Puala | woensdag 10 april 2013 @ 11:22 |
Enkele jaren terug ben ik via een andere Fok!ker in aanraking gekomen met Garzweiler. Een bruinsteenkolenhoeve over de grens bij Venlo. Vol ongeloof heb ik toen aan de rand van het toen al inmense gat gestaan en me verbaasd over het feit dat er dorpen weg gaan en dat het gat zo groot en diep is. Ondertussen is het een aantal jaren later en is het gat nóg groter en nóg inmenser en zijn de dorpen die toen leegstonden verdwenen in de afgrond. En stom genoeg, de straat waar we toen doorheen hebben gelopen om foto's te maken is nog wel heel. Het gebouw waar we toen omheen hebben gelopen om foto's van te maken is wel plat. ![]() ![]() Op dit moment is het gat 31 vierkantekilometer groot en enkele honderden meters Diep. De dorpen worden leeg gekocht, de mensen verhuizen en de huizen worden afgebroken. Daarna verdwijnt de natuur tot er kale vlakten over blijven. Deze worden dan vervolgens afgegraven door inmense apparaten. De grond die nu afgegraven word word weer aan het begin terug geplaatst en daardoor word op dit moment het gat niet groter. ![]() ![]() ![]() Dit is een van de huizen die nu leeg is: ![]() Dit gezin heeft de afgelopen jaren vanuit hun achtertuin kunnen zien hoe elk jaar het gat dichterbij kwam: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Er zijn op dit moment 2 uitzichtpunten aan de rand van het gat, maar je kan ook tussendoor je auto stil zetten en naar het gat toe lopen. Je kan zelfs op stukken komen waarvan je weet dat deze over een uur er niet meer zijn. | |
zwarteweduwe | woensdag 10 april 2013 @ 11:28 |
Indrukwekkend! Had er nog nooit van gehoord. | |
Underdoggy | woensdag 10 april 2013 @ 11:33 |
Toevallig ben ik er afgelopen jaar geweest. Ben er met een bus (rondleiding vanuit RWE) doorheen gereden. Echter bizar grote machines. Als de mijn afgegraven is duurt het overigens tientallen jaren voordat het gevuld is met grondwater (wat nu continu weggepompt wordt). Hele snelwegen worden omgelegd voor de mijn en iets van 12 dorpen gaan verdwijnen / zijn verdwenen. | |
iFries | woensdag 10 april 2013 @ 11:33 |
Waanzinnig ... | |
Puala | woensdag 10 april 2013 @ 11:34 |
Sommige delen worden ook weer teruggegeven aan de boeren. Die worden nu gepacht door de RWE en die worden voor +- 20-25 jaren gebruikt door hun. Daarna krijgen de boeren hun eigen stuk land weer terug zodat ze weer kunnen gaan telen. Het gat is 48 vierkantekilometer groot en "maar" 23 vierkantekilometer word uiteindelijk gevuld met water. | |
RedDevil085 | woensdag 10 april 2013 @ 11:34 |
Ik woon in Venlo en had hier nog nooit van gehoord. Dit kan toch nooit lucratief zijn voor het bedrijf dat dit exploiteert? | |
Puala | woensdag 10 april 2013 @ 11:35 |
Jawel, want van Bruinsteen is vrij gemakkelijk energie te maken. Het winnen kost weinig, dus daarom kunnen ze de kosten voor het ruimen/opnieuw bouwen van de dorpen betalen. | |
RedDevil085 | woensdag 10 april 2013 @ 11:36 |
Apart. Zal er binnenkort zeker eens gaan kijken. | |
Puala | woensdag 10 april 2013 @ 11:42 |
Ik vond dit net trouwens nog op internet: En dat gaat dus over dit apparaat: ![]() | |
Deetch | woensdag 10 april 2013 @ 11:44 |
Wist niet dat het zo dicht bij was. Ik geloof wel eens gezien te hebben dat ze niet eens de moeite nemen om zo'n dorp te slopen maar dat die gewoon meegenomen wordt door de bagger. | |
Deetch | woensdag 10 april 2013 @ 11:48 |
http://maps.google.nl/map(...)8&hq=garzweiler&z=17 | |
Doodloper | woensdag 10 april 2013 @ 11:48 |
Daar ben ik ook eens geweest! Vooral die leegstaande dorpjes zijn indrukwekkend om te zien, die worden over een paar jaar platgegooid omdat daar ook gegraven gaat worden dus die staan al grotendeels leeg. Hier en daar zie je nog een oma met een hond maar dat was het dan ook wel. Oh en die graafmachines zijn HUGE. Veel groter dan je verwacht of op foto's denkt te kunnen zien. Aanrader om eens te gaan kijken. | |
