abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126287324
Wat voor eisen worden er gesteld aan een meterkast in een woning van 1939?

Ik wil een nieuwe groepenkast maar wil deze eigenlijk verplaatsen naar een lage kast waarbij gas en electra náást elkaar komen. De kast zou dan een 60 cm hoog komen.

Mag dit?

c_/
met een koekje
pi_126288624
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_126289521
Het bouwjaar van een woning maakt niet uit, als je nu gaat verbouwen moet het aan de huidige regelgeving voldoen.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_126294450
Wat pussywillow zegt, voor de hoogte van verdeelkasten zijn maten vast gesteld waar je aan moet voldoen.
pi_126294498
Ik kan dat dus niet vinden in het bouwbesluit, behalve dat het bouwbesluit qua meterkasten alleen geldt voor nieuwbouw situaties. Met een specifieke vermelding dat er aan bestaande situaties geen eisen worden gesteld omdat er vroeger überhaupt geen meterkast inzat.

c_/
met een koekje
pi_126294558
Om je verdeelkast lager te kunnen plaatsen moet je altijd nog bij de netbeheerder zijn. Niemand anders mag de eindsluiting en de meter verplaatsen en hun stellen de eisen waar je aan moet voldoen, ook bij bestaande installaties. Ik geef je heel weinig kans dat ze een elektrameter op 50 cm hoogte gaan hangen.
pi_126294610
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 08:14 schreef exlurker het volgende:
Om je verdeelkast lager te kunnen plaatsen moet je altijd nog bij de netbeheerder zijn. Niemand anders mag de eindsluiting en de meter verplaatsen en hun stellen de eisen waar je aan moet voldoen, ook bij bestaande installaties. Ik geef je heel weinig kans dat ze een elektrameter op 50 cm hoogte gaan hangen.
In mijn situatie hoef ik daar niks aan te veranderen.

c_/
met een koekje
pi_126294714
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 08:21 schreef koffielepel het volgende:

[..]

In mijn situatie hoef ik daar niks aan te veranderen.

c_/
Zit het al op 50 cm hoogte? Wat wil je dan wel veranderen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_126294751
Ik begrijp dat dit topic zinloos is zonder pics. Ga ik vandaag regelen.
met een koekje
pi_126296032
Wij hebben een huis uit 1933 en je hebt 2 situaties:
* je gebruikt de bestaande meterkast waarbij de meters (dus van de netwerkbeheerders bijv Enexis) op dezelfde plaats blijven zitten en je doet alleen dingen na deze meters (de netwerkbedrijven hoeven niets te veranderen) - dan kun je gewoon zelf aan de slag. Je groepenkast mag je zelf vervangen - als wij alleen de groepenkast hadden hoeven vervangen hadden we het gewoon op de huidige plaats en met de huidige grootte kunnen laten zitten (en dat is veel kleiner dan het huidige bouwbesluit)
* je wilt een hele nieuwe meterkast (dat hadden wij) en alle meters moeten verplaatst worden (door de netwerkbedrijven) - dan moet je meterkast voldoen aan de nieuwste bouwbesluiten (die overigens versoepeld zijn in November, hij hoeft bijv niet meer bij de voordeur te zitten, maar moet bij een buitendeur zitten)
  Moderator vrijdag 10 mei 2013 @ 10:31:02 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_126296858
Als je meters van het elektra, gas of het water wilt verplaatsen naar een andere meter ruimte moet je voldoen aan de minimale afmetingen die in het bouwbesluit opgenomen zijn.
Dat geld bij veel netbeheerders ook voor bestaande situaties; afwijkende situaties dienen altijd vooraf overlegd te worden met de netwerkbeheerder in jou regio !

Als ik dan de website van aansluitingen.nl erbij pak... :)

Richtlijnen meterkasten

De NEN2768 beschrijft de eisen voor de minimale afmetingen en de indeling voor de meterruimte bestemd voor een woonfunctie in laagbouw, beter bekend als de meterkast. Tevens legt deze norm de afmetingen, de wijze van aanleg van de stijgruimten, en de inrichting van de leidingdoorvoeren vast van de leidingen die deel uitmaken van de desbetreffende distributie- en aansluitnetten.

Richtlijn voor meterkasten in laagbouwwoningen op staal gefundeerd met een gasaansluiting

Richtlijn voor meterkasten in onderheide laagbouwwoningen met een gasaansluiting
Richtlijn voor meterkasten in laagbouwwoningen met een warmteaansluiting

Afmetingen en inrichting
De afmeting en de inrichting eisen van een meterruimte in een woonfunctie zijn vastgelegd in de NEN 2768. De NEN 2768 wordt uitsluitend aangestuurd voor een woonfunctie. Het Bouwbesluit stelt dus geen specifieke eisen aan de inrichting van een meterruimte voor utiliteitsbouwwerken. Dit moet privaatrechtelijk geregeld worden.

De NEN 2768 stelt voor een meterruimte in een woonfunctie de volgende eisen:

- De minimale inwendige maten:
Hoogte > 2100 mm
Breedte > 750 mm.
Diepte > 310 mm
- Vanaf de buitengevel tot in de meterruimte moeten voorzieningen, lucht- en waterdichte mantelbuizen aanwezig zijn, waardoor de dienstleidingen, die deel uitmaken van het distributienet van de nutsbedrijven, tot in de meterruimte kunnen worden ingevoerd. De bedoeling is te voorkomen dat eventuele gassen in de kruipruimte terecht kunnen komen waardoor gevaar voor een explosie ontstaat.

- Is het oppervlakte van de meterruimte > 1 m², dan moet ten minste één verlichtingspunt en ten minste één wandcontactdoos aanwezig zijn in de meterruimte.

- De vrije doorgang van de deuropening moet minimaal 700 x 2000 mm bedragen;

- De meterruimte moet vorstvrij zijn;

- De achterwand en zijwanden waartegen de nutsvoorzieningen worden gemonteerd moeten bekleed worden met plaatmateriaal van ten minste 18 mm dikte.
pi_126297000
De meters blijven zitten, de bestaande kast wordt dan boven deze meters weggehaald, de groepenkast is de enige die hoog zit, deze verhuist dan náást de meters ipv boven de meters. Ik moet dan nog wel wat gasleidingen verhuizen maar dat is ná de meters.

c_/
met een koekje
pi_126297024
Ter aanvulling: daar zijn ze redelijk streng op, bij ons kwamen ze 2 weken voor de werkelijke plaatsing een schouwing doen om alles te controleren zodat bij verplaatsing alles gereed was. Wij hebben hem zelf gemaakt (alleen niet zelf gemetseld), en dat was simpel goedkeurd. Zolang je de regels precies volgt is het geen probleem.

Degene die kwamen verplaatsen waren echt niet relaxt, maar na wat gebakkelei hebben ze het toch verplaatst (redenen als: wij kunnen met de graver niet langs het huis! hoe moeten we geul nou graven??? - eeeuuuhhh .. met een schop? ;) )
pi_126297058
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 10:36 schreef koffielepel het volgende:
De meters blijven zitten, de bestaande kast wordt dan boven deze meters weggehaald, de groepenkast is de enige die hoog zit, deze verhuist dan náást de meters ipv boven de meters. Ik moet dan nog wel wat gasleidingen verhuizen maar dat is ná de meters.

c_/
Dan kun je doen wat je wilt (min of meer dan he ;). Wij hebben gisteren zelf onze nieuwe groepenkast geplaatst, gedeeltelijk boven de meter, gedeeltelijk ernaast (foto's volgen snel in mijn topic :) )
  Moderator vrijdag 10 mei 2013 @ 10:42:18 #15
92034 crew  Vonkenboer
pi_126297208
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 10:36 schreef koffielepel het volgende:

c_/
Alles boven de kilowattuurmeter is eigendom en de verantwoording van de eigenaar van het pand.
pi_126299903
Als ik het goed begrijp wil TS deze uitvoering zo ongeveer gaan maken

De meters blijven op hun plaats zitten en de verdeelkast word verplaatst naast de gasmeter op 60 cm hoogte, Weet niet of de netbeheerder vind van zo'n lange meterleiding die in dit geval alleen spanningsvrij gemaakt kan worden door het verwijderen van de hoofdzekering.
  Moderator vrijdag 10 mei 2013 @ 12:39:29 #17
92034 crew  Vonkenboer
pi_126300707
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 12:14 schreef exlurker het volgende:
Als ik het goed begrijp wil TS deze uitvoering zo ongeveer gaan maken
[ afbeelding ]

De meters blijven op hun plaats zitten en de verdeelkast word verplaatst naast de gasmeter op 60 cm hoogte, Weet niet of de netbeheerder vind van zo'n lange meterleiding die in dit geval alleen spanningsvrij gemaakt kan worden door het verwijderen van de hoofdzekering.
TS doet er dan verstandig aan om in ieder geval een extra hoofdschakelaar op te nemen in een kastje net boven de kWh meter. Dan kun je de kabel in ieder geval spanningsvrij maken.

Verder moet er natuurlijk nog wel uitgerekend aan de hand van een kabelberekening wat de doorsnede moet zijn van de toevoerkabel naar de meterkast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')