Hij is eigenlijk te makkelijk hèquote:
Schuimblussers zijn er voor vloeistof branden dus idd een CO2 blusser pakken. Nooit een poederblusser gebruiken met elektriciteit want het vreet alles in de meterkast kapot. Dacht zelfs dat die poederblussers tegenwoordig verboden warenquote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:49 schreef GekkePoes het volgende:
2 kg is net genoeg voor een frituur. Ik heb de brandblusser in de gang(in het zicht) staan, zodat die makkelijk te pakken in, als je eerst naar de meterkast moet rennen kan het al te laat zijn. En als er een stroomkabel aan zit is blussen met schuim af te raden, dan CO2 blusser pakken.
Wil jij nooit - ik zeg NOOIT - een frituurbrand blussen met een standaardschuimblusser! Vaak zit daar een combinatie van schuim en water in. Alleen een blusser met classificering F zou je daarvoor kunnen gebruiken maar dan moet je wel weer weten wat je doet.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:49 schreef GekkePoes het volgende:
2 kg is net genoeg voor een frituur. Ik heb de brandblusser in de gang(in het zicht) staan, zodat die makkelijk te pakken in, als je eerst naar de meterkast moet rennen kan het al te laat zijn. En als er een stroomkabel aan zit is blussen met schuim af te raden, dan CO2 blusser pakken.
Had een keer de vlam in de frituurpan en terwijl ik die pan naar buiten bracht gooide mijn ex er water over. Ben nog nooit zo geschrokken.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:12 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Wil jij nooit - ik zeg NOOIT - een frituurbrand blussen met een standaardschuimblusser! Vaak zit daar een combinatie van schuim en water in. Alleen een blusser met classificering F zou je daarvoor kunnen gebruiken maar dan moet je wel weer weten wat je doet.
Beter nog kan je in dat geval een blusdeken gebruiken. Wel even de handleiding lezen, anders brand je je vingers eraf.
Poederblusser is zo'n beetje de slechtste keuze voor in een huis. Geeft troep, is troep, maakt apparatuur kapot... meer iets voor chemische branden. Hou het bij een schuimblusser, daarmee kun je vrijwel alle branden blussen. Als je ook een blusdeken hebt ben je nog beter voorbereid. Aan een CO2 blusser heb je in veel gevallen weinig, bijvoorbeeld als je bankstel in de fik staat, dat krijg je met CO2 meestal niet uit.quote:
Er staat op mijn schuimblusser dat die alleen geschikt is voor benzine en vet/oliebrand. n iet voor electraquote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:12 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Wil jij nooit - ik zeg NOOIT - een frituurbrand blussen met een standaardschuimblusser! Vaak zit daar een combinatie van schuim en water in. Alleen een blusser met classificering F zou je daarvoor kunnen gebruiken maar dan moet je wel weer weten wat je doet.
Beter nog kan je in dat geval een blusdeken gebruiken. Wel even de handleiding lezen, anders brand je je vingers eraf.
Ik heb dat ooit eens bij de brandweer gezien (leuk - bhv'erquote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:16 schreef afstandbediening het volgende:
[..]
Had een keer de vlam in de frituurpan en terwijl ik die pan naar buiten bracht gooide mijn ex er water over. Ben nog nooit zo geschrokken.
Die bluste met water :Squote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:33 schreef soapie het volgende:
[..]
Nooit doen!!!!
http://www.regio15.nl/act(...)ussen-vlam-in-de-pan
Waarvan denk je dat ze schuim maken? Lees mijn eerste post hierboven nog eens.quote:
Hetzelfde hier. BHV training van twee dagen bij de brandweer in Tilburg. Erg leerzaam.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:22 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Ik heb dat ooit eens bij de brandweer gezien (leuk - bhv'er). Een frituurpan in een container en er dan gecontroleerd een pannetje water ingooien: 20 meter vuurzee.
Water is waterquote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:36 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Waarvan denk je dat ze schuim maken? Lees mijn post hierboven nog eens.
Maar niet alle vloeistof is frituurvet! Frituurvet wordt namelijk loeiheet waardoor water in één klap uitzet tot heel veel gloeiendhete stoom.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:37 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Water is water
kijk en leer hoe ik brandjes blus:
Frituurvet van 180 graden of hoger is toch iets anders als motorolie dat in de fik staat.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:37 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Water is water
kijk en leer hoe ik brandjes blus:
Dit is een oliebrand geblust met traditioneel schuim.
Schuim vormt een laag op de olie, die zorgt dat er geen zuurstof meer bij kan. met poeder of co2 krijg je een vetbrand niet uit.
Dat ligt eraan welk type schuim je gebruikt. Zoals ik al zei: alleen schuim uit een type F-blusser doet dat.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:37 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Water is water
Schuim is een mengsel van water en chemicalien.
Dit is een oliebrand geblust met traditioneel schuim.
Schuim vormt een laag op de olie, die zorgt dat er geen zuurstof meer bij kan. met poeder of co2 krijg je een vetbrand niet uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |