abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 april 2013 @ 19:31:35 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_125772532
Allen gegroet,

Geachte lezer, voor velen zijn de plannen voor een superprovincie, te weten de fusie tussen de provincies Utrecht, Flevoland en Noord-Holland, reeds een bekend en veelbesproken fenomeen.

Daarbij rest natuurlijk ook de vraag of het allemaal niet te snel zal gaan én vanzelfsprekend blijven er ook voor en tegenstanders van dit plan. Al met al een vreemde gewaarwording, maar hoewel ik toch bepaalde economische voordelen bespeur ben ik toch geen echte voorstander van deze ophanden zijnde plannen die op termijn tot de reeds genoemde superprovincie zouden kunnen leiden. o|O

Voor alle voorstanders een relatief vervelend bericht, want het kan natuurlijk allemaal niet snel genoeg gaan. :N Voor de tegenstanders echter heb ik een vrij positief bericht: het is namelijk nog zover niet, want er is nog tijd. o|O

Goed, maar hoe dan ook: houd u toch rekening met de woorden van Plasterk.

http://nos.nl/video/50003(...)ncie-jaar-later.html

Plasterk: superprovincie jaar later

Volgens Plasterk betekent uitstel geen afstel

De fusie van de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland is uitgesteld tot 2016. Volgens minister Plasterk is het niet haalbaar om het proces voor de Provinciale Statenverkiezing in 2015 rond te krijgen.

De ministerraad heeft er nu voor gekozen om in 2015 nog verkiezingen te organiseren voor de zogenoemde superprovincie.

Inventariseren
Volgens Plasterk betekent het uitstel geen afstel. Hij zegt dat het besluit een gevolg is van ''goed luisteren'' in de provincie. Daar vroegen veel mensen zich volgens hem af: ''Gaat dit niet te hard?''

De minister van binnenlandse zaken zegt dat hij de komende tijd de rest van Nederland gaat inventariseren of er andere provincies zijn die willen fuseren. Hij zegt dat niemand zich zorgen hoeft te maken dat fusies ''van bovenaf opgelegd worden''.

http://nos.nl/artikel/500(...)ncie-jaar-later.html

We wachten het in ieder geval af.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  Moderator vrijdag 26 april 2013 @ 19:34:50 #2
42184 crew  DaMart
pi_125772673
Hopelijk komt van uitstel nu ook gewoon afstel :Y.

Niemand zit op die megaprovincie te wachten volgens mij, behalve een paar mensen in Den Haag.
pi_125772976
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:34 schreef DaMart het volgende:

Niemand zit op die megaprovincie te wachten volgens mij, behalve een paar mensen in Den Haag.
Dit.

En als ze toch door willen gaan met dit onzalige plan, laat dan de huidige provinciegrenzen helemaal los, en ga kijken naar wat een logische indeling is van gebieden die met elkaar wat gemeen hebben.
Met de superprovincie, dan heeft niemand bij de provincie meer aandacht voor Texel, lijkt me zo, alle focus gaat dan naar Amsterdam/Utrecht.

Dus, kijk of de kop van Noord-Holland en Texel bij Friesland/Groningen/Drenthe kan. Noordoostpolder en Oost-Flevoland bij Gelderland/Overijssel. Dan krijg je gebieden die veel meer met elkaar gemeen hebben.
De rest van Noord-Holland, West-Flevoland en Utrecht bij elkaar.
Zuid-Holland is groot genoeg.
De drie zuidelijk provincies kunnen ook bij elkaar. Evt. kun je Zeeuw-Vlaanderen en Zuid-Limburg aan België verkopen (garpje :P ).
Dan heb je vijf landsdelen. De term provincie kan dan ook verdwijnen, want die heeft dan geen historische basis meer.

Maar eigenlijk gaat die hele samenvoeging geen kosten besparen, het wordt alleen maar duurder. Dus beter helemaal laten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2013 19:43:37 ]
  Redactie Frontpage vrijdag 26 april 2013 @ 19:45:03 #4
38148 crew  Innisdemon
pi_125773108
Zuid Holland groot genoeg? Qua oppervlakte één van de kleinere provincies.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_125773138
Hoera, een nieuw scjvb topic. *O*

Ben geen voorstander van de superprovincie maar een fusie tussen Haarlem en Amsterdam zie ik wel zitten. Wellicht een aardig alternatief?
pi_125773152
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:45 schreef Innisdemon het volgende:
Zuid Holland groot genoeg? Qua oppervlakte één van de kleinere provincies.
Veel inwoners.

Edit: maar je kunt ook nog (het zuiden van) Noord-Holland, Zuid-Holland (ex. Goeree Overflakkee) en Utrecht (ex. het oosten, met o.a. Ede en Veenendaal) samenvoegen. Oost-Utrecht dan bij Gelderland en Overijssel. Goeree Overflakkee bij Zuid-Nederland.
Dus als je toch gaat herindelen, pleur dan niet simpelweg drie provincies bij elkaar, maar ga kijken naar logische gebieden.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2013 19:49:07 ]
  vrijdag 26 april 2013 @ 19:45:59 #7
345631 Scjvb
pi_125773154
quote:

Inderdaad, afstel is beter.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  vrijdag 26 april 2013 @ 19:53:04 #8
345631 Scjvb
pi_125773453
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:45 schreef Misty_eyes het volgende:

Ben geen voorstander van de superprovincie maar een fusie tussen Haarlem en Amsterdam zie ik wel zitten. Wellicht een aardig alternatief?
Daar moet ik eerst nog ernstig over nadenken. :%

Maar zolang onze stad onder alle omstandigheden wel het aloude Haarlem blijft, mag deze optie open blijven. :Y
  Moderator vrijdag 26 april 2013 @ 19:56:38 #9
42184 crew  DaMart
pi_125773610
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:45 schreef Misty_eyes het volgende:

Er is ook nog het plan om kleinere gemeenten te gaan samenvoegen he. Als ze dat maffe idee ook doorzetten, is het bijna onvermijdelijk dat Haarlem alle omliggende gemeenten (zoals Bloemendaal, Heemstede, Zandvoort, Velsen) gaat opslokken.
pi_125773726
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:56 schreef DaMart het volgende:

[..]

Er is ook nog het plan om kleinere gemeenten te gaan samenvoegen he. Als ze dat maffe idee ook doorzetten, is het bijna onvermijdelijk dat Haarlem alle omliggende gemeenten (zoals Bloemendaal, Heemstede, Zandvoort, Velsen) gaat opslokken.
Ook zo'n zinloze actie.
Er blijkt namelijk juist dat grotere gemeenten betekent dat de kosten toenemen (meer overhead en hogere ambitie).
  vrijdag 26 april 2013 @ 20:08:09 #11
345631 Scjvb
pi_125774018
  woensdag 11 december 2013 @ 09:08:31 #12
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_134140999
quote:
Superprovincie op losse schroeven

Een meerderheid van de oppositie in de Eerste Kamer heeft een motie ingediend waarin minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken wordt gevraagd de fusie van de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland op te schorten.

De motie is ingediend door het CDA en is mede ondertekend door GroenLinks, SGP, ChristenUnie, OSF en de SP. Ook de PVV gaat de motie mee ondertekenen. Door die meerderheid lijkt de superprovincie voorlopig van de baan.

Die partij heeft al eerder laten weten geen superprovincie te willen zonder referendum. "Bij zo'n ingrijpende verandering moeten de burgers zich uit kunnen spreken."

Het kabinet wil de twaalf provincies terugbrengen naar vijf landsdelen. De drie eerste provincies moeten in 2016 zijn gefuseerd. De twaalf provincies hebben zich in oktober tegen de fusieplannen uitgesproken. Op 17 december wordt over de motie gestemd.
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)e-op-losse-schroeven
pi_134141012
quote:

'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 11 december 2013 @ 10:04:20 #14
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_134142109
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 19:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Veel inwoners.

Edit: maar je kunt ook nog (het zuiden van) Noord-Holland, Zuid-Holland (ex. Goeree Overflakkee) en Utrecht (ex. het oosten, met o.a. Ede en Veenendaal) samenvoegen. Oost-Utrecht dan bij Gelderland en Overijssel. Goeree Overflakkee bij Zuid-Nederland.
Dus als je toch gaat herindelen, pleur dan niet simpelweg drie provincies bij elkaar, maar ga kijken naar logische gebieden.
Dat zou ik liever hebben inderdaad. Als Amersfoorter voel ik mij geen deel van de fucking Randstad met al die megagrote vieze stinksteden. Liever bij Gelderland.
  woensdag 11 december 2013 @ 10:06:20 #15
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134142144
De FUN provincie _O_
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_134142304
quote:
Hij zegt dat het besluit een gevolg is van ''goed luisteren'' in de provincie.
Nou nou, goed geluisterd hoor, het gros van de bevolking van de provincies is tegen, dus welke conclusie trek je eruit? "We stellen het even uit". :')
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  woensdag 11 december 2013 @ 12:10:04 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_134145341
quote:
Plasterk moedig voorwaarts met provincieplan

Minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken gaat ondanks de grote vraagtekens in de Eerste Kamer moedig voorwaarts met zijn wetsvoorstel voor de fusie van de provincies Utrecht, Noord-Holland en Flevoland. Als hij daarmee klaar is, zal hij meteen een grondige onderbouwing van de plannen overleggen.

Daarin verwerkt hij suggesties die hij op zijn ronde door Nederland heeft vergaard en voorwaarden die zijn gesteld. Ook is hij nog in overleg met de provincies over de taakverdeling, dus zijn woordvoerder.

Een meerderheid in de Eerste Kamer wil dat de plannen worden opgeschort. Het CDA in de Tweede Kamer zit het al helemaal niet meer zitten: 'Stop hier toch mee! Tijdverspilling', twitterde Madeleine van Toorenburg vanmorgen.

Het is nog onduidelijk wanneer het definitieve wetsvoorstel klaar is.
http://www.volkskrant.nl/(...)-provincieplan.dhtml
pi_134145734
Maak gewoon van dit kleine landje nou maar meteen een stadsstaat. Scheelt enorm weer in de kosten en zo groot is Nederland niet dat we aparte provincies nodig hebben.
  donderdag 12 december 2013 @ 10:44:46 #19
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_134182620
En ook Rutte houdt de moed erin:

quote:
Rutte ziet superprovincie gewoon komen

Premier Mark Rutte (VVD) gaat ervan uit dat de fusie tussen de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland gewoon doorgaat. Bij de aftrap van de VVD-campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in Almere Haven zei hij woensdagavond aan te nemen dat de goede argumenten worden gevonden, meldt Omroep Flevoland.

In de Eerste Kamer wil een meerderheid minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk (PvdA) oproepen zijn plannen voor de zogenoemde superprovincie op te schorten, bleek dinsdag. De senaat is niet overtuigd van het nut en de noodzaak van die plannen.

De Eerste Kamer vindt dat de minister terug moet naar de tekentafel. Rutte neemt aan dat het uiteindelijk lukt de Eerste Kamer, waar het kabinet geen meerderheid heeft, te overtuigen.

Het kabinet wil de twaalf provincies uiteindelijk samenvoegen tot vijf landsdelen. De fusie van Noord-Holland, Utrecht en Flevoland moet in dit plan de eerste stap worden. Volgens het kabinet zijn de huidige provinciebesturen te klein in verhouding tot ingrijpende maatschappelijke veranderingen en is de fusie nodig om ervoor te zorgen dat provinciebesturen sterker worden.
Rutte ziet superprovincie gewoon komen
pi_134183226
Je zou ook maar eens toegeven dat iets misschien gewoon geen goed idee was. Maar nee, liever gewoon vol gas frontaal want dan heb je tenminste ruggengraat getoond. :')
pi_134183286
quote:
Bij de aftrap van de VVD-campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in Almere Haven zei hij woensdagavond aan te nemen dat de goede argumenten worden gevonden
Nou nou, als je daar in dit stadium nog naar moet zoeken ben je lekker bezig. :')
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_134183431
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 11:17 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Nou nou, als je daar in dit stadium nog naar moet zoeken ben je lekker bezig. :')
Nu je het zegt. :X

De "We zullen het nog een keer uitleggen" is bekend, maar dit is toch wel de overtreffende trap.
pi_134183866
Wat ik nooit snap in die hele discussie over samenvoegen van provincies is dat we de huidige bestaande provincies maar bij elkaar moeten gooien. Als we dan toch zaken gaan veranderen kun je beter gelijk alles opnieuw indelen in logische gebieden.

Bijvoorbeeld:

- Als je Noord-Holland en Utrecht samenvoegt zal de lijn Amsterdam - Utrecht (stad) de hoofdspil worden. Amersfoort (helemaal in het oosten van de provincie Utrecht) komt er dan een beetje verlaten bij te hangen. Dan kun je dat beter samenvoegen in een regio met Amersfoort, Apeldoorn en Arnhem en daar een provincie omheen bouwen.

Zo zullen er vast nog wel meer logischere "provincies" te bedenken zijn.
PWBF
pi_134678785
Ja, zoiets zei ik een half jaar geleden ook al. Als je dan gaat herindelen, ga dan zoeken naar gebieden die logisch met elkaar samenhangen. Wat hebben Texel en Lelystad met elkaar gemeen en wat hebben ze met Amsterdam gemeen? Bijzonder weinig, lijkt me.
  woensdag 25 december 2013 @ 10:38:11 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_134678859
Toch knap dat Plasterk aan dat dode paard blijft trekken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')