abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 april 2013 @ 17:51:30 #277
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_125488917
quote:
10 in de VS, twee in texas, en dan nog staat deze fabriek in de bebouwde kom.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_125492697
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 17:31 schreef moussie het volgende:

[..]

Huh wat? Ik praat wartaal? Dat basisaantal van 5 tot 15 was van begin af aan vrij zeker, ze wisten alleen niet precies hoeveel mensen er dichtbij waren op het moment van de explosie. Je dacht toch niet dat de brandweermannen die daar dat vuur stonden te blussen het overleefd hebben?

Voor de rest ging het de hele tijd om de slechte vertaling van het aantal vijf tot vijftien doden in combinatie met 'stressed that is an early estimate as search and rescue operations remain under way' of 'but fire officials fear that the number of casualties could rise as high as 60 to 70 dead, said Dr. George Smith, the emergency management system director of the city.'
Dat wordt door de Volkskrant volkomen genegeerd, daar wordt het beeld geschetst alsof er na uren onduidelijkheid eindelijk duidelijkheid is, de politie schat dat er vijf tot vijftien mensen zijn omgekomen. En dat wordt afgetopt met de vermelding dat lokale hulpdiensten aanvankelijk meldden rekening te houden met tientallen doden.
Ik zag dat je erkende dat het toch een inschatting is dus als je zo mijn gelijk probeert toe te geven vind ik dat prima juist.

[..]

quote:
Ik snap inmiddels dat Engels wat moeilijk voor je is .. dus ik zal 'missing and believed dead' even voor je vertalen: vermist en vermoedelijk dood. Dat is een legale term die pas verandert als het lichaam gevonden wordt of je dood wordt verklaart.
Zoals ik al stelde, 12 doden, en 40 vermist volgens NYT.
pi_125492931
Het zou ook een bleve kunnen geweest zijn van de ammonia tank; blijkbaar maakte het bedrijf (officieel) geen ammonium nitraat, had wel 54000 pond ammonium anhydride opslagtank. Moeilijk te oordelen afgaande op de beelden, lijkt toch meer op detonatie dan bleve. Sowieso was hun rampenplan een lachertje:
quote:
A later emergency plan, submitted by West Fertiliser Company to the EPA and seen by the Dallas Morning News, stated that up to 54,000lb of anhydrous ammonia was stored on the site. But it said that there was no risk of fire or explosion, and that the worst-case scenario would be a short release of ammonia gas that would not cause any deaths or injuries.
No risk of fire...
pi_125497658
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:33 schreef DeParo het volgende:
Ik zag dat je erkende dat het toch een inschatting is dus als je zo mijn gelijk probeert toe te geven vind ik dat prima juist.
Zag je dat? Je kan naast Engels ook geen Nederlands? Ik heb nooit anders beweerd dan dat het een inschatting is, een eerste inschatting wel te verstaan, en niet hetgeen de Volkskrant ervan brouwt.

Mijn eerste reactie in dit topic, nota bene op iemand die aan hand van deze kromme berichtgeving op basis van een baggervertaling opgelucht opmerkte dit 'dit al een stuk positiever klinkt dan de tientallen die eerder genoemd werden'.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 12:21 schreef moussie het volgende:
Dat zijn dan aantallen waarvan ze nu zeker zijn, ik vermoed dat het om de mensen gaat die dicht bij de explosie waren, brandweer, politie, personeel ed. Hoeveel gewonden het uiteindelijk niet halen, en hoeveel op dit moment nog vermisten dood onder het puin vandaan gehaald worden blijft afwachten.
quote:
Zoals ik al stelde, 12 doden, en 40 vermist volgens NYT.
Lol, soms ben je ronduit pathetisch in je behoefte om gelijk te krijgen. Het zou uiteraard mooi zijn als al die vermisten toevallig net een reisje maken, en zich ergens in een wildernis bevinden, waar ze niets zien of horen en ook niet bereikbaar zijn .. helaas is de kans groter dat ze onder een berg puin liggen.
Maar als jij het gegeven dat je iemand die waarschijnlijk dood is vermist moet noemen, tot je zijn lichaam gevonden hebt, wil gebruiken om toch een beetje gelijk te krijgen .. be my guest.
pleased to meet you
pi_125497839
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 21:00 schreef moussie het volgende:

[..]

Zag je dat? Je kan naast Engels ook geen Nederlands? Ik heb nooit anders beweerd dan dat het een inschatting is, een eerste inschatting wel te verstaan, en niet hetgeen de Volkskrant ervan brouwt.

Mijn eerste reactie in dit topic, nota bene op iemand die aan hand van deze kromme berichtgeving op basis van een baggervertaling opgelucht opmerkte dit 'dit al een stuk positiever klinkt dan de tientallen die eerder genoemd werden'.
Het is al goed, je hebt mijn gelijk erkend, je hoeft niet dieper door het stof te gaan.

[..]

[..]

quote:
Lol, soms ben je ronduit pathetisch in je behoefte om gelijk te krijgen. Het zou uiteraard mooi zijn als al die vermisten toevallig net een reisje maken, en zich ergens in een wildernis bevinden, waar ze niets zien of horen en ook niet bereikbaar zijn .. helaas is de kans groter dat ze onder een berg puin liggen.
Maar als jij het gegeven dat je iemand die waarschijnlijk dood is vermist moet noemen, tot je zijn lichaam gevonden hebt, wil gebruiken om toch een beetje gelijk te krijgen .. be my guest.
Toeval bestaat niet, zo'n 40 vermisten volgens de NYT, en 12 doden geteld.
pi_125502835
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 21:03 schreef DeParo het volgende:

Het is al goed, je hebt mijn gelijk erkend, je hoeft niet dieper door het stof te gaan.
Say what? Wat fantaseer je er nou weer bij? Ik heb jouw gelijk erkend? Ik loop vanaf mijn eerste reactie erop te hameren dat de vertaling van de Volkskrant niet klopt, dat er van een 'met nadruk eerste inschatting, de bergingswerkzaamheden zijn nog bezig' en 'een dodental dat kan oplopen tot 60 of 70 doden' en totaal ander verhaal gemaakt wordt. Dat het dodental kan oplopen wordt neergezet alsof het afgedaan is, nou dat is het dus niet .. nog steeds niet. Het zijn gelukkig geen 60 tot 70 geworden, maar het lijkt er helaas nogal veel op dat dat van die tientallen wel bewaarheid wordt.

quote:
Toeval bestaat niet, zo'n 40 vermisten volgens de NYT, en 12 doden geteld.
Ik help het je hopen, echt .. maar in zo'n kleine hechte gemeenschap kennen de buren elkaar en letten op elkaars huis als je op vakantie gaat en zo, dus ik vrees dat het beste wat je kan hopen is dat ze toch nog iemand levend onder het puin vandaan kunnen halen. Dat moet dan wel snel gebeuren, het weer is niet al te best heb ik begrepen.
pleased to meet you
pi_125503077
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 22:18 schreef moussie het volgende:

[..]

Say what? Wat fantaseer je er nou weer bij? Ik heb jouw gelijk erkend? Ik loop vanaf mijn eerste reactie erop te hameren dat de vertaling van de Volkskrant niet klopt, dat er van een 'met nadruk eerste inschatting, de bergingswerkzaamheden zijn nog bezig' en 'een dodental dat kan oplopen tot 60 of 70 doden' en totaal ander verhaal gemaakt wordt. Dat het dodental kan oplopen wordt neergezet alsof het afgedaan is, nou dat is het dus niet .. nog steeds niet. Het zijn gelukkig geen 60 tot 70 geworden, maar het lijkt er helaas nogal veel op dat dat van die tientallen wel bewaarheid wordt.
Zucht, de Volkskrant vertaalde het al een eerste vroege inschatting, en op basis van de woorden van die agent was dat dus niet slecht vertaald.

[..]

quote:
Ik help het je hopen, echt .. maar in zo'n kleine hechte gemeenschap kennen de buren elkaar en letten op elkaars huis als je op vakantie gaat en zo, dus ik vrees dat het beste wat je kan hopen is dat ze toch nog iemand levend onder het puin vandaan kunnen halen. Dat moet dan wel snel gebeuren, het weer is niet al te best heb ik begrepen.
Ik vrees ook dat het nog zal oplopen, daar niet van, en inderdaad in het artikel werd al gesteld dat de gemeenschap wel ongeveer wist wie er aanwezig was daar bij de explosie.
pi_125528834
Een zeer indrukwekkende fotoserie:
http://www.dailymail.co.u(...)aster-near-Waco.html

Life is Music
pi_125586684
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 22:18 schreef moussie het volgende:

[..]

[..]

Het definitieve dodenaantal is 14.
pi_125647182
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 02:11 schreef DeParo het volgende:

[..]

Het definitieve dodenaantal is 14.
Ik heb het verder niet meer gevolgd, ik wou het eigenlijk liever niet weten. Maar het is dan wel een klein wonder te noemen dat het aantal zo laag is, dat het gros van de vermisten levend terug gevonden is. Je moet er toch niet aan denken hoeveel doden het waren geweest als dit een paar uur later was gebeurt, als de meeste mensen al liggen te slapen.

Wat dat aangaat verbaas ik me trouwens wel vaker over de haast wonderbaarlijke mazzel van de mensheid, alsof we hele kuddes van beschermengeltjes op onze schouders hebben zitten ..

Anyway, dat van de VK is nog steeds een baggervertaling, ook al is de eerste inschatting uiteindelijk uitgekomen .. het was gewoon een ander verhaal dan in de Engelstalige bronnen ..
pleased to meet you
pi_125689099
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2013 18:07 schreef moussie het volgende:

[..]

Ik heb het verder niet meer gevolgd, ik wou het eigenlijk liever niet weten. Maar het is dan wel een klein wonder te noemen dat het aantal zo laag is, dat het gros van de vermisten levend terug gevonden is. Je moet er toch niet aan denken hoeveel doden het waren geweest als dit een paar uur later was gebeurt, als de meeste mensen al liggen te slapen.

Wat dat aangaat verbaas ik me trouwens wel vaker over de haast wonderbaarlijke mazzel van de mensheid, alsof we hele kuddes van beschermengeltjes op onze schouders hebben zitten ..

Anyway, dat van de VK is nog steeds een baggervertaling, ook al is de eerste inschatting uiteindelijk uitgekomen .. het was gewoon een ander verhaal dan in de Engelstalige bronnen ..
Er zijn gelukkig niet veel meer bijgekomen, inderdaad, soms is het enorm en soms klein maar op een of andere manier zijn er vaak toch wonderbaarlijke verhalen. Verder ben ik van mening dat inschatting toch een goede vertaling bleek, van die sheriff, ook als was het een redelijk vroege. De exacte VK-vertaling weet ik volgens mij niet precies meer. Hoe dan ook denk ik dat er ook iets in de berichtgeving misgaat als er meteen wordt gesproken over 60-70 slachtoffers bij zo'n explosie.
pi_125691453
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 19:09 schreef DeParo het volgende:
Er zijn gelukkig niet veel meer bijgekomen, inderdaad, soms is het enorm en soms klein maar op een of andere manier zijn er vaak toch wonderbaarlijke verhalen.
Ik moest bij dit verhaal vaak aan Enschede denken, 200 woningen plat, en hele woonwijk, op een zaterdagmiddag tegen 3 uur, en maar 23 doden. Ook zoiets waarvan je denkt: wauw, een paar uur later als iedereen aan het eten is, hoeveel waren het er dan geweest.

quote:
Verder ben ik van mening dat inschatting toch een goede vertaling bleek, van die sheriff, ook als was het een redelijk vroege. De exacte VK-vertaling weet ik volgens mij niet precies meer. Hoe dan ook denk ik dat er ook iets in de berichtgeving misgaat als er meteen wordt gesproken over 60-70 slachtoffers bij zo'n explosie.
Estimate was idd goed vertaald naar 'inschatting', daar ging het dan ook niet om. Ze waren alleen dat 'eerste' vergeten, en dat het alsnog kon oplopen tot 60 à 70. Daar maakten ze een verhaal van alsof dat 5 tot 15 al vast stond, met hun 'na urenlange onduidelijkheid' en 'aanvankelijk werd gedacht'.
En tja, Ik heb toch het idee dat je als hulpverlener maar beter kan uitgaan van het worst case scenario, het kan gebeuren en daarvoor moet je mankracht en materiaal klaar hebben staan. Als het achteraf meevalt is dat alleen maar mooi. Daarnaast, als je eerst zegt dat het er 5 tot 15 zijn, en dan blijken het er later veel en veel meer te zijn, dat komt toch heel anders over dan uitgaan van het slechtste en dan blijkt het later gelukkig mee te vallen.
pleased to meet you
pi_125710661
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 20:02 schreef moussie het volgende:

[..]

Ik moest bij dit verhaal vaak aan Enschede denken, 200 woningen plat, en hele woonwijk, op een zaterdagmiddag tegen 3 uur, en maar 23 doden. Ook zoiets waarvan je denkt: wauw, een paar uur later als iedereen aan het eten is, hoeveel waren het er dan geweest.
Of de Bijlmerramp alhoewel daar misschien meer slachtoffers zijn, 'illegalen', dan bekend of benoemd.

[..]

quote:
Estimate was idd goed vertaald naar 'inschatting', daar ging het dan ook niet om. Ze waren alleen dat 'eerste' vergeten, en dat het alsnog kon oplopen tot 60 à 70. Daar maakten ze een verhaal van alsof dat 5 tot 15 al vast stond, met hun 'na urenlange onduidelijkheid' en 'aanvankelijk werd gedacht'.
En tja, Ik heb toch het idee dat je als hulpverlener maar beter kan uitgaan van het worst case scenario, het kan gebeuren en daarvoor moet je mankracht en materiaal klaar hebben staan. Als het achteraf meevalt is dat alleen maar mooi. Daarnaast, als je eerst zegt dat het er 5 tot 15 zijn, en dan blijken het er later veel en veel meer te zijn, dat komt toch heel anders over dan uitgaan van het slechtste en dan blijkt het later gelukkig mee te vallen.
Dat het alsnog kan oplopen, inderdaad, de politiecommissaris meldden dat het een vroege eerste inschatting was dus dat had uiteraard bijgesteld kunnen worden. Maar volgens mij stond het wel tussen aanhalingstekens? Hoe dan ook vermoed ik dat ze al vroeg wisten hoeveel er ongeveer in de buurt waren! Zoals je zelf al zei, zo'n kleine gemeenschap weet vaak prima wie er wordt vermist, dus denk dat de media ook te vroeg met zo'n enorme schaal aan de haal zijn gegaan.
  donderdag 25 april 2013 @ 12:01:03 #290
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_125713242
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 11:02 schreef Canopus het volgende:

[..]

In Nederland staan ook vast genoeg potentiële fabrieken die beter niet kunnen exploderen.
Kijk b.v. hoeveel tankstations er in steden staan.
Tankstations exploderen alleen in films.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')