abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126049649
In Vlaanderen is in de buurt van Gent een aantal goederenwagons met chemische stoffen ontspoord en ontploft. Er zijn geen berichten over slachtoffers. Er zou nog steeds ontploffingsgevaar zijn, maar de brandweer probeert het vuur gecontroleerd te laten uitdoven.

Het ongeluk gebeurde rond 02.30 uur in het Oost-Vlaamse Wetteren bij een spoorwegtunnel. De trein zou volgens Belgische media van het spoor zijn gelopen bij een wissel. Zeven van de dertien wagons zouden in brand staan.

Evacuatie

Het gemeentelijk en provinciaal rampenplan is in werking gesteld en zo'n 250 omwonenden binnen een straal van 500 meter zijn geëvacueerd. Ze zijn in een naburig gemeenschapshuis opgevangen. Inwoners van de plaatsen Wetteren, Serskamp en Schellebelle moeten ramen en deuren dicht houden, meldt de gemeente op haar website.

Verschillende brandweerkorpsen bestrijden het vuur. De brandweer kon voorkomen dat een huis in vlammen opging. Wel ontplofte een gastank. De trein was op weg van Nederland naar Gent-Zeehaven. Het treinverkeer op de spoorlijn Denderleeuw-Gent is voor langere tijd onmogelijk, zegt de gemeente.

(Bron ; nos.nl)
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_126049681
Flikken :@
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_126049692
In het Oost-Vlaamse Wetteren zijn rond 2 uur vannacht goederenwagons met chemische producten ontploft. Bij het ongeval zelf is niemand gewond geraakt. Verschillende brandweerkorpsen bestreden de vlammen, die over een lengte van vijfhonderd meter tekeergingen. Intussen is het vuur onder controle, maar de provinciale fase van het rampenplan blijft van kracht. Bekijk het filmpje onderaan voor de beelden.

Geëvacueerden worden opgevangen in de gemeentelijke feestzaal.
Verschillende straten in een straal van 500 meter werden geëvacueerd. De ruim 250 mensen werden opgevangen in de gemeentelijke feestzaal en bij de brandweer.

Aan de inwoners die tussen 500 meter en 1 kilometer van de plaats van het treinongeval wonen wordt gevraagd om binnen te blijven. Inwoners van Wetteren, Serskamp en Schellebelle moeten ramen en deuren dichthouden.

Zeven wagons in brand
Aan de spoorwegtunnel in de Victor Van Sandelaan zijn zes van de dertien wagons ontspoord. Twee zijn daarbij gekanteld en drie in brand gevlogen. Die bevatten de giftige stof acrylnitryl.

De brandweer kon voorkomen dat een huis vlakbij mee in vlammen opging door een watergordijn op te trekken. Tijdens het blussen ging wel een gastank de lucht in. Aan boord waren chemisch ontvlambare producten.

Vervangbussen en -treinen
De trein was op weg van Nederland naar Gent-Zeehaven. Het
treinverkeer op de spoorlijnen van Denderleeuw naar Gent-Sint-Pieters en van Dendermonde naar Gent-Sint-Pieters is onderbroken. Dat zal ook in de ochtend zo zijn.

De NMBS zet daarom vervangbussen in tussen Gent-Sint-Pieters en Aalst en tussen Gent-Sint-Pieters en Dendermonde. De treinen tussen De Panne en Brussel-Noord zullen omgeleid worden via de lijn 50A, net als die van Gent-Sint-Pieters naar Brussel-Nationaal-Luchthaven. Omdat het treinverkeer tussen Kortrijk en Mechelen onderbroken is, zullen er pendeltreinen rijden tussen Kortrijk en Gent-Sint-Pieters en tussen Dendermonde en Mechelen.

Filmpje:
Ik ga straks naar daar, mijn ouders wonen daar in de buurt ..
pi_126049725
2 bewoners zijn in shock naar het ziekenhuis gebracht.
Uit de brandende wagons komt cyanide vrij, een kankerverwekkende stof die in het bloed kan worden opgenomen.
Andere wagons zouden acrylnitryl bevatten..

Het ziet er niet goed uit daar :{
pi_126049764
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 07:12 schreef trainfreak het volgende:
In het Oost-Vlaamse Wetteren zijn rond 2 uur vannacht goederenwagons met chemische producten ontploft. Bij het ongeval zelf is niemand gewond geraakt. Verschillende brandweerkorpsen bestreden de vlammen, die over een lengte van vijfhonderd meter tekeergingen. Intussen is het vuur onder controle, maar de provinciale fase van het rampenplan blijft van kracht. Bekijk het filmpje onderaan voor de beelden.

Geëvacueerden worden opgevangen in de gemeentelijke feestzaal.
Verschillende straten in een straal van 500 meter werden geëvacueerd. De ruim 250 mensen werden opgevangen in de gemeentelijke feestzaal en bij de brandweer.

Aan de inwoners die tussen 500 meter en 1 kilometer van de plaats van het treinongeval wonen wordt gevraagd om binnen te blijven. Inwoners van Wetteren, Serskamp en Schellebelle moeten ramen en deuren dichthouden.

Zeven wagons in brand
Aan de spoorwegtunnel in de Victor Van Sandelaan zijn zes van de dertien wagons ontspoord. Twee zijn daarbij gekanteld en drie in brand gevlogen. Die bevatten de giftige stof acrylnitryl.

