Ooit gedaan in een heel ver verleden zoals onderstaand scheepsmodel.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 16:37 schreef Gewas het volgende:
Gewoon om te kijken of hier interesse voor is.
Een paar jaar geleden (ik geloof voor het laatst in 2009) ben ik een periode veel bezig geweest met modelbouw. Eigenlijk vooral dingen gemaakt uit WO2.
Hier een paar creaties van mij:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
(helemaal onder het stof)
Zijn er hier nog meer mensen die aan modelbouw doen?
Gaaf!quote:Op zondag 12 mei 2013 11:09 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ooit gedaan in een heel ver verleden zoals onderstaand scheepsmodel.
[ afbeelding ]
Leuk voorzover ik mij het kan herinneren en het was wel iets van een hele lange adem i.c.m. een goede portie geduld.
Dat is de USS Yorktownquote:Op maandag 13 mei 2013 10:03 schreef Iwanius het volgende:
Is de laatste foto in de vissenkom nu een gezonken vliegkampschip of een veredelde onderzeeër?
Nostalgie,de Doorman.quote:Op zaterdag 25 mei 2013 10:11 schreef ErwinRommel het volgende:
Na lange tijd deze oude hobby weer van me opgepakt nu ik in de ziektewet zit.
Eergisteren is dit binnengekomen: De Karel Doorman
http://www.proton-modelbouw.nl/shop/product.php?id_product=319
Een niet zo onbelangrijk iets wel vergeten te bestellen, de lijm
Daarbij en niet geheel onbelangrijk..aquarium hebben we verkochtquote:Op dinsdag 28 mei 2013 17:41 schreef Charged het volgende:
@ Nemephis...dat schip is super in het aquarium..wil zelf graag DasBoot in erin hebben (of een haai maar dat gaat echt niet lukken)
Schaal is 1:400quote:Op dinsdag 28 mei 2013 18:08 schreef Charged het volgende:
[..]
Nostalgie,de Doorman.
Wat is de schaal en ziektewet geeft je wel de tijd om te (ik noem het) klooien ermee.
Hoop trouwens niet iets ernstigs.
Zelf hoop ik ooit eens The Big E van Tamiya te doen.
Bismarck of Yamoto zeg ik ook geen nee tegen.
Heb nog een aantal modellen liggen die net niet klaar zijn,militair spul zoals een F104 van Hasegawa,wacht op decals,wat Tamiya auto's,Revell duikboot 05038 (das boot) en wat Hasegawa Robotech/Macross spul.
Stukje Nederlandse geschiedenis. Gaaf!quote:
Het spijt mij dat ik uw vraag nog niet beantwoord hebquote:Op donderdag 20 juni 2013 11:48 schreef Iwanius het volgende:
Ik stelde hier een vraag aan je Nemephis.
Hoe is het met je Karel Doorman?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 10:11 schreef ErwinRommel het volgende:
Ziet er weer prachtig uit.quote:Op vrijdag 8 november 2013 02:00 schreef Nemephis het volgende:
* kick *
[..]
Hoe is het met je Karel Doorman?
Ben zelf hier een tijdje terug mee begonnen:
[ afbeelding ]
Hoe gaat het ondertussen? ben je al ver?quote:Op zaterdag 25 mei 2013 10:11 schreef ErwinRommel het volgende:
Stokt even, behoorlijk druk met de webwinkel en andere zaken.quote:Op zaterdag 12 april 2014 08:24 schreef Gewas het volgende:
[..]
Hoe gaat het ondertussen? ben je al ver?
Als ik jou was zou ik daar niet kopen maar een model kopen bij een echte modelbouwshop zoals deze (willekeurige shop gezocht via Google).quote:Op vrijdag 5 september 2014 12:26 schreef Doublepain het volgende:
Ik wil dit eens proberen maar de site is niet helder
http://model-space.nl/be/ships/index.php
Ik wil de HMS sovereign nemen maar is dit betrouwbaar? Qua prijs, duur etc?
Hij blijft gaaf. Ik ben nu met iets soortgelijks bezig, maar dan met een Piper Cub. Blijft lastig om alles een beetje geloofwaardig over te laten komen! Behalve de bekleding van de Cub komt iedereen er overigens zonder kleerscheuren vanafquote:En als vervolg op mijn post van hierboven, zo ziet de gecrashte Me109 eruit nu 'ie klaar is:
[ afbeelding ]
Komen er foto's van (hier of op Modelbrouwers) (of zijn die er al dat ik er overheen heb gekeken)?quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:57 schreef frumslegnulk het volgende:
Ik ben nu met iets soortgelijks bezig...
Koop eens een nieuwe uitgave van Airfix. Kost niet zoveel en valt prima in elkaar waardoor je vlot een mooi model kan maken.quote:Op zaterdag 6 september 2014 10:25 schreef 75020 het volgende:
Af en toe jeukt het weer maar door niet voldoende tijd en geduld ervoor te hebben nog steeds de stap niet gezet om opnieuw te beginnen.
Ik weet het. Airfix is één van mijn favoriet merken qua vliegtuigen. Hasegawa qua schepen. Misschien dit topic lekker levend houden tot de koude korte dagen weer beginnen.quote:Op zaterdag 6 september 2014 12:26 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Komen er foto's van (hier of op Modelbrouwers) (of zijn die er al dat ik er overheen heb gekeken)?
Koop eens een nieuwe uitgave van Airfix. Kost niet zoveel en valt prima in elkaar waardoor je vlot een mooi model kan maken.
Zodra het wat wordt zeker wel, ik ben nu nog een beetje aan het aanklooien. Ik probeer het effect van gerimpeld/gescheurde bekleding te maken maar dat lukt nog niet echt.quote:Komen er foto's van (hier of op Modelbrouwers) (of zijn die er al dat ik er overheen heb gekeken)?
Tip van Flip, en nog een lekkere ook: Wikkels van Chocotoff, daar kun je prima verweerde bekleding mee maken. Snoepjes opsmikkelen, papiertje verfrummelen en weer glad strijken, en je hebt oud-leer-op-schaal.quote:Op zondag 7 september 2014 19:45 schreef frumslegnulk het volgende:
[..]
Zodra het wat wordt zeker wel, ik ben nu nog een beetje aan het aanklooien. Ik probeer het effect van gerimpeld/gescheurde bekleding te maken maar dat lukt nog niet echt.
Tuurlijk. Dat kun jij prima.quote:Op zondag 26 april 2015 22:36 schreef Faxie het volgende:
Ik hoop dat het spuiten en verven allemaal goed gaat
De primerlaag was niet super van dichtbijquote:
Je kan vrij prijzige maar goede tape van Tamiya kopen. Je kan ook naar de Action gaan, die heeft afplaktape voor 1 euro per stuk.quote:Op woensdag 29 april 2015 21:23 schreef Faxie het volgende:
Welke tape is trouwens geschikt om af te plakken?
Is die tape smal genoeg? Had daar al rondgelopen voor allerlei spulletjes maar kon geen tape vinden...quote:Op vrijdag 1 mei 2015 17:50 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Je kan vrij prijzige maar goede tape van Tamiya kopen. Je kan ook naar de Action gaan, die heeft afplaktape voor 1 euro per stuk.
Dat spul van de Action moet je eerst op je onderarm plakken en dan pas op je model - op die manier plakt het minder en trek je je lak er niet af naderhand. Het blijft Action spul hè.
Het is net zo breed als schildersplakband, ligt bij de verfspullen.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 20:38 schreef Faxie het volgende:
[..]
Is die tape smal genoeg? Had daar al rondgelopen voor allerlei spulletjes maar kon geen tape vinden...
Morgen even Antwerpen in.... 2 grote modelbouwwinkels daar
Ik zal wel minstens 1 doos meenemen vermoed ikquote:Op zaterdag 2 mei 2015 00:34 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Het is net zo breed als schildersplakband, ligt bij de verfspullen.
Succes in Antwerpen en pas op voor het koopspook
Ah je gaat met je vriendin naar Antwerpen?quote:Op zaterdag 2 mei 2015 00:35 schreef Faxie het volgende:
[..]
Ik zal wel minstens 1 doos meenemen vermoed ik
Heb ik nietquote:Op zaterdag 2 mei 2015 00:36 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Ah je gaat met je vriendin naar Antwerpen?
Gebruik je wel modelbouwlijm met zo'n dunne naald? Of anders een druppeltje op papier doen en met een naald of tandenstoker aanbrengenquote:Op zaterdag 2 mei 2015 02:44 schreef Geerd het volgende:
Nice !!
Bij mij was het altijd een grote kliederboel met lijm![]()
En dan flikker je de zooi maar weer in de container.
Nog niet aan gedacht. Denk niet dat ik dat ga doen eigenlijk. Customizen doe ik misschien bij een later model ofzo.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 19:11 schreef Nemephis het volgende:
Ziet er goed uit. Komen er geen gordels in de stoelen? Die kan je zelf maken uit tape o.i.d.
Bn nu bezig met de kunststof delen matzwart maken, maar dat is behoorlijk lastig met die weerkaatsing de hele tijdquote:Op zondag 3 mei 2015 23:58 schreef Nemephis het volgende:
dat is mooi uit de verf gekomen, letterlijk en figuurlijk!
Ow da's wel balen dat je dan niet verder kuntquote:Op maandag 4 mei 2015 00:41 schreef Nemephis het volgende:
Nee ik heb een huidaandoening aan m'n handen waar ik soms last van heb en nu is zo'n periode..![]()
Heb nog wel een paar modellen klaar liggen om te spuiten, een stel Messerschmitts: 108 Taifun, een 109 en een 110
Ze waren wel verschrikkelijk gedetailleerd in ieder geval.quote:Op maandag 4 mei 2015 01:45 schreef Nemephis het volgende:
Thanks
Volgens mij is Marklin idd een topmerk maar ik heb daar eigenlijk geen verstand van dus kan het mis hebben. Dat weten ze in het modelspoor-topic veel beter.
Tot nu toe wel. Dit is de eerste sinds bijna 10 jaar hequote:Op maandag 4 mei 2015 01:55 schreef Nemephis het volgende:
Dingen met ronde randen vind ik ook makkelijker om uit de hand te verven. Benieuwd naar het eindresultaat
Maak jij alleen auto's of?..
quote:Op maandag 4 mei 2015 01:29 schreef Nemephis het volgende:
Tja dat ik niet kan modelbouwen is eigenlijk nog wel het minst erg maar het is even niet anders.
Ik ben enorm geinteresseerd in vliegdingessen uit de WOII - kan niet omschrijven waarom maar ik vind het boeiend. Wordt wel eens vreemd aangekeken door mensen die er geen verstand van hebben: "Vliegtuigen met hakenkruizen? Ben je Nazi of zo?". Voor alle duidelijkheid: nein!![]()
Op deze ben ik het meest trots, die vind ik erg mooi gelukt, een gecrashte fictieve Me109
[ afbeelding ]
Een Me-262 nachtjager met radar en ander onderdelen van Photo Etched metal voor prachtige priegelige details:
[ afbeelding ]
Bij deze Bell heli heb ik de luchthapper voor de motor, de brandstoftanks en de brancards zelf gemaakt om er een M*A*S*H heli van te maken. Heb alleen geen decals voor de letters 'MASH' die er eigenlijk wel op horen.
[ afbeelding ]
In dit album staan nog meer foto's van andere modellen.
Op mijn verlanglijstje staat nog een Fokker G-1 in schaal 1:48 maar die moet nog worden uitgebracht.. je moet wat te wensen over houden hè
Treintjes spreken met niet zo aan. Mijn opa en oma hadden vroeger een hele mooie Marklin-baan met veel locomotieven uit de jaren zestig waar we mee mochten spelen, nog van mijn pa geweest. Toen ze waren overleden heeft mijn oom dat allemaal weggegooid zonder even met ons te overleggen.. de lul![]()
![]()
Het is prijzig spul maar het is dan ook prachtige techniek.
Zo ben ik er ook in gerold. Vroeger veel modellen gemaakt in de tijd dat de Bart Smit daar nog vol mee lag. Een paar jaar geleden ben ik er weer mee begonnen. De techniek heeft ook op dat gebied niet stil gestaan, er is veel meer te krijgen van een kwalitief hoog niveau.quote:Op maandag 4 mei 2015 16:43 schreef J0kkebr0k het volgende:
Toen ik een jaar of 10 / 12 was deed ik ook aan modelbouw. Aardig wat tanks in elkaar gezet. Helaas heb ik ze niet meer. Toen ik dit topic zag begon het wel weer te kriebelen. Misschien toch maar weer eens een tank of vliegtuig in elkaar zetten.
Hobbymesje, nagelschaartje/kniptangetje, nagelvijl (van die wegwerp-dingen), tipp-ex (kun je gebruiken als vulmiddel voor kleine naadjes) - allemaal voor een habbekrats bij de Action te koop.quote:Iemand tips voor minimale benodigdheden om iets goed in elkaar te kunnen zetten?
Bedankt voor de tips!quote:Op maandag 4 mei 2015 17:28 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Zo ben ik er ook in gerold. Vroeger veel modellen gemaakt in de tijd dat de Bart Smit daar nog vol mee lag. Een paar jaar geleden ben ik er weer mee begonnen. De techniek heeft ook op dat gebied niet stil gestaan, er is veel meer te krijgen van een kwalitief hoog niveau.
[..]
