abonnement Unibet Coolblue
pi_126316850
Voor de liefhebbers: klik

Ik zie liever een updatemogelijkheid voor de Roomba.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_126338961
De neato rijdt naar mijn mening beter op de nieuwe software. Echter kan het ook te maken hebben met het feit dat hij nog aan het "inrijden" was. Eerst stond hij vaak stil en nu bijna niet meer.

Wel merk ik dat als ik hem soms wil legen dat hij gewoon NIET gereden heeft terwijl hij wel ingeprogrammeerd staan, moeilijk te checken want hij rijdt s nachts...
pi_126338995
Leuk die roomba update, dat die te koppelen is met de wifi en met een app in te stellen en te starten.

Wil ik ook! ...voor de Neato!
pi_126347275
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 10:02 schreef Tamara123123 het volgende:
Leuk die roomba update, dat die te koppelen is met de wifi en met een app in te stellen en te starten.
Wat is daar nu het nut van? ik zie er wel de lol van in maar na 2 dagen is de fun wel over lijkt mij.
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_126374585
Nou een keertje extra laten rijden is opzich wel prettig. Mijn honden lopen altijd los, de neato staat ingesteld op s ochtends vroeg en als ik s middags laat thuis kom en ik krijg nog eters/vrienden/visite hoe handig is het dan dat je hem nog een keer kan starten vanaf je werk(!!)
  zondag 12 mei 2013 @ 11:56:06 #56
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_126379561
Laat hem dan gewoon s middags rijden? En als 1x per dag niet genoeg is...
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_126379691
Moet je m wel aan kunnen zetten smiddags.
pi_126379954
John, je kan hem instellen maar dat kan 1x per dag...

Catch22, tsja kan maar als ik dan vervolgens pas laat werk of een dag vrij ben dan is er niet gestofzuigd (ik werk onregelmatig). Dus als er in de ochtend gestofzuigd is is dat wel het meest ideale... Een 2de keer stofzuigen kan erg fijn zijn, als je -zoals ik al eerder aangaf- nog mensen over de vloer krijgt. Soms is 1x per dag niet genoeg met 2 verharende rottweilers die lekker hebben lopen stoeien. En als het mogelijk is om hem vanaf een afstand te starten, waarom dan niet? Gewoon onder het motto: omdat het kan! ^O^
pi_126423795
Ik zie er wel meerwaarde in als ik het kan koppelen aan mijn domotica. Dan kan ik alles scripten en bijhouden en hoef ik in principe nooit meer ergens om te denken, behalve als er een keer extra nodig is. Ik denk al een tijd na over een Rootooth, maar vind dat vrij duur voor wat je ervoor krijgt. Ben benieuwd wat dit gaat kosten.
pi_126424950
Prijs staat er toch bij?
pi_126476822
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 12:31 schreef JohnB52 het volgende:
Prijs staat er toch bij?
lol volledig overheen gelezen. Voor 100 euro bestel ik het direct.
pi_126486501
Weet je wat handig zou zijn?
Een app op je phone dat je je roomba/neato/hokipoki aan kan zetten wanneer je dat zelf wil.
pi_126496569
En dat doet die app toch ook...? Jij hebt wellicht daar overheen gelezen?
pi_126576115
Ja maar dat gaat via Bluetooth ik wil em dan aan kunnen zetten als ik op m'n werk ben of als ik op vakantie ben.
pi_126576531
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2013 12:09 schreef quirina het volgende:
Ja maar dat gaat via Bluetooth ik wil em dan aan kunnen zetten als ik op m'n werk ben of als ik op vakantie ben.
Via Bluetooth? Het gaat toch via wifi? En ze bieden ook de mogelijkheid om hem via internet te benaderen:

quote:
Via onze speciale servers heeft u eenvoudig toegang tot uw Roomba via internet vanuit de hele wereld
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
pi_126584096
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 mei 2013 09:59 schreef Tamara123123 het volgende:
De neato rijdt naar mijn mening beter op de nieuwe software. Echter kan het ook te maken hebben met het feit dat hij nog aan het "inrijden" was. Eerst stond hij vaak stil en nu bijna niet meer.

