iets dat mij een jaar of 2 geleden tijd lang goed heeft geholpen (maar helaas in vergetelheid is geraakt) is Taoisme, en specifieker: de Tao van Poeh
Dat is een boekje dat naar aanleiding van winnie de Poeh (de kewlste beer ter wereld) over de principes van Taoisme vertelt. Taoisme is misschien een wat zweverige filosofie, maar dit boekje heeft mij echt geholpen om innerlijk meer rust te geven.
Het basisprincipe van Taoisme is dit:
Een manier van leven die accepteert wat er gebeurt. De dingen gaan nu eenmaal zoals ze gaan en daar kun je niet zoveel aandoen.
Neem bijv. een tentamen maken. Je leert ervoor, en waarom zou je je vervolgens zorgen maken? Je hebt gedaan wat je kon. Zorgen maken betekent verstoring van innerlijke balans, paniek, blackout. Misschien heb je te weinig geleerd, of is het te hoog gegrepen, maar door tobben worden je resultaten niet beter. Alleen maar slechter. Dus gewoon het leven en de dingen proberen te accepteren Je kunt wel verandering teweeg brengen, maar niet door je zorgen te maken. Als ik daaraan denk kan ik me vaak veel rustiger voelen.
Nou, het boekje is denk ik beter in staat om het te verwoorden dan ik.
Hier is nog wat meer info:
http://www.geocities.com/annemie_de_paepe/tao_van_poeh.htm
hopelijk heeft iemand er wat aan...
Reuze bedankt.
quote:Ben bang dat je er voor naar de boekwinkel moet. Ik heb het niet online gevonden.
Op vrijdag 13 september 2002 15:40 schreef mad26 het volgende:
Staat het ergens integraal online toevallig? Anders moet ik weer naar de boekwinkel
quote:Ik heb het net online besteld bij Bol.com
Op vrijdag 13 september 2002 16:45 schreef kokosmakroon het volgende:
Ben bang dat je er voor naar de boekwinkel moet. Ik heb het niet online gevonden.
Maar het boekje staat al jaren 1 meter rechts van me in de boekenkast!
Doordat het Taoïsme voor mij altijd te zwaar is beschreven, bleef het altijd onduidelijk. Aan de hand van verhaaltjes met Poeh is het een stuk toegankelijker en leuker om te lezen.
Absolute aanrader voor iedereen
Volgens mij een echte aanrader idd... alleen moet ik um nog lezen. ^_^
Tja, leuk boekje, leuke filosofie en idd, het is HEEL lekker als je alles zo kan zien, maar ja, zo BEN IK SIMPELWEG niet.
De Dingen nemen zoals ze Zijn enzo... ben dat wel een beetje kwijt volgens mij, doe de laatste tijd zo onnodig moeilijk
En dat werkt wel tegen inderdaad... onder het motto: "vroeger was alles beter" ga ik maar weer 's terug naar m'n goeie, ouwe, eigen Ik
Alleen al om dat ie zo lekker weg leest is ut een aanrader. Plus bij veel dingen die er instaan denk je "Heh, ja... daar zit wel wat in".
Wel heb ik een ander boekje van Poeh geleend en dat heet :" Poeh en de psychologen". Misschien staat hier ook wel wat nuttigs in.
Begonnen met lezen ben ik nog niet maar dat doe ik vanavond wel.
Ben benieuwd.
Zijn erg leuk om mee te beginnen...
toa van poeh en teh van knorretje
leuk boekje....
Of ben ik nou eenbeetje een massochist?
Ach, ben nog lang niet klaar met alle emoties die ik kan voelen te begrijpen c.q. ervaren, en om te leren er van te genieten,maar ik leer het mezelf elke dag een beetje bij
quote:Je kunt het ook nooit allemaal weten denk ik...
Op vrijdag 21 februari 2003 02:36 schreef AKI het volgende:
MMhh, misschien wel verstandig om zo een boekje te bestellen,maar als je nu helemaal niet wil veranderen, als je wel een beetje houd van dat hypere en die onrust injezelf en die complete chaos in je hoofd en die spanning bij alles wat je doet en die onnodige pijn die je jezelf vaak aandoet...Of ben ik nou eenbeetje een massochist?
Ach, ben nog lang niet klaar met alle emoties die ik kan voelen te begrijpen c.q. ervaren, en om te leren er van te genieten,maar ik leer het mezelf elke dag een beetje bij
... op de dag dat je het allemaal door hebt, precies weet hoe het in elkaar steekt... en dat je denkt: "aaah, zo zit dat"
... dan ga je dood. Dat denk ik tenminste...
quote:Frisse lucht is ook goed voor je geestelijke gestel ;-)
Op vrijdag 13 september 2002 15:40 schreef mad26 het volgende:
Staat het ergens integraal online toevallig? Anders moet ik weer naar de boekwinkel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |