Ben niet bekend met alle voors en tegens. Mijn eerste inschatting was negatief, maar als je er wat meer over na gaat denken, dan kan zo'n toepassing best goed uitpakken. Mijn inschatting:
Voordelen:
1) Individueel onderwijs. In plaats van dat iedereen met de grauwe grijze middelmaat mee moet, kan iedereen voor zichzelf, op zijn eigen tempo leren. Dit lijkt mij een enorm groot voordeel tov het huidige systeem. Maar of dat via een tablet moet, is een tweede. Dat kan eventueel ook op papier.
2) Automatische nakijkfunctie. Directe feedback en dus een beloning voor hard werken. Ook dit lijkt me een groot voordeel tov het huidige systeem, waarbij je moet wachten tot de docent z'n werk gedaan heeft. En die docent wil vast wel wat anders doen dan 30 keer hetzelfde nakijken.
3) Hyperlinks maken het mogelijk om stof verder uit te diepen. Ik heb een collega die dat voor het universitair onderwijs heeft opgezet, en daarmee kreeg je een mooi overzicht van al het materiaal. Of dit voor kleine kinderen geschikt is, is een tweede (zie nadelen).
4) Meer rust in de klas? Verbale communicatie en de behoefte om overal commentaar op te geven, maken scholen enorm chaotisch. Zo'n tablet praat niet tegen je. Minder chaos = goed.
Nadelen (?)
1) Een groot probleem vandaag de dag is de ongelofelijke hoeveelheid informatie die we moeten absorberen, met als gevolg dat er juist steeds minder wordt geabsorbeerd. Op een vroege leeftijd leren hoe daar mee om te gaan lijkt me een plus, maar misschien is het verstandig als we heeeel rustig beginnen, met boekjes, pen en papier, voordat we ons in het multimediale geweld met hyperlinks etc. storten. Dat zeg ik puur op gevoel - de experts zullen er waarschijnlijk anders over denken.
2) Een gebrek aan persoonlijke communicatie? Durf het niet te zeggen - het is niet zo dat onze kinderen tot de stilste kinderen van de wereld behoren. Zelfs met een tablet verwacht ik geen Noord-Koreaanse toestanden.
3) Slecht voor je ogen? Al dat getuur naar een schermpje, veel hoge frequenties, wat slecht is voor de ontwikkeling van je ogen (althans, volgens een collega van me). Laat kinderen veel buiten spelen en naar bomen en blaadjes, met veel lage optische frequenties kijken. Boeken en cartoons op TV zorgen overigens voor hetzelfde probleem.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson