abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125656401
Hai.

Voor 15 moet ik een motivatiebrief hebben verstuurd (digitaal) naar de RUG voor de studie rechtsgeleerdheid. Dit is het 1ste jaar waarin decentrale selectie wordt toegepast en het aantal plekken(600) is gelijk aan het aantal studenten in het 1ste jaar van vorig jaar. De kans dat men erin komt is dus erg groot maar toch wil ik zeker van m'n zaak zijn en een degelijke motivatiebrief verzenden! De brief hoeft mag btw maar 250 woorden lang zijn. Ik moet uitleggen waarom ik rechten aan de RUG wil studeren. (Tevens moet ik 31 mei een toets afleggen)

Graag ontvang ik opbouwend kritiek zodat ik de brief kan verbeteren. Heb er net eentje gemaakt en dit is ie tot nu toe.

Geachte heer/mevrouw,

Mijn naam is ****** en ik zit momenteel in het examenjaar VWO (E/M-profiel) op het ******* te *********. Het lijkt mij erg leuk om de komende jaren rechten te gaan studeren aan de RUG. Vanaf het moment dat ik moest gaan nadenken over een vervolgstudie, heeft rechten altijd mijn voorkeur gehad. Deze interesse is door de tijd heen versterkt door o.a. een webklas rechten die ik vorig jaar heb gevolgd vanuit het vak maatschappijwetenschappen, een vak dat zekere raakvlakken met rechten vertoond en volgens o.a. mijn docente maatschappijwetenschappen en een rechtenstudente zeer goed van pas kan komen tijdens het volgen van de studie rechten. De webklas sprak mij zeer aan en is destijds beoordeeld met een 8.7. Vervolgens heb ik de open dag op locatie bijgewoond van de bachelor rechtsgeleerdheid en de afstudeerrichting recht en ICT. Deze dag heb ik met plezier beleefd en heeft mijn interesse in rechten nogmaals bevestigd. Ik ben iemand die graag mensen helpt bij het oplossen van problemen en duidelijkheid en planning zijn voor mij belangrijk. Het recht is een goed georganiseerd systeem dat kan, en vaak moet worden toegepast bij het vinden van oplossingen voor veel uiteenlopende situaties en problemen, en dit spreekt mij aan. Ook het feit dat de studie rechtsgeleerdheid een brede studie is met veel afstudeervarianten en een grote verscheidenheid aan baanmogelijkheden is iets wat mijn interesse wekt in deze studie.
Ik hoop dat ik U voldoende heb geïnformeerd m.b.t. mijn motivatie om rechten te gaan studeren. Met vriendelijke groeten, **** *****
------------

Kom maar door met de kritiek! ;)

Bvd
  dinsdag 23 april 2013 @ 21:25:04 #2
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_125656520
Je naam is bovenin **** maar onderin Thijs ;)
pi_125656555
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 21:25 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Je naam is bovenin **** maar onderin Thijs ;)
Snel aangepast hehe.
  dinsdag 23 april 2013 @ 21:26:24 #4
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_125656613
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 21:25 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:

[..]

Snel aangepast hehe.
Vlot gedaan ja. Ik heb verder geen commentaar want lang verhaal.
  dinsdag 23 april 2013 @ 21:27:29 #5
267951 FF_Serieus
Nu ff Serieus!
pi_125656697
Om te beginnen verdeel de tekst eerst in alinea's en bekijk de werkwoordspelling nog eens: vertoond=vertoont.
pi_125656982
Ik hoop dat ik U voldoende heb geïnformeerd

U met een hoofdletter is toch alleen voor God? Of zeg ik nu iets verkeerds?
Fuck being broke or middle class, go get it all!
  dinsdag 23 april 2013 @ 21:31:43 #7
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_125656985
Het woord 'recht' komt in vrijwel elke zin minimaal 1x voor, op een gegeven moment wordt het (vind ik) wat storend.
pi_125657478
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2013 21:26 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:

[..]

Vlot gedaan ja. Ik heb verder geen commentaar want lang verhaal.
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 21:27 schreef FF_Serieus het volgende:
Om te beginnen verdeel de tekst eerst in alinea's en bekijk de werkwoordspelling nog eens: vertoond=vertoont.
Oei das een knoepert van een fout ook nog, maak ik normaal nooit. En ja het ziet er slordig uit maar dit is ff een snelle versie, maar je hebt gelijk hoor, moet natuurlijk wel in alinea's.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 21:31 schreef The_Yakuza het volgende:
Ik hoop dat ik U voldoende heb geïnformeerd

U met een hoofdletter is toch alleen voor God? Of zeg ik nu iets verkeerds?
Klopt, opgezocht, dankje.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 21:31 schreef CherryOnTop het volgende:
Het woord 'recht' komt in vrijwel elke zin minimaal 1x voor, op een gegeven moment wordt het (vind ik) wat storend.
Nu je het zegt ja, komt erg vaak voor, zal morgen proberen om te vormen. Dankje voor je inbreng.
pi_125657580
Het is RuG.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_125658074
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 21:23 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:

Geachte heer/mevrouw,

Mijn naam is ****** en ik zit momenteel in het examenjaar VWO (E/M-profiel) op het ******* te *********. Het lijkt mij erg leuk om de komende jaren rechten te gaan studeren aan de RUG. Vanaf het moment dat ik moest gaan nadenken over een vervolgstudie, heeft rechten altijd mijn voorkeur gehad. Deze interesse is door de tijd heen versterkt door o.a. een webklas rechten die ik vorig jaar heb gevolgd vanuit het vak maatschappijwetenschappen, een vak dat zekere raakvlakken met rechten vertoond en volgens o.a. mijn docente maatschappijwetenschappen en een rechtenstudente zeer goed van pas kan komen tijdens het volgen van de studie rechten. De webklas sprak mij zeer aan en is destijds beoordeeld met een 8.7. Vervolgens heb ik de open dag op locatie bijgewoond van de bachelor rechtsgeleerdheid en de afstudeerrichting recht en ICT. Deze dag heb ik met plezier beleefd en heeft mijn interesse in rechten nogmaals bevestigd. Ik ben iemand die graag mensen helpt bij het oplossen van problemen en duidelijkheid en planning zijn voor mij belangrijk. Het recht is een goed georganiseerd systeem dat kan, en vaak moet worden toegepast bij het vinden van oplossingen voor veel uiteenlopende situaties en problemen, en dit spreekt mij aan. Ook het feit dat de studie rechtsgeleerdheid een brede studie is met veel afstudeervarianten en een grote verscheidenheid aan baanmogelijkheden is iets wat mijn interesse wekt in deze studie.
Ik hoop dat ik U voldoende heb geïnformeerd m.b.t. mijn motivatie om rechten te gaan studeren. Met vriendelijke groeten, **** *****
------------

Bvd
De dikgedrukte zin zou ik in meerdere zinnen verdelen, want nu is-ie nogal lang. Verder zou ik de afkortingen voluit schrijven. In plaats van ´het lijkt mij erg leuk om rechten te gaan studeren´ zou ik iets schrijven als ´in deze brief zal ik toelichten waarom ik graag rechten zou willen studeren.´ In ieder geval zou ik in zo´n motivatiebrief het woord ´leuk´ proberen te vermijden, maar dat is misschien persoonlijk. :)
pi_125660247
^^ Dat idd. Ik zou 'ik vind het leuk' ook vermijden.

En misschien nog wat meer toelichten wat dan precies die raakvlakken van die webklas zijn, want dat is nu nog een beetje vaag. Ook zou ik in het hierboven dikgedrukte stuk de tweede 'maatschappijwetenschappen' weghalen. Het is denk ik wel duidelijk dat je naar die docente verwijst.
pi_125668022
Gelukkig had ik die gekkigheid nog niet afgelopen jaar. Ik heb ook geen idee wat ik in zo'n brief zou moeten zetten.
pi_125668266
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 00:50 schreef Paxcon het volgende:
Gelukkig had ik die gekkigheid nog niet afgelopen jaar. Ik heb ook geen idee wat ik in zo'n brief zou moeten zetten.
Motivatiebrieven zijn echt van die zeverbrieven.
"Ik vind dit en dat.." "Ik ben iemand die..". Altijd dezelfde rommel, maar je ontkomt er bijna niet aan.

@TS:
Je schrijft:"Een brede studie is met veel afstudeervarianten en een grote verscheidenheid aan baanmogelijkheden is iets wat mijn interesse wekt in deze studie."
Probeer aan te geven welke richting je op dit moment interessant lijkt. Je laat dan blijken dat je al een vrij aardig beeld van de opleiding hebt ipv je te beperken tot het oplepelen van "veel afstudeervarianten ... verscheidenheid aan baanmogelijkheiden...". Dat kent iedereen wel die interesse in deze studie heeft.

Je kan bijvoorbeeld schrijven:" Richting XX lijkt mij erg interessant vanwege blabla#1 en blabla#2 (twee redenen geven, komt beter doordacht over dan één). Tijdens mijn studie hoop ik een nog beter beeld van deze richting, maar ook andere richtingen, te krijgen."
- Je hebt nagedacht over wat je kan met de studie
- Je hebt een aardig beeld van de studie
- Je komt gemotiveerd over
- Je hebt een brede blik omdat je ook openstaat voor de andere richtingen die je tijdens de studie beter leert kennen.

Algemene opmerkingen:
- alinea's
- zorg dat je zinnen beter lopen
- uitprinten en lees de zinnen hardop voor. Zo vallen kleine details die fout zijn beter op.
  woensdag 24 april 2013 @ 01:23:48 #14
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_125668448
quote:
Hai.

Voor 15 moet ik een motivatiebrief hebben verstuurd (digitaal) naar de RUG voor de studie rechtsgeleerdheid. Dit is het 1ste jaar waarin decentrale selectie wordt toegepast en het aantal plekken(600) is gelijk aan het aantal studenten in het 1ste jaar van vorig jaar. De kans dat men erin komt is dus erg groot maar toch wil ik zeker van m'n zaak zijn en een degelijke motivatiebrief verzenden! De brief hoeft mag btw maar 250 woorden lang zijn. Ik moet uitleggen waarom ik rechten aan de RUG wil studeren. (Tevens moet ik 31 mei een toets afleggen)

Graag ontvang ik opbouwend kritiek zodat ik de brief kan verbeteren. Heb er net eentje gemaakt en dit is ie tot nu toe.

Geachte heer/mevrouw,

------------

Bvd
Zoals al gezegd, rechten rechten rechten rechten rechten rechten. :+.
Alinea's

quote:
De webklas sprak mij zeer aan en is destijds beoordeeld met een 8.7
Jij gaf de klas een 8,7? Je haalde een 8,7? Wat zegt dat cijfer, is het een multiple choice invullijstje of is het iets van kwaliteit?
Sowieso is die hele zin rammelend; schrap 'door de tijd heen', is het de webklas of het vak maatschappijwetenschappen dat van pas kan komen bij de studie? Dat je aangeeft dat je met een studente hebt gesproken is handig, dat geeft blijk van interesse en voorbereiding.

Welke open dag heb je bijgewoond? Er zijn meerdere plekken waar je rechten kan studeren.

Baanmogelijkheden zou ik aanpassen naar carrièremogelijkheden.
'dat kan, en vaak moet worden toegepast' -> dat kan, en vaak moet, worden toegepast.

En weet je, ik zie niet echt waarom je gemotiveerd bent, anders dan 'ik vind het leuk, de open dag was leuk, de webklas was leuk en je kan er alle kanten mee op'. Ja, je hebt er met een studente over gesproken maar verder?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_125669591
Thx voor de reacties, zal hem vandaag verbeteren.
Denk niet dat ik alles mee kan nemen, dan wordt ie langer dan 250 woorden.
pi_125669655
Ik mis nog het deel waarin je uitlegt waarom je aan de RUG wilt studeren..
pi_125674734
Ze kijken niet naar die brief. Ze moeten officieel twee selectiemethoden gebruiken (dus test en brief) maar zullen in de praktijk vrijwel alleen kijken naar de uitslag van de test. Dus als ik jou was zou ik me daarop richten.

Mijn ervaring met Rechtenstudenten leert overigens dat je met correct Nederlands al een streepje voor hebt. Rechten is een taalstudie dus als je een grammaticaal correcte brief aanlevert kom je al ver.

Klein detail, men prefereert 'Rechtsgeleerdheid' en niet 'Rechten'. Dus waar mogelijk aanpassen.

Veel succes!
pi_125676041
standaard briefje, hiermee maak je niet meer kans dan gemiddeld... :7
pi_125725818
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 12:02 schreef Tessin het volgende:
Ze kijken niet naar die brief. Ze moeten officieel twee selectiemethoden gebruiken (dus test en brief) maar zullen in de praktijk vrijwel alleen kijken naar de uitslag van de test. Dus als ik jou was zou ik me daarop richten.

Mijn ervaring met Rechtenstudenten leert overigens dat je met correct Nederlands al een streepje voor hebt. Rechten is een taalstudie dus als je een grammaticaal correcte brief aanlevert kom je al ver.

Klein detail, men prefereert 'Rechtsgeleerdheid' en niet 'Rechten'. Dus waar mogelijk aanpassen.

Veel succes!
Bron?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2013 17:53:10 ]
pi_125734081
quote:

Geachte heer/mevrouw,

Mijn naam is ****** en ik zit momenteel in het examenjaar VWO (E/M-profiel) op het ******* te *********. Het lijkt mij erg leuk om de komende jaren rechten te gaan studeren aan de RUG. Vanaf het moment dat ik moest gaan nadenken over een vervolgstudie, heeft rechten altijd mijn voorkeur gehad. Deze interesse is door de tijd heen versterkt door o.a. een webklas rechten die ik vorig jaar heb gevolgd vanuit het vak maatschappijwetenschappen een vak dat zekere raakvlakken met rechten vertoondt en volgens o.a. mijn docente maatschappijwetenschappen en een rechtenstudente zeer goed van pas kan komen tijdens het volgen van de studie rechten <-- vage zin. Deze webklas sprak mij zeer aan en is is de webklas beoordeeld met een 8.7 of jouw deelname daaraan?destijds beoordeeld met een 8.7. Vervolgens heb ik de open dag op locatie bijgewoond van de bachelor Rechtsgeleerdheid en de afstudeerrichting Recht en ICT. Deze dag heb ik met plezier beleefd en hij heeft mijn interesse in rechten nogmaals bevestigd. Ik ben iemand die graag mensen helpt bij het oplossen van problemen en duidelijkheid en planning zijn voor mij belangrijktweede deel van de zin slaat nergens op op deze positie. Het recht is een goed georganiseerd systeem dat kan, en vaak moet worden toegepast bij het vinden van oplossingen voor veel uiteenlopende situaties en problemen, en dit spreekt mij aan.teveel komma's en en's - ook is het recht minder goed georganiseerd dan je denkt, maar dat zul je tijdens je studie wel zien Ook het feit dat de studie rechtsgeleerdheid een brede studie is met veel afstudeervarianten en een grote verscheidenheid aan baanmogelijkheden is iets wat mijn interesse wekt in deze studie.
------------

Bvd
Voor de rest zou ik je adviseren iets duidelijker jouw persoonlijke motivatie te formuleren. Dingen als omdat het een goed georganiseerd geheel is, of omdat ik een vak gevolgd heb dat raakvlakken met het recht heeft zijn niet erg verheven redenen om Rechten te willen studeren. Ook blijkt uit je brief niet dat je ontzettend veel zin hebt om rechten te gaan studeren - het is wat mager en weinig enthousiast.

