abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_125954462
registreer om deze reclame te verbergen
Voor mijn microfotografiehobby wil ik graag zelf een aantal metalen onderdelen voor een speciale opstelling zelf maken. Omdat ik zeer weinig ervaring heb met metaalbewerking zou ik graag wat tips en advies willen krijgen over de nog aan te schaffen machines en apperatuur.

Ik verwacht voornamelijk een kolomboormachine nodig te hebben, maar omdat ik ook wil gaan frezen ben ik aan het twijfelen om direct een freesbank te kopen in plaats van een kolomboormachine. Er zijn een aantal dingen die ik graag zou willen weten:

-Ik heb totaal geen idee waar ik op moet letten bij de aanschaf van een freesbank en wat ik eigenlijk nodig heb. Het liefste heb ik ook de mogelijkheid om wat grotere werkstukken (bv dik plaatwerk van 40x40 tot 60x0 cm) te kunnen frezen, maar als dat direct een enorme machine vereist is dat geen optie hier in huis. Wat voor mogelijkheden zijn er en wat zou een mooie (semi)-huis-tuin-keukenoplossing kunnen zijn zonder direct een machine van > 300 kg te moeten aanschaffen maar waarmee je toch wat groter materiaal (en eventueel RVS) ook kan frezen? Krachtstroom heb ik niet en is eigenlijk ook geen optie. Maakt dat veel uit?

-Ik weet dat er zoiets bestaat als DRO (digitale uitlezing). Het lijkt mij heel handig of zou je in de praktijk makkelijk zonder kunnen? Is het nuttig en kan je het makkelijk toevoegen als je het niet hebt?

-Aan wat voor prijzen moet je denken voor de verschillende mogelijkheden en is het slim om tweedehands te kopen en geld te besparen?

-Hoe makkelijk is het om een freesbank te gebruiken alsof het een kolomboor is? Bijvoorbeeld als je alleen even snel een paar gaten wilt boren die wel netjes recht moeten zijn.

Wie kan me helpen? :)

Dank!
Niels
blub blub
pi_125956191
Wil je ook een draaibank aanschaffen?
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_125956241
:Lijkt me niet te doen, eerlijk gezegd. Kleine freesbanken op 220V die toch stukken van 600x600 mm kunnen bewerken bestaan niet. In 'kleine' freesbanken heb je de chinese variant (volgens mij alleen goed te gebruiken als je al verstand hebt van frezen en weet wat je moet verbeteren) en de nauwkeurige machines (Duits, bijvoorbeeld). Die werken allemaal op krachtstroom en kosten een vermogen, omdat elke hobbyist die weinig ruimte heeft graag zo'n machine wil.

Ga er maar van uit dat als het investeren in krachtstroom geen optie is, het investeren in een freesbank en de bijbehorende gereedschappen zeker geen optie is.

Ik heb voor het (ver)bouwen van draaibanken wat gereedschap om ijzer te bewerken (lastrafo, haakse slijper, zware gebruikte kolomboor), maar ook voor die machines is krachtstroom al noodzakelijk. Een plaat van 60x60 die dik genoeg is om er ook nog in te frezen weegt waarschijnlijk meer dan een kolomboor op 220V.

Dus:

1) ja, dat maakt veel uit
2) dat ligt er aan wat je wil maken en hoe nauwkeurig het moet zijn. De prijzen daarvan zijn volgens mij ook al niet te vergelijken met het nemen van krachtstroom
3) Als je ziet dat op dit (http://link.marktplaats.nl/672230240), een kleine Huvema boor/freescombinatie voor maximaal 370x160 mm op 230V, al 650 euro geboden wordt...
Volgens de advertentie weegt deze machine al 225 kg, dus voor transport moet je dan al aan 3/4 man denken.
4) Zal op zich wel gaan, denk ik, maar de machine hierboven bv. lijkt me niet geschikt voor lange mk3 boren.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_125956507
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:18 schreef blomke het volgende:
Wil je ook een draaibank aanschaffen?
Draaibank niet. Heb ik denk ik weinig nodig en als dat wel zo is kan ik de draaibank van de stadswerkplaats Groningen gebruiken.
blub blub
pi_125957004
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:19 schreef JurriaanK het volgende:
:Lijkt me niet te doen, eerlijk gezegd. Kleine freesbanken op 220V die toch stukken van 600x600 mm kunnen bewerken bestaan niet. In 'kleine' freesbanken heb je de chinese variant (volgens mij alleen goed te gebruiken als je al verstand hebt van frezen en weet wat je moet verbeteren) en de nauwkeurige machines (Duits, bijvoorbeeld). Die werken allemaal op krachtstroom en kosten een vermogen, omdat elke hobbyist die weinig ruimte heeft graag zo'n machine wil.

Ga er maar van uit dat als het investeren in krachtstroom geen optie is, het investeren in een freesbank en de bijbehorende gereedschappen zeker geen optie is.

Ik heb voor het (ver)bouwen van draaibanken wat gereedschap om ijzer te bewerken (lastrafo, haakse slijper, zware gebruikte kolomboor), maar ook voor die machines is krachtstroom al noodzakelijk. Een plaat van 60x60 die dik genoeg is om er ook nog in te frezen weegt waarschijnlijk meer dan een kolomboor op 220V.

Dus:

1) ja, dat maakt veel uit
2) dat ligt er aan wat je wil maken en hoe nauwkeurig het moet zijn. De prijzen daarvan zijn volgens mij ook al niet te vergelijken met het nemen van krachtstroom
3) Als je ziet dat op dit (http://link.marktplaats.nl/672230240), een kleine Huvema boor/freescombinatie voor maximaal 370x160 mm op 230V, al 650 euro geboden wordt...
Volgens de advertentie weegt deze machine al 225 kg, dus voor transport moet je dan al aan 3/4 man denken.
4) Zal op zich wel gaan, denk ik, maar de machine hierboven bv. lijkt me niet geschikt voor lange mk3 boren.
Voornamelijk zal ik aluminium gaan bewerken. Een alu-plaat van bv 60x60 cm en 1,5cm dik weegt maar 15 kilo. Bovendien denk ik: aluminium is zo zacht, heb ik daar echt krachtstroom voor nodig? Of is dat onterecht? Wat kost krachtstroom aanleggen eigenlijk (ongeveer)? Het financiele aspect is minder een probleem dan de ruimte. De machine moet op een vlizozolder zonder vaste trap komen te staan...

Iets anders waar ik aan het gedacht, maar geen idee of dat hout snijdt is om een kolomboor te kopen, een X-Y-tafel te monteren en dan dat als "freesbank" te gebruiken. Voor mijn toepassingen zou het volgens mij al ruimschoots moeten voldoen als de X-Y-tafel maar nauwkeurig genoeg (een tiende milimeter) is. Wat kan je meer een freesbank dan met een kolomboor met goede X-Y-tafel?

Wat ik onder andere wil is een "grote" 15mm dikke aluminiumplaat (exacte maten weet ik nog niet maar 50 x 50 cm is een goede richtlijn) op maat frezen (langs de randen, zodat het mooi strak wordt) en op nauwkeurige posities gaten erin boren. Veel ingewikkelder dan dat wordt het eigenlijk niet.

Ideen / tips / oplossingen zijn welkom :)
blub blub
pi_125957426
Ik heb enige ervaring met een Huvema kolomboormachine en een boorklem (een dure&goede). Die nauwkeurigheid van 0,1 mm haal je zeker niet. Vraag me ook af wat je wilt gaan maken en of je die nauwkeurigheid kunt meten. Met een schuifmaat haal je die al amper.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_125957458
registreer om deze reclame te verbergen
Een kolomboor heeft andere lagers dan een freesbank, want een kolomboor heeft geen zijdelingse belasting op de spindel, freesbanken wel. Een XY tafel voor 60x60 cm til ik niet meer in m'n eentje, en de combinatie met een vlizotrap lijkt me echt een nachtmerrie.

Ik weet niet of je aluminium met een traploze handfrees kunt frezen? Wellicht is dat een optie? En anders toch eens bij een constructiebedrijf in de buurt langsgaan en vragen of ze op een zaterdag morgen ook kleine klusjes voor particulieren uitvoeren.

Krachtstroom van de netbeheerder is niet zo duur, volgens mij. Lees het na op de site van je eigen netbeheerder. De aanpassingen aan meterkast en huisinstallatie kunnen wel serieus geld kosten.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_125958170
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:43 schreef JurriaanK het volgende:
Een kolomboor heeft andere lagers dan een freesbank, want een kolomboor heeft geen zijdelingse belasting op de spindel, freesbanken wel. Een XY tafel voor 60x60 cm til ik niet meer in m'n eentje, en de combinatie met een vlizotrap lijkt me echt een nachtmerrie.

Ik weet niet of je aluminium met een traploze handfrees kunt frezen? Wellicht is dat een optie? En anders toch eens bij een constructiebedrijf in de buurt langsgaan en vragen of ze op een zaterdag morgen ook kleine klusjes voor particulieren uitvoeren.

Krachtstroom van de netbeheerder is niet zo duur, volgens mij. Lees het na op de site van je eigen netbeheerder. De aanpassingen aan meterkast en huisinstallatie kunnen wel serieus geld kosten.
Maak je je kolomboor stuk als je die zijdelings gaat belasten? Is er een manier om met een X-Y-tafel en kolomboor toch een redelijke nauwkeurigheid te halen?

Wat is een traploze handfrees?

Ik heb wel een mooie takel op de vlizozolder waarmee ik dingen tot een paar honderd kilo zonder problemen omhoog kan takelen. Kan zo'n (grotere) freesbank/kolomboor (makkelijk) in onderdelen uit elkaar gehaald worden en in delen omhoog getakeld worden?

Ik zit hier in een huurhuis en verwacht binnen twee jaar te verhuizen, dus flink investeren in de meterkast word ik ook niet echt blij van...

Een constructiebedrijf weet ik niet, maar ik verwacht in de toekomst vaker dingen zelf te willen maken en daarom wil ik liever meteen zelf aan de slag in plaats van eerst een fortuin aan arbeidsloon te spenderen om er dan na een paar jaar achter te komen dat ik van dat geld een mooie freesbank had kunnen kopen...
blub blub
pi_125958388
Wat voor onderdelen wil je dan maken?

Bij zijdelingse belasting van een kolomboor, zul je afwijkingen krijgen. Ik denk dat het eerst het boortje/freesje afbreekt.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_125958566
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:56 schreef blomke het volgende:
Wat voor onderdelen wil je dan maken?

Bij zijdelingse belasting van een kolomboor, zul je afwijkingen krijgen. Ik denk dat het eerst het boortje/freesje afbreekt.
freesje hoort niet te breken, in elk geval niet als je voeding goed is ingesteld.

Probleem is dat de lagers in een kolomboor maar kort mee gaan.
en ik weet niet of je voor kleinere freesjes een hoog genoeg toerental kan halen, om een juiste snijsnelheid te bereiken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_125958856
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 21:56 schreef blomke het volgende:
Wat voor onderdelen wil je dan maken?

Bij zijdelingse belasting van een kolomboor, zul je afwijkingen krijgen. Ik denk dat het eerst het boortje/freesje afbreekt.
Ik fotografeer bij extreme vergrotingen (5 tot 80x) en ben daarvoor bezig met het maken van een horizontale "setup" waarbij de camera gemonteerd is op een rail met stappemotor en USB-aansturing voor de verplaatsing. Die setup bestaat onder andere uit een grote aluminiumplaat waar alles op de juiste plek gemonteerd moet worden en daarvoor moet ik een redelijk aantal gaten (onder andere voor camera, verlichting, fliters en objectpositionerings-inrichting) op nauwkeurige posities hebben.
blub blub
pi_125958893
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_125960340
Als het maar eenmalig is, dan zou ik een mooie tekening maken en eens informeren bij iemand die freeswerk doet. Op marktplaats bijvoorbeeld. Zelfs als dat een paar honderd euro kost, lijkt het me de eenvoudigste manier.

Toen ik voor een draaibank wat in elkaar gelast had wat aan de bovenkant helemaal vlak moest zijn, heb ik het ook laten frezen door iemand. Het betrof een obect van 80x30 cm. Ik herinner me de prijs als een paar tientjes.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_125960633
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:22 schreef JurriaanK het volgende:
Als het maar eenmalig is, dan zou ik een mooie tekening maken en eens informeren bij iemand die freeswerk doet. Op marktplaats bijvoorbeeld. Zelfs als dat een paar honderd euro kost, lijkt het me de eenvoudigste manier.

Toen ik voor een draaibank wat in elkaar gelast had wat aan de bovenkant helemaal vlak moest zijn, heb ik het ook laten frezen door iemand. Het betrof een obect van 80x30 cm. Ik herinner me de prijs als een paar tientjes.
Ik weet dus niet of het maar eenmalig is, ik vermoed eigenlijk van niet. Sowieso heb ik daarnaast nog een hoop veel kleinere onderdelen (varierend van 2 x 2 cm tot 10 x 20 cm) nodig. Van die laatste verwacht ik veel vaker aanpassingen te doen en onderdelen te veranderen of bij te maken.

Wat voor oplossing zou je in mijn situatie kiezen als je zelf alleen klein spul zou willen frezen?
blub blub
pi_125960683
als het alleen maar gaat om gaten boren dan kun je het misschien ook laten lasersnijden, doe ik ook regelmatig en dat is ook niet te duur
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  woensdag 1 mei 2013 @ 22:46:10 #16
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_125961915
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:28 schreef densmee het volgende:
als het alleen maar gaat om gaten boren dan kun je het misschien ook laten lasersnijden, doe ik ook regelmatig en dat is ook niet te duur
15 mm alu is lastig te snijden. En ik denk dat je qua gatdiameter ook wel op 1 a 1,5x de plaatdikte zit.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  woensdag 1 mei 2013 @ 22:48:16 #17
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_125962088
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:46 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

15 mm alu is lastig te snijden. En ik denk dat je qua gatdiameter ook wel op 1 a 1,5x de plaatdikte zit.
Het grootste wat ik wil is 3/8" (dus ca. 1 cm) en het kleinste is waarschijnlijk M3 of M4.
blub blub
  woensdag 1 mei 2013 @ 22:55:37 #19
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_125962482
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:49 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Het grootste wat ik wil is 3/8" (dus ca. 1 cm) en het kleinste is waarschijnlijk M3 of M4.
Dat ga je niet redden met laser, ook niet in staal. Waterstralen is misschien nog een optie, maar ik heb geen idee hoe klein die kunnen.

Centers laten graveren door de laser en dan met de hand centerpunten slaan en met de kolomboor boren zou ook nog kunnen.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_125962979
quote:
1s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:55 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Dat ga je niet redden met laser, ook niet in staal. Waterstralen is misschien nog een optie, maar ik heb geen idee hoe klein die kunnen.

Centers laten graveren door de laser en dan met de hand centerpunten slaan en met de kolomboor boren zou ook nog kunnen.
Wat is het voordeel daarvan boven een kolomboor met XY-tafel die je alleen gebruikt om te boren en niet om te frezen?
blub blub
pi_125992432
Gezien de kosten en het gedoe is het wellicht ook de moeite om eerst te proberen of ik die hoge nauwkeurigheid wel echt nodig heb. Volgens mij haal je met een goeie schuifmaat en een punch-tool om markering aan te brengen makkelijk een nauwkeurigheid van een halve milimeter, en wellicht is dat genoeg. Voor het netjes recht boren van de gaten op een grote alu-plaat zou ik een bovenfrees kunnen gebruiken, toch?
blub blub
pi_125993744
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:49 schreef nielsgeode het volgende:
Gezien de kosten en het gedoe is het wellicht ook de moeite om eerst te proberen of ik die hoge nauwkeurigheid wel echt nodig heb. Volgens mij haal je met een goeie schuifmaat en een punch-tool om markering aan te brengen makkelijk een nauwkeurigheid van een halve milimeter, en wellicht is dat genoeg. Voor het netjes recht boren van de gaten op een grote alu-plaat zou ik een bovenfrees kunnen gebruiken, toch?
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:49 schreef nielsgeode het volgende:
Gezien de kosten en het gedoe is het wellicht ook de moeite om eerst te proberen of ik die hoge nauwkeurigheid wel echt nodig heb. Volgens mij haal je met een goeie schuifmaat en een punch-tool om markering aan te brengen makkelijk een nauwkeurigheid van een halve milimeter, en wellicht is dat genoeg. Voor het netjes recht boren van de gaten op een grote alu-plaat zou ik een bovenfrees kunnen gebruiken, toch?
als je het toerental ver genoeg terug kan draaien gaat dat wel,
afhankelijk van de diameter zal je je boor moeten afdraaien tot 8 mm, en je zult korte boren moeten gebruiken ivm beperkte hoogte frees
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_125993827
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:18 schreef densmee het volgende:

[..]

[..]

als je het toerental ver genoeg terug kan draaien gaat dat wel,
afhankelijk van de diameter zal je je boor moeten afdraaien tot 8 mm, en je zult korte boren moeten gebruiken ivm beperkte hoogte frees
Wat bedoel je met het afdraaien van je boor tot 8 mm?
blub blub
pi_125993870
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:19 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Wat bedoel je met het afdraaien van je boor tot 8 mm?
ik neem aan dat je geen variabele spantang in je machine hebt dus je zult de schacht van de boor op een vaste maat moeten maken, waarschijnlijk 8 mm
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_125993984
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:20 schreef densmee het volgende:

[..]

ik neem aan dat je geen variabele spantang in je machine hebt dus je zult de schacht van de boor op een vaste maat moeten maken, waarschijnlijk 8 mm
Wat is een variabele spantang? Ik heb uberhaupt nog geen bovenfrees, die zal ik eerst moeten aanschaffen. Ik heb al even gezocht op internet naar wat praktische tips en online info over hoe zo'n ding te gebruiken maar er is niet zoveel te vinden waar ik echt wat aan heb.

Ik lees bijvoorbeeld dat het heel belangrijk is dat je je werkstuk goed vastzet, maar hoe doe je dat dan?
blub blub
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')