En probeer het een beetje on topic te houden mensen.quote:Ik ben benieuwd in wat voor aantallen er christenen/gelovigen/o.i.d. rondhangen op Fok! forum?
Ik ben opgegroeid in een gelovige omgeving (kerkelijk dus) maar vraag me af hoeveel mensen in de Nederlandse samenleving nu eigenlijk daadwerkelijk zullen geloven. Nu is Fok! vast geen betrouwbare afspiegeling van de samenleving, maar ik ben toch benieuwd hoe het hier zit![]()
En zijn er ook fok!kers die gelovig zijn opgegroeid maar nu anders denken over God en de bijbel?
Wat doe je dan in de hol van de leeuw?Oh wacht, er zitten bijna geen gelovigen in deze topic. Ik snappen nuquote:
Speciaal voor jou heb ik het topic Zijn er vegetariers op FOK gestart, zoals je daar kunt lezen vindt ook daar een discussie over het vegetarisme plaats tussen vegetariërs en niet-vegetariërs.quote:Op maandag 29 april 2013 23:10 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Wat doe je dan in de hol van de leeuw?Oh wacht, er zitten bijna geen gelovigen in deze topic. Ik snappen nu
Ik deed een knipoogje erbij,dus dat betekend dat ik er niet serieus op in ging.quote:Op dinsdag 30 april 2013 01:04 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Speciaal voor jou heb ik het topic Zijn er vegetariers op FOK gestart, zoals je daar kunt lezen vindt ook daar een discussie over het vegetarisme plaats tussen vegetariërs en niet-vegetariërs.
Dus alsjeblieft niet zeuren dat hier over geloof wordt gediscussieerd door niet-gelovigen.
Dus je gelooft wel in God?quote:Op donderdag 2 mei 2013 20:06 schreef Milchat het volgende:
Mooi dat dit topic nog steeds gaande is! En ik ben er nog altijd niet over uit, of ik wil geloven of niet (en of het me vervolgens ook lukt). Ik denk er wel over uit te zijn dat ik mijn kinderen de basis van het christelijk geloof mee wil geven, en ze zo een kans te geven kennis te maken met God. En mijn man en ik hebben onze opvoeding zelf ook als fijn, beschermd en goed ervaren, dus ook een goede motivatie.
Not sure yet! Ik wil wel graag geloven, maar weet (nog) niet hoe en of het ooit nog vol overtuiging zal zijn. Wel lastig als ik dan mijn kinderen gelovig op wil voeden..quote:
Zeg dat wel !quote:Op donderdag 2 mei 2013 20:39 schreef Milchat het volgende:
Not sure yet! Ik wil wel graag geloven, maar weet (nog) niet hoe en of het ooit nog vol overtuiging zal zijn. Wel lastig als ik dan mijn kinderen gelovig op wil voeden..
Wat houd je tegen?quote:Op donderdag 2 mei 2013 20:39 schreef Milchat het volgende:
[..]
Not sure yet! Ik wil wel graag geloven, maar weet (nog) niet hoe en of het ooit nog vol overtuiging zal zijn. Wel lastig als ik dan mijn kinderen gelovig op wil voeden..
Voor jou is het een sprookje. Dat is voor anderen weer niet zo. Stromingen zullen er altijd zijn. Die heb je binnen elke religie. Daar ben je vrij in om je eigen weg in te zoeken.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 09:22 schreef DoubleRainbows het volgende:
Zijn het de vele sprookjes in de bijbel en de vele stromingen binnen het christelijke geloof die elkaar tegen spreken ?
Wellicht omdat je van mening kan zijn dat de islam een afsplitsing is van het christendom. Zoals bepaalde onderzoekers beweren. Of omdat je niet achter de persoon Mohammed staat en het vele geweld dat vandaag de dag door hem gepleegd wordt. Of omdat je niet achter de jihad of sharia staat en het wereldwijde geweld van deze geloofsleer vandaag de dag tegen joden, christenen, hindoes, boeddhisten en niet-gelovigen.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 09:22 schreef DoubleRainbows het volgende:
En waarom kennis laten maken met het christelijke geloof en niet de islam dan ?
Zou de vraag niet moeten zijn 'wat is wel of niet waar?' en niet 'wat vind ik wel of niet een prettige religie?'quote:Op vrijdag 3 mei 2013 10:28 schreef Norakiaan het volgende:
[..]
Voor jou is het een sprookje. Dat is voor anderen weer niet zo. Stromingen zullen er altijd zijn. Die heb je binnen elke religie. Daar ben je vrij in om je eigen weg in te zoeken.
[..]
