abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 mei 2013 @ 12:00:42 #301
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125937166
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 00:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Als jij almachtig en barmhartig was, zou je kinderen levend laten verbranden, verdrinken, of tientallen jaren laten verkrachten?
Je vergeet een component die onlosmakelijk verbonden is met de andere 2 namelijk de vrije wil.

Verder is het natuurlijk ook maar net wat je definitie is van "almacht"; stel dat je definitie is dat het betekent dat jij alle macht hebt in de zin van een heersende afdwingende macht dan is het vrij moeilijk te rijmen. Is echter je defintie er een waarbij je de almacht omschrijft als de enige macht die werkelijk is en waar dingen uberhaupt door kunnen bestaan dan ligt de basis voor de mogelijkheid tot levend verbranden verdrinken etcetera wel bij die scheppende almacht maar dan ligt de verantwoordelijkheid bij de toepasser van de almacht als je begrijpt wat ik bedoel. :)

Om het iets helderder te formuleren en in de ik vorm te kunnen antwoorden.
Indien ik almachtig en barmhartig tegelijkertijd wil zijn dan is het geven van een vrije wil een absolute vereiste. Geen vrije wil is simpelweg uitvoeren wat ik wil ipv wat jij wil daar is niets barmhartigs aan.
De vrije wil is dus een noodzakelijk kwaad om jou in staat te stellen tot godsrealisatie te komen. de keerzijde van de medaille is dat jij als individu dus ook die macht kan misbruiken tegenover elk ander individu (iig toch in deze materiele wereld)

De crux zit hem dan dus in de vraag of de wereld zoals wij hem ervaren in absolute zin bestaat of dat wij deel uitmaken van een levensecht lijkende projectie van wie of wat we werkelijk zijn. De kruisdood en wederopstanding van JC (en nog veel meer voorbeelden) leren ons dat de dood geen einde is maar een overgang naar een meer existentiele bestaansvorm. De gedachte of logische conclusie in relatie tot jouw vraag kan dan ook alleen maar betekenis hebben wanneer ons huidige leven niet de totale werkelijkheid vertegenwoordigd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')