Hobbymesje, nagelschaartje/kniptangetje, nagelvijl (van die wegwerp-dingen), tipp-ex (kun je gebruiken als vulmiddel voor kleine naadjes) - allemaal voor een habbekrats bij de Action te koop.
Fijn schuurpapier heb je ook nodig, daarvoor even naar een verfwinkel of zo, dat heeft de Action dan weer niet.
Ik ging met mijn zakgeld naar de Bart Smit, en als ik bij mijn opa en oma ging logeren mocht ik een groot bouwpakket kopen en dan bij hun op de keukentafel in elkaar plakken.quote:Op maandag 4 mei 2015 18:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Bedankt voor de tips!![]()
Vroeger als klein ettertje stond ik elke week wel bij dat modelbouwwinkeltje op de Oude Binnenweg (Rotterdam) voor de etalage te kwijlen. Mijn vader woonde toen in het centrum dus moest als ik bij hem was altijd even naar dat winkeltje.... Kwam hem goed uit, want dan kon hij bij Melief Bender een biertje happen. Volgens mij zit dat winkeltje er nog.
Vroeger waren de merken:
Italia (of zoiets)
Tamiya
Revell
En nog een paar. Wat is nu het top spul?
Nice!quote:Op maandag 4 mei 2015 18:57 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Ik ging met mijn zakgeld naar de Bart Smit, en als ik bij mijn opa en oma ging logeren mocht ik een groot bouwpakket kopen en dan bij hun op de keukentafel in elkaar plakken.vroegah
Italeri, Revell en Tamiya bestaan nog steeds, net als Airfix.
Ik ben zelf erg gecharmeerd van Zvezda, een Russisch merk, erg betaalbaar en superkwaliteit (tenminste, hun recente modellen).
Tegenwoordig heb je ook allerlei 'after market' spul, bijvoorbeeld cockpits, motoren, etc. die je los erbij kan kopen. Dat is van veel hogere kwaliteit dan wat er standaard in het doosje zit, veel gedetailleerder.
Ook heb je PE, Photo Etch, daarmee heb ik b.v. die antennes van die Me-262 gemaakt. Dat is een plaatje metaal met piepkleine hoog gedetailleerde onderdelen. Dat moet je plakken met secondenlijm want modellijm werkt daar niet op (modelbouwlijm smelt plastic onderdelen aan elkaar).
Als je een model wilt kopen kan je op internet zoeken wat je hebben wilt en daar reviews van bekijken, dan weet je van tevoren of het makkelijk te bouwen is of dat het voor gevorderden is bedoeld.
Daarnaast heb je nog de experts die geen bouwpakket kopen maar zelf hun model maken.
Die website, Modelbrouwers, is een erg goed forum voor modelbouw, veel info te vinden in het tips & tricks gedeelte, en behulpzame users.
Nee die is nog helder hoor. Is niet in de buurt van lak geweestquote:Op dinsdag 5 mei 2015 03:35 schreef Nemephis het volgende:
Dat schiet mooi op. Is de voorruit nog wel helder of ligt dat aan de foto? Het lijkt wel of er blanke lak op is gekomen (hoop ik niet voor je...)
Ik heb aan de binnenkant van de ruit een soort lasnaad gemaakt met houtlijm, hopelijk werkt dat een beetje goed. Even goed laten drogen nu.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 03:46 schreef Nemephis het volgende:
Je trekt het er zo weer vanaf omdat het zich niet hecht aan plastic zoals aan hout. Dus inderdaad beetje mee oppassen.
Gelukkig maar dat die voorruit alleen maar wat vies is.
Het ziet er altijd eng uit als je het aanbrengt, als in 'o jee komt dat wel goed, die witte prut', maar gelukkig wordt houtlijm transparant als het droog is.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 03:49 schreef Faxie het volgende:
[..]
Ik heb aan de binnenkant van de ruit een soort lasnaad gemaakt met houtlijm, hopelijk werkt dat een beetje goed. Even goed laten drogen nu.
Nice!quote:Op donderdag 7 mei 2015 00:56 schreef Faxie het volgende:
Klaar
[ afbeelding ]
Nu nog even mooi poetsen en in de wax zetten. Dan ga ik ook meer foto's maken
Whehe, zal er aan denkenquote:Op donderdag 7 mei 2015 22:08 schreef Nemephis het volgende:
Yes, nice!
tip van flip: Maak foto's als het kan buiten, in het zonnetje. Zorg voor een egale achtergrond, b.v. een paar witte A-4'tjes. Dan krijg je de beste modelbouwfoto's.
Drie keer raden wat mijn andere hobby is [ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |