abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 april 2013 @ 21:44:26 #1
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125881829
Deel 5 alweer. In herinnering, de OP van milchat:

quote:
Ik ben benieuwd in wat voor aantallen er christenen/gelovigen/o.i.d. rondhangen op Fok! forum?

Ik ben opgegroeid in een gelovige omgeving (kerkelijk dus) maar vraag me af hoeveel mensen in de Nederlandse samenleving nu eigenlijk daadwerkelijk zullen geloven. Nu is Fok! vast geen betrouwbare afspiegeling van de samenleving, maar ik ben toch benieuwd hoe het hier zit ;)

En zijn er ook fok!kers die gelovig zijn opgegroeid maar nu anders denken over God en de bijbel?
En probeer het een beetje on topic te houden mensen. ;)
  maandag 29 april 2013 @ 21:48:53 #2
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_125881998
Oké, TS zal nog eens proberen de discussie op het rechte pad te brengen:

Ik ben zelf geen gelovige. Ik heb toen ik jonger was (jaar of 16, 17) wel een flinke existentiële crisis gehad, waardoor ik een tijd heb rondgelopen met het plan me terug te engageren in het Rooms-katholicisme, en ik heb zelfs even geflirt met het idee me te bekeren tot de islam. Gelukkig had ik de tegenwoordigheid van geest me eerst even in te lezen, zodat ik zou weten waaraan ik begon.

Tegen de tijd dat ik voldoende had gelezen om een goed beeld te kunnen vormen, was ik gelukkig volwassen genoeg om de 'leegte' van atheïsme aan te kunnen. Sinds die tijd (zo vanaf m'n 18e) ben ik dan ook atheïst, en vanaf m'n 20e ben ik officieel geen lid meer van enige kerk.
  maandag 29 april 2013 @ 22:10:12 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_125882848
Niet gelovig.

Opgegroeid in een huishouden met ouder(s) die niks met het geloof hebben. Op scholen gezeten (basisschool en middelbare school) met kinderen van ouders die niks of weinig met religie hebben. Niet op een negatieve manier dus maar gewoon een algemeen gebrek aan interesse. Pas later er achter gekomen wat voor een uitzonderingspositie dat is in zelfs Nederland, laat staan de wereld.
Gelovigen met dogmatische levensregels altijd vreemd gevonden.

Eigenlijk mijn hele leven lang, ondanks een groot aantal internationale kennissen omringt geweest door blije liberale mensen waarvan slechts enkelen (openlijk) gelovig.

Zelfs nog nooit een emotie gevoeld die vergelijkbaar zou zijn met wat andere mensen beschrijven als ze zeggen spiritualiteit te ervaren. Het zal wel gewoon niet in me zitten.

Daarnaast is mijn bullshit detector veel te gevoelig afgesteld en halen de meeste religies het niet eens om de eerste omschrijvingszin af te maken zonder dat ik het in mijn hoofd al uit elkaar loop te trekken. Ik zou graag denken dat zelfs als ik in een gelovig gezin opgevoed zou zijn ik adhv die capaciteit er vanzelf uit zou zijn gekropen maar dat kan je nooit zeker weten.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_125883370
Ik vind het wel leuk dat iedereen zo open over zichzelf kan praten. Ik hou liever mijn levensverhaal voor mezelf en mijn goede vrienden :D.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_125885396
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 21:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Ik ben zelf geen gelovige
Wat doe je dan in de hol van de leeuw?Oh wacht, er zitten bijna geen gelovigen in deze topic. Ik snappen nu ;)
pi_125889341
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 23:10 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Wat doe je dan in de hol van de leeuw?Oh wacht, er zitten bijna geen gelovigen in deze topic. Ik snappen nu ;)
Speciaal voor jou heb ik het topic Zijn er vegetariers op FOK gestart, zoals je daar kunt lezen vindt ook daar een discussie over het vegetarisme plaats tussen vegetariërs en niet-vegetariërs.

Dus alsjeblieft niet zeuren dat hier over geloof wordt gediscussieerd door niet-gelovigen.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_125889458
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 01:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Speciaal voor jou heb ik het topic Zijn er vegetariers op FOK gestart, zoals je daar kunt lezen vindt ook daar een discussie over het vegetarisme plaats tussen vegetariërs en niet-vegetariërs.

Dus alsjeblieft niet zeuren dat hier over geloof wordt gediscussieerd door niet-gelovigen.
Ik deed een knipoogje erbij,dus dat betekend dat ik er niet serieus op in ging.
Ik had even een binnenpretje, kan gebeuren toch? ;)

Ontopic:
Negeer mijn post en ga verder de discussie.Goede nacht
pi_125899643
Ik accepteer de waarheidsclaim van God.

Kan prima omgaan met personen die in niets of in bomen e.d. geloven, mij om het even.

Problemen ontstaan bij mensen die een moraal hanteren waarin risicovol, egoïstisch, arrogant en onrechtvaardig gedrag als goed wordt gezien, dat is te wijten aan slechte karakter onafhankelijk waar je kapstok ( geloof, kapitalisme, etc ) aan hangt.

Vindt het jammer dat een woord als gelovige al genoeg is, voor sommigen, om met oogkleppen op ten strijde te gaan.

Btw, ik hou ook van de Koningin, lieve vrouwtje geweest zolang ik mij kan heugen. ;)
pi_125900651
Wel gelovig.
pi_125939398
Ik ben ook gelovig.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_125993240
Mooi dat dit topic nog steeds gaande is! En ik ben er nog altijd niet over uit, of ik wil geloven of niet (en of het me vervolgens ook lukt). Ik denk er wel over uit te zijn dat ik mijn kinderen de basis van het christelijk geloof mee wil geven, en ze zo een kans te geven kennis te maken met God. En mijn man en ik hebben onze opvoeding zelf ook als fijn, beschermd en goed ervaren, dus ook een goede motivatie.
pi_125994493
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:06 schreef Milchat het volgende:
Mooi dat dit topic nog steeds gaande is! En ik ben er nog altijd niet over uit, of ik wil geloven of niet (en of het me vervolgens ook lukt). Ik denk er wel over uit te zijn dat ik mijn kinderen de basis van het christelijk geloof mee wil geven, en ze zo een kans te geven kennis te maken met God. En mijn man en ik hebben onze opvoeding zelf ook als fijn, beschermd en goed ervaren, dus ook een goede motivatie.
Dus je gelooft wel in God? :)
pi_125994702
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:33 schreef Catnip het volgende:

[..]

Dus je gelooft wel in God? :)
Not sure yet! Ik wil wel graag geloven, maar weet (nog) niet hoe en of het ooit nog vol overtuiging zal zijn. Wel lastig als ik dan mijn kinderen gelovig op wil voeden.. ;)
pi_125995246
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:39 schreef Milchat het volgende:

Not sure yet! Ik wil wel graag geloven, maar weet (nog) niet hoe en of het ooit nog vol overtuiging zal zijn. Wel lastig als ik dan mijn kinderen gelovig op wil voeden.. ;)
Zeg dat wel ! :?
  vrijdag 3 mei 2013 @ 09:22:02 #15
401811 DoubleRainbows
NO WAY..It's a.. Doublera
pi_126011950
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:39 schreef Milchat het volgende:

[..]

Wat houd je tegen?
Zijn het de vele sprookjes in de bijbel en de vele stromingen binnen het christelijke geloof die elkaar tegen spreken ?
En waarom kennis laten maken met het christelijke geloof en niet de islam dan ?

Zelf ben ik niet gelovig en nee ik ben geen bashende anti theist maar ik ben altijd nieuwsgierig naar de gedachte die achter gelovige of .. half gelovige? :? .. zitten.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 10:28:25 #16
400393 Norakiaan
Gelooft in de Norak
pi_126013397
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 09:22 schreef DoubleRainbows het volgende:
Zijn het de vele sprookjes in de bijbel en de vele stromingen binnen het christelijke geloof die elkaar tegen spreken ?
Voor jou is het een sprookje. Dat is voor anderen weer niet zo. Stromingen zullen er altijd zijn. Die heb je binnen elke religie. Daar ben je vrij in om je eigen weg in te zoeken.
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 09:22 schreef DoubleRainbows het volgende:
En waarom kennis laten maken met het christelijke geloof en niet de islam dan ?
Wellicht omdat je van mening kan zijn dat de islam een afsplitsing is van het christendom. Zoals bepaalde onderzoekers beweren. Of omdat je niet achter de persoon Mohammed staat en het vele geweld dat vandaag de dag door hem gepleegd wordt. Of omdat je niet achter de jihad of sharia staat en het wereldwijde geweld van deze geloofsleer vandaag de dag tegen joden, christenen, hindoes, boeddhisten en niet-gelovigen.

Ik noem een paar redenen.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 10:36:16 #17
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126013597
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 10:28 schreef Norakiaan het volgende:

[..]

Voor jou is het een sprookje. Dat is voor anderen weer niet zo. Stromingen zullen er altijd zijn. Die heb je binnen elke religie. Daar ben je vrij in om je eigen weg in te zoeken.

[..]

Wellicht omdat je van mening kan zijn dat de islam een afsplitsing is van het christendom. Zoals bepaalde onderzoekers beweren. Of omdat je niet achter de persoon Mohammed staat en het vele geweld dat vandaag de dag door hem gepleegd wordt. Of omdat je niet achter de jihad of sharia staat en het wereldwijde geweld van deze geloofsleer vandaag de dag tegen joden, christenen, hindoes, boeddhisten en niet-gelovigen.

Zou de vraag niet moeten zijn 'wat is wel of niet waar?' en niet 'wat vind ik wel of niet een prettige religie?'

Ik vind het altijd een beetje eigenaardig wanneer mensen hun eigen religie of die van anderen beoordelen op basis van wat de 'voor- en nadelen' zijn van zo'n religie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 03-05-2013 10:42:14 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 10:44:46 #18
401811 DoubleRainbows
NO WAY..It's a.. Doublera
pi_126013789
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 10:28 schreef Norakiaan het volgende:

[..]

Ik heb nooit gezegd dat ik religie een sprookje vind. Het valt niet te bewijzen dat er geen god is, wel valt te bewijzen dat sommige verhalen uit de bijbel gewoon onjuist zijn. Vandaar dat ik zei sprookjes. Wat ik me afvroeg is waarom de bijbel als waarheid zien en niet de koran ?
quote:

De islam is een afsplitsing van het christendom volgens mij kunnen we daar niet omheen. Welk geweld dat door mohammed word gepleegd? Voor zover ik weet is de profeet mohammed al lang gestorven. Staat elke moslim volgens jou achter de jihad of sharia ? :?
pi_126015396
Lui,

Lees me eigen helemaal suf wat dit onderwerp betreft en ik sluit niets uit. Dus ook niet bij voorbaat een godsdienst. Dan zou ik immers niet op zoek zijn naar waarheid en subjectief te werk gaan. Het zou immers waar kunnen zijn. De absolute leegte van het universum en het atheïsme lijken mij niet geloofwaardig, maar ook dat zou in theorie kunnen. Het allereerste begin is niet te verklaren. Sommigen gelovigen in god, anderen doen allerlei aannames. Er is nog zo weinig bekend wat wetenschap betreft. Het leven is een wonder, hoe je het ook bekijkt.

Op dit moment ben ik nog zoekende. Zal denk ik altijd zo blijven. De bijbel vind ik trouwens de meest fascinerende bundel die ik tot nu toe gelezen heb.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 11:49:53 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126015880
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:34 schreef Domoor het volgende:
Lui,

Lees me eigen helemaal suf wat dit onderwerp betreft en ik sluit niets uit. Dus ook niet bij voorbaat een godsdienst. Dan zou ik immers niet op zoek zijn naar waarheid en subjectief te werk gaan. Het zou immers waar kunnen zijn.
Dat geldt natuurlijk voor heel veel dingen die je niet eens zou overwegen. Dat iets waar kan zijn is op zichzelf niet zo interessant.

quote:

De absolute leegte van het universum en het atheïsme lijken mij niet geloofwaardig, maar ook dat zou in theorie kunnen.
Hoe kom je eigenlijk tot deze conclusie? En wat bedoel je precies met 'absolute leegte'?

quote:

Het allereerste begin is niet te verklaren. Sommigen gelovigen in god, anderen doen allerlei aannames. Er is nog zo weinig bekend wat wetenschap betreft. Het leven is een wonder, hoe je het ook bekijkt.
Twee dingen:

- "niet te verklaren" en "niet verklaard" zijn verschillende dingen, en het is voor ons fundamenteel onmogelijk om ze uit elkaar te houden.
- het feit dat we X niet hebben verklaard wijst in de richting van geen enkele specifieke verklaring. Dus ook niet in de richting van goden.

quote:

Op dit moment ben ik nog zoekende. Zal denk ik altijd zo blijven. De bijbel vind ik trouwens de meest fascinerende bundel die ik tot nu toe gelezen heb.
Cultuur-historisch is het inderdaad een zeer boeiend en belangrijk werk. De natuurwetenschappelijke waarde ervan is echter zeer gering: Het stamt uit een tijd dat de mensheid de meest fundamentele kennis mbt de kosmos ontbeerde, en er is niets in de Bijbel dat erop duidt dat de schrijvers ervan mogelijk meer ervan wisten dan hun tijdgenoten.

Het antwoord op de vraag 'wat veroorzaakte de big bang?' - een zeer interessante en belangrijke vraag - zul je niet terugvinden in de Bijbel.
pi_126015892
quote:
Het allereerste begin is niet te verklaren.
Moet dat ? Wat niet is kan nog komen. En was er wel een begin ? Eendagsvliegen denken misschien ook wel dat de schepping deze morgen maar pas begonnen is. :)
quote:
Sommigen gelovigen in god, anderen doen allerlei aannames. Er is nog zo weinig bekend wat wetenschap betreft. Het leven is een wonder, hoe je het ook bekijkt.
Is dit een noodzaak dit alles aan een god toe te schrijven ?

quote:
O maar, er bestaan nog meer van die fascinerende bundels. Leesvoer te over.
pi_126016144
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:49 schreef Molurus het volgende:
Dat geldt natuurlijk voor heel veel dingen die je niet eens zou overwegen. Dat iets waar kan zijn is op zichzelf niet zo interessant.
Dat is waar. Maar sluit niets uit. Jodendom, christendom en islam is abstract bekeken één religie. Maar nu ga ik verder de theologie in. De islam is eigenlijk een sekte en heel toevallig ontstaan. Maar hier moet ik voorzichtig mee zijn.
quote:
Hoe kom je eigenlijk tot deze conclusie? En wat bedoel je precies met 'absolute leegte'?
De absolute leegte. Alles is toeval. En het begin van het toeval is onverklaarbaar. Mij lijkt een hogere macht realistischer. Dat is geen vreemde opvatting. Al is niet te verklaren waar die dan weer vandaan komt.
quote:
- "niet te verklaren" en "niet verklaard" zijn verschillende dingen, en het is voor ons fundamenteel onmogelijk om ze uit elkaar te houden.
- het feit dat we X niet hebben verklaard wijst in de richting van geen enkele specifieke verklaring. Dus ook niet in de richting van goden.

Absoluut. Maar het sluit het zeker niet uit.
quote:
Cultuur-historisch is het inderdaad een zeer boeiend en belangrijk werk. De natuurwetenschappelijke waarde ervan is echter zeer gering: Het stamt uit een tijd dat de mensheid de meest fundamentele kennis mbt de kosmos ontbeerde, en er is niets in de Bijbel dat erop duidt dat de schrijvers ervan mogelijk meer ervan wisten dan hun tijdgenoten.
Mozes zijn werk genesis is natuurlijk ook maar één boek uit de bijbel. De rest is daardoor natuurlijk geen complete onzin. Het zijn immers andere boeken.
pi_126016259
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:50 schreef ATON het volgende:
Is dit een noodzaak dit alles aan een god toe te schrijven ?
Zeker niet. Maar het sluit het niet uit.
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:50 schreef ATON het volgende:
O maar, er bestaan nog meer van die fascinerende bundels. Leesvoer te over.
Jodendom, christendom en Islam heb ik qua heilige boeken wel zo'n beetje gehad. Kom je aan met het hindoeïsme?
  vrijdag 3 mei 2013 @ 12:06:10 #24
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126016440
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:58 schreef Domoor het volgende:

[..]

Dat is waar. Maar sluit niets uit. Jodendom, christendom en islam is abstract bekeken één religie. Maar nu ga ik verder de theologie in. De islam is eigenlijk een sekte en heel toevallig ontstaan. Maar hier moet ik voorzichtig mee zijn.
Niets uitsluiten betekent vanzelfsprekend ook het niet uitsluiten van elfjes, trollen, smurfen en al dat soort zaken. Uiteindelijk kun je daar gewoon niets mee. :)

quote:

De absolute leegte. Alles is toeval.
Dus als er geen goden bestaan is dat volgens jou de enige andere mogelijkheid? Hoe kom je tot die conclusie? Je kunt door eliminatie nooit tot een juiste conclusie komen.

quote:

En het begin van het toeval is onverklaarbaar. Mij lijkt een hogere macht realistischer. Dat is geen vreemde opvatting. Al is niet te verklaren waar die dan weer vandaan komt.
In elk geval voel je zelf al aan dat dit, verklaringstechnisch, het probleem alleen maar verplaatst en niet oplost. Zelfs niet een beetje.

quote:

Mozes zijn werk genesis is natuurlijk ook maar één boek uit de bijbel. De rest is daardoor natuurlijk geen complete onzin. Het zijn immers andere boeken.
Ook uit Genesis blijkt geen enkele kennis ten aanzien van kosmologie. Je moet jezelf wel een enorme vrijheid van interpretatie van de tekst veroorloven puur om geen directe conflicten te hebben met moderne wetenschap. Maar los daarvan is er niets in die tekst dat duidt op enige kennis van dit universum.
pi_126016804
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 12:06 schreef Molurus het volgende:
Niets uitsluiten betekent vanzelfsprekend ook het niet uitsluiten van elfjes, trollen, smurfen en al dat soort zaken. Uiteindelijk kun je daar gewoon niets mee.

Een bedenker, hoe hij dan ook moge zijn.
quote:
Dus als er geen goden bestaan is dat volgens jou de enige andere mogelijkheid? Hoe kom je tot die conclusie? Je kunt door eliminatie nooit tot een juiste conclusie komen.

Maar wat is een andere mogelijkheid dan? Als er geen hogere macht is, is toch alles toeval?
quote:
In elk geval voel je zelf al aan dat dit, verklaringstechnisch, het probleem alleen maar verplaatst en niet oplost. Zelfs niet een beetje.

Verklaringstechnisch beginnen we überhaupt weinig. We kunnen louter gissen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')