FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Auto importeren uit Frankrijk
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 18:57
Het plan is om a.s. zaterdag naar Frankrijk te gaan en daar een auto (voorzien van Frans kenteken én Franse versie van de APK) te kopen en rijdend naar Nederland te brengen. Vervolgens gaat het ding de stalling in en als ik meer tijd heb ga ik de auto op Nederlands kenteken zetten en er ook mee rondrijden (duh :P ).

Het bouwjaar van de auto is 1995 of eerder, de auto is voorzien van een dieselmotor (onbekend wat die motor uitstoot aan roet/Co2) en het model is nooit geleverd in Nederland (het betreft een tot ambulance omgebouwde BX, dit is seriematig gedaan dus geen 'ombouwsel' van de locale ambulancepost). Tevens is de auto niet voorzien van een achterbank maar wel van een afscheiding tussen de cabine (waar de voorstoelen staan) en de laadruimte.

Volgens mij moet ik het volgende doen/regelen:
- Verzekering regelen op chassisnummer (Emerpark of Diks)
- Melden bij belastingdienst ( https://mijn.belastingdienst.nl/bpmlease/welkom.do )
- Déclaration de cession d'un véhicule ( http://www.cartegriseminu(...)cession_vehicule.pdf ) ter plaatse 3 (drie) keer invullen en één keer zelf houden.
- Carte Grise door de verkoper voorzien van de text 'VENDU' met een streep er boven en er onder + een handtekening.
- Naar NL rijden
- In de stalling zetten
- Na verloop van tijd bij het RDW alle genoemde papieren laten zien + de auto om een Nederlands kenteken te regelen.

Dat stallen is juridisch/wettelijk niet nodig, maar ik heb nu eigenlijk al geen tijd om dat ding überhaupt op te halen. Maar het is een buitenkansje omdat die BX-en steeds minder voorkomen en dit een goede lijkt te zijn. Dus toch maar halen en als ik meer tijd heb: een kenteken er op regelen.

Wie heeft nog aanvullingen en/of correcties, tips en/of truucs ?
Palomarmaandag 13 mei 2013 @ 19:08
Moet je ook niet een speciaal kenteken hebben (exportkenteken oid?). Want normaal gezien is het strafbaar om als Nederlander in een auto met buitenlands kenteken te rijden. Of vang je dat al af met die formulieren die je al hebt genoemd?
Michael-readermaandag 13 mei 2013 @ 19:09
Weet het niet zeker, maar je kan met Frans kenteken nog een tijdje in Nederland blijven rijden, betaal je geen motorrijtuigenbelasting
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 19:09
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:08 schreef Palomar het volgende:
Moet je ook niet een speciaal kenteken hebben (exportkenteken oid?). Want normaal gezien is het strafbaar om als Nederlander in een auto met buitenlands kenteken te rijden. Of vang je dat al af met die formulieren die je al hebt genoemd?
Dat ondervang ik door de melding bij de belastingdienst.
Palomarmaandag 13 mei 2013 @ 19:12
Wel unieke bak :P

Deze toch?

87-ambulance-clinique.jpg

(neem aan dat het blauwe licht er wel af is, want daar mag je volgens mij ook niet mee rijden).
ColtZ40maandag 13 mei 2013 @ 19:12
Heb je dan een cvo nodig omdat hij in nl niet bekend is?
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 19:14
Wat is een cvo ?
ColtZ40maandag 13 mei 2013 @ 19:18
Certificaat van oorsprong. Anders moeten ze de auto compleet keuren als zijnde een nieuw model.
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 19:21
Volgens mij hoeft dat niet omdat het ding in Frankrijk al een kenteken heeft/had, maar ik ga het zeker even napluizen/navragen, thanks !
FkTwkGs2012maandag 13 mei 2013 @ 19:23
leuk project ^O^ dit wil ik natuurlijk volgen.
house_is_a_feelingmaandag 13 mei 2013 @ 19:24
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:23 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
leuk project ^O^ dit wil ik natuurlijk volgen.
Inderdaad. Rijdend importeren is het leukst :)
r8v2maandag 13 mei 2013 @ 19:43
Ding heeft al EU-goedkeuring dus zou bij RDW weinig problemen op moeten leveren.

Oja en BPM aftikken _O-.
daNpymaandag 13 mei 2013 @ 20:00
CvO hoeft niet als hij ouder is als een bepaald bouwjaar dacht ik. Of van buiten de EU.
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 20:08
quote:
14s.gif Op maandag 13 mei 2013 19:43 schreef r8v2 het volgende:
Ding heeft al EU-goedkeuring dus zou bij RDW weinig problemen op moeten leveren.