Puala | woensdag 10 april 2013 @ 11:50 |
Is niet eens meer actueel. Holz bestaat niet meer, De wegen er tussenin ook niet. Pesch bestaat meer van van dat wat hier op staat. | |
Pikkebaas | woensdag 10 april 2013 @ 11:51 |
Lekker omgespit dan. | |
gianni61 | woensdag 10 april 2013 @ 11:53 |
Ik ben wel een paar keer bij de groeve van Inden geweest. is een stukje zuidelijker maar wel een vergelijkbare krater. daar kon je echter niet zo mooi dichtbij de machines komen dan jij op deze fotos. of ik had net de pech dat ze ver weg stonden te graven. machtig om te zien in ieder geval. vooral als er net een graafmachine of bulldozer naast staat die onder normale omstandigheden al inmens groot zou zijn ![]() | |
murp | woensdag 10 april 2013 @ 11:59 |
Vet! | |
Uncle | woensdag 10 april 2013 @ 12:05 |
Nooit van gehoord en lijkt me de moeite om eens langs te gaan. Inhoudelijk over de foto's vraag ik me even af waarom je alles op op F2.8 hebt geschoten. Je krijgt veel meer scherpte in je foto's door deze naar bijv f11/f16 te zetten wat ook makkelijk kon gezien je sluitertijden. En sommige zou ik ook even recht zetten ![]() Maar dank voor het delen. Deze gaat ergens op het lijstje met nog te bezoeken lokaties ![]() | |
Pizza_Boom | woensdag 10 april 2013 @ 12:20 |
Het is zo erg zelfs dat er in Limburg geklaagd wordt over het lage grondwaterpijl a.g.v. de dagmijnbouw in NRWF. | |
Puala | woensdag 10 april 2013 @ 12:24 |
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel erg met de fotografie-pet heb rondgelopen. Ik ben nu al tevreden over de foto's. De volgende keer ga ik letten op de instellingen en kijken of ze nog beter kunnen ![]() | |
Doodkapje | woensdag 10 april 2013 @ 12:51 |
Gave serie Puala! Op foto 9 lijkt de machine te draaien. Mocht je daar gewoon rondlopen? | |
Puala | woensdag 10 april 2013 @ 12:56 |
Klopt, de laatste machine draaide gewoon. De eerste kreeg een onderhoudsbeurt. Je mag er niet rondlopen als je de borden gelooft, maar die worden door de Duitsers massaal genegeerd dus dat deden wij ook. Zolang je geen gevaarlijke dingen doet, dingen sloopt of meeneemt mag het eigenlijk gewoon. Afgelopen jaren reden er witte autotjes rond met beveiliging en die waarschuwden je wel dat dingen niet mogen enz. Maar het is zo uitgestrekt dat je gewoon je gang kan gaan. Dit jaar heb ik de auto's niet gezien. | |
Doodkapje | woensdag 10 april 2013 @ 13:00 |
Bizar eigenlijk met zulke gevaartes ![]() | |
Puala | woensdag 10 april 2013 @ 13:01 |
Ik vind het dan eerder verbazingwekkend dat je zó dicht bij de rand kan komen dat je er eigenlijk ook gewoon in kan vallen/lopen. Dat lijkt me zo eng ![]() | |
Duvel | woensdag 10 april 2013 @ 13:09 |
Bizar, die dagbouw... In Tsjechië hebben ze het ook, het landschap wordt er niet mooier van. | |
DaMart | woensdag 10 april 2013 @ 13:59 |
Indrukwekkend de omvang van die machines en de mijnbouw. En over een aantal jaar hebben ze daar dus een nieuwe recreatieplas als dat eenmaal vol is gelopen. | |
iFries | woensdag 10 april 2013 @ 14:46 |
Ik weet wel waar mijn volgende motorritje heen gaat ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 10 april 2013 @ 19:39 |
bizarre omgeving | |
flyguy | woensdag 10 april 2013 @ 20:12 |
Gaaf dit. | |
Sjiep | woensdag 10 april 2013 @ 21:52 |
Dat ziet er echt erg gaaf uit ja! | |
Cobra4 | vrijdag 12 april 2013 @ 21:32 |
Mooie serie Puala! ![]() | |
RonaldV | dinsdag 23 april 2013 @ 09:08 |
Grappig, ik was er toevalllig twee weken voor jou, toen stond die gele boerderij nog niet in de hekken.![]() De uitzichtpunten zijn totaal verbouwd en verplaatst, niet alleen die ene waar jij was, maar ook die aan de overkant. Van die aan de overkant schoot ik deze: ![]() Ik zal eens kijken of ik mijn fotos van een jaar of 5 geleden nog kan vinden. Bezwaar als ik ze hier post? | |
Puala | dinsdag 23 april 2013 @ 09:37 |
Nee zeer zeker niet, leuk juist! Wij zijn ook in die gele boerderij geweest. Groot, indrukwekkend en heel mooi. Echt groter dan je zou verwachten. | |
RonaldV | dinsdag 23 april 2013 @ 10:42 |
hm, het was iets langer dan 5 jaar, ontdek ik net. Ik kwam er voor het eerst in november 2006 samen met Pea4fun. Eerder dat jaar was de A-44 ter plaatse afgesloten. Toen wij er kwamen was het asfalt net verwijderd, net als de brug voor de afslag naar het dorp Otzenrath. Deze foto maakte ik tussen de op- en afritten in de richting van Kreis (inmiddels Dreieck) Jüchen Jackerath. Brakke kwaliteit, want veel te lage zon in november, maar goed:![]() Vanaf dezelfde plek, maar dan aan mijn linker hand, was de graafmachine al zeer dicht genaderd: ![]() Dat ding moesten we van dichtbij bekijken! ![]() Om je een idee te geven: in één enkele schoep van deze machine past een Volkswagen Golf. Pas veel later, toen ik thuis verder las over deze kuil, bleek dat we op enkele meters (letterlijk) van de grootste graafmachine ter wereld hadden gestaan: Bagger 258. ![]() Terug naar het dorp, of liever: wat er nog van over was. Want in oppervlakte was Otzenrath nog steeds een behoorlijke kern, maar de meeste gebouwen (een dikke 90%, denk ik) was inmiddels al geruimd. ![]() In de lokale school, pas 3 maanden eerder verlaten, stond de laatste engelse les nog op het bord, en in de kleuterschool aan de overkant van het schoolplein hingen de namen van de leerlingen nog bij hun kledinghaakjes. ![]() ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door RonaldV op 23-04-2013 11:15:23 ] | |
Duvel | dinsdag 23 april 2013 @ 10:44 |
Bizar, hoe leg je dat aan een kind uit? | |
Puala | dinsdag 23 april 2013 @ 10:55 |
Nou het is niet alsof het ineens gebeurt. Vaak weten ze al jaren dat ze aan de beurt zijn en leven ze er naar toe. Die kinderen zijn vanuit hun wieg grootgebracht met het feit dat dat gat dichtbij is en dat het groter word. Ik denk dat ze gewoon niet anders weten. | |
RonaldV | dinsdag 23 april 2013 @ 10:55 |
Geen idee. Het hele dorp is letterlijk verhuisd naar een lokatie 5 kilometer verderop. Otzenrath kun je nog steeds terugvinden: het ligt nu aan de andere kant van de A-46. Wat ik veel zieliger vond: toen we daar aan het schieten waren (we waren lang niet de enigen trouwens) kwam er een oude Duitse man aanrijden. Hij was een van de allerlaatste bewoners die we tegenkwamen. De man (rond de 90, denk ik) was in het dorp geboren, opgegroeid en getrouwd, had er zijn kinderen en kleinkinderen gekregen en zijn vrouw er begraven. Het enige dat de man er niet meer zou kunnen was er sterven. Alt-Otzenrath is waarschijnlijk eerder verdwenen dan dat hij is overlijden. | |
Puala | dinsdag 23 april 2013 @ 11:00 |
Ik zal eens kijken of ik de foto's van onze trip ook nog kan vinden Ronald. Ik ben er vorig jaar ook nog geweest, zal eens kijken of ik het topic nog completer kan maken ![]() | |
RonaldV | dinsdag 23 april 2013 @ 11:02 |
In het centrum stonden nog een paar huizen, een inmiddels verlaten bloemenwinkel, een slijterij en een kerk. Het kerkhof was voor 95% ontruimd, de laatste graven zouden voor het eind van het jaar verhuisd worden naar Neu Otzenrath.![]() Maar absoluut het mooiste gebouw was het Rittergut aan de Hofstrasse. ![]() En even buiten het dorp het voormalige station (met de kogelgaten nog in de gevel): We zijn doorgereden naar een ander dorp in de omgeving. een vreemde gewaarwording: overal zijn alle bomen gekapt en overal zie je die enorme graafmachines die langzaam maar ondermijdelijk het landschap opeten. ![]() Iets verder, in Holz, troffen we een spookachtig dorp. Helemaal intact, compleet met bushalte, telefooncel, bakker en kerk. Maar alles zat dicht, er woonde niemand meer. ![]() | |
