abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 april 2013 @ 03:05:37 #1
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_125820454
Originele OP:

quote:
Dag lieve mensen. Ik dacht, het is weer eens tijd voor een leuk discussietopic.

Ik denk de laatste tijd veel na over de vraag 'wel of geen kinderen' en leun een beetje richting de 'geen kinderen'. Ik heb hier een paar redenen voor:

1. Ik voel me absoluut niet klaar voor het vaderschap en weet niet of dat ooit zal veranderen
2. Kinderen passen totaal niet in hoe ik m'n leven en m'n toekomst zie.
3. Ik heb niet de indruk dat generatiegenoten met kinderen gelukkiger zijn dan generatiegenoten zonder kinderen.

Het tegengaan van de overbevolking is een leuke bonus.

Hoe denken jullie over mensen die bewust geen kinderen willen? Of zijn jullie zelf van die mensen? Meningen graag! :)
En verder!
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_125820637
OUD / Zwangerschap en geboorte deel 1174

Hier begint de ellende, zonder dat ze het door hebben.
pi_125820685
Ooit misschien, maar ik zou een slechte ouder zijn. Ik vind kinderen en vooral babies echt vies lelijk en irritant.

Niks voor mij zo'n jankend schijtend gedrocht. Daarnaast neemt zoiets veel te veel tijd in. Liever een huisdier dan.
pi_125820998
Ik zie dit topic nu net en ga niet deel 1 helemaal doorlezen om te kijken of dit niet al gepost is, maar dit is wat Paul van Vliet ervan zegt (bron):
quote:
Paul van Vliet heeft er spijt van dat hij nooit eigen kinderen heeft gekregen. Toen hij in de jaren zeventig een relatie kreeg met zijn huidige partner Lidewij had zij al twee kinderen. "Ik vind het gewoon zonde. Ik heb een rijk en liefdevol leven gehad, maar ik zou het een tweede keer anders doen", vertelt de 77-jarige cabaretier aan AD Weekend.

-knip-

De cabaretier vindt het vooral jammer dat hij 'nergens doorgaat'. "Mijn eigen bloedlijn komt ten einde. En verder had ik de onvoorwaardelijkheid van een ouder met zijn kind ook zelf wel willen ervaren. Ik weet nog dat Lidewij haar kleindochter voor het eerst zag en meteen zei: die ken ik. Ik heb Noa lief als geen ander, maar ze is niet mijn eigen vlees en bloed."
M'n punt is, denk ook even verder dan alleen het hier en nu voordat je besluit wel/geen kinderen te krijgen. Dat voorkomt dat je op latere leeftijd spijt krijgt. (Volgens mij hebben trouwens maar weinig mensen spijt van de kinderen die ze wel gekregen hebben en vaker spijt dat ze geen kinderen hebben gehad.)
pi_125821143
Op dit moment zou ik een slechte ouder zijn denk ik. Heb er simpelweg het geduld niet voor. Merkte aan mijn zussen dat ik hun kinderen pas vanaf 2 jaar leuk begon te vinden.
Met de tijd wil ik wel kinderen. Al is het maar om de familienaam voort te zetten. Mijn vader was de enige jongen en ik ook.
Eerst maar eens iemand vinden waar ik het überhaupt mee zou willen :P
Helaas wordt ook ik steeds ouder dus het begint nu wel tijd te worden zeg maar :P
pi_125821206
Ik heb in het verleden ooit een meisje bezwangerd. Met veel ellende is dat met een sisser afgelopen. Maar ik dacht ook nog lang niet klaar te zijn voor het papa zijn.

Toch kreeg ik al vrij vroeg behoorlijke papa-gevoelens. Toch iets wat ik wel fijn vond. Voelde vrij natuurlijk, had het niet verwacht, tenmiste, dat het zo snel zou gaan :)
  zondag 28 april 2013 @ 08:51:35 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_125821634
Nee. Ik zou niet één goede reden kunnen bedenken om kinderen te nemen. Daarentegen wel een hele waslijst met redenen om het niet te doen.
pi_125822029
gewoon kinderen maken , verkopen/door anderen laten opvoeden en tegen een jaar of 18 weer opzoeken.
Ons aller kapitein haque is ook aanwezig
pi_125822617
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2013 08:51 schreef kwiwi het volgende:
Nee. Ik zou niet één goede reden kunnen bedenken om kinderen te nemen. Daarentegen wel een hele waslijst met redenen om het niet te doen.
dat heb ik nu ook. ik ben nu 26 en heb nog steeds vrij weinig van die "ik moet een kind baren, nu!" drang gevoeld. maar het kan ook komen doordat ik met probleemkinderen werk... ik weet ook hoe t mis kan gaan etc en dat zou ik voor mijn eigen kind en mezelf niet willen.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_125824381
quote:
Je kunt het wel heel rationeel gaan benaderen met voors en tegens, maar uiteindelijk blijft het een gevoelskwestie.
Ik heb nooit kinderen gewild en wil ze nog steeds niet, simpelweg omdat ik die behoefte niet voel. En ik kan er een hele hoop redenen tegenaan gooien waarom niet, maar die zou je allemaal weg kunnen strepen als die behoefte er wel zou zijn.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_125826300
quote:
Het is grofweg net als de beslissing om een hond te nemen. Heb je niets met honden dan wegen de zaken zoals wandelen als het prutweer is, stinkende natte hond, niet zomaar van huis weg kunnen blijven e.d. zwaarder. Maar vindt je honden helemaal te gek dan kijk je meer naar die fijne strandwandelingen, een lieve hond die je voeten warmt in de winter en de andere leuke dingen die je met een hond kan doen.

Zo is het hier dus ook, degene met een behoefte aan kinderen denken aan de leuke dingen, ze kennen de nadelen, maar die wegen niet op tegen de voordelen. Degene zonder behoefte aan kinderen zien die nadelen en de voordelen wegen daar dan niet tegenop.

Die behoefte valt niet echt te beredeneren, die is er of die is er niet, dat is als een persoonlijke smaak hebben. Daarna komt eigenlijk vooral het beredeneren van de keuze die al gemaakt is door het hebben of ontbreken van die behoefte.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zondag 28 april 2013 @ 15:10:02 #12
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_125829052
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 04:35 schreef Thorír het volgende:
Ik zie dit topic nu net en ga niet deel 1 helemaal doorlezen om te kijken of dit niet al gepost is, maar dit is wat Paul van Vliet ervan zegt (bron):

[..]

M'n punt is, denk ook even verder dan alleen het hier en nu voordat je besluit wel/geen kinderen te krijgen. Dat voorkomt dat je op latere leeftijd spijt krijgt. (Volgens mij hebben trouwens maar weinig mensen spijt van de kinderen die ze wel gekregen hebben en vaker spijt dat ze geen kinderen hebben gehad.)
Goed punt. Ik heb Paul van Vliet overigens zeer hoog zitten.

Uiteindelijk weet je nooit hoe een keuze uit gaat pakken. Misschien krijg je geen spijt van je kinderen maar wel van alles wat je er voor op hebt gegeven. En ook als man is dat heel wat, vooral als het om de verantwoordelijkheid gaat.

Daarbij komt: Het is erger wanneer je spijt hebt van kinderen die je gekregen hebt, dan van kinderen die er nooit kwamen.

En de bloedlijn: Die urgentie voel ik niet zo. Wat er na mijn dood gebeurt treft mij niet meer, dus of er dan nakomelingen rondlopen ook niet, lijkt me.
pi_125829729
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 05:34 schreef nicknicknickname het volgende:
Op dit moment zou ik een slechte ouder zijn denk ik. Heb er simpelweg het geduld niet voor. Merkte aan mijn zussen dat ik hun kinderen pas vanaf 2 jaar leuk begon te vinden.
Met de tijd wil ik wel kinderen. Al is het maar om de familienaam voort te zetten. Mijn vader was de enige jongen en ik ook.
Eerst maar eens iemand vinden waar ik het überhaupt mee zou willen :P
Helaas wordt ook ik steeds ouder dus het begint nu wel tijd te worden zeg maar :P
:')
Kunnen je zussen ook doen tegenwoordig, misschien wil jouw vrouw wel haar eigen naam voor haar jullie kinderen :D
pi_125831588
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 13:35 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is grofweg net als de beslissing om een hond te nemen. Heb je niets met honden dan wegen de zaken zoals wandelen als het prutweer is, stinkende natte hond, niet zomaar van huis weg kunnen blijven e.d. zwaarder. Maar vindt je honden helemaal te gek dan kijk je meer naar die fijne strandwandelingen, een lieve hond die je voeten warmt in de winter en de andere leuke dingen die je met een hond kan doen.

Zo is het hier dus ook, degene met een behoefte aan kinderen denken aan de leuke dingen, ze kennen de nadelen, maar die wegen niet op tegen de voordelen. Degene zonder behoefte aan kinderen zien die nadelen en de voordelen wegen daar dan niet tegenop.

Die behoefte valt niet echt te beredeneren, die is er of die is er niet, dat is als een persoonlijke smaak hebben. Daarna komt eigenlijk vooral het beredeneren van de keuze die al gemaakt is door het hebben of ontbreken van die behoefte.
Noem 1 voordeel van kinderen hebben
  zondag 28 april 2013 @ 16:52:56 #15
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_125831647
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2013 16:51 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Die zijn in deel 1 van het topic al genoeg genoemd. Ik neig zelf niet naar kinderen maar erken dat er voordelen zijn.
pi_125831785
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 16:52 schreef Strani het volgende:

[..]

Die zijn in deel 1 van het topic al genoeg genoemd. Ik neig zelf niet naar kinderen maar erken dat er voordelen zijn.
Ik bedoel voor de persoon die erop antwoord ;) aangezien de redenen die eerder gegeven zijn niet persee voor iedereen een voordeel zijn.
pi_125832302
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2013 16:51 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Een heleboel liefde, dat is een groot voordeel. De wereld door de ogen van een kind mogen bekijken, heel veel pret, lachen, spelen en ga zo maar door. Opvoeden kan ook heel leuk zijn(soms ook niet, er zijn ook achter het behang plak momenten). Om zo even heel vlotjes wat op te noemen zonder in onzin zaken zoals later verzorgt te worden te verzanden.

Als je graag kinderen wil, die behoefte dus wel hebt, zit er een boel lol, liefde en luchtigheid aan vast die maken dat het de moeite meer dan waard is. Logisch ook, anders nam niemand een 2de kind, dan hadden we het de eerste keer wel afgeleerd.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_125832459
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 17:16 schreef erodome het volgende:

[..]

Een heleboel liefde, dat is een groot voordeel. De wereld door de ogen van een kind mogen bekijken, heel veel pret, lachen, spelen en ga zo maar door. Opvoeden kan ook heel leuk zijn(soms ook niet, er zijn ook achter het behang plak momenten). Om zo even heel vlotjes wat op te noemen zonder in onzin zaken zoals later verzorgt te worden te verzanden.

Als je graag kinderen wil, die behoefte dus wel hebt zit er een boel lol, liefde en luchtigheid aan vast die maken dat het de moeite meer dan waard is. Logisch ook, anders nam niemand een 2de kind, dan hadden we het de eerste keer wel afgeleerd.
Van die liefde merk je niks. Het komt van jouw kant af maar een baby houdt nog niet van zijn moeder. Het is een instinct dat ze bij je willen zijn.

Ik ben een man dus ik kijk altijd door de ogen van een kind. Als ik om me heen kijk naar andere kinderen irriteer ik me juist aan alles wat ze doen. Ze maken constant herrie, luisteren bijna nooit, overal tegenin gaan, janken.

Zo zie ik het als ik en kind zou hebben. Het is net een puppie alleen dan verre van schattig :P
pi_125832554
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2013 17:22 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Van die liefde merk je niks. Het komt van jouw kant af maar een baby houdt nog niet van zijn moeder. Het is een instinct dat ze bij je willen zijn.

Ik ben een man dus ik kijk altijd door de ogen van een kind. Als ik om me heen kijk naar andere kinderen irriteer ik me juist aan alles wat ze doen. Ze maken constant herrie, luisteren bijna nooit, overal tegenin gaan, janken.

Zo zie ik het als ik en kind zou hebben. Het is net een puppie alleen dan verre van schattig :P
Van die liefde merk je hartstikke veel, maar ik heb geen zin in deze discussie, want ik heb al gezegd dat als je die behoefte niet hebt je moeite hebt met dit soort dingen zwaarder te laten wegen of niet dood te redeneren.
Dat geeft niets, is gewoon een kwestie van smaak, het is geen slechte eigenschap ofzo.

Voor jou is het zo dat je die behoefte niet hebt, dus zal je redenering altijd die kant op gaan, net zoals degene die wel die behoefte heeft al die mooie kanten meer belicht.
pi_125833021
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 17:25 schreef erodome het volgende:

[..]

Van die liefde merk je hartstikke veel, maar ik heb geen zin in deze discussie, want ik heb al gezegd dat als je die behoefte niet hebt je moeite hebt met dit soort dingen zwaarder te laten wegen of niet dood te redeneren.
Dat geeft niets, is gewoon een kwestie van smaak, het is geen slechte eigenschap ofzo.

Voor jou is het zo dat je die behoefte niet hebt, dus zal je redenering altijd die kant op gaan, net zoals degene die wel die behoefte heeft al die mooie kanten meer belicht.
Inderdaad :) miss ooit nog maar denk het niet.
pi_125833585
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 04:35 schreef Thorír het volgende:

[..]

Spijt waarom, ik heb geen kinderen en daar heb ik nooit spijt van gehad. De vraag omdraaien heeft weinig zin. Er is natuurlijk geen hond die zal toegeven dat ze spijt hebben wel kinderen op de wereld te zetten. Dat kan je nl. niet meer terugdraaien.
Ik ben daar wel benieuwd naar btw
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_125833912
Ik ken wel iemand die daar "spijt" van heeft, die doet dan ook zo'n beetje zo min mogelijk met zijn kinderen. Maar dat is wel een gevalletje van het eerste kind is er gekomen omdat de vrouw dat perse wilde en de 2de was "perongelijk" nadat de vrouw had aangegeven er nog 1 te willen en hij absoluut niet wilde.
Zo zullen er misschien ook mensen zijn die best een kind hadden willen hebben, maar alleen in de ideale situatie die nooit gekomen is, dan kan het zijn dat er spijt is.

Denk niet dat er veel gevallen van spijt zijn bij mensen die graag kinderen wilde, of gewoon geen kinderen wilde.
pi_125834438
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 18:17 schreef erodome het volgende:
Ik ken wel iemand die daar "spijt" van heeft, die doet dan ook zo'n beetje zo min mogelijk met zijn kinderen. Maar dat is wel een gevalletje van het eerste kind is er gekomen omdat de vrouw dat perse wilde en de 2de was "perongelijk" nadat de vrouw had aangegeven er nog 1 te willen en hij absoluut niet wilde.
Zo zullen er misschien ook mensen zijn die best een kind hadden willen hebben, maar alleen in de ideale situatie die nooit gekomen is, dan kan het zijn dat er spijt is.

Denk niet dat er veel gevallen van spijt zijn bij mensen die graag kinderen wilde, of gewoon geen kinderen wilde.
Dat is best een taboe, zeker als je graag kinderen wilde hebben en het valt vies tegen.
Ik ken die verhalen niet.
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_125834831
Dat valt vies tegen gaat meestal over kleinere periode's. Zo kan het voor komen dat een kersverse moeder een depressie krijgt, of dat de kersverse vader helemaal geen vader-gevoelens heeft, of de moeder die moeder gevoelens moet leren opwekken ipv ze al vanzelf heeft.

Het gaat niet altijd soepel en daar wordt zat over gesproken, alhoewel het zo in het openbaar vaak lastig is voor vooral moeders om dat toe te geven(een vader wiens vader gevoelens moeten groeien wordt redelijk als normaal gezien, maar bij een vrouw wordt verwacht dat ze spontaan veranderd in supermam).

En zelfs gevoelens van haat kunnen voor komen, bv bij een huil-baby, daar komt een heleboel schaamte bij kijken, maar eigenlijk is het niet zo raar, de irritatie-levels van ouders van huilbaby's worden extreem op de proef gesteld.
Of mensen die moeten toegeven dat ze hun kind helemaal niet zo heel erg mogen als mens, dat de karakters elkaar bijten.

Maar over het algemeen geld dat die moeilijke periode's over gaan en dat daar fijne periode's voor terugkomen.
  maandag 29 april 2013 @ 08:49:01 #25
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_125855424
quote:
7s.gif Op zondag 28 april 2013 12:16 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Je kunt het wel heel rationeel gaan benaderen met voors en tegens, maar uiteindelijk blijft het een gevoelskwestie.
Ik heb nooit kinderen gewild en wil ze nog steeds niet, simpelweg omdat ik die behoefte niet voel. En ik kan er een hele hoop redenen tegenaan gooien waarom niet, maar die zou je allemaal weg kunnen strepen als die behoefte er wel zou zijn.
Ik heb gevoelsmatig de behoefte dan weer wel, maar dat lijkt me ook natuurlijk (dat je je op een gegeven moment wilt voortplanten). Echter laat ik m'n gevoel niet de overhand nemen want rationeel gezien wil ik helemaal geen kinderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')