Oja en BPM aftikken _O-.
BPM is 81710,16 euro, maar vanwege de leeftijd mag ik daar 100,466% vanaf trekken. Tevens betaal je geen BPM over bestelauto's (ik denk dat het ding officieel en bestelauto wordt) uit de periode van 1 januari 1993 tot en met 30 juni 1997.
r8v2maandag 13 mei 2013 @ 20:11
81710,16 euro? Dat zijn er 10 :').

Ik dacht dat je na 10 jaar nog steeds een restbedrag moet betalen, alleen als de (volgens de nu nog geldende regels) auto 26 jaar of ouder is krijg je vrijstelling. Hoe het precies met bedrijfswagens zit weet ik niet.
r8v2maandag 13 mei 2013 @ 20:13
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:00 schreef daNpy het volgende:
CvO hoeft niet als hij ouder is als een bepaald bouwjaar dacht ik. Of van buiten de EU.
Juist als ie van buiten de EU komt wel. En die BX is te jong, gegarandeerd ;).
daNpymaandag 13 mei 2013 @ 20:23
quote:
4s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:13 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Juist als ie van buiten de EU komt wel. En die BX is te jong, gegarandeerd ;).
Ja, ik bedoelde idd dat je wel een CvO nodig had buiten de EU. Staat er alleen verkeerd :z
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 20:35
Over BPM:

Hieruit haal ik dat ik 100,466% van de BPM af mag trekken. Ik ga dan uit van een diesel die 302gr Co2 per km uitstoot en dat de desbetreffende BX uit 1995 komt.

Autoweek is het daar wel redelijk mee eens.
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 20:53
Ohja, iemand gaf mij de tip om de auto NIET aan te geven bij de belastingdienst en in NL (dus vanaf Hazeldonk) te rijden op groene platen. Reden: als het ding b.v. 3 maanden in de stalling staat (en hij gaat eerst een poosje de stalling in) kan de belastingdienst met terugwerkende kracht 3 maanden wegenbelasting vorderen. Klopt dat ?
r8v2maandag 13 mei 2013 @ 20:59
Onzin, je kan namelijk zodra je thuis bent meteen de vrijstelling weer intrekken. Daarna kan de belastingdienst je niets meer maken ;).

Overigens zijn groene platen verzekeringstechnisch weer een stuk handiger.
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 21:01
Met groene platen ben je in Frankrijk/België verzekerd ? :P
r8v2maandag 13 mei 2013 @ 21:03
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:01 schreef 2cv het volgende:
Met groene platen ben je in Frankrijk/België verzekerd ? :P
Volgens de verzekeringspapieren wel (groene kaart e.d.), het RDW heeft er alleen wat moeite mee.
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 21:04
Waarom heeft het RDW er wat moeite mee ?
r8v2maandag 13 mei 2013 @ 21:09
Omdat het kenteken alleen afgegeven is om proefritten te maken binnen NL. Als ze erachter komen hangen er ook sancties aan vast, net zoals het onrechtmatig gebruik (boodschappen e.d.). Maar verzekeringstechnisch is het gewoon binnen Europa geldig.
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 21:15
Hmz, diep over nadenken ...
FkTwkGs2012maandag 13 mei 2013 @ 21:17
ik denk dat vooral de belastingdienst er wat moeite mee heeft. en de politie luistert naar de belastingdienst :P maar als je het maar even doet zou ik me er niet te druk om maken zolang de verzekering maar geldig is.
r8v2maandag 13 mei 2013 @ 21:17
Beste optie is dus gewoon op chassisnummer verzekeren (frankrijk/belgie) en bij de grens de groene platen eropjassen. Hoeft er niks aangemeld te worden. Alhoewel dat geen probleem zou hoeven vormen, ik zou alleen ook niet graag hebben dat de belastingdienst weet dat ik met een auto op buitenlandse platen aan het rondrijden ben, ook al is het maar voor 1 dag.
ColtZ40maandag 13 mei 2013 @ 21:22
Ja mag wel een auto ophalen binnen de Benelux op groene platen. Proefrit idd alleen binnen Nederland.
Fermaandag 13 mei 2013 @ 21:24
Je meldt alleen dat jij die week in een buitenlandse auto rijdt. Die auto kan geleend, gehuurd, of op verzoek bereden zijn (ingehuurd als chauffeur bijvoorbeeld). Verder kan de belastingdienst je niet zoveel maken, als je niet op de openbare weg gepakt worden met de auto, buiten de opgegeven periode.

Je kan de auto gesloopt, verkocht, terugegeven hebben. Zolang er geen NL registratie is die niet belastingplichtig.
r8v2maandag 13 mei 2013 @ 21:24
http://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/Aanvraag-Handelaarskenteken-(u-heeft-RDW-erkenning-bedrijfsvoorraad).aspx

Officieel dus alleen als je in Belgie iets koopt, niet in FR :P.
r8v2maandag 13 mei 2013 @ 21:25
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 21:24 schreef Fer het volgende:
Je meldt alleen dat jij die week in een buitenlandse auto rijdt. Die auto kan geleend, gehuurd, of op verzoek bereden zijn (ingehuurd als chauffeur bijvoorbeeld). Verder kan de belastingdienst je niet zoveel maken, als je niet op de openbare weg gepakt worden met de auto, buiten de opgegeven periode.

Je kan de auto gesloopt, verkocht, terugegeven hebben. Zolang er geen NL registratie is die niet belastingplichtig.
Wat hij zegt.
densmeemaandag 13 mei 2013 @ 21:28
doe is een linkje
Fermaandag 13 mei 2013 @ 21:35
quote:
Als degene aan wie de vrijstelling is verleend of een inwonend gezinslid na de periode van 2 weken in Nederland gebruik blijft maken van het motorrijtuig, moeten de bpm en de mrb vóór het verstrijken van deze periode op aangifte worden voldaan. In dat geval vervalt de vrijstelling en zijn beide belastingen verschuldigd vanaf de gemelde aanvangsdatum.
https://mijn.belastingdienst.nl/bpmlease/bpm.do
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 22:05
Wacht eens ...

quote:
Melding kortstondig gebruik

Woont u in Nederland en wilt u maximaal 14 dagen in Nederland rijden met een:

• personenauto met een buitenlands kenteken die u leent, huurt of leaset?
• motor met een buitenlands kenteken die u leent, huurt of leaset?
• bestelauto met een buitenlands kenteken die u leent, huurt of leaset?

En brengt u de auto of motor binnen maximaal 14 dagen weer terug naar het buitenland? Dan moet u dit 'kortstondig gebruik' digitaal melden bij de Belastingdienst.
Oftewel: niks geen melding maken. Maar ik denk dat ik het morgen even napluis.
r8v2maandag 13 mei 2013 @ 22:15
Het kan dus wel gewoon. Aanmelden dag vantevoren, ding naar NL rijden, afmelden zodra je thuis bent, klaar. Niks aan het handje.
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 22:20
Ik breng het ding niet terug, dus aan/afmelden zou volgens dat verhaaltje niet nodig zijn.
daNpymaandag 13 mei 2013 @ 22:23
En toch moet je melden dat je er 1 dag mee in nl rijdt. Douane is daar niet coulant mee.
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 22:33
Sja, ik weet het ook niet meer inmiddels. Morgen maar bellen met de belastingtelefoon. Als zij het niet weten ...
densmeemaandag 13 mei 2013 @ 22:37
Heb je een linkje van de ambiance
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 22:40
Ambulance.
densmeemaandag 13 mei 2013 @ 22:45
Je hebt toch wel meer info voordat je dat tering gaat rijden
r8v2maandag 13 mei 2013 @ 22:46
Heeft er niemand een dergelijk voertuig bij de club? En kan je die persoon's kentekenplaten niet ff lenen O-).
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:20 schreef 2cv het volgende:
Ik breng het ding niet terug, dus aan/afmelden zou volgens dat verhaaltje niet nodig zijn.
Dat heeft er niets mee te maken :').
blupmaandag 13 mei 2013 @ 22:58
Gewoon in belgie groene platen erop, die worden daar geloof ik erkend.
Het is niet als hier met kurzzeit kentekens.

alhoewel, http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=19094
hij doet ook niet helemaal zoals het hoort volgens mij
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 23:00
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:45 schreef densmee het volgende:
Je hebt toch wel meer info voordat je dat tering gaat rijden
Een maat van me die wél Frans spreek heeft gebald en gemaild ;) Ik ben wel gek, maar niet zo gek dat ik met zo'n klein beetje info zo'n tocht onderneem.
Japppomaandag 13 mei 2013 @ 23:20
Heb ik laatst nog gedaan, was wel import uit België maar dat is verder niet anders. Goedkope BPM aangifte kun je regelen via berekenbpm.nl. Ook al is de auto vrij oud, bpm aangifte moet je altijd doen. (Ook als het bedrag ¤ 0,- is.)

Voor zover ik weet mag je niet met Franse kentekenplaten in Nederland rijden (officieel) Succes!
2cvmaandag 13 mei 2013 @ 23:31
BPM is voor import en niet het rijden voor dat je het ding importeert (dus van Nederlandse platen voorziet), toch ?
r8v2dinsdag 14 mei 2013 @ 00:06
quote:
7s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:58 schreef blup het volgende:
Gewoon in belgie groene platen erop, die worden daar geloof ik erkend.
Het is niet als hier met kurzzeit kentekens.

alhoewel, http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=19094
hij doet ook niet helemaal zoals het hoort volgens mij
Ik heb samen met mijn pa al 35+ auto's van Zweden naar NL gereden (op Zweedse platen) zonder ook maar een keer aangehouden te worden :P.
r8v2dinsdag 14 mei 2013 @ 00:06
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 23:20 schreef Japppo het volgende:
Heb ik laatst nog gedaan, was wel import uit België maar dat is verder niet anders. Goedkope BPM aangifte kun je regelen via berekenbpm.nl. Ook al is de auto vrij oud, bpm aangifte moet je altijd doen. (Ook als het bedrag ¤ 0,- is.)

Voor zover ik weet mag je niet met Franse kentekenplaten in Nederland rijden (officieel) Succes!
Dus wel als je er netjes melding van maakt en het dus niet langer dan twee weken is...
CarBtchdinsdag 14 mei 2013 @ 00:06
quote:
4s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:11 schreef r8v2 het volgende:
81710,16 euro? Dat zijn er 10 :').

Ik dacht dat je na 10 jaar nog steeds een restbedrag moet betalen, alleen als de (volgens de nu nog geldende regels) auto 26 jaar of ouder is krijg je vrijstelling. Hoe het precies met bedrijfswagens zit weet ik niet.
Paar jaar geleden moest je idd nog 10% betalen.
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:53 schreef 2cv het volgende:
Ohja, iemand gaf mij de tip om de auto NIET aan te geven bij de belastingdienst en in NL (dus vanaf Hazeldonk) te rijden op groene platen. Reden: als het ding b.v. 3 maanden in de stalling staat (en hij gaat eerst een poosje de stalling in) kan de belastingdienst met terugwerkende kracht 3 maanden wegenbelasting vorderen. Klopt dat ?
Geen idee of het nog steeds zo is, maar dat gold volgens mij alleen bij schorsing en voor auto's jonger dan 15 jaar.

Je kunt toch pas belasting betalen vanaf het moment dat 'ie op kenteken staat?

CVO is volgens mij niet nodig als 'ie ooit in een in een EU-land is toegelaten. Frankrijk is EU, dus zou goed moeten komen.

Wat je volgens mij nodig hebt is een exportkenteken, zodat je in Frankrijk met dat ding legaal de weg op mag. Import vanuit Duitsland staat op verschillende plekken goed beschreven en daar heb je iig een exportkenteken nodig. Import vanuit Frankrijk is een stuk minder gangbaar (guess why..).
r8v2dinsdag 14 mei 2013 @ 00:07
In Frankrijk heb je dus geen exportplaten. Daarom verkoper laten tekenen dat de auto niet meer in zijn bezit is, verzekeren op chassisnummer in NL en karren.
daNpydinsdag 14 mei 2013 @ 07:40
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 22:40 schreef 2cv het volgende:
Ambulance.
Met zoeen

autotransport-autoambulance-autosleepdienst-oprijwag-12381275730.jpg

of zoeen

Aanhanger%20Auto%20Ambulance%20Tendam.jpg

heb je geen gezeik met terugrijden, kentekens, belastingdienst en andere ongein.
2cvdinsdag 14 mei 2013 @ 14:07
Zoeen mag niet achter mijn BX en zoeen kan geen 4 mensen vervoeren naast de ambulance.

En over de weg is leuker :)
2cvdinsdag 14 mei 2013 @ 15:24
Even uitgeplozen:

Als ik, zonder maatregelen te nemen, in een Frans gekentekende auto in Nederland rijd ontduik ik de wegenbelasting en de BPM. Word ik gepakt dan moet ik alsnog de verschuldigde wegenbelasting + 100% (boete) betalen en voor de BPM krijg ik een formulier om alsnog even BPM te betalen (en die is nul euro). Volgens mij is dat een aanvaardbaar risico.
house_is_a_feelingdinsdag 14 mei 2013 @ 16:01
Waarom niet gewoon die vrijstelling van mrb? Hebben wij ook gedaan met de 126.
2cvdinsdag 14 mei 2013 @ 17:37
Omdat dat, zoals ik het begrepen heb, alleen is voor als je een auto huurt/least/leent en het ding na die tijd weer retour afzender brengt.
r8v2dinsdag 14 mei 2013 @ 17:39
Neehee. Eigenwijs. Het is puur op kenteken, wat in principe gewoon verdwijnt. Het is niet op chassisnummer :').

[edit] Lezen, r8, het chassisnr. moet je wel degelijk invullen maar daar doen ze niets mee.
Alexxxxxwoensdag 15 mei 2013 @ 19:54
Wie zijn de andere dwazen die meegaan?
2cvwoensdag 15 mei 2013 @ 19:57
Wouter en Thijs.
Alexxxxxwoensdag 15 mei 2013 @ 20:15
volgens mij ken ik die? wrennieob en Berlikum?
2cvwoensdag 15 mei 2013 @ 20:16
Welke 'die' ?
Alexxxxxwoensdag 15 mei 2013 @ 20:17
Wouter en Thijs
Alexxxxxwoensdag 15 mei 2013 @ 20:17
of is het de Wouter die mn visas zou kopen?
2cvwoensdag 15 mei 2013 @ 20:18
Wouter heeft geen baard en Thijs ook niet. Thijs is breder dan Wouter. Genoeg hints zo ?
Alexxxxxwoensdag 15 mei 2013 @ 20:19
Ik zie het zaterdag wel, ik herken nooit iemand. Je woont weer op hetzlefde adres als een paar jaar terug toch? :P
2cvwoensdag 15 mei 2013 @ 20:21
Ja ;(

7:00u hier zijn tenzij er een correctie komt.
densmeewoensdag 15 mei 2013 @ 21:03
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:21 schreef 2cv het volgende:
Ja ;(

7:00u hier zijn tenzij er een correctie komt.
Wat zijn dat voor arbeiders tijden
2cvwoensdag 15 mei 2013 @ 21:07
:@
Alexxxxxwoensdag 15 mei 2013 @ 21:27
ja, idd, vorige week was ik om 4:30 al op op zaterdag :D
Barcaconiadonderdag 16 mei 2013 @ 08:12
Heb je de verzekering al geregeld? Zou me niks verbazen als ze moeilijk gaan doen over verzekeren op chassisnummer...
2cvdonderdag 16 mei 2013 @ 21:05
Vandaag net de groene kaart inzake de verzekering op chassisnummer binnen gekregen. Google geeft zo een paar hits. Uiteindelijk heb ik het apparaat verzekerd bij Advies Verzekerd. het was de goedkoopste die ook nog de telefoon aannam :') Maar het as wel een goeie: geen domme belmiep aan de lijn die alles op moest zoeken/na moest vragen maar iemand die alles zelf deed/regelde/wist etc. en zonder overbodig geslijm duidelijke, concrete, eerlijke antwoorden gaf. Erg fijn :)
2cvzondag 19 mei 2013 @ 00:44
We did it :)
1marcelfilmszondag 19 mei 2013 @ 20:49
interesant
2cvwoensdag 19 maart 2014 @ 03:33
» Er is al 302 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.

Ik heb geklikt :@

Het ding staat al bijna een jaar in een schuur in Nederland. Nog wel op Frans kenteken. Ik ben al bezig met het opknappen van het ding (eerst de distributieriem vervangen, als die knapt, loopt de motor in de soep en ben ik minder blij).

Na het opknappen moet het ding een Nederlands kenteken krijgen. Kan iemand mij uit eigen ervaring vertellen hoe dat precies gaat/moet ?

Ik heb wel het één en ander gelezen, maar sommige dingen zijn wat onduidelijk. Zo kan ik een ééndagskenteken aanvragen om naar/van het keuringsstation te rijden, maar dat kan alleen als ik een afspraak maak voor het keuren en dan moet het ding wel verzekerd zijn (er zit dus geen verzekering bij dat kenteken). Maar voor een importkeuring hoef ik geen afspraak te maken ...

De Franse APK is verlopen. Dus moet er een Nederlandse APK op. Dat kan ik door het RDW laten doen, maar wat als zij hem afkeuren ? Moet het ding dan verplicht op een aanhanger terug naar huis ? Of mag hij dan alsnog gewoon over de weg ? En wat als ik het ding niet APK laat keuren door het RDW ? Krijg ik dan de volgende dag automagisch een boete wegens een verlopen APK ? Mijn eigen voorkeur gaat overigens uit naar het APK keuren bij de RDW. Dan ben ik er maar meteen van af. Misschien is het duurder, maar minder gedonder (als hij in 1 keer goedgekeurd wordt natuurlijk).

En wat het keuren voor het kenteken betreft: ik wil dat het een bestelauto wordt. Maar volgens deze regels kan dat niet, omdat het ding achterin (teveel) ruiten heeft.

En hoe gaat het bepalen van de BPM precies ? Volgens deze pagina gaat dat aan de hand van de cataloguswaarde (die ik niet weet). Gelukkig mag ik er volgens deze pagina en deze pagina wel meer dan 100% van af trekken (ongeacht of het een bestelauto of personenauto wordt dus). En om nou zomaar een bedrag in te vullen (450 euro, echt fantastisch :') ) en daar 100% af te trekken lijkt mij niet verstandig omdat je nooit weet of die verzonnen cataloguswaarde later nog van invloed is op b.v. de verzekering.
penny-wisewoensdag 19 maart 2014 @ 10:27
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 03:33 schreef 2cv het volgende:
» Er is al 302 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.

Ik heb geklikt :@

Het ding staat al bijna een jaar in een schuur in Nederland. Nog wel op Frans kenteken. Ik ben al bezig met het opknappen van het ding (eerst de distributieriem vervangen, als die knapt, loopt de motor in de soep en ben ik minder blij).

Na het opknappen moet het ding een Nederlands kenteken krijgen. Kan iemand mij uit eigen ervaring vertellen hoe dat precies gaat/moet ?

Ik heb wel het één en ander gelezen, maar sommige dingen zijn wat onduidelijk. Zo kan ik een ééndagskenteken aanvragen om naar/van het keuringsstation te rijden, maar dat kan alleen als ik een afspraak maak voor het keuren en dan moet het ding wel verzekerd zijn (er zit dus geen verzekering bij dat kenteken). Maar voor een importkeuring hoef ik geen afspraak te maken ...

De Franse APK is verlopen. Dus moet er een Nederlandse APK op. Dat kan ik door het RDW laten doen, maar wat als zij hem afkeuren ? Moet het ding dan verplicht op een aanhanger terug naar huis ? Of mag hij dan alsnog gewoon over de weg ? En wat als ik het ding niet APK laat keuren door het RDW ? Krijg ik dan de volgende dag automagisch een boete wegens een verlopen APK ? Mijn eigen voorkeur gaat overigens uit naar het APK keuren bij de RDW. Dan ben ik er maar meteen van af. Misschien is het duurder, maar minder gedonder (als hij in 1 keer goedgekeurd wordt natuurlijk).

En wat het keuren voor het kenteken betreft: ik wil dat het een bestelauto wordt. Maar volgens deze regels kan dat niet, omdat het ding achterin (teveel) ruiten heeft.

En hoe gaat het bepalen van de BPM precies ? Volgens deze pagina gaat dat aan de hand van de cataloguswaarde (die ik niet weet). Gelukkig mag ik er volgens deze pagina en deze pagina wel meer dan 100% van af trekken (ongeacht of het een bestelauto of personenauto wordt dus). En om nou zomaar een bedrag in te vullen (450 euro, echt fantastisch :') ) en daar 100% af te trekken lijkt mij niet verstandig omdat je nooit weet of die verzonnen cataloguswaarde later nog van invloed is op b.v. de verzekering.
Ik zal de vorige eigenaar van mijn Aerodeck eens vragen hoe hij dat heeft gedaan. Die heeft hem 2 jaar geleden uit Z-Frankrijk gehaald.
Snowballedwoensdag 19 maart 2014 @ 10:50
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 03:33 schreef 2cv het volgende:
De Franse APK is verlopen. Dus moet er een Nederlandse APK op. Dat kan ik door het RDW laten doen, maar wat als zij hem afkeuren ? Moet het ding dan verplicht op een aanhanger terug naar huis ? Of mag hij dan alsnog gewoon over de weg ? En wat als ik het ding niet APK laat keuren door het RDW ? Krijg ik dan de volgende dag automagisch een boete wegens een verlopen APK ? Mijn eigen voorkeur gaat overigens uit naar het APK keuren bij de RDW. Dan ben ik er maar meteen van af. Misschien is het duurder, maar minder gedonder (als hij in 1 keer goedgekeurd wordt natuurlijk).

En wat het keuren voor het kenteken betreft: ik wil dat het een bestelauto wordt. Maar volgens deze regels kan dat niet, omdat het ding achterin (teveel) ruiten heeft.
Ik denk al.. welke gek gaat er nou zo'n oud topic kicken... :+

Volgens mij mag je de kortste route naar huis rijden.. maar voor het beste advies zou ik even de Rdw bellen..

Automagische ( _O_ ) boetes mogen niet (meer) http://tweakers.net/nieuw(...)es-uitschrijven.html
(ik geloof dat er een termijn van 2 weken aan vast zit, voor je een boete mag krijgen vanwege de apk, maar ook dat weet ik niet helemaal zeker.. iig krijg je hem niet meer zomaar thuis)

Je ruiten moeten in dat geval voorzien worden van folie.. (behalve 1 rechter ruit ivm eventuele dode hoek) Er zit toch al folie op..?

[ Bericht 1% gewijzigd door Snowballed op 19-03-2014 11:28:04 ]
monsterd.woensdag 19 maart 2014 @ 11:12
Een mannetje van de RDW zei vorige keer tegen mij dat ik me de eerste 2 maanden geen zorgen hoefde te malen over een apkboete. Hij kon het alleen niet garanderen :')
r8v2woensdag 19 maart 2014 @ 12:46
Van welk jaar issie?
r8v2woensdag 19 maart 2014 @ 12:53
Doet er niet toe eigenlijk voor de BPM-aangifte, die moet je toch doen ondanks dattie inderdaad waarschijnlijk op 0 euro uitkomt.

Stappenplan:

- Achterste ruiten ondoorzichtig maken
- Afspraak voor importkeuring maken (hoezo kom je erbij dat dat niet hoeft?)
- Eendagskenteken aanvragen voor keuringsdag (kan je ook verzekeren, bel tussenpersoon of zoek online)
- Importkeuring laten doen
- APK meteen bij RDW laten doen
- Naar huis rijden
- Wachten op kentekenplaten
- Normale verzekering bellen en het kenteken verzekeren

Klaar. Of je moet groene platen/trailer kunnen regelen.
Alexxxxxwoensdag 19 maart 2014 @ 17:04
achterruiten afplakken of overschilderen telt toch niet, maar je moet de ramen vervangen door een blinde plaat voor het een bedrijfswagen mag zijn?
r8v2woensdag 19 maart 2014 @ 17:46
quote:
5s.gif Op woensdag 19 maart 2014 17:04 schreef Alexxxxx het volgende:
achterruiten afplakken of overschilderen telt toch niet, maar je moet de ramen vervangen door een blinde plaat voor het een bedrijfswagen mag zijn?
Oja nog zoiets idd. Van de Belastingdienst website:

quote:
Zijruiten

Heeft de bestelauto meer zijruiten dan is toegestaan? Dan moet u deze vervangen door panelen van ondoorzichtig materiaal. Dit mogen geen glazen panelen zijn, ook niet voor een deel. U moet de panelen rechtstreeks aan de carrosserie vastlassen of -lijmen, bijvoorbeeld met speciale carrosserielijm. U mag de panelen niet plaatsen in de bestaande raamrubbers of vastzetten aan de carrosserie met bijvoorbeeld popnagels, schroeven, klemmen of bouten en moeren. Voor de afwerking van de las- of lijmconstructie mag u wel een deel van het raamrubber laten zitten.
Dat wordt dus personenwagen :Y.
MaximumRushwoensdag 19 maart 2014 @ 18:00
Afspraak maken is niet echt nodig, zorg er gewoon voor dat je als eerste bij rdw staat in de ochtend dan is het zo geregeld. Ik heb zelf zo'n 2 maanden geleden ook een auto ingevoerd.
r8v2woensdag 19 maart 2014 @ 18:06
Ja, de hele ochtend wachten is beter dan gewoon een afspraak maken :').
Ferwoensdag 19 maart 2014 @ 18:16
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 21:05 schreef 2cv het volgende:
Vandaag net de groene kaart inzake de verzekering op chassisnummer binnen gekregen. Google geeft zo een paar hits. Uiteindelijk heb ik het apparaat verzekerd bij Advies Verzekerd. het was de goedkoopste die ook nog de telefoon aannam :') Maar het as wel een goeie: geen domme belmiep aan de lijn die alles op moest zoeken/na moest vragen maar iemand die alles zelf deed/regelde/wist etc. en zonder overbodig geslijm duidelijke, concrete, eerlijke antwoorden gaf. Erg fijn :)
Ja Sjoerd is tof.

quote:
Zijruiten

Heeft de bestelauto meer zijruiten dan is toegestaan? Dan moet u deze vervangen door panelen van ondoorzichtig materiaal. Dit mogen geen glazen panelen zijn, ook niet voor een deel. U moet de panelen rechtstreeks aan de carrosserie vastlassen of -lijmen, bijvoorbeeld met speciale carrosserielijm. U mag de panelen niet plaatsen in de bestaande raamrubbers of vastzetten aan de carrosserie met bijvoorbeeld popnagels, schroeven, klemmen of bouten en moeren. Voor de afwerking van de las- of lijmconstructie mag u wel een deel van het raamrubber laten zitten
Dus als je nog aan kunststof ramen kan komen ervoor, deze zwartmaakt en vastlijmt is het toegestaan. Of wil je hem orgineel laten?
2cvdonderdag 20 maart 2014 @ 00:54
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 10:27 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Ik zal de vorige eigenaar van mijn Aerodeck eens vragen hoe hij dat heeft gedaan. Die heeft hem 2 jaar geleden uit Z-Frankrijk gehaald.
Dat is ook een bestelwagen met ruiten ?
2cvdonderdag 20 maart 2014 @ 00:55
quote:
14s.gif Op woensdag 19 maart 2014 10:50 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik denk al.. welke gek gaat er nou zo'n oud topic kicken... :+

Volgens mij mag je de kortste route naar huis rijden.. maar voor het beste advies zou ik even de Rdw bellen..

Automagische ( _O_ ) boetes mogen niet (meer) http://tweakers.net/nieuw(...)es-uitschrijven.html
(ik geloof dat er een termijn van 2 weken aan vast zit, voor je een boete mag krijgen vanwege de apk, maar ook dat weet ik niet helemaal zeker.. iig krijg je hem niet meer zomaar thuis)

Je ruiten moeten in dat geval voorzien worden van folie.. (behalve 1 rechter ruit ivm eventuele dode hoek) Er zit toch al folie op..?
Krijg ik meteen de papieren mee ? Dan is meteen er na schorsen een optie ja.
2cvdonderdag 20 maart 2014 @ 00:56
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 12:46 schreef r8v2 het volgende:
Van welk jaar issie?
1992
2cvdonderdag 20 maart 2014 @ 00:58
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 12:53 schreef r8v2 het volgende:
Doet er niet toe eigenlijk voor de BPM-aangifte, die moet je toch doen ondanks dattie inderdaad waarschijnlijk op 0 euro uitkomt.

Stappenplan:

- Achterste ruiten ondoorzichtig maken
- Afspraak voor importkeuring maken (hoezo kom je erbij dat dat niet hoeft?) Hierom
- Eendagskenteken aanvragen voor keuringsdag (kan je ook verzekeren, bel tussenpersoon of zoek online)
- Importkeuring laten doen
- APK meteen bij RDW laten doen
- Naar huis rijden
- Wachten op kentekenplaten
- Normale verzekering bellen en het kenteken verzekeren

Klaar. Of je moet groene platen/trailer kunnen regelen.
Zie cursief.
2cvdonderdag 20 maart 2014 @ 00:59
quote:
5s.gif Op woensdag 19 maart 2014 17:04 schreef Alexxxxx het volgende:
achterruiten afplakken of overschilderen telt toch niet, maar je moet de ramen vervangen door een blinde plaat voor het een bedrijfswagen mag zijn?
quote:
14s.gif Op woensdag 19 maart 2014 17:46 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Oja nog zoiets idd. Van de Belastingdienst website:

[..]

Dat wordt dus personenwagen :Y.
Shit }:|

Pluspunt: alle ruiten zijn vlak.
MaximumRushdonderdag 20 maart 2014 @ 09:26
quote:
14s.gif Op woensdag 19 maart 2014 18:06 schreef r8v2 het volgende:
Ja, de hele ochtend wachten is beter dan gewoon een afspraak maken :').
Nee, je bent gewoon als eerst aan de beurt.
house_is_a_feelingdonderdag 20 maart 2014 @ 10:13
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2014 09:26 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Nee, je bent gewoon als eerst aan de beurt.
Niet per se als eerste maar je bent wel snel aan de beurt inderdaad. Maar natuurlijk is een afspraak maken beter.
MaximumRushdonderdag 20 maart 2014 @ 10:28
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 10:13 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

Niet per se als eerste maar je bent wel snel aan de beurt inderdaad. Maar natuurlijk is een afspraak maken beter.
Ligt er aan, ik had mijn auto en wilde hem zo snel mogelijk keuren. Eerst volgende moment voor een afspraak was 2 weken verder. Wanneer je de eerst volgende werkdag wilt keuren dan zou ik zonder afspraak gaan, wanneer je er geen haast bij hebt kan je beter een afspraak maken.
penny-wisedonderdag 20 maart 2014 @ 14:19
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 00:54 schreef 2cv het volgende:

[..]

Dat is ook een bestelwagen met ruiten ?
Nee, ik dacht dat het specifiek over het importeren uit Frankrijk ging..
r8v2donderdag 20 maart 2014 @ 18:15
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 00:59 schreef 2cv het volgende:

[..]

[..]

Shit }:|

Pluspunt: alle ruiten zijn vlak.
Dan nog mag het niet van glas zijn. En reken maar dat meneer de keurmeester dat checkt :P.
Snowballeddonderdag 20 maart 2014 @ 19:06
quote:
14s.gif Op donderdag 20 maart 2014 18:15 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Dan nog mag het niet van glas zijn. En reken maar dat meneer de keurmeester dat checkt :P.
Het is meer dat een vlakke ruit simpel te vervangen is door een ander materiaal...
Als ie bol was geweest zie dat dan maar eens in een ander materiaal te krijgen.. ;)
2cvvrijdag 21 maart 2014 @ 02:18
quote:
14s.gif Op donderdag 20 maart 2014 19:06 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Het is meer dat een vlakke ruit simpel te vervangen is door een ander materiaal...
Als ie bol was geweest zie dat dan maar eens in een ander materiaal te krijgen.. ;)
Jij snapt het :)
Snowballedvrijdag 21 maart 2014 @ 13:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 02:18 schreef 2cv het volgende:

[..]

Jij snapt het :)
Iets met een gescheurde ruit van een toerbootje...
Dat nooit meer :X :')