Duvel | dinsdag 23 april 2013 @ 11:07 |
Kun je daar zomaar komen? | |
RonaldV | dinsdag 23 april 2013 @ 11:08 |
Nu niet meer, Otzenrath is nu een 200m diep gat | |
RonaldV | dinsdag 23 april 2013 @ 11:25 |
Een jaar later ben ik teruggegaan, om te zien hoe veel er veranderd was. Dit keer ben ik eerst gaan kijken in Spenrath, een klein dorpje naast Otzenrath, dat voor een deel nog overeind stond. Daar fotografeerde ik voor het eerst de felgele boerderij die Puala ook op de foto heeft gezet:![]() In Otzenrath was inmiddels alles verdwenen. Het kerkje (links), het Rittergut (rechts), de school: alleen de wegen, lantaarnpalen en verkeersborden stonden nog. ![]() Het leek me wel leuk om te zien hoe de knooppunten van de A-44 waren afgesneden, dus daar ben ik maar gaan kijken. De snelweg is letterlijk op het knooppunt afgesneden. en de borden zijn blijven staan. Op de bovenste foto gaapt achter mij een afgrond. ![]() ![]() ![]() Holz bestond nog, maar de sloop was al begonnen. ![]() ![]() | |
Duvel | dinsdag 23 april 2013 @ 11:59 |
En die andere dorpen? Je zou zeggen dat zoiets wordt afgesloten om te voorkomen dat mensen er gevaar lopen, of heeft dat soort gebrek-aan-gezond-verstand-waanzin Duitsland nog niet bereikt? | |
Ynske | dinsdag 23 april 2013 @ 12:01 |
@puala, ik heb t idee dat de kleurbalans bij jouw foto's niet correct is, kan dat kloppen? | |
RonaldV | dinsdag 23 april 2013 @ 12:05 |
Nee, het is afgesloten. Op alle wegen en paden staan bordjes waarop staat dat het verboden is om je voorbij dat bord te begeven. Op huizen staat het meestal ook aangegeven. Maar er wordt gewerkt, en waar gewerkt wordt maakt men fouten. Dus vergeet men wel eens een bordje en is er een route vrij. Duitsers zijn heel grondig: er rijdt 24/7 een team bewakers van RWE in grote witte terreinautos. je wordt dus meestal in zeer korte tijd weer vriendelijk verzocht op te krassen. | |
RonaldV | dinsdag 23 april 2013 @ 12:07 |
Nog een jaar later, inmiddels is het juli 2008. Met een vriend fotografeerde ik de pas verlaten veevoederfabriek van Heinrich Schueller, halverwege Otzenrath en Pesch, 400-500 meter voorbij Puala's eerste foto in dit topic.![]() ![]() ![]() Wat me nog het meest verbaasde: Je moet stoppen met je bedrijf omdat de buurman de aarde opvreet. En toch laat je het terrein keurig netjes achter, klaar om het weer op te starten. Dat zag ik twee jaar eerder ook al in Otzenrath: alle graven werden opgehaald voor herbegrefenis. En daarna werd het kerkhof weer keurig aangeharkt. Duitsers zijn een net volk, misschien nog wel netter dan wij. ![]() In november 2009 ging ik met Puala naar "de kuil". Ze stipte het in haar openingspost al even aan: vroeger stond er bij de ingang van het dorp een heel grote boerderij, een beetje lijkend op een burcht. Zij en ik waren nog net op tijd om het te fotograferen, want een paar weken later was het weg. De voorkant, rsp. achterkant: ![]() ![]() Blijkbaar had men geleerd van het Rittergut in Otzenrath, want op verschillende fora hadden urbexers al aangekondigd er in te kruipen zodra het vrij kwam. Voor zover ik weet is het niemand gelukt, het pand lag in zeer korte tijd plat. | |
RonaldV | dinsdag 23 april 2013 @ 12:33 |
"De kuil" in 2010:![]() Op de plek waar ik in 2006 nog het Rittergut fotografeerde gaapt nu een enorm gat waar twee graafmachines druk zijn om bruinkool te winnen. ![]() Na 2010 ben ik weinig bij de mijn zelf geweest. Wel ben ik in de dorpjes in de omgeving wezen fotograferen, maar dat is meer om ze vast te leggen zoals ze nu zijn: bewoond en in gebruik. Maar één van die doprjes wordt 'as we speak' al ontruimd en de mijn komt steeds dichterbij. Ik ga dus binnenkort weer een paar keer die kant op. ![]() | |
Susteren | dinsdag 23 april 2013 @ 15:14 |
God, wat een indrukwekkende locatie ![]() ![]() | |
kanovinnie | dinsdag 23 april 2013 @ 15:20 |
Tis bij jou om de hoek. Ik zou eens gaan kijken als ik jou was, is echt heel gaaf! | |
Susteren | dinsdag 23 april 2013 @ 15:29 |
Ja inderdaad, helemaal niet ver. Zeker iets wat ik in de vakantie wil gaan doen, maar hoe kom je daar met het ov ![]() | |
kanovinnie | dinsdag 23 april 2013 @ 15:30 |
Niet/nauwelijks. Met de auto is veel makkelijker want dan kan je ook snel naar verschillende lokaties. | |
RonaldV | dinsdag 23 april 2013 @ 16:30 |
Als je er heen gaat, zorg dat je minstens over een fiets beschikt, want lopend is niet te doen. Om je een idee te geven: het gat is inmiddels zo groot dat Keulen er in één keer in kan, en dan blijft er ruimte over. Je hebt er echt een vervoersmiddel nodig. Oh, enne: er rijdt wel degelijk nog steeds OV in het gebied. Die mogen pas weg als de laatste inwoners weg zijn en de aanbesteder de licentie voor de route opzegt. | |
Sounddragon | dinsdag 23 april 2013 @ 20:09 |
Leuk doel voor een tochtje met de motor; kun je ook IN de kuil komen? ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 23 april 2013 @ 20:11 |
Als je opgeschept wilt worden door dat monster misschien! ![]() ![]() | |
Sounddragon | dinsdag 23 april 2013 @ 20:12 |
Dat putje lijkt me groot zat om niemand voor de voeten te rijden ![]() ![]() | |
RonaldV | dinsdag 23 april 2013 @ 21:55 |
Ja, dat kan, maar niet met je motor. | |
kanovinnie | dinsdag 23 april 2013 @ 22:04 |
Erin wel, er uit niet. Zijn steile kliffen. | |
Sounddragon | dinsdag 23 april 2013 @ 22:19 |
Als er een auto in kan, kan er ook een motor in, en ik neem aan dat ze er ook met auto's en zelfs vrachtauto's bij moeten, of loopt die machine op bruinkool? Er moeten aan- en afvoerwegen zijn, kan niet anders. | |
RonaldV | dinsdag 23 april 2013 @ 22:33 |
Ze rijden er met van alles in. Maar dat betekent niet dat jij er met de motor in mag rijden. Het is privé terrein. De toegangen zijn bewaakt met poorten en wachtpersoneel. Die zijn er. Eén ligt direct aan de A-61 bij Jackerath. Neem de afslag naar Jackerath, tweehonderd meter voor Dreieck Jackerath/A-44. Ga links af, bij de stoplichten nogmaals links. Rij rechtdoor onder de snelweg door, bij de bocht naar rechts. Hier vind je een uitzichtpunt. Geniet van het uitzicht, de wind in je haar, etc. Rij door over de weg, dan kom je bij de poort en het wachtpersoneel. Je bent dan al in de kuil trouwens. | |
Sounddragon | dinsdag 23 april 2013 @ 22:37 |
Dat beantwoordt dus mijn vraag; je kunt er niet in, want het mag niet. Jammer, mining terreinen zijn leuk om te rijden met de allroad. En ook vast wel om foto's te maken denk ik ![]() Het is in de buurt en vet kewl om naar te kijken, dus we gaan vast binnenkort eens een stukje toeren ![]() | |
Puala | zondag 29 december 2013 @ 16:19 |
En ik ben er weer geweest, dus een update ![]() In elk geval: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Klonk | zondag 29 december 2013 @ 16:53 |
Even niets met foto's te maken maar de WDR (de regionale omroep van NRW) volgt een heel dorp tijdens dit sloop en verhuisproces: http://www1.wdr.de/themen/panorama/unserdorfziehtum100.html Ben zelf voor een vorige baas wel eens helemaal onderin Garzweiler 1 geweest, echt een bizarre ervaring was dat, eentje van de afdeling die vergeet je niet snel... |