Kortom, maak het allemaal persoonlijker en serieuzer.
pi_125737094
Dit is een beetje het niveau van de middelbare school er zitten best wat taal en spellingsfouten in.

Ik zou me meer richten op de carriere die je wil krijgen en hoe die studie je daar kan brengen en waarom je voor die school kiest.
pi_125738263
Om eerlijk te zijn: ik vind het veel tekst die maar weinig zegt en ik zou er niet aan moeten denken om 600 van zulke motivatiebrieven te moeten doorlezen.

Goed, dat je een webklas hebt gevolgd is leuk om te vertellen maar dat kan ook wel in één zin. Het heet niet voor niks "motivatiebrief"; en eigenlijk is alleen dit stukje een motivatie waarom je nou precies rechten wil doen:
quote:
Ik ben iemand die graag mensen helpt bij het oplossen van problemen en duidelijkheid en planning zijn voor mij belangrijk. Het recht is een goed georganiseerd systeem dat kan, en vaak moet worden toegepast bij het vinden van oplossingen voor veel uiteenlopende situaties en problemen, en dit spreekt mij aan.
Kortom, ik zou dit aan het begin zetten en eventueel wat uitgebreider uitleggen, en de rest flink inkorten.
pi_125748273
Hmm ik heb de laatste tips niet meer mee kunnen nemen, had de brief al verstuurd.
Ik weet dat het niet zo motiverend overkomt, maar dat ben ik ook niet. Het komt erop neer dat zo'n motivatiebrief gewoon lullen is naar mijn mening. Hopen dat die test meer doorslaggevend is, dat lijkt mij toch wel.

Hier kan een slotje op!
pi_125748301
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 08:11 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
Hmm ik heb de laatste tips niet meer mee kunnen nemen, had de brief al verstuurd.
Ik weet dat het niet zo motiverend overkomt, maar dat ben ik ook niet. Het komt erop neer dat zo'n motivatiebrief gewoon lullen is naar mijn mening. Hopen dat die test meer doorslaggevend is, dat lijkt mij toch wel.

Hier kan een slotje op!
Rechten is ook heel veel lullen en dat wil je ook perfect doen. Jammer dat je hem al verstuurd had, had het haast?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_125748406
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 08:14 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Rechten is ook heel veel lullen en dat wil je ook perfect doen. Jammer dat je hem al verstuurd had, had het haast?
Voor 15 mei maar zit ook met examenvoorbereiding enzo dus wou er gewoon mee klaar zijn. De brief lijkt niet erg doorslaggevend te zijn, zoals Tessin ook al zei. Dit staat er ook op de site over de score voor de toets:

''De score wordt bepaald door de scores van de drie afzonderlijke onderdelen te combineren. Het is dus mogelijk om een slechte score op een onderdeel te compenseren met een andere score. Plaats op de ranglijst wordt bepaald door individuele scores met elkaar te vergelijken. Jouw rangnummer wordt dus bepaald door jouw score te vergelijken met de scores van de overige deelnemers. Bij minder dan 600 deelnemers zal iedereen die de test met goed gevolg heeft voltooid worden toegelaten tot de opleiding. Bij meer dan 600 deelnemers zullen de beste 600 worden toegelaten.''

EDIT: Oh, ook de toets heeft een motivatiedeel :')
pi_125750305
quote:
7s.gif Op donderdag 25 april 2013 17:52 schreef Etsu het volgende:

[..]

Bron?
Gewerkt bij een Rechtenfaculteit toen men begon met de numerus fixus.
pi_125751294
Edit: laat maar. Zie nu pas dat de brief al verstuurd is.

Succes TS.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')