de Bank deze gegevens niet mag geven en ook niet afgeeft.quote:Op woensdag 15 mei 2013 14:40 schreef CherryOnTop het volgende:
Ik neem aan dat ze alleen bij dubieuze gevallen ook daadwerkelijk bij de bank nagaan of het klopt.
Ze gaan de door jou opgegeven gegevens gewoon checken..quote:Op woensdag 15 mei 2013 15:07 schreef thoragz het volgende:
Nogmaals, ik maak me helemaal nergens zorgen over, ook niet over de privacy.Alle gegevens zijn al verstrekt en ik vraag dit gewoon puur uit nieuwsgierigheid, ik zou willen weten waarom ze zo - naar mijn inziens omslachtig - te werk gaan.
Dus als ik het goed begrijp, men verstrekt de bankafschriften aan de gemeente, vervolgens gaat de gemeente nog eens bij de bank na of de verstrekte bankafschriften kloppen om fraude tegen te gaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |