![Nokvolgersmetolie_zpseab40dfd.jpg]()
Even uitgetekend.
Donkergrijs: motorblok
Lichtgrijs: stoterstang
Blauw: nok
Groen: nokvolger
Bruin: olie (dun laagje, moeilijk te zien)
Links een motor zonder nokvolger, rechts met.
De functies van de nokvolger:
- De stoterstang gecentreerd in de schacht te houden,
- Een mooi vlak te maken waar de nok van onder af aan tegenaan kan duwen.
Zonder die nokvolger drukt de zijkant van de nok tegen de rand stoterstang aan. Resultaat: er is meer kracht nodig om de stoterstang omhoog te duwen omdat de kracht die de nok uitoefent niet alleen naar omhoog is, maar ook voor een deel zijwaarts. Meer kracht = meer slijtage en ik denk dat het ook best kan gebeuren dat het uiteinde van de stoterstang krom buigt of af breekt omdat de stoterstang dan ook op buiging belast wordt.
Zonder nokvolger is het contactoppervlak (in theorie) een zuivere punt. Oftewel: bijna niets/een speldenpunt. Dan heb heb een enorme druk (aantal kilo's per cm
2) omdat er wel een bepaalde kracht geleverd wordt (n.l. de kracht om de klepveren in te drukken + de kracht die er nodig is om het hele spul heel snel in beweging te krijgen). Door die druk wordt de olie weggeperst en heb je geen smering meer. Resultaat: zowel de nok als de stoterstang slijten heel rap weg.
Met de nokvolger wordt de kracht dus beter overgebracht en het contactoppervlak is groter waardor de slijtage minder wordt.
De nokvolger moet lekker soepel in de schacht kunnen bewegen waar hij in zit.
[ Bericht 3% gewijzigd door 2cv op 02-06-2014 03:52:28 (Olie toegevoegd aan de tekening.) ]
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/