Wellicht omdat je van mening kan zijn dat de islam een afsplitsing is van het christendom. Zoals bepaalde onderzoekers beweren. Of omdat je niet achter de persoon Mohammed staat en het vele geweld dat vandaag de dag door hem gepleegd wordt. Of omdat je niet achter de jihad of sharia staat en het wereldwijde geweld van deze geloofsleer vandaag de dag tegen joden, christenen, hindoes, boeddhisten en niet-gelovigen.
Ik noem een paar redenen.
Ik heb nooit gezegd dat ik religie een sprookje vind. Het valt niet te bewijzen dat er geen god is, wel valt te bewijzen dat sommige verhalen uit de bijbel gewoon onjuist zijn. Vandaar dat ik zei sprookjes. Wat ik me afvroeg is waarom de bijbel als waarheid zien en niet de koran ?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 10:28 schreef Norakiaan het volgende:
[..]
Voor jou is het een sprookje. Dat is voor anderen weer niet zo. Stromingen zullen er altijd zijn. Die heb je binnen elke religie. Daar ben je vrij in om je eigen weg in te zoeken.
De islam is een afsplitsing van het christendom volgens mij kunnen we daar niet omheen. Welk geweld dat door mohammed word gepleegd? Voor zover ik weet is de profeet mohammed al lang gestorven. Staat elke moslim volgens jou achter de jihad of sharia ?quote:Wellicht omdat je van mening kan zijn dat de islam een afsplitsing is van het christendom. Zoals bepaalde onderzoekers beweren. Of omdat je niet achter de persoon Mohammed staat en het vele geweld dat vandaag de dag door hem gepleegd wordt. Of omdat je niet achter de jihad of sharia staat en het wereldwijde geweld van deze geloofsleer vandaag de dag tegen joden, christenen, hindoes, boeddhisten en niet-gelovigen.
Ik noem een paar redenen.
Dat geldt natuurlijk voor heel veel dingen die je niet eens zou overwegen. Dat iets waar kan zijn is op zichzelf niet zo interessant.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:34 schreef Domoor het volgende:
Lui,
Lees me eigen helemaal suf wat dit onderwerp betreft en ik sluit niets uit. Dus ook niet bij voorbaat een godsdienst. Dan zou ik immers niet op zoek zijn naar waarheid en subjectief te werk gaan. Het zou immers waar kunnen zijn.
Hoe kom je eigenlijk tot deze conclusie? En wat bedoel je precies met 'absolute leegte'?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:34 schreef Domoor het volgende:
De absolute leegte van het universum en het atheïsme lijken mij niet geloofwaardig, maar ook dat zou in theorie kunnen.
Twee dingen:quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:34 schreef Domoor het volgende:
Het allereerste begin is niet te verklaren. Sommigen gelovigen in god, anderen doen allerlei aannames. Er is nog zo weinig bekend wat wetenschap betreft. Het leven is een wonder, hoe je het ook bekijkt.
Cultuur-historisch is het inderdaad een zeer boeiend en belangrijk werk. De natuurwetenschappelijke waarde ervan is echter zeer gering: Het stamt uit een tijd dat de mensheid de meest fundamentele kennis mbt de kosmos ontbeerde, en er is niets in de Bijbel dat erop duidt dat de schrijvers ervan mogelijk meer ervan wisten dan hun tijdgenoten.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:34 schreef Domoor het volgende:
Op dit moment ben ik nog zoekende. Zal denk ik altijd zo blijven. De bijbel vind ik trouwens de meest fascinerende bundel die ik tot nu toe gelezen heb.
Moet dat ? Wat niet is kan nog komen. En was er wel een begin ? Eendagsvliegen denken misschien ook wel dat de schepping deze morgen maar pas begonnen is.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:34 schreef Domoor het volgende:
Het allereerste begin is niet te verklaren.
Is dit een noodzaak dit alles aan een god toe te schrijven ?quote:Sommigen gelovigen in god, anderen doen allerlei aannames. Er is nog zo weinig bekend wat wetenschap betreft. Het leven is een wonder, hoe je het ook bekijkt.
O maar, er bestaan nog meer van die fascinerende bundels. Leesvoer te over.quote:Op dit moment ben ik nog zoekende. Zal denk ik altijd zo blijven. De bijbel vind ik trouwens de meest fascinerende bundel die ik tot nu toe gelezen heb.
Dat is waar. Maar sluit niets uit. Jodendom, christendom en islam is abstract bekeken één religie. Maar nu ga ik verder de theologie in. De islam is eigenlijk een sekte en heel toevallig ontstaan. Maar hier moet ik voorzichtig mee zijn.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:49 schreef Molurus het volgende:
Dat geldt natuurlijk voor heel veel dingen die je niet eens zou overwegen. Dat iets waar kan zijn is op zichzelf niet zo interessant.
De absolute leegte. Alles is toeval. En het begin van het toeval is onverklaarbaar. Mij lijkt een hogere macht realistischer. Dat is geen vreemde opvatting. Al is niet te verklaren waar die dan weer vandaan komt.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:49 schreef Molurus het volgende:
Hoe kom je eigenlijk tot deze conclusie? En wat bedoel je precies met 'absolute leegte'?
Absoluut. Maar het sluit het zeker niet uit.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:49 schreef Molurus het volgende:
- "niet te verklaren" en "niet verklaard" zijn verschillende dingen, en het is voor ons fundamenteel onmogelijk om ze uit elkaar te houden.
- het feit dat we X niet hebben verklaard wijst in de richting van geen enkele specifieke verklaring. Dus ook niet in de richting van goden.
Mozes zijn werk genesis is natuurlijk ook maar één boek uit de bijbel. De rest is daardoor natuurlijk geen complete onzin. Het zijn immers andere boeken.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:49 schreef Molurus het volgende:
Cultuur-historisch is het inderdaad een zeer boeiend en belangrijk werk. De natuurwetenschappelijke waarde ervan is echter zeer gering: Het stamt uit een tijd dat de mensheid de meest fundamentele kennis mbt de kosmos ontbeerde, en er is niets in de Bijbel dat erop duidt dat de schrijvers ervan mogelijk meer ervan wisten dan hun tijdgenoten.
Zeker niet. Maar het sluit het niet uit.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:50 schreef ATON het volgende:
Is dit een noodzaak dit alles aan een god toe te schrijven ?
Jodendom, christendom en Islam heb ik qua heilige boeken wel zo'n beetje gehad. Kom je aan met het hindoeïsme?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:50 schreef ATON het volgende:
O maar, er bestaan nog meer van die fascinerende bundels. Leesvoer te over.
Niets uitsluiten betekent vanzelfsprekend ook het niet uitsluiten van elfjes, trollen, smurfen en al dat soort zaken. Uiteindelijk kun je daar gewoon niets mee.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:58 schreef Domoor het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar sluit niets uit. Jodendom, christendom en islam is abstract bekeken één religie. Maar nu ga ik verder de theologie in. De islam is eigenlijk een sekte en heel toevallig ontstaan. Maar hier moet ik voorzichtig mee zijn.
Dus als er geen goden bestaan is dat volgens jou de enige andere mogelijkheid? Hoe kom je tot die conclusie? Je kunt door eliminatie nooit tot een juiste conclusie komen.quote:
In elk geval voel je zelf al aan dat dit, verklaringstechnisch, het probleem alleen maar verplaatst en niet oplost. Zelfs niet een beetje.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:58 schreef Domoor het volgende:
En het begin van het toeval is onverklaarbaar. Mij lijkt een hogere macht realistischer. Dat is geen vreemde opvatting. Al is niet te verklaren waar die dan weer vandaan komt.
Ook uit Genesis blijkt geen enkele kennis ten aanzien van kosmologie. Je moet jezelf wel een enorme vrijheid van interpretatie van de tekst veroorloven puur om geen directe conflicten te hebben met moderne wetenschap. Maar los daarvan is er niets in die tekst dat duidt op enige kennis van dit universum.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:58 schreef Domoor het volgende:
Mozes zijn werk genesis is natuurlijk ook maar één boek uit de bijbel. De rest is daardoor natuurlijk geen complete onzin. Het zijn immers andere boeken.
Een bedenker, hoe hij dan ook moge zijn.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:06 schreef Molurus het volgende:
Niets uitsluiten betekent vanzelfsprekend ook het niet uitsluiten van elfjes, trollen, smurfen en al dat soort zaken. Uiteindelijk kun je daar gewoon niets mee.
Maar wat is een andere mogelijkheid dan? Als er geen hogere macht is, is toch alles toeval?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:06 schreef Molurus het volgende:
Dus als er geen goden bestaan is dat volgens jou de enige andere mogelijkheid? Hoe kom je tot die conclusie? Je kunt door eliminatie nooit tot een juiste conclusie komen.
Verklaringstechnisch beginnen we überhaupt weinig. We kunnen louter gissen.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 12:06 schreef Molurus het volgende:
In elk geval voel je zelf al aan dat dit, verklaringstechnisch, het probleem alleen maar verplaatst en niet oplost. Zelfs niet een beetje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |