abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 24 mei 2014 @ 22:59:24 #251
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140328703
Echt minerale olie :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 24 mei 2014 @ 23:42:54 #252
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140331209
Nu gemengd met 15W40 van een jaar of 30 oud, ben weer verder gegaan met het AYA2 blokje :P
  maandag 26 mei 2014 @ 14:53:00 #253
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140386201
Ziet er niet zo goed uit die zuiger:

  † In Memoriam † maandag 26 mei 2014 @ 15:18:01 #254
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140387019
Ophonen, nieuwe zuigerveren er in en starten dat ding. Dat wordt dan vanzelf weer schoon.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 26 mei 2014 @ 15:26:35 #255
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140387316
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 15:18 schreef 2cv het volgende:
Ophonen, nieuwe zuigerveren er in en starten dat ding. Dat wordt dan vanzelf weer schoon.
Nachtje in de ATF toch? Anyway dat gaat nog even duren want eerst gaat de rest van het blok uit elkaar.
  maandag 26 mei 2014 @ 15:40:28 #256
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140387795
Wat is nou eigenlijk de beste manier om die zuigerpen los te halen? Die twee ringetjes aan de zijkant loshalen en dan met een doorslag hem eruit slaan?
  † In Memoriam † maandag 26 mei 2014 @ 17:40:37 #257
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140392065
Lijkt me wel. maar wel relatief zacht materiaal gebruiken zodat je de zuiger/pen niet beschadigt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 26 mei 2014 @ 20:23:07 #258
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140398359
Een roerstokje voor de verf paste perfect. Ze zijn eraf.

Wel even de tekstbalkjes openen bij deze.

[ Bericht 42% gewijzigd door Erasmo op 26-05-2014 20:51:59 ]
  woensdag 28 mei 2014 @ 00:11:33 #259
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140453788
Deze week m'n bloksplitsontmaagding *O*
  † In Memoriam † woensdag 28 mei 2014 @ 00:30:15 #260
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140454522
quote:
14s.gif Op maandag 26 mei 2014 20:23 schreef Erasmo het volgende:
Een roerstokje voor de verf paste perfect. Ze zijn eraf.

Wel even de tekstbalkjes openen bij deze.
Oei, ik had de zuiger liever wat ondersteund. Dan komt er minder kracht op het drijfstanglager.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 28 mei 2014 @ 09:40:00 #261
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140459318
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 00:30 schreef 2cv het volgende:

[..]

Oei, ik had de zuiger liever wat ondersteund. Dan komt er minder kracht op het drijfstanglager.
Was ik al op gewezen op CF. Volgende keer gebruik ik ook een lijmklem.
  woensdag 28 mei 2014 @ 14:56:19 #262
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140469016
Poets poets:
  † In Memoriam † woensdag 28 mei 2014 @ 18:46:28 #263
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140477390
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 09:40 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Was ik al op gewezen op CF. Volgende keer gebruik ik ook een lijmklem.
Zit er een massieve pen in of een hol buisje ? In dat laatste geval kan je ook een draadeind, 2 moeren, wat ringen en en een buisje van een kleinere diameter gebruiken. Dat zal minder snel wegglijden dan een lijmklem.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 28 mei 2014 @ 18:49:40 #264
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140477470
Oh, wacht, je hebt juist een buisje nodig waar de pistonpen in past.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 29 mei 2014 @ 21:55:47 #265
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140520363
*O*
  † In Memoriam † zaterdag 31 mei 2014 @ 02:28:42 #266
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140561142
Nice ! En nu weer in elkaar :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 31 mei 2014 @ 09:05:16 #267
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140562449
Gewoon omgekeerde volgorde :P
Eerst even de nokkenas meten op het werk. 2CV, kun jij in jip en janneke taal uitleggen wat nou het doel is van die nokvolgers?
  † In Memoriam † zondag 1 juni 2014 @ 04:47:25 #268
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140590148
Die bussen die rechtstreeks contact maken met de nokkenas ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 1 juni 2014 @ 08:20:18 #269
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140590624
Uhuh.
  † In Memoriam † maandag 2 juni 2014 @ 01:21:28 #270
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140619848
Waarom wil je dat weten ?

Ben al bezig met een tekeningetje voor uitleg, maar als er een specefieke reden is waarom je dat weten wilt, is dat wel handig.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 2 juni 2014 @ 02:47:50 #271
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140620592


Even uitgetekend.

Donkergrijs: motorblok
Lichtgrijs: stoterstang
Blauw: nok
Groen: nokvolger
Bruin: olie (dun laagje, moeilijk te zien)

Links een motor zonder nokvolger, rechts met.

De functies van de nokvolger:

- De stoterstang gecentreerd in de schacht te houden,
- Een mooi vlak te maken waar de nok van onder af aan tegenaan kan duwen.

Zonder die nokvolger drukt de zijkant van de nok tegen de rand stoterstang aan. Resultaat: er is meer kracht nodig om de stoterstang omhoog te duwen omdat de kracht die de nok uitoefent niet alleen naar omhoog is, maar ook voor een deel zijwaarts. Meer kracht = meer slijtage en ik denk dat het ook best kan gebeuren dat het uiteinde van de stoterstang krom buigt of af breekt omdat de stoterstang dan ook op buiging belast wordt.

Zonder nokvolger is het contactoppervlak (in theorie) een zuivere punt. Oftewel: bijna niets/een speldenpunt. Dan heb heb een enorme druk (aantal kilo's per cm2) omdat er wel een bepaalde kracht geleverd wordt (n.l. de kracht om de klepveren in te drukken + de kracht die er nodig is om het hele spul heel snel in beweging te krijgen). Door die druk wordt de olie weggeperst en heb je geen smering meer. Resultaat: zowel de nok als de stoterstang slijten heel rap weg.

Met de nokvolger wordt de kracht dus beter overgebracht en het contactoppervlak is groter waardor de slijtage minder wordt.

De nokvolger moet lekker soepel in de schacht kunnen bewegen waar hij in zit.

[ Bericht 3% gewijzigd door 2cv op 02-06-2014 03:52:28 (Olie toegevoegd aan de tekening.) ]
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_140620614
Deze versie wil ik nog ooit hebben _O_

  † In Memoriam † maandag 2 juni 2014 @ 02:53:47 #273
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140620619
Is het een fammeljaal of een kommersjaal ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_140620630
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 02:53 schreef 2cv het volgende:
Is het een fammeljaal of een kommersjaal ?
Die met 3e ruit en kofferbak.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2014 02:56:55 ]
  † In Memoriam † maandag 2 juni 2014 @ 03:05:09 #275
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140620677
Ja, de groeten :') Beide hebben een kofferbak.

Maar de kommersjaal heeft een grotere kofferbak en een grotere kofferklep. Zo groot, dat als je de kofferklep open doet, het achterruit mee gaat.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_140620704
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 03:05 schreef 2cv het volgende:
Ja, de groeten :') Beide hebben een kofferbak.

Maar de kommersjaal heeft een grotere kofferbak en een grotere kofferklep. Zo groot, dat als je de kofferklep open doet, het achterruit mee gaat.
Dat weet ik allemaal niet, heb 1 GS, 3 DS, 1 CX en 1 BX gehad en wil nu een dikke Taction Avant. 8-)
  † In Memoriam † maandag 2 juni 2014 @ 03:17:05 #277
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140620746
Kommersjaal.
Fammeljaal.

En omdat ik toch bezig ben: de 22cv (niet te verwarren met de 2cv :P ).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_140620772
Deze:



:7
pi_140620784
Da's porno op wielen. :P
  † In Memoriam † maandag 2 juni 2014 @ 03:51:25 #280
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140620925
*splut*

Kommersjaal :9
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 2 juni 2014 @ 08:19:54 #281
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_140621725
Een tractsjonnie mooi vinden ;(

En ze zijn bijna altijd zwart! :N

Doe mij maar een roestige BiX :D

16 kleppuh jonguh!
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_140621835
quote:
15s.gif Op maandag 2 juni 2014 08:19 schreef Prowl het volgende:
Een tractsjonnie mooi vinden ;(

En ze zijn bijna altijd zwart! :N

Doe mij maar een roestige BiX :D

16 kleppuh jonguh!
Tsja, de roots weet je.
De 1e hydropneumatische vering zat daaronder op de achteras ooit.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2014 08:37:32 ]
  maandag 2 juni 2014 @ 14:52:53 #283
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_140632531
Och ja roots

"Van deze '15 Hydraulique' zijn iets meer dan 3.000 exemplaren vervaardigd"

Ja iedereen had toen ook zo'n ding in die tijd hč :s)
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  † In Memoriam † maandag 2 juni 2014 @ 22:05:45 #284
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140649674
Zelf de achteras maar hydraulisch maken. En de vooras ook :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_140650168
quote:
14s.gif Op maandag 2 juni 2014 03:24 schreef Piet_Piraat het volgende:
Da's porno op wielen. :P
  † In Memoriam † maandag 2 juni 2014 @ 22:22:19 #286
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140650575
D'r zit geen computer in he Chuck ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_140652108
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 22:22 schreef 2cv het volgende:
D'r zit geen computer in he Chuck ;)
Ja en :P
  † In Memoriam † woensdag 4 juni 2014 @ 01:37:01 #289
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140694894
Kennumnie ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 5 juni 2014 @ 02:33:29 #290
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140733650
Kan je iets met die uitleg/paint Erasmo ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 8 juni 2014 @ 02:43:56 #291
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140823180
Bij de lokale garage waar ik soms wat onderdeeltjes haal, staat een CX. Die staat er nog een week, dan gaat 'ie weg. Hetzij naar de sloop, hetzij naar iemand die er iets meer mee doet dan slopen. Dit is geen dreigement, het ding is gewoon niet van mij en hij staat bij een garagebedrijf, niet bij een sloperij. Voor hun is het dan ook 'ouwe zooi' en dat begrijp ik wel.

De CX heeft een 2,5 liter turbodieselmotor. Die doet het, want het ding is afgelopen week op eigen kracht bij de garage gekomen. Er lekt wel wat LHM (volgens de garagist is er 'een veerbol lek'), daarom mocht ik hem ook niet starten. De kilometerstand weet ik niet, maar gezien de speling op de versnellingspook zal die wel hoog zijn (ik schat ik dat dat minimal 3 ton is). De deuren zijn rot, maar je krijgt er 3 andere deuren bij. Hoe goed/slecht die zijn weet ik niet, maar de eigenaar vertelde de garagist dat ie deuren goed zijn (is dus een via-via verhaaltje).

Ik heb met mijn telefoon wat foto's genomen:






Met trekhaak.


Yup, de deuren zijn wat matig.


Die schildjes kan je op Citromobiel wel vinden. En zonder die schildjes staat het ook wel leuk.


Dit is -voor zover ik kon zien- de meest rotte plek aan de carosserie. Maarja, het ding lag op z'n buik, dus heel goed kon ik de onderkant niet bekijken.








De radiateur lijkt nog best goed.
























Roestkarteltje in de regengoot.


Roestkarteltje in de regengoot.

Ik heb de ruimte niet om het ding neer te zetten. Daarbij wordt 'ie pas op 15-03-2024 belastingvrij. Dat zijn voor mij de redenen om het niet te doen. Want voor slechts 175 euro verwisselt 'ie van eigenaar. En dat vind ik best een schappelijke prijs (is niet onderhandelbaar en voor dat bedrag gebeurt er ook niets aan).

Mocht je meer willen weten of wil je dat ik even naar een specefiek plekje kijk van deze auto: laat het me weten. Dat kost me tijd en moeite (nee, ik krijg geen provisie als ik met een koper op de proppen kom), maar ik doe het graag omdat ik liever zie dat deze ruime, comfortabele reiswagen bewaard blijft of desnoods door een liefhebber gebruikt wordt als pluk-auto dan dat 'ie de shredder in gaat.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 8 juni 2014 @ 11:20:24 #292
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_140826538
Wat een aftands uitgeleefd hok :{

Zelfs aan slopen brengt dan ding geen flikker meer op :')
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  zondag 8 juni 2014 @ 11:32:39 #293
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140826815
Is op zich nog wel voor de onderdelen te gebruiken.

Wie weet waar ik lifthoogtes voor de nokkenas kan vinden?

quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 02:33 schreef 2cv het volgende:
Kan je iets met die uitleg/paint Erasmo ?
Ja was helder. Is op zich wel logisch dat de nokken de stangen niet direct aandrijven.
  † In Memoriam † zondag 8 juni 2014 @ 19:23:01 #294
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140839799
quote:
15s.gif Op zondag 8 juni 2014 11:20 schreef Prowl het volgende:
Wat een aftands uitgeleefd hok :{

Zelfs aan slopen brengt dan ding geen flikker meer op :')
Even opruimen en met de hogedrukreiniger er overheen en hij ziet er een stuk beter uit.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 8 juni 2014 @ 19:27:01 #295
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140839916
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 11:32 schreef Erasmo het volgende:
Is op zich nog wel voor de onderdelen te gebruiken.

Wie weet waar ik lifthoogtes voor de nokkenas kan vinden?
Meten met een schuifmaat. Vanaf de punt naar de stompe kant meten. Vervolgens meet je daar nog een keer haaks op. Het kleinste getal trek je van het grootste getal af en dan heb je de nokhoogte. Als het scharnierpunt van de tuimelaars in het midden ligt, is de lifthoogte gelijk aan de nokhoogte.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 8 juni 2014 @ 19:28:18 #296
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140839948
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 19:27 schreef 2cv het volgende:

[..]

Meten met een schuifmaat. Vanaf de punt naar de stompe kant meten. Vervolgens meet je daar nog een keer haaks op. Het kleinste getal trek je van het grootste getal af en dan heb je de nokhoogte. Als het scharnierpunt van de tuimelaars in het midden ligt, is de lifthoogte gelijk aan de nokhoogte.
Wat dacht je gewoon van een draaibank met micrometer :P Ik kan alleen nergens de toleranties vinden, zelfs niet in de Haynes.
  † In Memoriam † zondag 8 juni 2014 @ 19:32:45 #297
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140840067
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 19:28 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Wat dacht je gewoon van een draaibank met micrometer :P Ik kan alleen nergens de toleranties vinden, zelfs niet in de Haynes.
Een micrometer op een draaibank :?

Maar het gaat er om dat de klep ver genoeg open gaat. Dus meten en berekenen en als uit de uitkomst blijkt dat de klep ver genoeg open gaat, is het goed. Pas wanneer je de nok wilt gaan slijpen (b.v. om een ander profiel te geven) dan zijn de gegevens uit een boek relevant.

Want als je het écht goed wilt doen, moet je het hele profiel gaan meten i.p.v. alleen de nokhoogte.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 8 juni 2014 @ 19:52:08 #298
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140840633
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 19:32 schreef 2cv het volgende:

[..]

Een micrometer op een draaibank :?

Maar het gaat er om dat de klep ver genoeg open gaat. Dus meten en berekenen en als uit de uitkomst blijkt dat de klep ver genoeg open gaat, is het goed. Pas wanneer je de nok wilt gaan slijpen (b.v. om een ander profiel te geven) dan zijn de gegevens uit een boek relevant.

Want als je het écht goed wilt doen, moet je het hele profiel gaan meten i.p.v. alleen de nokhoogte.
Ding in de draaibank hangen en dan deze erop:


Je nult hem op de andere zijde dan de punt en dan meet je de uitslag op het hoogste punt van de nok.
Ik hoef ze niet te slijpen het is puur een controle op slijtage.
  † In Memoriam † zondag 8 juni 2014 @ 19:55:11 #299
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140840749
Ah, een meetklok ! Ik dacht bij een micrometer aan zoiets:



Maar heb jij een draaibank dan ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 8 juni 2014 @ 20:00:17 #300
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140840999
Jargonverschil :P Ik niet maar de hobbyclub wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')