Wel merk ik dat als ik hem soms wil legen dat hij gewoon NIET gereden heeft terwijl hij wel ingeprogrammeerd staan, moeilijk te checken want hij rijdt s nachts...
Ik vind het niet beter. Wij hebben redelijk hoge drempels die de Neato eerst wel kon nemen al dan niet schuin. Nu doet hij steeds vaker maar 1 kamer omdat hij de drempels niet meer over komt. Hij rijdt ze niet meer schuin aan.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 14:38:18 #67
249105 BillsGate
Kijkt links en rechts
pi_126632871
Na nu bijna twee weken een Neato rond te hebben rijden kan ik niet anders zeggen dan dat we er heel blij mee zijn. De 'logica' waarmee hij de kamers stofzuigt is (voor een technieker) echt gaaf om te zien.

Sowieso is het voor ons (met de ervaringen die we met onze Klarstein hebben) heel raar dat we hem niet ergens midden in ons appartement vinden als we 's avonds thuis komen. Ik heb al een paar keer het stofbakje eruit moeten halen om te kunnen zien of hij wel gestofzuigd had.

We merken wel dat als hij in paniek raakt (Please clear my path), dat er dan geen redden meer aan is. Deze week was hij bijvoorbeeld onze slaapkamer ingereden en daarna had hij de deur dichtgeduwd. We hebben de deur open gezet en hem verder laten gaan, maar daarna bleef hij telkens na een minuut of vijf ergens hangen met de boodschap Please clear my path. zelfs in het midden van de hal.
Hetzelfde gebeurt als je tijdens zijn ronde door de kamer gaat lopen en meubels gaat verschuiven (stoelen aanschuiven e.d.). Dat 'ie dan de kluts kwijt raakt, kan ik nog snappen.

Als zijn ronde onderbroken is door zo'n verdwaling, is het vinden van zijn laadstation sowieso een onmogelijkheid. Als we hem er een meter vanaf zetten als hij terug naar zijn laadstation wil, zal hij steevast de verkeerde kant op rijden.

Wat ik ook echt een gemis vind, is dat er geen hoekborstels op zitten. We hebben in de woonkamer een kleed dat behoorlijk pluist en de pluizen die langs de plint liggen, laat hij netjes liggen.

Behalve dat (en de prijs) zou ik hem iedereen aanbevelen! :)
Wat deed Ctrl+W ook alweer?
pi_126633373
Gisteren een heel stuk in de volkskrant over hoe de stofzuigrobot kan ingezet worden bij hulpbehoevende mensen:
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
  zaterdag 18 mei 2013 @ 12:49:12 #69
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_126671730
Zie net in het Parool een advertentie van LG. Ze introduceren de Hom-bot square robotstofzuiger. Zou het wat zijn?
pi_126793901
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 14:50 schreef Rockfire het volgende:
Gisteren een heel stuk in de volkskrant over hoe de stofzuigrobot kan ingezet worden bij hulpbehoevende mensen:
Kan hij straks betaald worden met de WMO als die nog bestaat. :)
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
  dinsdag 21 mei 2013 @ 11:01:18 #71
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_126801986
Is het nou zo dat de Neato de hoekjes en randje minder goed schoonmaakt omdat hij geen zij-borstels heeft, of valt dat mee?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_126832008
Mja maar de meeste robots zijn rond dus die doen de hoekjes wn randen ook niet goed.

Als je dat "probleem" wilt verhelpen kan je het beste voor een Vorwerk gaan. Maarja daar zit 'n prijskaartje aan...
pi_126832474
Dat is ook niet zaligmakend. Ik durf sowieso wel te stellen dat een robotstofzuiger absoluut geen vervanger is voor met de hand stofzuigen. Het is alleen verrekte handig.

Mijn vriendin was hier van het weekend met haar kat, die momenteel flink aan het verharen is. Plukken haar overal. Aangezien m'n stofzuiger enkel door de week z'n rondjes doet was het dus een paar daagjes opbouwen van haren en stof. En nu is het weer zo goed als schoon. Bakje zat echt loeivol (twee dagen gereden aangezien ik gisteren en vannacht ook niet thuis was).

Stof dat opgezogen wordt kan ook niet in de hoekjes komen.

