abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 mei 2013 @ 00:51:58 #201
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_126079939
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 23:30 schreef formerjellybean het volgende:
Heel eerlijk mijn opa heeft een kamp overleefd en hij haatte de duitsers echt. Hij is een paar jaar terug overleden maar ik vind het ergens nogal oneerbiedig tegenover de oorlogslachtoffers die geen vrije keus hadden, de duitsers hadden dat wel.
En ik vind dat je iemand die met alle moeite de holocaust overleefd heeft niet mag vragen om toch maar even de duitsers ook maar te gedenken.
Dat is in veel gevallen natuurlijk niet waar. Hoewel ik het prima vind dat er ceremonies plaatsvinden waarbij specifieke groepen herinnerd worden lijkt het me in strijd met het hardbevochten vrijheidsideaal om mensen te verbieden de herdenking breder te trekken.

Je mag inderdaad iemand niet vragen "de Duitsers" te gedenken, maar daartegenover vind ik dus dat je iemand ook niet mag vragen "de Duitsers" (of welke groep dan ook) niet te gedenken. Dat is in strijd met alles wat we geleerd zouden moeten hebben van zo'n gruwelijke misdaad en de oorlog eromheen.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_126080031
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 22:32 schreef Kesefkesef het volgende:

[..]

Duitse soldaten streden voor een ''foute'' ideologie, naar mijn mening maakt ze dat wel degelijk fout.
Oorlogvoeren voor macht / economische winst zoals tegenwoordig gedaan wordt, is net zo'n slechte ideologie.

quote:
15s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 23:19 schreef Polacco het volgende:

[..]

Hun beestachtige manier van oorlog voeren verklapt het antwoord. Natuurlijk niet allemaal maar veel wel.
Och alsof de geallieerden geen beestachtige manier van oorlog voeren hadden. Wat een argument zeg. Iedereen zit bijvoorbeeld terecht te haten op de tactiek om steden als Rotterdam plat te bombarderen om een land tot overgave te dwingen, maar dat is hetzelfde wat de geallieerden in Japan deden. Dresden en Nagasaki zijn ook voorbeelden.
  zondag 5 mei 2013 @ 00:57:30 #203
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_126080059
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 00:55 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

[..]

Och alsof de geallieerden geen beestachtige manier van oorlog voeren hadden. Wat een argument zeg. Iedereen zit bijvoorbeeld terecht te haten op de tactiek om steden als Rotterdam plat te bombarderen om een land tot overgave te dwingen, maar dat is hetzelfde wat de geallieerden in Japan deden. Dresden en Nagasaki zijn ook voorbeelden.
Nederland had zich al overgegeven.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_126080464
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 00:55 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Oorlogvoeren voor macht / economische winst zoals tegenwoordig gedaan wordt, is net zo'n slechte ideologie.

[..]

Met beestachtige manier van oorlog voeren bedoel ik niet alleen het meedogenloos en opzettelijk aanvallen van burgerdoelen door de Luftwaffe.

Waarom je überhaupt noemt dat de geallieerden ook geen schone handen hebben mag je mij trouwens uitleggen. Het maakt de Duitse misdaden niet minder gruwelijk of vormt er ook maar enigszins een rechtvaardiging voor.

[ Bericht 9% gewijzigd door Polacco op 05-05-2013 01:28:13 ]
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_126081320
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2013 01:18 schreef Polacco het volgende:

[..]

Waarom je überhaupt noemt dat de geallieerden ook geen schone handen hebben mag je mij trouwens uitleggen. Het maakt de Duitse misdaden niet minder gruwelijk of vormt er ook maar enigszins een rechtvaardiging voor.
Bij deze discussie of duitsers wel of niet herdacht moeten worden op 4 mei gaat het toch net om de overeenkomsten en verschillen tussen de duitsers en de geallieerden die we wel herdenken.
Anders de vraag, waarom herdenken we de geallieerden op 4 mei als ze ook zoveel oorlogsmisdaden hebben gepleegd als de duitsers?
pi_126083788
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 02:12 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Bij deze discussie of duitsers wel of niet herdacht moeten worden op 4 mei gaat het toch net om de overeenkomsten en verschillen tussen de duitsers en de geallieerden die we wel herdenken.
Anders de vraag, waarom herdenken we de geallieerden op 4 mei als ze ook zoveel oorlogsmisdaden hebben gepleegd als de duitsers?
Volgens het Rijk herdenken we die ook niet, alleen Nederlandse slachtoffers.

"Tijdens de Dodenherdenking (officieel: de Nationale Herdenking) op 4 mei worden in het hele land om 20.00 uur de Nederlandse slachtoffers herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen."
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
  dinsdag 7 mei 2013 @ 00:25:24 #207
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_126157832
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 02:12 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Uhm...

De Holocaust, wellicht?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_126157880
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 22:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Voor mensen die nergens in geloven niet, inderdaad.
Geloven is een klacht op zich.
We're slowly approaching inevitable death.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 00:39:28 #209
402068 123eend
Vertrouw mij, ik ben een eend.
pi_126158212
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 19:08 schreef Pharkus het volgende:
Ik snap heel de discussie niet, waarom zou je Duitsers willen herdenken (die aan de kant van de bezetter stonden). Die paar mensen die daar wel behoefte aan hebben moeten dat gewoon lekker in stilte doen.
heb jij geschiedenis les gehad op school?
Keep it easy
  dinsdag 7 mei 2013 @ 00:49:57 #210
198231 Nikmans
Hee daar
pi_126158514
Terechte klacht
Ga weg
pi_126159041
Dus ook de Nederlandse soldaten in Irak, die vochten voor olie, worden herdacht?
:)
  dinsdag 7 mei 2013 @ 01:14:48 #212
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_126159095
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 23:27 schreef pussycatdoll het volgende:

[..]

Op het eind ging het om de vrijheid aangezien ze aan het verliezen waren.
Bij het Oostfront was het puur om niet in de handen de Russen te vallen terwijl ze in het westen hoopten dat de VS hun gebieden zo snel mogelijk innam voordat de Russen er waren
RED ONS HENNIEGOD
  dinsdag 7 mei 2013 @ 01:15:04 #213
351780 Piye
King of Kush
pi_126159100
Ik snap niet dat dit mensen bezig houdt. Iedereen kan toch voor zichzelf bepalen wie hij/zij herdenkt? Van mijn part herdenk je je overleden goudvis.
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
  dinsdag 7 mei 2013 @ 06:46:35 #214
394226 along
In Hong Kong
pi_126160421
Ik herdenk mijn duitse kameraden, onschuldige jongens die het slachtoffer zijn geworden van Amerikaanse propaganda. Menig nederlander likt zijn vingers af bij de gedachte dat duitsland nog steeds zou regeren in nederland, geen buitelanders te bekennen!! Allemaal omgesmolten tot brandstof voor onze volkswagens.
Woont in een Biodome.
  Forum Admin dinsdag 7 mei 2013 @ 07:21:53 #215
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_126160555
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 mei 2013 00:39 schreef 123eend het volgende:

[..]

heb jij geschiedenis les gehad op school?
ja
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')