De brandweer kon voorkomen dat een huis vlakbij mee in vlammen opging door een watergordijn op te trekken. Tijdens het blussen ging wel een gastank de lucht in. Aan boord waren chemisch ontvlambare producten.

Vervangbussen en -treinen
De trein was op weg van Nederland naar Gent-Zeehaven. Het
treinverkeer op de spoorlijnen van Denderleeuw naar Gent-Sint-Pieters en van Dendermonde naar Gent-Sint-Pieters is onderbroken. Dat zal ook in de ochtend zo zijn.

De NMBS zet daarom vervangbussen in tussen Gent-Sint-Pieters en Aalst en tussen Gent-Sint-Pieters en Dendermonde. De treinen tussen De Panne en Brussel-Noord zullen omgeleid worden via de lijn 50A, net als die van Gent-Sint-Pieters naar Brussel-Nationaal-Luchthaven. Omdat het treinverkeer tussen Kortrijk en Mechelen onderbroken is, zullen er pendeltreinen rijden tussen Kortrijk en Gent-Sint-Pieters en tussen Dendermonde en Mechelen.

Filmpje:
Jeezus, dat is een aardige brand :o
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zaterdag 4 mei 2013 @ 07:58:24 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_126049784
Ik vind ramen en deuren dichthouden tussen 500 en 1000 meter van het ongeluk wel weinig als je de omvang van de brand ziet en bedenkt dat het om een giftige stof gaat.
pi_126049799
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 07:58 schreef kwiwi het volgende:
Ik vind ramen en deuren dichthouden tussen 500 en 1000 meter van het ongeluk wel weinig als je de omvang van de brand ziet en bedenkt dat het om een giftige stof gaat.
Bewoners van de omliggende dorpen wordt ook gevraagd om ramen en deuren dicht te houden.

De Civiele Bescherming heeft een hoge druk leiding voor aanvoer van water door het centrum gelegd.
Defensie is ook ter plaatse, en iemand van BASF.
pi_126049818
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 07:58 schreef kwiwi het volgende:
Hangt van de stof af en welke verbrandingproducten daarbij vrij komen .

Verder, in principe komen er bij elke brand giftige stoffen vrij. Ga maar eens een paar minuutjes rook inademen. :P
pi_126049825
De stof is kankerverwekkend...

Het artikel op HLN wordt regelmatig wel aangepast.
Er is ondertussen ook al een telefoonnummer beschikbaar gesteld om te bellen met vragen
  zaterdag 4 mei 2013 @ 08:17:33 #10
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_126049848
Shit hee.. wat een fik..

Chemi Pack-gate 2.0
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_126049874
Eerste testen: rook boven Wetteren niet schadelijk

Toch al iets positiever nieuws
  zaterdag 4 mei 2013 @ 08:22:15 #12
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_126049878
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 08:21 schreef trainfreak het volgende:

Nou, maar toch...
pi_126049906
Beter Dan een chloortransport op zich.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 09:07:42 #14
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_126050137
"You see what happens Larry? You see what happens when you fuck a stranger in the ass? This is what happens. You see what happens Larry?!?!?!"
pi_126050148
Lijkt mee te vallen geen doden of ernstig gewonden. Wel enorme milieuschade.
blablablabla
pi_126050167
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 09:08 schreef Elan het volgende:
Lijkt mee te vallen geen doden of ernstig gewonden. Wel enorme milieuschade.
Er staan ook amper huizen in die buurt.
Had het ongeval zich enkele honderden meters verderop voorgedaan, dan zullen er wel doden of toch minstens zwaargewonden zijn gevallen.
  Moderator zaterdag 4 mei 2013 @ 09:15:54 #17
138438 crew  Pizzakoppo
pi_126050197
We weten allemaal dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid. Ik herhaal, er is géén gevaar voor de volksgezondheid.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 09:57:47 #18
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_126050553
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 09:15 schreef Pizzakoppo het volgende:
We weten allemaal dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid. Ik herhaal, er is géén gevaar voor de volksgezondheid.
Klopt. Ramen en deuren dichthouden, en niet naar buiten gaan. De exacte inhoud weten we ook nog niet, maar gevaar voor de volksgezondheid is er nooit geweest.
pi_126050636
Het aantal kankerpatiënten in die omgeving gaat de komende 5 jaar met 500% groeien vermoed ik.
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 4 mei 2013 @ 10:07:12 #20
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_126050692
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 08:21 schreef trainfreak het volgende:

Onzin. Elke rook is schadelijk.
pi_126052048
quote:
13s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 10:07 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Onzin. Elke rook is schadelijk.
De rook raakt vermengd met de lucht. Het kan goed zijn dat de toxische concentraties dan niet meer worden gehaald.
pi_126052079
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 11:32 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De rook raakt vermengd met de lucht. Het kan goed zijn dat de toxische concentraties dan niet meer worden gehaald.
Dus als we maar ver genoeg van de vervuiling meten kun we eigenlijk wel stellen dat niets giftig is.
pi_126052301
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 11:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus als we maar ver genoeg van de vervuiling meten kun we eigenlijk wel stellen dat niets giftig is.
In feite wel, maar dat is niet waar het om draait.
Het gaat erom of de toxische concentraties worden overschreden in bewoond gebied.
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 4 mei 2013 @ 14:44:01 #24
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_126056754
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 07:12 schreef trainfreak het volgende:
Filmpje:
quote:
How can you tell that this happened somewhere else than Murica? There's no one screaming oh my god, oh my god, oh my god over the video.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')