Ik stofzuig heel sporadisch nog weleens in de hoeken, maar meestal knal ik er gewoon met een swiffer of iets dergelijks langs. Pak ik meteen de kastjes en vensterbanken mee.
  woensdag 22 mei 2013 @ 14:42:15 #74
341438 Yemanja
Neato XV 25
pi_126856966
Ook hier komt de stofzuiger niet meer van zijn plaats. Zoals hiervoor ook al gezegd wordt, stof dat er niet ligt gaat ook niet in de hoekjes zitten. En met de nieuwe software gaat de Neato nu echt goed de hoeken in. Hier heeft de Neato de stofzuiger echt wel vervangen.
Wordt alleen nog gebruikt om spinnenwebben aan het plafond weg te halen, want daar kan ze niet bij :(
Voorheen: Samantha: Samsung Navibot 8855
pi_126939131
Nou... Je mag zeggen wat je wil; maar dat retouren gaat wel snel :D
Dinsdag kreeg ik een melding dat ze de neato hadden ontvangen. Woensdag hebben ze hem onderzocht. Gisteren kreeg ik al een melding dat er een nieuw exemplaar naar mij onderweg is; dus die verwacht ik vandaag O+
Het is alleen jammer dat ik niet thuis ben en een handtekening nodig is; dus ik heb hem (hopelijk) morgen dan :') :D
No buy? Meh... Who are we kidding!
Op donderdag 15 augustus 2013 14:48 schreef Mss het volgende:
Priem heeft tettorexia! Als ze tetten ziet vergeet ze alles waar ze mee bezig is :7
pi_127394833
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 23:34 schreef Rockfire het volgende:

[..]

Heb je mijn filmpjes gezien?

[..]

Niet dat ik je op andere gedachten wil brengen ofzo. Ik was ook altijd zeer tevreden over mijn Roomba. Alleen toen ik een stukje groter ging wonen merkte ik dat hij niet altijd overal kwam en ben ik overgestapt op een Neato, die doordat hij gestructureerder te werk gaat wel overal komt.
Maar is dit met de nieuwe roomba ook zo?

Niet dat ik je niet geloof ofzo hoor, maar ik zat te kijken naar de roomba 630, is het daar nog steeds zo?
pi_127426468
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 21:47 schreef Tamara123123 het volgende:
Mja maar de meeste robots zijn rond dus die doen de hoekjes wn randen ook niet goed.

Als je dat "probleem" wilt verhelpen kan je het beste voor een Vorwerk gaan. Maarja daar zit 'n prijskaartje aan...
En ook de Vorwerk pakt niet alle hoekjes en randjes. Maarja als ik zelf stofzuig sla ik ook wel eens een hoekje over. ;)
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_127466649
Inderdaad daar heb je gelijk in. Het blijft een apparaat...

@sharana, ja dat is nog steeds zo. De roomba heeft geen GPS dus raakt daardoor sneller de weg kwijt indien het een wat grotere ruimte betreft (of als er meerdere ruimtes zijn).
pi_127469282
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 23:48 schreef Tamara123123 het volgende:
Inderdaad daar heb je gelijk in. Het blijft een apparaat...

@sharana, ja dat is nog steeds zo. De roomba heeft geen GPS dus raakt daardoor sneller de weg kwijt indien het een wat grotere ruimte betreft (of als er meerdere ruimtes zijn).
oh ja ik bedoelde meer het botsen, niet echt dat hij de weg kwijt raakt want zo groot is mijn appartement nou ook weer niet ;)

maar ik heb hem inmiddels besteld dus we zullen zien, hij komt morgen :D
pi_127470684
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 23:48 schreef Tamara123123 het volgende:
Inderdaad daar heb je gelijk in. Het blijft een apparaat...

@sharana, ja dat is nog steeds zo. De roomba heeft geen GPS dus raakt daardoor sneller de weg kwijt indien het een wat grotere ruimte betreft (of als er meerdere ruimtes zijn).
De Neato heeft ook geen GPS. Dat ding werkt gewoon met lidar. Hij zendt lichtgolven uit die terugkaatsen via objecten.
pi_127471427
Ja en hoe onthoudt hij dan zijn locatie? En waar die al geweest is? En hoe komt die dan terug bij zijn oplaad station, als die in een volledig andere kamers staat?
pi_127471694
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 08:29 schreef Tamara123123 het volgende:
Ja en hoe onthoudt hij dan zijn locatie? En waar die al geweest is? En hoe komt die dan terug bij zijn oplaad station, als die in een volledig andere kamers staat?
Hij maakt zelf een map van de kamer, terwijl hij er door rijd. Hij gebruikt echt geen GPS, heb je wel eens geprobeerd om een GPS-apparaat binnenshuis te gebruiken? Daar kan hij geen of niet voldoende satellieten ontvangen en zo'n Neato moet het natuurlijk in elk huis doen (dus ook in een kelder).
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
  donderdag 6 juni 2013 @ 10:44:34 #83
249105 BillsGate
Kijkt links en rechts
pi_127474319
...maar het werkt wel :D

Ik vind het nog steeds wel een raar gezicht: Onze Neato werkt eerst de woonkamer af, daarna de hal en als laatste de slaapkamers (appartement). Opeens als hij ergens achterin een slaapkamer is, stopt hij met zuigen en kachelt hij op zijn gemak de slaapkamer uit, door de hal, richting de woonkamer.

Daar stopt hij even, alsof hij denkt "hoe zat het ook alweer?" en na een paar tellen rijdt hij met een keurige boog om de eettafel naar zijn laadstation.

Een centimeter of twintig voor het laadstation stopt ie, draait ie om en rijdt ie voorzichtig achteruit. De laatste paar centimeter schudt hij nog een beetje met zijn kont tot hij het laadstation raakt, alsof hij zich lekker effe nestelt op zijn plekje :)
Wat deed Ctrl+W ook alweer?
pi_127474786
Ja dat terug rijden vind ik ook altijd zo fascineren O+ [/geekmode] :@
No buy? Meh... Who are we kidding!
Op donderdag 15 augustus 2013 14:48 schreef Mss het volgende:
Priem heeft tettorexia! Als ze tetten ziet vergeet ze alles waar ze mee bezig is :7
pi_127474951
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 10:44 schreef BillsGate het volgende:
...maar het werkt wel :D

Ik vind het nog steeds wel een raar gezicht: Onze Neato werkt eerst de woonkamer af, daarna de hal en als laatste de slaapkamers (appartement). Opeens als hij ergens achterin een slaapkamer is, stopt hij met zuigen en kachelt hij op zijn gemak de slaapkamer uit, door de hal, richting de woonkamer.

Daar stopt hij even, alsof hij denkt "hoe zat het ook alweer?" en na een paar tellen rijdt hij met een keurige boog om de eettafel naar zijn laadstation.

Een centimeter of twintig voor het laadstation stopt ie, draait ie om en rijdt ie voorzichtig achteruit. De laatste paar centimeter schudt hij nog een beetje met zijn kont tot hij het laadstation raakt, alsof hij zich lekker effe nestelt op zijn plekje :)
Dat laatste vind mijn vriendin inderdaad heel leuk, daar gaat ze echt naar staan kijken :P
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
pi_128143845
Een nieuwe navibot met "uitklapbare" borstels:
Specs bij Coolblue: hier
Video bij RoboCleaners:hier

De zijborstels "klappen uit" wanneer ze de hoeken naderen. Dit is een geweldige stap vooruit denk ik.
Toestel heeft 8 programma's en blijkbaar een spot "mode".
pi_128169273
computeranimatie film. |:(

Ik zie dit niet zitten, wacht wel even op een betere film op youtube. :)
Vorwerk Kobold VR100
http://youtu.be/HEMHDG75aQA?t=10s
pi_128187704
Kan je een neato compleet resetten? Op mijn lcd scherm krijg ik alleen nog maar lijntjes te zien :-s. Hij was gewoon aan het rondrijden, ineens hoor ik hem niet meer, ik ga hem zoeken (meestal zit hij dan ergens onder vast of heeft zich klem gezogen op iets) staat hij gewoon naast de sofa met een gecrasht scherm. Hopelijk valt het nog op te lossen ...

Het is al de 2e neato die moeilijkheden heeft, de eerste had het rechterwiel is stuck probleem, die hebben we dan terug opgestuurd en dan hebben we een nieuwe gekregen, deze heeft toch een 5 maanden rondgereden zonder problemen :).

Of iemand een ander idee waar het aan kan liggen? Als ik op start duw krijg ik nog geluid en een rood randje om de start knop maar verder niets meer ...

EDIT: Ok, het heeft zichzelf opgelost, heb hem even gerust gelaten en nu rijdt hij weer vrolijk rond.

[ Bericht 6% gewijzigd door tattyteddymel op 24-06-2013 12:19:59 ]
  dinsdag 25 juni 2013 @ 07:23:15 #89
341438 Yemanja
Neato XV 25
pi_128226877
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 11:49 schreef AnkeV het volgende:
Een nieuwe navibot met "uitklapbare" borstels:
Specs bij Coolblue: hier
Video bij RoboCleaners:hier

De zijborstels "klappen uit" wanneer ze de hoeken naderen. Dit is een geweldige stap vooruit denk ik.
Toestel heeft 8 programma's en blijkbaar een spot "mode".
Heb een Samsung gehad (niet deze, het model hiervoor).
Had er een handje van om te verdwalen, sloeg hele stukken over. Programmeren valt erg tegen. Alleen het standaard programma iedere dag op de zelfde tijd is mogelijk, niet zoals met de Neato dagelijks te programmeren.
Samsung heeft een hele slechte help desk/service.
Mijn Samsung is in anderhalf jaar tijd 3 maal retour gegaan (eerste keer al na 3 maanden), nooit afdoende gerepareerd en de laatste keer was het moederbord gewoon dood. Einde Samsung.
De kastjes om hem weg te houden op bepaalde plekken gaan op batterijen (10 euro voor de set) die na 4 weken weer leeg zijn). Werkt de magnetische strip van Neato veel beter.
Voorheen: Samantha: Samsung Navibot 8855
  Moderator dinsdag 25 juni 2013 @ 15:10:56 #90
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_128239551
interessant topic!
* Geckoo is zelf ook aan het kijken naar een Neato XV-25
rede voor de 25 is dat deze geschikt is voor (honden)haren.

Hoe zijn de ervaringen wbt andere fabrikanten hierover?

klopt het dat de XV-21 en de XV-25 gelijk zijn?

[ Bericht 11% gewijzigd door Geckoo op 25-06-2013 15:18:27 ]
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_128242740
Even een update hier, heb roomba nu meer als een week en wat een bazending _O_ ik laat hem elke dag lekker zijn rondje door t huis maken dus scheelt hoop irritatie vanwege kattenhaar :D ook ligt er inderdaad minder haar en stof op de kastjes als je hem elke dag aanzet! _O_
pi_128243133
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 11:49 schreef AnkeV het volgende:
Een nieuwe navibot met "uitklapbare" borstels:
Specs bij Coolblue: hier
Video bij RoboCleaners:hier

De zijborstels "klappen uit" wanneer ze de hoeken naderen. Dit is een geweldige stap vooruit denk ik.
Toestel heeft 8 programma's en blijkbaar een spot "mode".
  Moderator dinsdag 25 juni 2013 @ 17:26:12 #93
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_128244686
quote:
wel je plinten vast zetten he? :P
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_128244781
idd.... maar is wel een prima idee van de Koreanen. Een gewone zijborstel lost NIETS op (puur pschychologisch). Zuigkracht is ook zwaar toegenomen lees je op robotreviews
pi_128250074
Ik heb zelf de Ecovacs Deebot 73 op de kop kunnen tikken in een personeelsverkoop voor 78 euro, en deze bevalt me Fantastisch, resultaat tot nu toe enorm boven verwachting!
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_128254687
is inderdaad spotgoedkoop, maar is gewoon een random rijdend projectiel. Effect verkrijg je door de deuren te sluiten en dan het toestel zijn "batterij" leeg te laten rijden.
pi_128260355
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 15:10 schreef Geckoo het volgende:
interessant topic!
* Geckoo is zelf ook aan het kijken naar een Neato XV-25
rede voor de 25 is dat deze geschikt is voor (honden)haren.

Hoe zijn de ervaringen wbt andere fabrikanten hierover?

klopt het dat de XV-21 en de XV-25 gelijk zijn?
Klopt, alleen hebben we hier in nederland geen xv21 maar de xv25 (is gewoon de naam maar is dezelfde uitvoering).

Ikzelf heb okk de xv25 en 2 verharende honden en wil nooit meer zonder!
pi_128262901
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 21:17 schreef AnkeV het volgende:
is inderdaad spotgoedkoop, maar is gewoon een random rijdend projectiel. Effect verkrijg je door de deuren te sluiten en dan het toestel zijn "batterij" leeg te laten rijden.
maakt mij niet zoveel uit, als hij maar overal komt !
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_128296634
idd... het gaat erom dat je tevreden bent.. en dat het apparaat zijn werk doet..
  donderdag 27 juni 2013 @ 12:53:19 #100
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128318200
Zijn de robot stofzuigers een beetje effectief tegen grote hopen kattenhaar? Ik heb een Britse korthaar en we moeten relatief vaak stofzuigen. Ik weet niet of de robot stofzuiger daar op den duur van 'in de stress' schiet of dat hij dat goed trekt? Als de robot overdags een baantje doet, zou dat al veel werk schelen.

Hebben jullie ervaring met die combinatie?
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')