abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125402218
We hebben een jaren 30 huis, en de enige mogelijke plek voor de wasmachine is op zolder. Je raadt het al: bij het centrifugeren kan je het door het hele huis horen en soms voelen.
We zijn van plan de zolder grondig te gaan verbouwen (nieuwe indeling, dakkapel, stucen, nieuwe vloeren). In de waskamer gaan we waarschijnlijk kiezen voor zijl of tegels.
Nu vraag ik me af, of er iets te verzinnen is voor onder de wasmachine, dat de trillingen effectiever dempt dan de standaard trillingsmat van de bouwmarkt (die ligt er nu al onder, helpt niet veel). De plankenvloer is helemaal kaal, dit lijkt me hét moment om hier een briljante oplossing voor te vinden.

Ik hoor graag jullie input.
pi_125402376
Staat hij wel helemaal waterpas dan? Zoveel zou dat toch niet moeten trillen.
pi_125402538
Wat MrDoo zegt: heel precies de pootjes stellen tot de machine goed vlak staat. Daarnaast moet het een stabiele vloer zijn: geen doorverende planken enz.

Je kunt vervolgens het beste kiezen voor een flink dik en zwaar stuk betonplex ter grootte van de machine (of wat groter nog) of nog mooier een echte plaat beton. Dit dempt de trillingen. Een machine die goed staat afgesteld en op een stabiele ondergrond staat, hoor je wel trillen, maar niet zo dat je het door het huis voelt.
pi_125403817
In de eerste plaats dien je de schokdempers te controleren en evt. te vervangen. Vervolgens kan je evt. de droger op de machine plaatsen; dan schokt ie minder door het gewicht.

Al die fratsen als beton eronder en trillingsdempers, lijken aardig, maar lossen het probleem, onblans van de trommel&kuip in de vering en ophanging, NIET op.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_125405719
Onbelans van de trommel kun je niet altijd voorkomen. Er zit nu eenmaal nat wasgoed in en dat ligt niet altijd op de ideale plek. Als het te erg wordt met de onbelans stopt de machine en probeert het wasgoed met langzaam heen en weer draaien beter te leggen. De grens waarbij de machine het zelf te erg vindt worden, hoeft niet daar te liggen waarbij je het zelf al storend vindt. Dan moet je toch echt zelf voor wat demping zorgen.

Dit geldt ook voor spiksplinternieuwe machines van dure merken...
  woensdag 17 april 2013 @ 19:05:34 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_125407889
Een aller aller eerste stap is de pootjes nog eens goed zetten. Als je er makkelijk bij kunt tijdens centrifugeren kun je het misschien tijdens het centrifugeren zelf doen. Wel uitkijken dat je niet je vingers tussen de poten krijgt.

Een truukje wat ik wel eens gedaan heb is tijdens het centrifugeren voelen welk pootje makkelijk te verdraaien is en die langzaam terwijl de machine staat te trillen strakker draaien. Op gegeven moment loopt het pootje strakker tegen de grond en wordt hij vanzelf stabiel.
pi_125408921
Wasmachine op plankenvloer is gewoon shit, die planken veren alle kanten op en de machine dus ook.
Ga voor iets zwaars en vlaks. Een betonplaat dus bijvoorbeeld. :)
Verder inderdaad wat er al gezegd wordt, goed waterpas zetten is ook belangrijk.
  woensdag 17 april 2013 @ 21:02:48 #8
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_125413861
De laatste graad waterpas is minder belangrijk dan dat alle pootjes even strak de grond raken.
pi_125434271
Je kan voor een tientje rubberen demperplaatjes bij een beetje dhz winkel kopen voor onder de poten, werkt perfect.
pi_125460761
Deze volg ik even, same shit hier. Waterpas en rubber mat helpen niet voldoende. Hij schudt nu zelf niet meer, maar de vloer er onder wel.
Da gao nie nou!
pi_125461360
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 22:37 schreef vigier het volgende:
Deze volg ik even, same shit hier. Waterpas en rubber mat helpen niet voldoende. Hij schudt nu zelf niet meer, maar de vloer er onder wel.
Zoals ik al zei:

quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 17:14 schreef blomke het volgende:
In de eerste plaats dien je de schokdempers te controleren en evt. te vervangen. Vervolgens kan je evt. de droger op de machine plaatsen; dan schokt ie minder door het gewicht.

Al die fratsen als beton eronder en trillingsdempers, lijken aardig, maar lossen het probleem, onblans van de trommel&kuip in de vering en ophanging, NIET op.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_125461547
Dan de vraag: hoe check ik of de schokdempers nog goed zijn? Waar zitten ze? Hoe kom ik er bij? Als ik ze heb gevonden, waar herken ik aan dat ze vernaggeld zijn? Kan ik ze zelf vervangen? Of kan ik na 9 jaar beter een nieuwe kopen?
Da gao nie nou!
pi_125462332
Naast de trommel. Je ziet het als je de trommel makkelijk kunt schudden. En als ze eruit zijn zie je dat ze geen weerstand meer hebben. Ze horen echt zuigend met weerstand te bewegen.

Machine op de rug, van onder kan je er wel bij meestal.

Kostte mij uurtje met Miele, kon er beroerd bij. Machine is ouder dan 9 jaar.

Google op wasmachine schokbreker.
Laat die handjes wapperen!
pi_125462928
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 23:10 schreef Gieliovd het volgende:
Naast de trommel. Je ziet het als je de trommel makkelijk kunt schudden. En als ze eruit zijn zie je dat ze geen weerstand meer hebben. Ze horen echt zuigend met weerstand te bewegen.

Machine op de rug, van onder kan je er wel bij meestal.

Kostte mij uurtje met Miele, kon er beroerd bij. Machine is ouder dan 9 jaar.

Google op wasmachine schokbreker.
Fenkjoe! Hier een Bosch... wordt ff slepen, want hij staat in een heul kleine ruimte...
Da gao nie nou!
pi_125468057
Gewoon 4 betontegels 500 x 500 mm eronder en weg is je probleem. :)
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_125475258
Interessant topic die ik in de gaten ga houden want een goede vriend van mij heeft soortgelijke ervaringen met een trillende wasmachine die van de buurvrouw bovenkomt als die haar was gaat draaien.
pi_125493367
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 19:30 schreef R2R het volgende:
Wasmachine op plankenvloer is gewoon shit, die planken veren alle kanten op en de machine dus ook.
Ga voor iets zwaars en vlaks. Een betonplaat dus bijvoorbeeld. :)
Verder inderdaad wat er al gezegd wordt, goed waterpas zetten is ook belangrijk.
Dat valt echt wel mee hoor. Heb hier de boel ook op een dergelijk vloer staan en ook met vol vermogen trilt het niet. Gewoon echt goed waterpas stellen en klaar.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_125517553
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 19:49 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

Dat valt echt wel mee hoor. Heb hier de boel ook op een dergelijk vloer staan en ook met vol vermogen trilt het niet. Gewoon echt goed waterpas stellen en klaar.
Niet iedereen heeft balken eronder die dik genoeg zijn of een muur recht onder de machine. Ook allemaal van.invloed natuurlijk.
  zaterdag 20 april 2013 @ 12:55:06 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_125519661
Hier een huis uit de jaren 80 en ik voel het als de wasmachine van de buren aan het centrifugeren is :')
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  FOK!fotograaf maandag 22 april 2013 @ 10:47:11 #20
17893 Forno
pi_125590477
Ik zou een klein lewisplaatvloertje leggen. Dat is een dun betonvloertje die je over houten balken kunt plaatsen. Het gewicht/de massa neemt de trillingen op, net als de gewichten in een wasmachine zelf. Daarnaast rust het gewicht van je wasmachine niet direct op de houten vloer, maar verdeeld de betonvloer het gewicht egaal. Het kost weinig, paar lewisplaatjes en wat zakken beton. Het kost je wel tijd en wat zweet. ;)
pi_125704968
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 10:47 schreef Forno het volgende:
Ik zou een klein lewisplaatvloertje leggen. Dat is een dun betonvloertje die je over houten balken kunt plaatsen. Het gewicht/de massa neemt de trillingen op, net als de gewichten in een wasmachine zelf. Daarnaast rust het gewicht van je wasmachine niet direct op de houten vloer, maar verdeeld de betonvloer het gewicht egaal. Het kost weinig, paar lewisplaatjes en wat zakken beton. Het kost je wel tijd en wat zweet. ;)
Ik begrijp je idee maar als die dikke grindtegels niet helpen zal dat dunne vloertje het ook niet gaan oplossen...
pi_125705005
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:23 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft balken eronder die dik genoeg zijn of een muur recht onder de machine. Ook allemaal van.invloed natuurlijk.
wie zegt dat ik dat heb ? Ik heb gewoon een degelijk jaren 30 huis met alle voor en nadelen...

enneuh, geen muurtje eronder. De balken zijn 9 bij 17.
pi_125733492
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 23:53 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

wie zegt dat ik dat heb ? Ik heb gewoon een degelijk jaren 30 huis met alle voor en nadelen...

enneuh, geen muurtje eronder. De balken zijn 9 bij 17.
En wat is de overspanning, hoever uit elkaar ?
pi_125736791
60 hart-hart. Balken lopen over de gehele breedte van het huis, dat zal een meter of 5-5,5 zijn? Er staat wel een klein enkel steens muurtje aan de andere kant van de spauwmuur. De totale niet ondersteunde afstand zal dus iets van 3,5 meter zijn?.

De was machine en droger staan verder samen in een houten kast. Geen greintje trilling. Ik hoor dat ding zelfs niet eens op max rpm van 1600 centrifugeren.
  FOK!fotograaf donderdag 25 april 2013 @ 22:36:14 #25
17893 Forno
pi_125740437
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 23:52 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

Ik begrijp je idee maar als die dikke grindtegels niet helpen zal dat dunne vloertje het ook niet gaan oplossen...
Heb ik iets gemist? Waar staat er dat TS grindtegels heeft geprobeerd? Daarnaast is een lewisplaatvloer een geheel en dus wordt het gewicht beter verdeeld.
pi_125742200
Je hebt een punt hoor, maar ik betwijfel of het de oplossing gaat brengen. Daarnaast is een dergelijk vloertje toch best een ingreep waarvan nog maar moet worden gezien of het de oplossing brengt.

Het moet prima mogelijk zijn om dit zonder lewisplaten te doen.
  zaterdag 27 april 2013 @ 01:53:21 #27
2651 svann
night-hawk
pi_125787388
Zet je wasmachine bij de draagmuur, dus op de eerste meter van de balk.
Een stevige plaat multiplex doet de rest. Of een betonnen vloertje dat je aan de muur verankert.

Plaatsen boven een tussenmuurtje is ons slecht bevallen.
De balk veert en er is meer geluids- en trillingsoverdracht.
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_125790879
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 21:44 schreef Gompy58 het volgende:
60 hart-hart. Balken lopen over de gehele breedte van het huis, dat zal een meter of 5-5,5 zijn? Er staat wel een klein enkel steens muurtje aan de andere kant van de spauwmuur. De totale niet ondersteunde afstand zal dus iets van 3,5 meter zijn?.

De was machine en droger staan verder samen in een houten kast. Geen greintje trilling. Ik hoor dat ding zelfs niet eens op max rpm van 1600 centrifugeren.
Gewoon gezonde balken dus. Welke dmv een kast compleet afgeschoord zijn aan de muur. Neem aan dat de kast vast is aan wand en vloer.
pi_125791335
Ik heb de planken eruit gehaald, een 18mm dikke platen vloer gelegd, deze ter hoogte van de wasmachine en droger extra vaak vast gezet aan de balken, de wasmachine zo dicht mogelijk bij de muur gezet en zo recht mogelijk...

We horen hem wel maar voelen hem zeker niet... verhogen met dempertjes is niet nodig, heb ze wel ergens liggen maar hoe hoger iets staat, hoe meer het kan wiebelen...

Heb ook aan de buurvrouw gevraagd of ze de wasmachine goed kon horen maar hoorde niks... of ze is doof, dat kan natuurlijk ook...

Hebben een jaren 60 huis btw...

Edit:de ruimte is 220cm breed...
pi_125800669
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2013 11:22 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Gewoon gezonde balken dus. Welke dmv een kast compleet afgeschoord zijn aan de muur. Neem aan dat de kast vast is aan wand en vloer.
Nope, Ik heb van noten en essen 3 grote panelen gemaakt van een 3 cm dik en dmv 2 grote essen balken deze panelen op de boven hoeken aan elkaar geschoven.
Onder de machines is een E frame gemaakt waarin twee lades voor de vuile was zijn geplaatst. Dit is van 18mm multiplex waarop vervolgens 2 van die platen van 18mm zijn gelegt. De machines zelf staan dus op 36mm multiplex die stevig aan elkaar geschroefd zijn.

De vloer is niet geheel waterpas dus nadat de kast klaar was heb ik dunne strips van hout gemaakt om alles waterpas te maken.
Tussen de vloer en de kast heb ik strips van vilt zitten.Ook aan de zijkanten van de panelen die eventueel contact met de muur maken zijn viltstrips geplaatst. De kast heeft overigens geen achterwand en de machines passen er exact in.

De oude planken vloer is ivm leidingen verwijderd en daar is vervolgens een OSB vloer op geplaatst. Op het osb liggen groene dempingsplaten van 7mm en daarover heen de 22mm massief eiken vloer.

Overigens heb ik tussen de grofweg 3 balken waar de waskast kwam te staan, vlak langs de muur 2 balkjes van 40x40 beukenhout geplaatst zodat de osb plaat daar niet kon zwiepen.

Die beukenbalkjes zijn dus eigenlijk de enige aanpassing die ik gedaan heb aan de vloer. Dat de eikenvloer zwevend is gelegd is volgens mij niet zo bijzonder en dat is door het hele huis gedaan.

Die kast is wel verdomde degelijk, stijf en massief gemaakt. Bij het ontwerp heb ik eigenlijk enkel bedacht hoe ik het wilde hebben. Machines een 20 cm hoger en daaronder de vuile was lades. Op de kast kan ik mooi de was opvouwen.
pi_125805849
Dat is wel grappig. Hoe meer ik doorvraag hoe meer hij niet zomaar op de grond staat dus.
pi_125818072
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 20:32 schreef tiho1 het volgende:
Dat is wel grappig. Hoe meer ik doorvraag hoe meer hij niet zomaar op de grond staat dus.
DIng staat gewoon op de grond hoor. Dat de boel in een kast staat... Het gaat gewoon om massa en om goed waterpas staan. Dat ding kast van massief hout is gemaakt is puur omdat ik een hekel aan fake heb zoals MDF met een laagje fineer.

Dat er een ondervloer onder een massief eiken vloer ligt is ook niks bijzonder. Die kast kun je wegdenken want daar voor trilde de boel ook niet.

Key is dat dat ding zoveel mogelijk op de balken staat. dus niet 1 balk die tussen de pootjes doorloppt maar 2 keer 2 pootjes zo dicht mogelijk op een balk en dan bijvoorkeur op de eerste meter vanaf de muur. Dan heb je verder niks nodig hoor.
pi_125821986
Een kast maakt de vloer vele malen stijver aangezien de overspanning eigenlijk alleen ertussen is. Maar aangezien het bij jou dus niet trilt, kan dat bij een ander dus ook niet ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')